1.118 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Nakkekrave til gadebrug Nakkekrave til gadebrug

Det har altid undret mig, at mange motorcyklister betragter rygskjoldet som næsten ligeså vigtigt som hjelmen, mens meget få bruger en nakkekrave.

Kan man få en nakkekrave, der kan passe udenpå touring-tøj, så os med Rukka og klap-hjelm også kan passe på øverste del af rygsøjlen?

Og skal de altid have en sele under armene eller kan man få nogen der kan holde sig selv på plads uden 'seletøj'.

Og måske vigtigst: kender I et sted i Midtjylland hvor man kan prøve det på og få rådgivning?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Samling af MARTINSEN GAS GRILL model 160 002 476 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nakkekrave til gadebrug
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.711
    #1   8. jul 2023 Hver gang jeg ser nogen spørge til nakkekraven, er der altid en masse argumenter imod den, fordi den er besværlig at have med rundt, opbevare osv når man er på tur... Min holdning er at folk nok skal finde en løsning, hvis de virkelig er interesserede i at passe på sig selv.

Jeg kørte selv med en Leat STX da jeg kørte banerace, og den vil passe til 99% af de tøj/hjelm kombinationer du kan finde.

profilbillede
  • #2   8. jul 2023 Ja, det handler jo nok om praktik og logistik. Det er jo ikke som sådan dumme argumenter, for det er jo rigtigt nok, at det er et stykke udstyr mere, der skal tages på og af og opbevares - det er jo en afvejning, den enkelte må foretage. Men jeg kunne godt tænke mig i hvert fald at prøve en, fx den, du foreslår.

Jeg tænker, det er vigtigt, at man får den rigtige størrelse og får den justeret rigtigt. Er der nogen, der kender et sted i det midjydske, hvor man kan se, prøve og få noget fornuftig vejledning. Jeg vil rigtigt gerne prøve før jeg køber, da min touring-jakke jo har noget mere krave end fx en læderdragt.

• #3   8. jul 2023 Anyone? Et sted i Øst-/Midtjylland med en fysisk butik med nakkekraver?

• #4   8. jul 2023 Ellers er der jo fuld returret ved internetkøb. I hvert fald hvis man bruger en seriøs og anerkendt forretning både i Danmark og resten af EU.

• #5   9. jul 2023 Det er selvfølgelig rigtigt, at man ved køb på nettet kan returnere, hvis man ikke synes om den eller størrelsen er forkert. Men det forudsætter jo, at man ved, hvordan den korrekt bør sidde og føles. Men det kan godt være, det er min eneste mulighed - måske har YouTube nogle guides

• Sajmon ™

#6   10. jul 2023 Det er ret nemt. Den skal hvile på dine skuldre, og så skal den ikke genere rundt om halsen, og du må ikke kunne flytte den ret meget frem og tilbage, så den skal hvile ned på bagsiden af ryggen også, samtidig med at den ikke klemmer på forsiden ned mod brystet.

Den vil begrænse din bevægelighed når dit hoved tilter frem og tilbage, som er hele ideen i hvordan den beskytter din nakke. Når man har kørt et stykke tid med den, lægger man slet ikke mærke til den.

• #7   10. jul 2023 Ok - større raketvidenskab er det måske heller ikke. Det kunne dog stadig være fedt med en fysisk butik, hvor man kunne prøve en lille håndfuld forskellige på og sammenligne dem.

• #8   10. jul 2023 Hvis du finder en forhandler, enten i Danmark eller lige syd for grænsen, der har nogle på lager, er det jo en god anledning til en dejlig udflugt på motorcyklen.

• #9   10. jul 2023 Ja, det er det da såmænd, det er derfor jeg efterspørger forhandlere herinde i forumet. Men tiden er mest til kortere udflugter i øjeblikket, så det kunne være fint at finde nogen i Øst- eller Midtjylland.

• #10   20. jul 2023 Interessant oplæg. Har aldrig tænkt på det. Følger lige tråden her ?? sikkerhed kan der aldrig komme for meget af... det skal ikke være mc som gør vi uddør smiley

• #11   20. jul 2023 #10 så skulle man måske kigge i retning af en helite airbag vest? Så vidt jeg kan se beskytter den også ligesom en nakkekrave i aktiveret tilstand. (Måske afhængig af model).

• #12   21. jul 2023 Har også overvejet en airbag-vest. Ud fra billeder og beskrivelser føler jeg mig dog ikke sikker på, at de beskytter nakken lige så effektivt som en 'fast' krave. Og det er jo sværere at komme til at teste hvordan de støtter, det kan msn jo uden videre mærke med en fast krave. Endelig er jeg bange for, at en airbag-vest bliver for varm om sommeren. Så i første omgang prøver jeg at finde en krave - hvis det ikke lykkes at finde en tilfredsstillende, vil jeg måske genoverveje airbag'en. P.S.: jeg er selvfølgelig opmærksom på, at hvor jeg mener, at kraven beskytter nakken bedst, så beskytter den til gengæld også kun den, hvor en airbag jo også beskytter torsoen - men jeg prioriterer nok nakken her - det er svært at sætte på formel, hvad der er rigtigt!

• Sajmon ™

#13   21. jul 2023 Der er masser af tests som viser at en airbag vest beskytter det samme som en krave omkring nakken, og supplerer med at beskytte torsoen også, så det ER en bedre løsning.
    Men det koster et helt andet beløb end en krave, og der er yderligere bekymringer omkring opbevaring, varme, komfort osv.

Jeg argumenterer hverken for eller imod det ene eller det andet, men man skal bare gøre sig klart hvad ens valg indebærer... smiley

• #14   21. jul 2023 Ja, der er mange hensyn.. ud fra min foreløbige research tror jeg, at en fast krave har den bedste kombination af egenskaber til mine behov og præferencer. Jeg vil dog altid gerne blive klogere - har du nogle henvisninger til de tests du omtaler?

• Sajmon ™

#15   21. jul 2023 https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=motorcycle+airbag+vest+test

Ikke noget specifikt, men der er MANGE som har brugt tid på emnet. Produktet kommer faktisk fra ridning, men har vist sig at passe ret godt til MC kørsel også. smiley

Kommentér på:
Nakkekrave til gadebrug

Annonce