990 visninger
|
Oprettet:
Kan man springe A1 kørekort over? {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg er snart 22 år og vil gerne have et kørekort. Jeg har forsøgt at finde ud af, om jeg kan tage et A2-kørekort direkte, eller om jeg skal tage A1 først og derefter tage en prøve. Jeg kan ikke finde meget information om det online, så jeg håber, I kan hjælpe.
Tak på forhånd
jan 2023
Følger: 13 Følgere: 3 MC-er: 1 Svar: 2
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.453
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
De er lige inde i din telefon, og de bider ikke.
maj 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Emner: 6 Svar: 170
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 444
Uddrag fra kørekortbekendtgørelsen, det du skal lægge mærke til fordi det er det, som har relevans for dig, er det lige efter 2)
Så undervisning, teoriprøve og køreprøve, så må du køre en A2 cykel
§ 23. Kørekort til kategori A2 kan udstedes til en person, der er fyldt 20 år, jf. dog stk. 2 og 3, og
1) har mindst 2 års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A1 og
herefter har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A2, jf. bilag 5, eller
2) uden tidligere at have erhvervet kørekort til kategori A1, har gennemført køreundervisning og bestået
en køreprøve til kategori A2 på en motorcykel, kategori A2, jf. bilag 5.
Stk. 2. Kørekort til kategori A2 kan udstedes til en person, der er fyldt 18 år, og har gennemført
køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A2 på en motorcykel, kategori A2, jf. bilag 5,
når vedkommende er ansat, værnepligtig eller frivillig i forsvaret, hjemmeværnet eller det statslige
BEK nr 1843 af 22/09/2021 6
redningsberedskab. Indtil den pågældende fylder 20 år, giver kørekortet alene ret til at føre køretøjer i
tjenesten.
Stk. 3. Kørekort til kategori A2 kan udstedes til en person, der er fyldt 18 år, og har gennemført
køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A2 på en motorcykel, kategori A2, jf. bilag 5, når
den pågældende er mekaniker eller lignende, eller kørekortet er til brug for en uddannelse som mekaniker
eller lignende. Indtil den pågældende fylder 20 år, giver kørekortet alene ret til at føre køretøjer, der
afprøves i forbindelse med reparation eller vedligeholdelse
jan 2020
Følger: 45 Følgere: 42 Emner: 16 Svar: 280
Kan man springe A1 kørekort over?