{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
532 visninger | Oprettet:

Kørekortbestemmelser {{forumTopicSubject}}

Jeg kan oplyse fra Retsinformationen Bekendtgørelser om kørekort BEK nr. 875 af 27/06/2024, Paragraf § 13 og § 25 stk. 2 er det blevet lovlig at føre trehjulede motorcykler på kørekort kategori B, og hvis du er er over 21 må den have en effekt på over 21 Kw.
Bestemmelsen Er Underskrevet 29/06/2024 og er gældende


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørekortbestemmelser
  • Hans Erik D
    Hans Erik D Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 387
    #1   15. jul Gælder det også sidevogn.?

  • #2   16. jul Hans Erik D
    nu ved jeg ik hvad årstal ændringen kom men nå du tager Mc kort nu om stunder så køre man 1 times tid på en sidevogns maskine på det 4 timers køreteknisk kursus os så må man os køre med sidevogns Mc,
    der er ik noget der hedder sidevogns Mc kort efter de nye regler men det kræver nok du har taget kortet efter de nye Regler kom,
    der står bare på kortet man må køre AM/A1/A2/A (og hvad man ellers har kort til af bil osv)


  • #3   16. jul kan se det faktisk har været sådan siden 1996

  • Hans Erik D
    Hans Erik D Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 387
    #4   16. jul Ja der er mit kort jo fra gammel tid, hvor man tog det hver for sig :?-?)
    Dengang havde jeg ikke fantasi til at forestille mig at det kunne blive aktuelt en dag.
    :?-?D


  • #5   16. jul Hmm ja der ved jeg så ik hvad det kræver for du må køre med sidevogn

  • #6   16. jul Svar til #2
    Jeg tror at #1 spørgsmål gik på om man må køre med sidevogn på et B kørekort, eftersom trådstarter skriver: "er det blevet lovlig at føre trehjulede motorcykler på kørekort kategori B, og hvis du er er over 21 må den have en effekt på over 21 Kw."

    Til #4 & 5: Du skal have fat i en kørelærer og have et kursus på køreteknisk anlæg, for at måtte køre med sidevogn, hvis du har taget MC kørekort inden det blev en del af pensum for alle.


  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

    Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 51
    #7   17. jul Hej til trådstarter og øvrige læsere.

    3-hjulet motorcykel er IKKE det samme som motorcykel med sidevogn.
    Ud fra færdselslovens § 2 ses, hvordan bestemte betegnelser skal fortolkes. Og disse fortolkninger er næsten som "De 10 bud".

    Om bil: motorkøretøj, der er forsynet med 4 eller flere hjul eller med bælter, valser, meder eller lignende, samt motorkøretøj på 3 hjul, hvis egenvægt overstiger 400 kg.

    Om motorcykel: motorkøretøj på 2 hjul, med eller uden sidevogn, og motorkøretøj på 3 hjul, hvis egenvægt ikke overstiger 400 kg.

    Når man skal forholde sig til, hvilket kørekort der kræves, handler det derfor om at finde ud af
    1) egenvægt under eller 400 kg og derover.
    2) motoreffekt under eller 15 kw og derover (husk lige 15 kw er ca. 21 HK)

    Med kørekort B kan man altså IKKE køre motorcykel med sidevogn, uanset egenvægt eller motoreffekt.


Kommentér på:
Kørekortbestemmelser

Annonce