1.390 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
12 Svar
Fuld brynje i stedet for jakke - holdninger? Fuld brynje i stedet for jakke - holdninger?
Hvad synes folk om at køre med fuld brynje + alm. jakke i stedet for en MC-jakke?
Er det mindre sikkert at køre med fuld brynje end en decideret mc-jakke? Nogle fordele eller ulemper? Generelle holdninger eller erfaringer?
Skal også lige høre, om folk kører med busker med beskyttelse, eller om I blot kører med busker med kevlar el. lignende?
0 synes godt om
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 160 MC-er: 3 Emner: 60 Svar: 1.670
Selve asfalt eksemen skulle jakken jo så kunne beskytte imod...
jun 2016
Følger: 7 Følgere: 225 MC-er: 1 Emner: 59 Svar: 226
https://www.24mx.dk/product/fuldbrynje-raven-sideswipe_pid-PIA-155778?gclid=CjwKCAjwhJukBhBPEiwAniIcNTbhNAPM0YYHEwyPacfDgjTN4Gjwqp9zj4xkfNZeWoorPsc5ZxK9PBoCYlsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.709
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.032
Det modstår slag.
Det modstår ikke slid.
Jeg kører selv mest i en slidstærk ikke-mc-jakke, og en sjælden gang imellem bare iført en skjorte, uden slagbeskyttelse hverken i jakke eller skjorte selvfølgelig.
Jeg kører så også cykel uden hjelm når jeg er fuld af og til. Ikke dermed sagt jeg vil anbefale det
Når jeg kører min knoldhopper og førhen min motard der kørte jeg som regel i sådan en fuld brynje og så bare en løs trøje udover der slet ikke beskyttede mod slid.
Både landevej bykørsel og offroad. Men igen, don't do as we do, do as we say hehe
jun 2016
Jeg har kigget på disse to jakker.
https://www.xlmoto.dk/product/mc-jakke-course-vento-mesh-sand_pid-PM-4920732
https://www.xlmoto.dk/product/mc-jakke-course-two-seasons-30-sort_pid-PM-4924629
Den sandfarvede har dog ikke certificering, kun beskyttelsen har. Har jeg ret i, at den ikke ville beskytte ved et uheld? Synes den er pæn, men det hjælper jo ikke så meget ved et uheld ??
Hvad tænker I om den sorte? Jakken er CE-godkendt og med godkendt beskyttelse (dog ikke i ryggen).
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 3 Svar: 420
Det ville være fine jakker hvis du vil ud og gå en tur.
Jeg har denne som sommerjakke, det er en softshell så den er dejlig let og tynd men stadig med lidt beskyttelse.
https://motostyle.dk/shop/richa-vanquish-hoodie-9776p.html
I ydersæsonerne har jeg en Rukka.
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 160 MC-er: 3 Emner: 60 Svar: 1.670
Jeg må indrømme at min er tættere på at være en brynje end en rigtig jakke.
REV'IT! TRACER AIR 2-MC-SKJORTE
Men for satan den er lækker her om sommeren man.
jun 2016
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.709
Polyester er ikke slidstærkt, og prisen afspejler sikkerhedsniveauet.
feb 2013
Den "dyre" af de to jakker du linker til er godkendt på laveste sikkerhedsniveau. Den har et ekstra lag stof påsyet albuer og i den dur. Men ingen aramid kevlar eller andet der kan præstere noget nævneværdigt. At den er klasse a godkendt betyder bare at den ikke er totalt uegnet
The EN 17092 standard defines both the material and construction requirements for motorcycle clothing and the ergonomic requirements for riding activities. There are a total of 5 protection classes, with the AAA class offering the highest level of protection and the A class the lowest.
Den 300 kroners jakke du linker til er helt uden godkendelser på andet end albue og ryg indlæg. Forestiller mig den er tiltænkt offroad og langsom bytrafik, med noget der ligner beskyttelse af albuerne uden det nødvendigvis er placeret korrekt eller bliver på albuerne når man ruller rundt.
Noget siger mig du ikke har kørt knallert som ung og har fået et realistisk billede af de farer der er forbundet med de forskellige typer kørsel, og mærket på egen krop hvad der virker, i hvilke situationer, og oplevet ulemperne ved ATGATT, eller forstået hvorfor størstedelen af verdens motorcyklister kører i klipklapper badeshort og et par solbriller til nøds.
Nogen af de vigtigste spørgsmål stiller man først sig selv (eller andre) efter man har brændt nallerne
jun 2016
Man kan også få en hoodie med fuld aramid. Men af hvad jeg kan læse, er det heller ikke en god ide at køre med. For den mangler åbenbart også beskyttelse eller whatever. Hvis fuld aramid ikke er godt nok, hvad er så "godt nok"?
Og hvis jeg ikke har læst forkert, er kategori C ikke så den laveste kategori? Det er da "AAA, AA, A, B, C", ikke?
feb 2013
Årsagen til en aramid hoodie ikke er "god nok" -i sig selv, er at den ikke yder nogen slagbeskyttelse. Så et slag mod ryggen forvandler din ryg til smoothie inde i hoodien uanset hvor slidstærk aramiden er mod abrasion.
Nu er "god" og "nok" begge dele relative størrelse. Hvad der er godt nok afhænger af den tiltænkte anvendelse.
Skal du køre enduro med under 60 kmt, på blød jord, sand og glatte sten, så behøver du ikke rigtig slidbeskyttelse, og så er en brynje med masser af slagbeskyttelse fin til at modstå slag fra træstubbe og sten når du tumler ned af en skrænt og smadrer albuen ind i noget hårdt.
Skal du køre rundt på tyndt trafikeret asfalt på en motard med under 90 kmt, og skrabe nummerplade og stå på forhjul en sjælden gang imellem, så er en aramid hoodie og et rygskjold "godt nok" for langt de fleste.
Vil du ikke udsætte dig selv for unødige risici, så er der simpelthen ingen rigtig måde at køre mc på. Køb en billig bil istedet i så fald, vil min klare anbefaling være.
Så vidt jeg kunne læse på google, som jeg også citerede, så står der the AAA class offering the highest level of protection and the A class the lowest.
Det giver også fin mening for mig da den består af 100,00% polyester som ikke er kendt for at modstå abrasion bedre end almindelig denim...
Jeg kender en der sværger til ATGATT og aldrig kører nogen steder uden sin refleks vest.
Og så kender jeg andre der aldrig har iført sig andet sikkerhedsudstyr end sin hjelm, alligevel har fået kraniebrud og fortsat synes alt over klipklapper og kasket er fint med udstyr til hans behov.
Nøgleordet her i sætningen "godt nok" er til hvad?
Fuld brynje i stedet for jakke - holdninger?