1.602 visninger
|
Oprettet:
København til Kapstaden på en CB500s? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg har købt en Honda CB500s (2001), som jeg vil forsøge at køre fra København til Kapstaden (Sydafrika).
Hvad ville I medbringe af værktøj og stumper på sådan en tur?
Vi snakker cirka 20.000 kilometer, en stor den af dem på dårlige veje.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.869
Og så ellers sørge for at have godt styr på forsikringerne.
Dog ville jeg ikke have valgt så gammel en cykel, da det kan blive meget svært at finde reservedele ved nedbrud.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.721
Du skal finde dig en Yamaha XT600, gerne luftkølet. Den er langt mere velegnet til den slags ture. Der er en årsag til at det er dem man stadig ser i afrikanske lande.
Læs nogle rejseberetninger, og gør det samme som de folk...
maj 2023
Følger: 1 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 2
Jeg har en del erfaring med at være uden for Europa Og er klar over at det kan tage lang tid at få fragtet stumper. Derfor jeg spørger om der er nogle stumper jeg selv bør medbringe.
Økonomi betyder at jeg er noget fastlåst på Honda'en. Så tænkte, om nogen her har erfaring med, hvad der typisk går i stykker på sådan en?
Tænker eksempelvis også, om jeg kan sætte noget beskyttelse af en art på køleren?
Jeg har læst masser af beretninger skrevet af folk på et markant højere budget end mit eget - men samtidig har jeg også hørt om et par gutter som klarede turen på 1000 dollars kina-motorcykler
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 75 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.836
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.369
Hvis de er passet og holdt i orden, så kan de ikke slås ihjel og du kan næsten altid finde stumper til en BMW, uanset hvor i verden du er, fordi politiet bruger dem i mange lande og BMW har et stort globalt netværk.
Alternativet er Yamaha XT modeller, de er gode og stabile cykler-
Men god tur og husk nu, at der er ufattelige mange idioter på vejene, også i udlandet.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Hvis den er god serviceret, så er der ikke noget at frygte over de kun 20.000km.
Jeg ville tage en ensretter med, sikringer samt ekstra pakdåser til forgaflen. Så burde du have hvad der skal bruges.
jul 2022
Følgere: 27 Svar: 55
Hvis du er presset på tid skal du have en del stumper med til just in case, så du kan komme videre. Men ellers er det vel bare at give hondaen lidt kærlighed inden afgang og så hav lidt penge på lommen til uforudsete udgifter.
Man kunne få skiftet olie og filter, kølervæske, benzin filter, luftfilter, kædekit, dæk, pærer, ensretter, gaskabel og tændrør f.eks.
Og få ordnet ventilindstiling med nye ventildækselpakninger, rens/synkronisering af karburator og renovere forgaffelen, så burde den da være fint kørende. Evt monter en bashplate under motoren.
Af værktøj, en fornuftig stor svensknøgle af god kvalitet(stor nok til møtrikken på din bagsvinger), bahcos lille topnøglesæt, et bitssæt, en lille tang, strips, tape, to dåser dækspray, noget kædespray, motorolie, en lille håndpumpe, sikringer og et benzinfilter f.eks.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.369
En anden fordel, en bimmer kan køre med meget oppakning og mister ikke pusten på motorvejen, for den kan tåle det, selv over længere stræk. (taler af erfaring)
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Eller dem med F650/700/800GS og G650gs som ruster kraftigt i stellet.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.369
Det er 2 modeller jeg ved noget om og derfor kan anbefale. uden at ryste på hånden
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 75 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.836
mar 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 37
Du bør prøve alt vedligehold hjemmefra: Skifte dæk, kæde, olie og vand, afmontere: tank, sæde, skærme, kaburator, luftfilter, tændrør, og motordæksler.
Når du har prøvet det, har du erfaringen og kan se hvad du har brugt og skal have med.
Det er ikke så behageligt at stå på en motorvej og skulle pille den ene side dæksel af motoren af, men det er billigere end 3×34. I Afrika er mekanikerene vandt til hvadsomhelst, men der kan være flere hunderede km til den nærmeste.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.369
Han er jo ikke kørt endnu, så jeg prøver bare på at forhindrer en fejltagelse og skåne ham for problemer, så han kan jo nå at bytte fejltagelsen ud.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
jul 2022
Følgere: 27 Svar: 55
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.039
Ekstra pærer til for og baglygte. Blink pærer ka vente til man rammer en by der har dem. Også noget man ka justere kæde med.
En pose med præcis det værktøj knallerten bruger. Man plejer at ku ha maskinespecifikt værktøj på meget lidt plads.
Evt tændrør og sikringer. Men ville til enhver tid få lavet et ordentlig service på svinet inden afgang og bruge en masse loctite. Inkl forgaffelservice og ny bremsevæske og tjek af slanger kabler lejer simmeringe osv osv.
Hvis det er den mindste smule tvivlsomt om det vil holde så hellere få det ordnet inden turen, end efter eller endnu værre undervejs.
Og så ville jeg køre en solid stress test med maskinen herhjemme inden afgang. Ud og bumle på noget hullet vej og spul den våd i alle revner og ud og bumle lidt mere, så hjem at inspicere og efterspænde og vurdere om den er helt klar eller hva der ska til for den bliver det.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.369
sep 2020
Følger: 16 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 22
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.721
Alle er klogere end det.....
sep 2020
Følger: 16 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 22
maj 2023
Følger: 1 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 2
Er så småt begyndt at lægge lidt videoer op fra turen, kig hvis I har lyst: https://youtu.be/QH_tlz6vcMw?si=ASimHPsZ-17WJGkK
København til Kapstaden på en CB500s?