4. apr 2006 Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Nye afgiftsregler pr. 28/4-08 {{forumTopicSubject}}
Ja -så skete det gud-hjælpe-os igen. Nye regler som gør det endnu mere svært for os borgere at gennemskue.
Nu skal ny-prisen for den pågældne årgang nu også tages i betragtning når registreringsafgiften skal beregnes hos SKAT.
Til eksempel kunne en 1988 GSX-R ende med at blive dyrere i afgift end en tilsvarende fra 1991, idet en GSX-R i 1988 kostede 130.000 kr og i 1991 99.900.
Honda VFR RC36 - 1990 - kr. 130.000, tilsvarende i 1991 kr. 119.900.
Ligeledes vil en K7 Gixxer 1000 være ekstremt meget dyrere end en K8 tilsvarende, idet K8 er nedsat 50.000,-
Hvad hel.... sker der for SKAT???
Skal du købe MC i udlandet (Kun EU) og have indregistreret din MC i DK, skal du medregne en hel dags ventetid hos SKAT - De kan heller ikke selv finde ud af det. - Flot !
I ventelokalet sad en forhandler, som skulle betale afgift på 5 cykler (nye) - Han havde ventet i 5 timer. Hvem skal betale for for den spiltid - magen til mangel på respekt for erhvervslivet...
Hvorfor i alverden skal det være så tungt et system. Det er som om at systemet blot forsøger at gøre det så indviklet som overhovedet muligt, og kan "systemet" finde en måde at tingne endnu mere indviklet og kompliceret, så er det bare at få det indført i en fart.....
Benzin/Diesel priserne stiger og stiger og ingen kan forstå hvorfor man ikke forsøger at afhjælpe presset på dollaren og olieprisen ved midliertidigt at sænke afgiften på brænstof, når vi nu er så plaget i forvejen.
Det er ikke så meget benzinpriserne i sig selv, men derimod at vi ovenikøbet også skal betale for 2 ekstra biler/MC'ere, blot for at kunne hælde benzin på den ene.
Alt denne debat om at vi ikke skal pive over det ene og det andet, er skabt af Spindoktorer, politisk farvede økonomer og hvad ved jeg.
Et simpelt lille regnestykke:
I år 2000 tjente staten 14,1 mia i registreringsafgifter
Der blev solgt ca. 7,4 mia liter brændstof (Benzin/Diesel)
1 kr oveni brændstoffet kunne reducere reg.afgiften med 50%
Mon ikke de resterende 50% + en del ekstra skulle komme ind af bagdøren i form af:
sparede hospitalsomkostninger
lavere forurening,
vægtafgifter /ejerafgifter (mange kører stadig rund i gulplade biler fra før 1.1.96 til lav ejerafgift),
Forsikringsafgifter,
Moms
Øvrige skatter forbundet med Biler/MC'ere.
og sikkert mange andre jeg ikke lige kan komme i tanke om.
Sparede hospitalsomkostninger - hvorfor det? ville mange sikket spørge - jo jeg vil vove den påstand at det er billigere for samfundet at en famile, som er inpliceret i et trafikuheld i et køretøj med sikkerhedskabine, fremfor en gammel spand fra midt firserne uden ABS, Airbags, kollisionssikret kabine mm.
En ung familie med børn eller studerende, har i de fleste tilfælde ikke råd til eksempelvis en Toyota Stationcar med alt i sikkerhed og miljø, nej mange kører i meget meget gamle, usikre og forurenende biler. Mange er direkte livsfarlige.
Lad dog folk selv bestemme om de vil køre i Ferrari eller i børnecontainer. Lad dog eksempelvis hellere brændstofpriserne styre antallet af kørte kilometer i Ferrarien. Så kan man køre i børnecontaineren i hverdagen.
Hvorfor skal vi i Danmark være underlagt strafafgifter - straf? - vi gør jo ikke noget ulovligt, med mindre vi altsp skal dømmes efter janteloven.
Folk ville bliver så meget gladere for at bidrage til velfærden, som er sådan et yndigt ord i disse tider, hvis man kan se den dybere mening og retfærdighed med disse afgifter og misundelsesskatter.
Jeg kan godt forstå at folk ikke gider at arbejde ekstra for blot 20 øre for hver krone der tjenes ekstra. Fritiden er for kostbar for mange mennesker.
Høje skatter og afgifter = Høje leveomkostninger = Ekstremt høje lønninger.
Ekstremt høje lønninger = dårligere konkurrence på verdensmarkedet.
Dårligere konkurrence = lavere indtægter til staten.
Lavere indtægter til staten = højere skatter og afgifter......
Skruen uden ende.....
Måske skulle man stille krav til politikere at for overhovedet at komme i betragtning til et folketingsvalg, skulle de have gennemført og bestået spillet "SimCity".
Er der nogen der kender en politiker med format, som tør ændre skruens gevind? blot så jeg ved hvem jeg skal stemme på ved næste valg. Jeg er færdig med levebrødspolitikere, folkesnyltere og taburetklæbere - giv os for fanden nogle fornuftige og rigtige mennesker på borgen.
Jeg fatter simpelthen bare ikke meningen i det her - folk finder sig bare idet.
Ahhh - nu fik jeg luft igen...... dejligt med et forum hvor man bare kan få afløb for diverse opsparet surhed og lav PH værdig i hjernen.....især efter at have være hos SKAT med indregistrering af et gammelt køretøj.
Godnat og sov godt.
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 24 Svar: 149
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 36
Ja det tager alt for lang tid hos skat. Og du har helt ret i dit inlæg.
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 51 MC-er: 24 Emner: 61 Svar: 3.944
Godt beskrevet/iagtaget.
Fortsat go´ dag.
;O)
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
feb 2006
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 589
Det er derfor mest for biler, som har mange fradrag i form af ESP, partikelfilter, ABS m.v., hvor det har en stor betydning
Jeg er dog ikke 100% sikker ...
Se mere på: (link fjernet)
" Virksomheder
Fristen for virksomheders ansøgning om tilbagebetaling af afgift efter overgangsordning er ændret fra 30. april 2008 til 30. juni 2008.
Se nyhedsbrev om lovændringen
Private
Som privat skal du ikke foretage dig noget efter ændringen af loven. SKAT vil automatisk tilbage- betale afgiften til dig, hvis du har importeret brugte biler fra udlandet, og hvis du efter lovændringen har krav på at få afgiften tilbage."
NB! der sker et automatisk regulering for private, som har importeret siden 27/4-2007
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=79363
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
Mht politikkere er der ingen der tør rører ved denne varme kartoffel, dog er der vist ingen tvivl om hvem du skal stemme på med dit skattepolitiske synspunkt.
Jeg er selv medlem af pågældende parties ungdoms afdeling, det gælder jo om at kunne gøre en forskel hvor man kan. Kun en ting hjælper, og det er et pres for forandring fra befolkningen!
mar 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 169
I anden forbindeles har jeg erfaret, at politikkerene på Christiansborg rent faktisk kan være parate til at mødes med os.
Så var det en idé om I, der ved noget om sagerne, i samarbejde med mctc eller dmc fik et møde med skatteministeren?
Dette er ikke for at forklejne problemet, men snarre et spørgsmål om man kan påvirke sagerne.
???????
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 38 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 95
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Nej det kan jeg godt forstå - det er ikke medarbejderne der er noget galt med, men derimod dem der laver reglerne. Havde det ikke været for en rar og hjælpsom mand i SKAT, havde vi ikke fået plader på min kammerats MC den dag. Man kan sagtens spore frustrationen i mange af SKAT's medarbejdere. Problemet opstår når skrivebordsgeneralerne forsøger at effektivisere nogle rutiner de ikke selv ved noget om.
Man ser det jo gang på gang efter hvert valg folketingsvalg eller ved en ministerrokade.
Det ultimative skrækscenarie må jo øjensynligt være den dag hvor systemerne fra der statslige/offentlige bliver en lovpligtig standard i den private sektor.... Uha-da.
Bare tag eksemplet med EAN-koder når det private skal sende regninger til det offentlige. Min kone har 2 blomster forretninger og kun det offentlige er 100 år om at betale deres regninger. Når det går helt skævt og hun smækker kasse i for disse - kan de betale regninger på den gamle facon - dvs. uden om indlæsningsbureauer. For overbygning til vores økonomisystem der kan håntere disse fakturaer 100% elektronisk - koster...
Rigtig god aften og til dem der skal ud og lufte MC'en - kør forsigtigt - jeg har 6 hastigheds kontroller bare på min tur til Kbh idag.
Mvh
Thomas E
Nye afgiftsregler pr. 28/4-08