Hjælp til en nybegynder - MC4YOU {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg har lige fundet frem til dette forum, og jeg håber ikke, i er alt for trætte af denne type nybegynderspørgsmål :).
Here goes:
Jeg er 21 (fylder 22 næste måned) og vil til at tage motorcykelkørekort. (hvis i kender nogle gode steder i Odense, så skriv endelig). Jeg støder så på denne motorcykel til 9.995 kr, og det virker jo helt vildt. I kender sikkert alt til den - (link fjernet)
Jeg er fuldstændig nybegynder på området, så jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til det? Er det en motorcykel, man evt kunne starte ud med? Den lave pris er jo tillokkende, når man er på su. Særligt tænker jeg på, hvordan de efterfølgende omkostninger er, jeg ved nemlig ikke det store (læst; intet) om vedligeholdelse, reparation osv.
Nå, skåret ned til benet, så er mit spørgsmål bare, om det kunne være en fin begyndercykel - den lave pris in mente. Jeg er ikke interesseret i en racer med høj topfart, det er mere bare fornemmelsen af at komme ud på landevejene, der tiltaler mig.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jesper har helt ret. Dette er et forkert forum - alt for meget mærkesnobberi:-)
Til den pris, kan du jo smide den væk efter en sæson:-)
jul 2005
Følger: 43 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 1.152
Det tror jeg aldring jeg gør igen...
Ville måske mere overveje noget
Kawasaki GPZ500s
Suzuki GS500e
(måske Yamaha SZR660)
osv..
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 5 Emner: 106 Svar: 576
Køb den dog, men vær klar til at høre på en masse snobberi fra folk, som ikke regner din bike for noget.
Jeg kører Hyosung, som koster cirka 7 X så meget, og dén er heller ikke velset i den brede offentlighed
Mvh. Allan
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 5 Emner: 106 Svar: 576
Man skal ikke tage sådan en MC (min egen inclusive) for mere end den er.
De eksempler, der nævnes starter prismæssigt (for de ældste og ringeste eksemplarer) ved cirka 2½ gange prisen for den MC, som i grunden var temaet for denne tråd.
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Hvordan den kører aner jeg ikke...
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 184
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.391
Nicolaj M
Du får selvfølgelig hvad du betaler for, og hvis du har det for øje, tror jeg fint du kan starte med sådan en cykel.
Jeg har ingen erfaring med kineser- cykler, men tror det er rigtig god ide, hvis du selv er i stand til at skrue lidt og efterspænde en gang imellem. Så skal det nok virke for dig.
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 4 Emner: 28 Svar: 87
mener ikke selv jeg er et snoppet mærkedyr men vil dog sige at du får en mc der kan køre fra a-b og sikkert en god maskine til det og du optjener forsikringspremie...
omvendt vil jeg nu ikke købe sådan en hvis du vil sætte udstyr på for så kommer udstyret hurtigt til at overstige cyklens værdi..
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
Jeg prøver kinojserklubben.
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
jul 2005
Følger: 43 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 1.152
Til gengæld syntes jeg Hyosung er rigtig fede cykler, og ville være meget bedre køb..
Jeg startede selv på en Suzuki fra 1992 med 60 HK til 23k, Perfekt begynder-bike til mig..
Jeg så også på kina cykler, CBR125 og YBR125 som første cykel, men fik det gode råd herinde fra at starte på noget større, da de ekstra heste ofte kunne rede en.. og det har de tit gjort..
dec 2005
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 4 Emner: 81 Svar: 1.846
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 90
Det er en motorcykel, men den er ikke hurtigere end en knallert. Men også RIGTIG billig i forsikring.
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
jul 2005
Følger: 43 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 1.152
Så bare kom igang ;o)
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 678
det er et bedre køb
mar 2007
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 490
Men som sagt, jeg ved ikke om det også gælder for motorcyklerne.
Men ellers chek dba.dk, og lav en søgning på maks 10.000, der er mange både pæne og velholdte maskiner. Men de er selvfølgelig heller ikke nye længere.
Du har jo altid din garanti, når du køber sådan en kineser fra en butik.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
De fleste er tilfredse, selvfølgelig er der også lidt reklamationer, men i forhold til prisen synes jeg det er begrænset.
En kammerat har en, han er vældig glad for, men han bruger den også som det den er, en sjov lille motorcykel man kan lufte på mindre veje når vejret er godt.Køreegenskaberne er ikke som på en nyere japansk, men det er farten jo heller ikke.
Som hversdagskøretøj og måske på motorvej, så glem det.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.597
Men jeg vil aligevel foreslå dig at kigge på f.eks. Yamaha YBR eller hyosung RX125D, de koster ca. det dobbelt men jeg vil vove at påstå at jeg ikke har kørt på en mc der har fået mig til at grine mere end den lille ybr også er det samtidig meget økonomisk både med benzin og forsikring
apr 2006
Følger: 37 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 1.090
Du får lært alle triksene - smøre, stramme, starte, løbe igang mm. - og dette sagt positivt. Man kender jo ikke andet. Glæder sig hver gang den bare kører - afsted og ud på landevejen.
Senere hen i livet, når pengene er blevet lidt større, så vil du nyde næsten alt andet du vil køre på, hvis du altså nænner at ofre penge på det.
Velkommen som mc´ist.
feb 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 21 Svar: 76
http://www.mckoereskolen.dk/
Tok mitt kort det sist måned og jeg er riktig fornøyd.
Bestod både teori og køreprøve på første forsøk. Så kvaliteten på hans kurs skal det ikke klages på.
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 98 MC-er: 4 Emner: 224 Svar: 2.696
http://www.sunpit.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=33
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 98 MC-er: 4 Emner: 224 Svar: 2.696
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
(link fjernet)
YBR 125 custom.
Men også lidt dyrere, suk.
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
http://www.mckoereskolen.dk/
Tok mitt kort det sist måned og jeg er riktig fornøyd.
Bestod både teori og køreprøve på første forsøk. Så kvaliteten på hans kurs skal det ikke klages på."
- hvad skulle du give for det, kan ikke finde pris på hans side.
feb 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 21 Svar: 76
Hjelm, hansker og jakke lånes gratis ut.
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
Svend K - jeg skal ikke købe lige nu, lurer bare lidt på det hele
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.597
Exstremt miljø venlig = lav vægt afgift
Extremt økonomisk = 50 km/l ved optimal kørsel
Bedre reservedele og all round kvalitet (den har kørt jorden rundt mere end en gang)
Ulemper:
går lidt ujævnt på grund af meget mager blanding, større dyse og problem løst
lidt dyere end en kineser
Fordele ved kineser:
mere bling bling effeket
lavere pris
Ulemper:
til tider tvivlsom leverings tider på dele (ligesom italiansk)
ikke meget mere kraft end ybr, men dyere forsikring.
Iøvrigt bonus info, på køreteknisk anlæg kørt jeg på den lille ybr, min ven på Lifan 250, 2 andre på henholdsvis GPZ 600/500 (ikke sikker) og en nyere Harley af en slags... ingen af dem kunne slå YBR i omgangs tider, den er så let at smide rundt at det gør ondt (på den gode måde) og tog Lifan i optræk (lavere vægt) og havde ca. samme topfart... dog var den lidt død med køre lære bag (ca. 100-120 kg)
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
I øvrigt er det 2 kinesiske MC'er du sammenligner. Den ene har bare et japansk mærke på tanken :o)
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.597
Tilgengæld ved jeg skam godt at YBR'eren er en skjult kineser, men det gør den jo ikke ringere af, og man kan sagtens hygge sig gevaldigt på begge maskiner... Lad os endelig høre hvad du finder på Nicolaj...
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
Så må vi e hvad jeg kan skrabe sammen. Sådan en YBR 125 custom er ret lækker, må jeg sige :).
jul 2005
Følger: 43 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 1.152
Tag du ud og prøv sådan en når du har kørtet. men glem nu ikke at prøve en 4-500ccm..
apr 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
Nåh, men jeg er stadig et noob, men har haft mulighed for at prøve et par MC-er i løbet af det sidste år. Jeg var tæt på at smide dankortet på bordet hos en kinaforhandler sidste år, men fik lidt kolde fødder. Hvorfor så det? Jo, jeg har udsigt til et noget bedre cash-flow fra efteråret, så hvis jeg kan holde mig indtil da, så har jeg et noget større spillerum næste forår. Men hvis jeg stadig havde flere år på SU, ville jeg klart købe en billig kineser. Lifan fra MC4YOU er et rigtigt godt bud, hvis du selv vil skrue, kan Sunpit / et byggemarked komme ind i billedet. Det jeg IKKE ville gøre er at købe en af de "dyre" kinesere, dvs. en R Raptor som koster op imod 25k kr, eller den nye virago 400cc klon til 40k... For de penge kan du få en del mere cykel for pengene på brugtmarkedet. Faktisk kan du også få interessente cykler til 10-15k, men efter min mening er risikoen også noget større. Det kan være at du er heldig og den 25år gamle japaner bare kører derud af, men der skal ikke mange stumper til før ketchuppen til pastaen kommer i fare sidst på måneden... Med en kineser har du stadig garanti (forbehold for visse sælgere...), stumperne er næsten gratis, og der er flere tusinde andre kinesere her i landet der er næsten identiske med din, så der er ALTID masser af hjælp at hente. Det er ikke nødvendigvis tilfældet, hvis du køber en parallelimporteret japser fra Staterne fra midt-80-erne...
Hvis du sætter realistiske krav til kineseren så kan du blive kørende til et latterligt beløb, og stadig have ketchup til pastaen den 29. Og ja, der er en del skrue/ smøre/ holde øje/ pudse opgaver, en del mere end hos en japaner. Og YBR-en som du kigger på, er nok en bastard, dvs. noget bedre end kineserne dog ikke helt på japaner niveau. ALT bliver produceret i Kina idag, og når Audi kan producere i Kina, så kan Yamaha også, men prisen er ikke helt så "kinesisk" længere.
Men frem for alt, få pappet i hus først, så har du også smagt på 500cc klassen på et køretekniskanlæg, og SÅ kan du tage stilling til om 17 kinesiske hyppere fra 234cc er nok til DINE behov.
Held og lykke...
dec 2005
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 4 Emner: 81 Svar: 1.846
en ybr 125 har aldrig kunnet gå 50 km på en L benzin... min har været oppe at snuse til de 38 km/l en gang.. men ellers 27-35 km/l
desuden har den kun 12 hk... så forvent at visse tunede scootere kan køre fra dig på den, og regn kun med at kunne følge med en helt almindelig lastbil ude på landevejen hvis du ikke kører i modvind eller op af bakke
apr 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
Hvad tror i en forsikring vil ligge i for en førstegangs-"forsikrer" på 22 år ved den omtalte motorcykel?
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 98 MC-er: 4 Emner: 224 Svar: 2.696
Hvis du kun skal ha ansvar på, og det skal du jo nok på en kina mc, så er Tryg billige. Men det er bare at indhente nogle tilbud.
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
65 heste fra 572.5 kubik.
den blev købt for den nette sum af 5000 kr og sat i stand for ca. 1000 kroner.
jeg er ret sikker på at jeg ville føle mig snydt hvis jeg havde givet 10 af de brede for en forvokset kinaknallert! garanti eller ej, man får mere motorcykel på brugtmarkedet, end man gør ved kinaimportørene. hvis noget fatalt går galt på den gamle traver, henter man en tysker, og er stadigt bedre kørende end på kinamaner. hvis min eneste mulighed var en kineser ville jeg alvorligt overveje at køre tunet knallert i stedet.
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
Jeg ville klart anbefale en gl. Suzuki gs400l eller lignende.. stort set samme pris, let at få reservedele til. kører rimeligt.. jeg kunne da sætte fodhvilerne i jorden på den gamle cykel.. og langt mere trækkraft end de andre, men på en choppet måde
Kørte 4 år på en, købte den for 9000, solgte den i meget være stand, for 11000...... Fordi, de holder prisen bedre.. brugte ikke penge på andet end normal vedligehold.. kørte 30000 km på den!!
Og jeg ville hellere det, end de kinesere jeg har prøvet, ikke mindst pga. mere motorkraft!!
Jesper
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 98 MC-er: 4 Emner: 224 Svar: 2.696
Der vil selvfølgelig være folk(som Hr Jesper S ovenover) herinde der vil hævde at deres 20 år gamle MC ikke har disse udgifter, det er jo så bare heldigt for dem;-)
Hvis så også den gamle MC bliver solgt uden syn, skal du nok påregner en væsentlig udgift til klargøringen.(køb endelig med syn)
Jeg vil mene at går du japanervejen, skal du være istand til at skrue selv,(og du skriver jo netop det modsatte) eller kende nogen der kan, ellers blir det et helvede med værkstedernes høje timelønninger. 400 500 kr i kbh, lidt billigere i Jylland.
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
Jeg så en lifan 250 i dag, og den ser da i hvert fald lækker ud til prisen.
Men jeg noterer alle de navne ned, som i kommer med, og søger løbende på dem.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
Jeg var bare heldig, der var kun kabler, pærer olie, bremseklodser, dæk, og alle den slags sliddele..
Lær at lave det meste selv, det er hyggeligt, og man sparer penge, og lærer en masse!
Jesper
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Mener stadig en 250 som fra ny koster kr 10.500 + levering, som har en motor der er en licensfremstillet Honda Rebel der holder evigt, er et godt køb som ny eller lidt brugt kontra at give 15.000 for en 20+ år gammel japaner, hvor delene måske er begyndt at blive lidt sjældne!
Og husk lige at en totakter trækker dårligere, skal have flere omdrejninger, skal have olie i benzinen enten selvbland eller via seperat olietank, holder mekanisk kortere pga konstruktionsprincippet. Fordelen er så at den er nem at skille, er jo bare en stor knallert motor, hvor firetakteren er meget mere kompliceret med knastaksler, ventiler osv.
Fordelen er så bedre trækkraft, lavere omdrejninger, lavere forbrug, færre gearskift, lavere støjniveau (mere sinne siger jyderne), i det hele taget mere omgængelig og miljøbevidst!
Jeg mener ikke man skal støtte Taiwan skodmaskiner, men en firetakter er nu engang det bedste for miljøet alt taget i betragtning, fra ny til skrot! (levetiden på motoren er kortere på 2 taktere).
Jeg er spændt på at høre hvad du ender med at købe?
Mvh Allan.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
dec 2005
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 4 Emner: 81 Svar: 1.846
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
Hjælp til en nybegynder - MC4YOU