{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.416 visninger | Oprettet:

At holde en kat væk?? {{forumTopicSubject}}

Hey derude
Da jeg kom ud til min MC tidligere - så jeg til min forskrækkelse, at genboens kat(e) havde været oppe på min bike! Grrr!!!
Heldigvis ikke nogle ridser, dog nogle katte potte aftryk og lidt grus, men hvordan fanden holder man de dyr væk!
Det nytter jo ikke at skræmme dem når de sidder deroppe, så sætter de jo bare klørene i og laver ridser.
Nogle gode (seriøse) forslag?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At holde en kat væk??
  • #1   25. apr 2008 Hjortetakssalt eller olie er et gammel husråd til at holde katte væk.
    Evt. prøv at hænge en klud med hjortetaksolie op tæt på cyklen. Har prøvet det i min carport, der blev de væk.

• #2   25. apr 2008 Brian, hvad er det og hvor finder jeg det, så dypper je sgu de katte i det smiley (ej) men så vil jeg da prøve men den klud smiley

• #4   25. apr 2008 Altså, afhænigt af hvor glad du er for katten..

Hæld noget klistret over den, så skal den bruge lang tid på at rense sin pels, og dermed forbinder den stedet med noget dårligt.

Gå væk kat <-- det er der rent faktisk et produkt der hedder

Luftpistol/softgun - siger sig selv

Men den med hjortaksolie skal vidst prøves.

Mvh
    Michael

• #5   25. apr 2008 Eller evt fortælle genboen om problemet, og at det kommer til at koste hvis det ikke stopper...?
    Har altid undret mig over at nogle anskaffer sig katte som husdyr, og så absolut mener vi andre skal "beriges" med deres selvskab også?! Kan ikke døje dem, og da især ikke oven på mine køretøjer....

• #6   25. apr 2008 Jeg kan sku ikke lige huske hvor jeg har fik olien fra, men salt er meget almindeligt.
    (link fjernet)
    Der en en på kandu.dk, der nævner at de har hjortetaksolie ved matas:
    http://www.kandu.dk/spg14221.aspx

• #7   25. apr 2008 allan r... du kan ikke få så meget som en krone ud af katte ejeren om katten så vælter mcen og den går i brand... katte er et frit dyr eller hva fanden det nu hedder. det bedste ville være en mcgarage. alt det der med gå væk kat og hjortetakssalt tror jeg ikke en fis på.... har i hvert fald ikke set nogen effekt... og det stinker altså.... også selvom der står at det kun er katte der kan lugte det.... jeg oplever nærmere det modsatte. evt put noget wd40 på der hvor den lægger sig det tager lang tid at få af... det er ikke rigtig giftigt for katten og det ødelægger i mcen

• #8   25. apr 2008 Bevægelses sensor koblet til en havevander med god spredning, anrettet så den ikke rammer cyklen men et stort område hvor bæstet kommer ind i carporten.... aner ikke hvordan man kobler skidtet op, det må du snakke med en trikker om... alternativt, igen sensor koblet op til noget støj på bånd (ja jeg er så gammel), evt hundegøen, det må den da blive bange for smiley

Eller måske et stødhegn anrettet så den ikke kan undgå det, lidt barskt men med god effekt, det gør pisse nas smiley

Kim

• #9   25. apr 2008 Køb en hund og bind den til cyklen? (Husk at slippe den fri inden du kører)

Ellers er MC garagen nok den bedste løsning.. Så slipper du jo også for vand (hvis den ikke står under et halvtag)

• #10   25. apr 2008 tag vandslangen og se om du kan ramme den så komer den ikke igen

• #11   25. apr 2008 Du har ret til at jage kattene bort, fx ved at sprøjte med en kraftig vandpistol, og du kan indfange kattene og kræve en slags løsepenge for at udlevere dem igen. Nemlig såkaldte ”optagelsespenge” (”…det samme beløb, som til enhver tid er fastsat som godtgørelse for foder og pasning af det pågældende dyr”). For katte udgør beløbet 0,50 kr. pr. døgn.

Da reglerne om ”optagelse af husdyr” i lov om mark- og vejfred slet ikke er tidssvarende, når det gælder katte, er der praktisk talt kun én effektiv mulighed for at slippe af med generende katte. Nemlig at jage dem ud af haven på en så effektiv (men "dyrevenlig”!) måde, at de ikke har lyst til at vende tilbage igen. Skulle katten komme til skade, når den flygter fra din grund, kan du ikke forpligtes til at betale erstatning. Det fremgår af § 14 stk. 1 i lov om mark- og vejfred:

”Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret herved kommer til skade eller omkommer”.

fra: http://www.familieadvokaten.dk/UgensRet/UR13.html

hvis den dør skal du ikke betale for det smiley

• #12   25. apr 2008 Omkommer ligefrem... virker ikke helt tidsvarende med den lov, men fair nok, folk kan bare holde deres løsdrift hjemme hos dem selv, det er vel det mindste man kan forlange....

Kim.

• #13   25. apr 2008 Jeg vil hellere begynde, at fodre katten... så katten vænner sig til at komme over...

Og pludselig en skønne dag... ¨så aflevere jeg katten til dyreinternatet som en hjemløs kat..

Så når ejeren begynder savne katten og ringer rundt og kontakter dyreinternatet, så kommer det til at koste ejeren penge for maden og ophold osv.. så kan det være at ejeren lære det til næste gang...? :o)

• #14   25. apr 2008 Ejeren kan vel ikke gøre for hvad katten gør. Katte er af natur ikke skabt til at gå indenfor hele døgnet resten af deres liv, hvorfor det vel ikke kan bebrejdes en ejer ikke at holde en kat inde.

• #15   25. apr 2008 Jonas F

Gu kan det så, ansvar ansvar ansvar..... folk er pisse ligeglade med andre mennesker og deres ejendom, det ses gang på gang..
    Katte lort i sandkasser, bede,og andre sære steder, det er virkelig klamt !!!

Det kan lade sig gøre at have hundegård, så kan det vel også lykkedes med en kattegård, jeg har selv haft løbegård til mine 3 maincoons da jeg var heldig nok til at have dem...

Omtanke og ansvar er kodeordet til fornuftig omgang med andre mennesker...

Kim.

• #16   25. apr 2008 Daj, Og jeg som synes de platte indlæg er de som omtaler at skyde med luftgeværer og lignende. Ak. At være imod dyremishandling, læs. skyde dem samt holde dem indendørs hele deres liv, er forkasteligt.

Så galt er det vist heller ikke at bruge 200,- på en mc garage og så være beskyttet mod samtlige af kvarteret katte, eller hvis det blot er en enkelt, være efter den emd en vandpistol - sidstnævnte kan endda være ganske underholdende.

• #17   25. apr 2008 jonas F..

vil du bare stå og smile, hvis du ser en kat oven på tanken på din bike.. hvad hvis der så kommer ridser.. vil du så stadig stå og smile og sige pyt.... :o)

• #18   25. apr 2008 Kim N, Jeg tror du forveksler ligegyldighed over for andre mennesker med at være glad for ens kat. Folk lader jo ikke deres kat gå frit rundt fordi de er ligeglade med andres folks ejendom. Så kan du så advokere for det indirekte, men at dæmonisere "folk" er da underligt at gøre; "ligeglade med andre mennesker og deres ejendom".

• #20   25. apr 2008 Tiger, Du kender vel selv svaret, men for nu at skære det ud i pap; nej. Man kunne hente en spand vand, man kunne tage katten og smide den over hækken eller så meget andet. Har den ligefrem ridset ens tank, er det da også meget forståeligt hvis man taler med ejeren om erstatning. I det her tilfælde er der dog ikke sket noget, og så var det måske en bedre idé at snakke om at opdrage katten snarer end at skyde den og sige til ejeren at denne skulle få styr på den (jeg kan ikke se hvordan udover at spærre den inde, hvilket jeg ikke synes er etisk hensynsmæssigt).

• #21   25. apr 2008 Jonas F

Dæmoniserer, ak ak hvis jeg havde muligheden for det rendte der adskillige mennesker rundt i dette land med hovedet pegende bagud, og de ville samtidig komme med de fæleste hyl smiley

Jeg mener at hvis man lukker sin kat eller hund ud frit i offentligheden ved man jo godt selv at de vil være til gene for andre på den ene eller anden måde ikke, ellers er man da ganske blind og naiv smiley

Kim

• #22   25. apr 2008 Kim, Heh, så skulle jeg være den første til at købe aktier i Phonak smiley

Jeg mener ikke at den gene er specielt stor. Havde jeg selv kat, hvilket jeg aldrig får, skulle jeg også nok betale hvis den havde været på afveje og ødelagt noget - samt evt. sponsoreret et vandgevær til den det var gået ud over.

• #23   25. apr 2008 Jonas F...

Thats the spirit..... men tror desv der er få af din slags med den opfattelse blandt landets ellers så venlige og lykkelige kattelånere smiley

Kim

• #24   25. apr 2008 Driv klapjagt på den med en vandpistol og en gammelsutsko.

Så bliver den ret hurtigt træt af at komme hos dig.

• #26   25. apr 2008 Bo S

Slap af den sad lige midt i fjæset på mig smiley bukker ydmygt og overvejer seriøst konsekvenserne af min heftige støjforurening......

Kim.

• #27   25. apr 2008 åbne potter og fjernstart er vejen frem ^^

• #28   25. apr 2008 Problemet med en MC garage er at de pisser op ad den og fuck det lugter så jeg er holdt op med at bruge min

Jeg er sgu også pisse træt af at alle naboernes løse møgkatte løber rundtog bruger vores rosenbed som lokum og min MC som pisse bræt.

Overvejer at sætte fælder op og kører kattene flere hundrede kilometer væk.

De kan kraft edme gå en tur i snor med deres møgdyr eller holde dem indedøre.

Hvad ville de mon sige til hvis jeg stod og pissede op af deres bil..

• #29   25. apr 2008 smør cyklen ind i lim, og håb på at kræet hopper op igen.. når du så har den kører du den bare en lille frisk tur smiley

ellers har en vandpistol med en svag opløsning af salmiakspiritus altid holdt både katte og hunde væk! det eneste der er mere tillokkende end salmiakken er afskrækkende er en "våd hunmis i løbetid" smiley

• #30   25. apr 2008 Køb en Ford Ka..
    http://youtube.com/watch?v=7Guufs3mdgg

• #32   25. apr 2008 Jeg havde på et tidpunkt 3 Mainecoon katte med min X, og de havde hele huset at rende i plus 60 kvm indhegnet løbegård som de havde adgang til via en nydelig kattelem, det fungerede fint for alle parter inkl mine højt ærede naboer, ingen lort i bede og lign og ingen kravlen rundt på biler.... allle var lykkelige og glade i det lille kvarter smiley

Så det kan lade sig gøre at holde dem hjemme under fornuftige vilkår, vilje og vej...

Kim.

• #33   25. apr 2008 Martin Randers, Vi har blot en forskellig opfattelse af ansvaret. Som du kan se mener jeg også at ejeren har et ansvar; ansvaret for at erstatte eventuelle skader - som jeg trods alt, i det store perspektiv, ikke er særlig mange af.

• #34   25. apr 2008 1) Tal med ejern om problem og gør det klar for dem (i en fornuftig tone naturligvis) at der er et problem som skal løses og at du godt kan finde på at bruge vand/strærke lugte for at stoppe det

2) Ifg lov og god moral er det ejerens ansvar hvad katten fortager sig og dermed også ødelægger! Faktisk må den ikke befinde sig på din matrikel - Det er ikke god naboskab, men det er faktisk lovligt af få katten aflivet hvis den bliver indfaget på din grund efter advarsel - blot det indrykkes i lokalavisen efterfølgende (underlige regler, og en fin måde at starte en nabokrig)

3) Vand virker på nogle katte men langt fra alle. Spray som "Gå væk kat" er ikke pengende værd, udendøres kan det max holde en kat væk en halv dag også skal du ud og spray igen. og de finder katten sku hurtigt ud af. En ting der virker på nogle katte er bamser! Simpelt ved at plante et par bamser lige op af mc/bil og katten tror den er "optaget"

Som sidenote.. Mig og kærsten har selv flere katte der er ude i dagtimerne og går frit. Da vi flyttede i hus startede jeg med at hilse på folk på vejen (over en kold øl naturligvis :)) og ved samme lejlighed sagde jeg at vi have de katte som var vendet til at gå frit, opstod der nogle problemer med dem ville vi gerne vide det med det samme, og vi donerede gerne en vandpistol for at holde dem væk fra grunden - Resultatet har været ingen sure miner fra nogle naboer og at vores katte udemærket godt ved hvilken have de ikke skal gå igennem

• #35   25. apr 2008 katte trods ejerskab er stadig vilde dyr. og kan kun forventes af opføre sig som sådan... og du må ikke slå en kat ihjel hvis den er på din grund... det er kun dyrlæger(og jægere) der må aflive uden at dyret fejler noget. (selvforsvar er så en anden ting men næppe noget der bliver aktuelt med en kat) og hvis ikke det var for katte ville der være mange flere problemer med mus/rotter vilde katte som ikke er steriliseret og dermed afmærker territorie (det stinker) og rævene med deres mange sygdomme ville kommme tættere ind i byerne

• #36   26. apr 2008 Tak for de mange gode indlæg, havde også tænkt på mc garagen, men tror jeg prøvet med bamserne. ellers må jeg snakke med genboen, god weekend til jer alle!

• #37   26. apr 2008 havde engang en onkel der var landmand... de havde problemer med naboes hankat der lavede meget ballade på deres gård.. en dag hvor de var ved at kasterer grise fik de fat i katten og tog dens boller med.. de så aldrig katten hos dem mere..

• #38   26. apr 2008 Frank M - kunnne man ikke forestille sig den ordning udvidet til at omfatte gengangere i fængselssystemet også?!

• #39   26. apr 2008 allan. det ku være en ide... ihvertfald til visse forbrydelser... vil ski nødigt af med dem for at gi den en smugle gas ude på vejene smiley

• #40   26. apr 2008 k4 altid en mulighed ja! dog ikke den billigste... men hvis man har en kompressor og et tyndt rør kan man stikke det igennem en rå kartoffel og dermed få et projektil som er lidt mere humant end en luftriffel med blyhagl for eksempel.. kartoflen splatter ud (inkluderende et ordentligt svirp) men slår vist ikke meget andet end mus ihjel..

• #41   26. apr 2008 Har haft samme problem, da minmc stod på en gård i vinters... I stedet for at købe en dyr mc garage, fandt jeg 2 vattæpper frem og hev indover den... Det er også meget nemmere at bruge end en mcgarage... Men virker nok ikk særlig godt vist cyklen står udenfor...

Kommentér på:
At holde en kat væk??

Annonce