{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
936 visninger | Oprettet:

brian K
brian K
Tilmeldt:
15. jul 2023
Følgere: 18 Emner: 2 Svar: 1

R6 vs R7 {{forumTopicSubject}}

Hey
Min knægt på 22 har lige fået kort til A2.

Og han skal ligge og køre sammen med andre som kører R6 (og R1) og jeg forsøger at få ham på en neddroslet R7, hans bekymring er at han vil ligge og falde bagud hele tiden og derfor vil han i stedet have en neddroslet R6 fra 1999.

Nogen der vil komme med pro and cons ?

Jeg er feks sindsygt glad for at R7 har ABS, da man som ny cyklist skal lære at bruge for bremsen, og der kan ABS hjælpe de gange hvor man kommer til at i panik trykke for hårdt på bremsen.

Nå men spørgsmålet kommer her:

Hvor meget forskel på at køre med/mod R6/R1 vs R7 (neddroslet):

I byen ?

På landevej med sving ?

På motorvej ?

Ps. Når du svarer må du meget gerne oplyse om du har prøvet en R7 og om du har prøvet en neddroslet R7 ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  R6 vs R7
  • #1   18. jul 2023 Har ikke prøvet en r7.
    Men kan sige at det er en parallel twin, kontra en række 4er.
    Indtil han lærer finkontrol med koblingen, korrekt gearvalg, planlægning af linje og præcis gaskontrol, så vil jeg gætte på han kommer til at være hurtigere på en r7 end en r6.
    Den er bedre egnet til kørsel på landeveje, i byer, lyskryds ræs og den slags.
    Ved gaderæs på motorvej vil han bemærke den manglenfe topeffekt når der blir givet gas over 110kmt.
    Men det er max 1% af det man foretager sig på mc iflg min erfaring.

    Ville anbefale ham r7eren af samme grund som jeg vil mene en motard er hurtigere i byerne end en r6.
    Og sjovere, mere lærelig og mere tilgivende.


  • #2   18. jul 2023 Han kan ikke køre på en neddroslet R6'er. Den har jo mere end 96hk og overskrider derfor grænsen.

  • #3   18. jul 2023 #1: Det er ikke en parallel twin, men en 2 cylindret rækkemotor med 270 graders krumtap.

    Svaret er ret enkelt. Hvis han vil køre lovligt så hedder det R7. R6 må han ikke føre lovligt på A2 kort.


  • #4   18. jul 2023 #3 Det hedder stadig en parallel-twin.

  • #5   18. jul 2023 Hvor er det han tror han ikke kan følge med ?
    Hvis dem han kører med aldrig er under 200kmt så skal han da bare finde nogle andre at køre med. Det er han jo alligevel nød til med mindre han vil have sin mc konfiskeret smiley

    Den dygtige mcist kan på en 40hk cykel følge med på alle ture, undtaget lange motorvejs stræk med med klip hastighed.

    Som nævnt kan han ikke lovligt køre R6 uanset hvor mange krumspring og tryllekunster han kan smiley


  • #6   18. jul 2023 #4: Når man på dansk taler om en “parallel twin motor”, så er der tale om en 2 cylindret rækkemotor med 360graders krumtap, hvor stemplerne følges af op og ned. Det der forvirrer mange er, at når man på engelsk taler om en “parallel twin engine” så er det en generel tale, som korrekt til dansk oversættelse, betyder 2 cylindret rækkemotor. Men mange er ikke klar over dette, og tager derfor fejl af betegnelserne.

  • #7   18. jul 2023 #6 min fejl

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #8   18. jul 2023 Med A2 må han ikke køre på en R6 uanset hvordan han hopper og springer, og hvis han ikke kan følge med kammeraterne, er det fordi han er UØVET I SVING og MC kørsel!!!

    Hvis ikke hans ego kan tåle at sakke lidt bagud når han ikke er på samme niveau, så skal han finde en anden hobby, for det ender galt med 100% sikkerhed. Det skal du som far, få forklaret ham med det samme.
    Normalt er jeg imod ABS, for det koster alt for meget tid og føling med bremserne, og man vænner sig alt for meget til det sikkerhedsnet, og bruger derfor for lidt tid og energi på at mestre køreteknik.
    Men i det her tilfælde er det sikkert en god ide.

    Det er ikke mange ting jeg kan enes med Liaw (#1) om - men her må jeg tilslutte mig hans kommentar.
    I det hele taget kunne jeg aldrig drømme om at anbefale en R6 fra 1999, med dens svage gearkasse og cylinder foringer. Overvej hvorfor der er så få af dem på markedet. smiley


  • brian K
    brian K Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 18 Emner: 2 Svar: 1
    #9   19. jul 2023 Sajmon

    Jeg skriver han er bekymret for at ligge og sakke bagud, ikke at hans ego fejler noget smiley

    Abs bremser, slår først til når der er brug for dem, altså i det øjeblik det VILLE have gået galt. Ergo forhindre det ham ikke i at lære noget, men det forhindre ham i at komme galt afsted mens han lærer at bruge bremserne korrekt.

    Vi har iøvrigt købt en R7 i dag, og han for den kl 14.00 fra fisker mc på Frederiksberg i dag smiley

    Vi takket mange gange for de gode råd herinde, de hjalp til den rigtige beslutning smiley

    Ps. En 1999 til 2001 R6 der blev droslet ned inden der kom A2 kort, kan lovligt føres med A2 kort.
    Denne feks:
    https://www.facebook.com/marketplace/item/1938185999897992/?ref=shops_pdp_share


    Abs information:

    https://fdm.dk/node/8430

    “Blokeringsfri bremser har endnu større betydning for MC-køreres sikkerhed, end man hidtil har troet. To ud af tre alvorlige ulykker kan undgås.”

    “En motorcyklist nedbringer sin risiko for at blive alvorlig kvæstet med 65 procent, hvis hans eller hendes motorcykel har blokeringsfri bremser.”

    “Den nye undersøgelse af ABS på motorcykler viser, at med de blokeringsfri bremser løber motorcyklisten 65 procent lavere risiko for at få ”alvorlige, kroniske skader”. 40 procent af de potentielle skader undgås helt, mens skaderne i de resterende tilfælde bliver betydeligt mindre alvorlige.
    Det er noget, der interesserer et forsikringsselskab, for langvarig behandling og genoptræning, medicin og erstatning for svie, smerte og uarbejdsdygtighed udgør en meget større post end erstatning for materielle skader“

    *************************
    https://www.magacin.dk/motorcykler/nyheder/abs-eller-blokade-med-video/
    Se video !!!

    ***********
    https://www.magacin.dk/motorcykler/forbrug/saa-godt-er-abs/
    Se video !!!


  • #10   19. jul 2023 #9: Nej, den R6 må ikke lovligt føres på A2 kort, sælger tager fejl.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #11   19. jul 2023 #9 - At han er bekymret for at sakke bagud, betyder NETOP at hans ego ikke kan tåle at være udenfor fællesskabet. smiley
    Det er en helt normal mekanisme. Ingen mandlig motorcyklist kan sige sig fri for at have haft den bekymring - uanset hvor grundløs den så har vist sig at være, for det er den i højeste grad.

    Jeg er udmærket klar over hvordan ABS virker og specielt ved jeg hvad ABS IKKE kan, og det er en sørgelig udvikling at folk mener det er MC verdenens svar på Rucola - sådan en lille trylleurt der gør alt bedre... Men i har stadig truffet det rigtige valg, når nu er den eneste af de to han MÅ køre på. smiley

    En R6 har mere end 96hk fra fabrikken - som betyder at den ikke lovligt kan føres med A2 kørekort, uanset hvornår den er droslet ned. Reglerne er rørende simple... Du skulle tage og læse dem, hvis du stadig tror på det der sludder.
    Der er ingen undtagelser. Drosler man ned til 48hk, må det maksimalt afledes af den dobbelte effekt - dvs 96hk. Færdig bum.

    https://sikkertrafik.dk/rad-og-viden/motorcykel/faerdselsregler-og-sikkerhed/korekort-til-motorcykel/

    Men hey - folk vil gøre hvad som helst for at sælge deres gamle lort. smiley

    Du linker desværre til Danmarks mest utroværdige online medie, upåagtet at statistikkerne stadig taler for ABS - bare på en mere faktuel basis.


Kommentér på:
R6 vs R7

Annonce