{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.385 visninger | Oprettet:

ukorrekt kendelse af motorcykelbetjent {{forumTopicSubject}}

endnu en grund til at man til tider "hader" færselspolitiet.

Jeg kom kørens igennem Nørresundby på vej til Aalborg torsdags eftermiddag. Da jeg kommer frem til tog-reguleringen længere fremme, holder bilerne stille for rødt.
Jeg vælger stille og roligt at passere bilerne på venstre side... fart ca. 10 km/t vel og mærket på den rigtige side af vognbanelinien... Længere fremme bliver der spærre-linie.. hvor jeg stadig holder mig på højre side af.
Fremme i køen holder der en motorcykelbetjent foran en stor post-lastbil. Han dirigerer mig ind til siden, hvor han derefter giver mig en bøde på 500 kr + et klip i kørekortet ??????????. Da han mente, at jeg overskred spærrelinien.. Selvom han intet kunne se, da lastbilen holdte bag ham. Jeg diskuterer med ham, da jeg ikke mente, kendelsen var korrekt. Dertil svarede han " Du skal snaert passe på, ellers mister du snart dit kørekort" Så må du købe dig en mindre cykel.

Til mit held, har jeg heldigvis et vidne, der overværende det.

Hvordan skal jeg forholde mig til det ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ukorrekt kendelse af motorcykelbetjent
  • #1   20. apr 2008 Du skal lade være med at betale bøden og klage over det, hvis du er uenig. Især hvis du har et vidne til at bakke din påstand op.

  • #2   20. apr 2008 tag den i retten....
    Det er ikke sikkert du vinder ... men forsvarer du dig selv er det eneste det koster spildt tid.


  • #3   20. apr 2008 Nok bedst vidnet havde sagt noget med det samme, men du skal vel gå hen til politiet i morgen og indgive en klage, kør fordi og hør.

  • #4   20. apr 2008 Jeg tror ikke der er noget at gøre, for du må ikke overhale mere, uden at lave vognbane skift. Den gang loven vedr. børn på bagsædet kom igennem, blev der desuden tilføjet at der aldrig må køre to køretøjer i samme vognbane, så vidt jeg husker. Ser lige om jeg kan finde noget.

    Hygge


  • #5   20. apr 2008 Men ikke sikker på jeg forstår hvad du skriver.

    Men fortsår jeg dig ret filtrerer du gennem traffikken og overhaler .... is samme spor... uden at overskide spærrelinie..

    Det må man oxo teoretisk..... men din mc betragtes ofte som en bil .. så der skal være plads til en bil for at gøre det lovligt smiley iflg de politifolk/motorsagkyndige/kørelærere jeg har diskuteret med smiley

    Så bøden er nopk ok... klip sikkert oxo .... men at han skal true dig med bål og brand er bare noget bræk! ....
    Men sårn er det ofte hvis man ikke danser deres pibedans




  • #6   20. apr 2008 Nå hvis mads har ret... så er den ged barberet .-)

  • #7   20. apr 2008 jeg kan også sagtens gå med til en bøde på 500 kr pga. overhalingen... selvom bilerne holdte 100% stille i køen. Men at der ligefrem skal medfølge et klip. Da han mente, at jeg overskred spærrelinien... Der ca. var 3 meter lang


  • #8   20. apr 2008 Så fandt jeg det i færdselsloven ( https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053)
    "Særlige regler for motorcykler

    § 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj.

    Stk. 2. Motorcyklist må kun anvende fortov eller gangsti i de tilfælde, der er nævnt i § 27, stk. 2.

    Stk. 3. En passager på en motorcykels bagsæde skal sidde med et ben på hver side af motorcyklen.

    Stk. 4. På motorcykel og i sidevogn hertil må ikke befordres flere personer, end den er beregnet til. Dog må der derudover i sidevogn medbringes et barn under 10 år."

    Hygge

    P.S. Peter - jeg har altid ret smiley Eller.... smiley


  • #9   20. apr 2008 Teknisk set er svaret nemt:

    Du skal afvente, at du modtager bødeforlægget fra politiet, meddele politiet, at du ikke kan acceptere den straf de foreslår, hvorefter du får en tur i retten, hvor du kan føre dit vinde.

    Dommeren må så tage stilling til om han/hun tror på betjentens observationer eller vidnets.

    Jeg ville personligt aldrig opgive sådan en kamp uden videre... Det kan jo være du skal bruge det klip en anden dag smiley


  • #10   20. apr 2008 morten P - Du skal tage denne "kamp" mod en betjent, der gætter på at du overskred spærrelinien. Såfremt at du ved med dig selv (og at du er "fair") at, du ikke overskred spærrelinien. - Få skrevet forløbet ned, og snak med dit vidne om sagen - og lav en tegning over situationen og hvor betjenten var placeret osv. - Send det til pågældende station du hører under, inden ham betjenten "når at blinke", så har du mulighed for at være på forkant med situationen.

    - Hans udtalelser er magtmisbrug og trussel agtige, så kæmp for din ret.


  • #11   20. apr 2008 Morten: Jeg fandt lige denne liste med ting der udløser klip:
    * at man kører mere end 30% over den tilladte hastighedsbegrænsning
    * at man kører med for kort afstand til forankørende
    * at man kører ulovligt i nødspor
    * at man ikke fastspænder børn under 15 år i bilen
    * at man kører over for rødt lys
    * at man overtræder reglerne om vigepligt
    * at man overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling
    * at man overskrider spærrelinierne ved overhaling
    * at man øger hastigheden når man bliver overhalet
    * at man overhaler ved et fodgængerfelt
    * at man kører mod færdselsretningen
    * at man kører uforsvarlig slalom- og forbikørsel i tæt trafik
    * at man ændrer placering til fare eller unødig ulempe for andre trafikanter
    * at man kører venstre om helleanlæg
    * at man kører kap- eller væddeløbskørsel på vej
    * at man kører over jernbanespor, hvis der er givet signal til standsning
    * at man ikke sørger for, at passagerer mellem 8 og 15 år, anvender styrthjelm på motorcykel.

    Punktet "at man overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling" kan betjenten vel gøre brug af i dit tilfælde smiley

    Det skal lige siges at den er fra 2005, så jeg ved ikke om der er kommet mere til.

    Hygge


  • #12   20. apr 2008 Og nu fandt jeg så følgende: (link fjernet)

    På siden står der bl.a.:
    "Overtrædelse af reglerne om overhaling og forbud mod overhaling
    (§ 21, stk. 1-3 og § 23)
    Du får et klip, hvis du overtræder reglerne om overhaling. Bøde: 1000 kr."
    Så det stemmer ikke helt overens med at du har fået en bøde på 500 kr.

    Til gengæld passer denne bedre:
    "Overskridelse af spærrelinier ved overhaling (§ 4, stk. 1)
    Du får et klip, hvis du overskrider spærrelinjer ved overhaling. Bøde: 500 kr."
    Men hvis du ikke har overskrædet spærrelinjen har betjenten jo taget fejl...

    Hygge


  • #13   20. apr 2008 Jeg har også tænkt mig at lave en skitse/tegning.
    Men tror bare desværre ikke, at jeg har en chance, da dommeren ALTID vælger at stole på betjenten, da betjenten ikke må lyve i tjeneste.
    Jeg ender sandsynligvis kun med en stor regning på sagens omkostningen. Mens betjenten kan små grine over alt mit besvær.




  • #14   20. apr 2008 morten P - Ja du må endelig ikke risikere at du får mere bøvl ud af situationen - kontakt evt. en kørelære og hør ham om situationen - eller brug gratis advokat hjælp og forhør dig om du har en gó eller ingen sag, held med det........

  • #15   20. apr 2008 jeg tror ikke der er tale om en overhaling .når bilerne holder stille må det være en forbikørsel

  • #16   20. apr 2008 Du skal ikke betale sagsomkostninger ved bødeforlæg, hvis du tager den i retten..

  • #17   20. apr 2008 Hej morten ja det er en sur en, synes også du skal kæmpe. Her på ret og råd kan du få gratis advokat hjælp. Har selv brugt dem engang, mht til noget helt andet http://www.ret-raad.dk/

    Mvh Martin


  • #18   20. apr 2008 Der må kun være et køretøj pr vognbane. Om man kalder det forbikørsel eller overhaling er ligegyldigt.
    Kendelsen er korrekt.


  • #19   20. apr 2008 morten... min kammerat jan er buschauffør hos arriva og køre metro 2 til løvenborg parken i nørresundby.. og jeg køre selv forbi thistedvej hver dag, for at komme på arbejde..

    jeg må desværre sige, at der er dobbelt fuld optrukne linie der, og når 2 busser, som skal passere hinanden, kan de knap nok passere hinanden på grund af den smalle vej og busserne har sidespejle som rækker lidt ud, så de kommer endnu tættere sammen..
    hvordan du kan klemme dig forbi en lastbil, som fylder en hel bane ved jeg ikke...
    Jeg er ked af at sige det, men jeg tror desværre ikke, at du kan vinde denne sag.. smiley


  • #20   20. apr 2008 men du kan jo prøve, at køre en sag mod betjenten og se, om betjenten tager fejl..

  • #21   20. apr 2008 sådan som jeg så forstår alt det der ehr bliver skrevet må vi heller ikke køre op mellem rækkerne ved kø på motorvejen ? eller gennem rækkerne ved lyskryds ?

  • #22   20. apr 2008 Morten P.

    Hvis bilerne holder stille i køen, som bliver det teknisk IKKE regnet som en overhaling ligemeget hvilken side du kører på.

    Du skal ikke klage over bøden, du skal bare undlade at betale, så ryger sagen automatisk i retten, hvor du så har mulighed for at forklare dig overfor en dommer, som så skal tage stiling.

    Du har så masser af tid til at forberede dig, gerne med en skitse eller lign.

    God fornøjelse.


  • #23   20. apr 2008 Custom, Nej, men det har også altid været kontroversielt og reglen om at man skulle være til venstre for køretøjet man passerer i samme vognbane, har jo altid gjaldt, hvorfor det har været svært at gøre lovlig - omend helt uden fare og risiko for andet end en bøde.

  • #24   20. apr 2008 I det seneste BIKE er der faktisk svar på jeres spørgsmål, da der bliver stillet de spørgsmål til en betjent i bladet, og det er bla ikke lovligt at køre mellem biler i kø, hverken højre eller venstre om , heller ikke selvom man holder sig inden for vognbane markeringer.

  • #25   20. apr 2008 Er der fuld optrukne linjer er det forbudt selv at overhale en 45 scooter fik jeg at vide til mckort, hvilket jeg ikke fatter en skid af. Det er også forbudt at køre op i rækkerne ved uheld på motorvej lige meget hvad, man er låst bag den man ligger bag ved når køen opstår.
    Det er selvfølgelig tilladt at skifte spor.


  • #27   20. apr 2008 Alt med hvid nummerplade skal overhales med vognbaneskift smiley

  • #28   20. apr 2008 godt der ikke var en betjent da jeg kørte mellem rækkerne på en 10 km lang motorvejs kø for et par uger siden smiley

  • #29   20. apr 2008 Følger lige udviklingen smiley

  • #30   20. apr 2008 Den her diskussion kører igen og igen. Og vi bliver aldrig enige før der ligger en domstolsafgørelse.
    Jeg håber Morten P. vil fortsætte til den kommer for en domstol. Og vi så kan få det rigtige svar.
    Må man overhale på op gennem rækkerne, når man bliver på højre side af spærelinien? Det må være spørgsmålet.
    Hvis du Morten får omkostninger ved retssagen, så er jeg villig til at donere 500,- til dig.


  • #31   20. apr 2008 Hvis det du skriver er korrekt bør du selvfølgelig ikke acceptere klippet, da du altid kan argumentere at du ikke gjorde noget der kunne tolkes som værende til fare for nogen. Det er heller ikke ret sandsynligt at betjenten er bekendt med alle gældene regler i forbindelse med nævnte situation. Hvis det rent faktisk forholder sig sådan at du ikke må føre dit køretøj forbi de andre standsede køretøjer slipper du naturligvis ikke for bøden, men som udgangspunkt skal du foretage dig noget direkte farligt for at det udløser et klip.

  • #33   20. apr 2008 Mads (århus)

    Det er reglen om vigepligt der overtrædes, så det giver klart et klip at overskride en spærrelinie...

    Men ellers 100% enig med Casper (Kbhs)...

    Afvent bødeforlæg, og meddel polisen, at du ikke accepterer deres straf, og så må du lige i retten og vende en tur... (Og der er det ham der skal bevise din skyld og ikke dig der skal bevise din uskyld, så du skulle ikke behæve lave tegninger osv. smiley

    Mht. klage ved politiet, med mindre du har en 100% vandtæt sag (læs: på video) at du er blevet overfuset, så glem det, du får ikke noget ud af det...

    Held og lykke...


  • #35   20. apr 2008 Hvis du har et vidne er det godt.

    Jeg havde ikke taget bøden hvis det er du ik har lavet noget forkert..

    Du har et vidne.

    i er 2 mod en betjent

    Og hvordan kan han se om du har kørt over spærrelinien hvis han holder foran en stor vogn hvor han ikke kan se noget??

    Jeg vil sige du skulle tage den i retten. og så lige nævn hans komentar også


  • #36   20. apr 2008 Janus: Okay - jeg må indrømme at jeg ikke var klar over 'at føre ved siden af' og overhale/forbikøre ikke var det samme :S Men jeg må jo hellere tro på dig smiley

    Men så må §52 kun være lavet for at forhindre at to mc'er kører ved siden af hinanden på f.eks. motorvejen, at de ikke fylder så meget ved kø-dannelse eller holder ved siden af hinanden ved f.eks. rødt lys. Har du en forklaring på hvorfor dette er blevet vedtaget?

    Hygge


  • rud o
    rud o Tilmeldt:
    dec 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 94
    #38   20. apr 2008 Ja-jeg kan ikke længere finde hoved eller hale i noget af det mere og den ene er klogere end den anden. Jeg hælder mest til Jesper fra Lyngby idet han plejer at have ret. Som så ofte før når den slags er oppe i forummet så er tilpasser folk færdselsloven så den passer til ens behov.

  • #39   20. apr 2008 Heysa, du skal ikke finde dig i det, ring til 114 og snak med en politi anklager, "mener det er dem man klager til", og fortæl så hva der er sket! I er som sagt to mod en, og det må da være en klokkeklar sag, håber du får medhold, og kan beholde dit værdifulde klip!!!

  • #40   20. apr 2008 Det er klokkeren - desværre. Kun et indregistreret kørejern pr, vognbane. Om så det er en knal 45 må du ikke passere i samme bane.

    Betal og se glad ud. Du får kun mere ballade af at bringe sagen op i retten.


  • #41   20. apr 2008 Ja jeg stoler nu mere på det janus skriver.
    Det lyder jo rigtigt på skrift at en forbikørsel/overhaling ikke er at betegne som at føre et køretøj ved siden af.
    Og hvis der oven i købet er fældet dom på det, så er der jo ikke mere at rafle om.
    Så mangler vi bare at få det stadfæstet så det ligger klart fremover.


  • #42   20. apr 2008 Rigtigt godt indlæg Knud.. Så er der jo ikke noget at være i tvivl om..Kan du så lige fortællle mig.. Hvis der holder en bil stille ved vejkanten... Må jeg så ikke køre omkring den selv om jeg ikke overskrider spærelinjen..??

  • #44   11. maj 2008 Noget nyt i sagen?

Kommentér på:
ukorrekt kendelse af motorcykelbetjent

Annonce