1.455 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Skrue eller ikke skrue på MC Skrue eller ikke skrue på MC

Synes tit jeg støder på indlæg fra folk der vil købe MC og spørger forum til råds vedr. hvilken cykel de skal købe - OBS gider ikke skrue på den står der så.... Tjae, man kan vel købe en ny?!
Jeg vil først og fremmest køre på min og har haft en fobi omkring det og skrue. Jeg har ingen opvarmet garage med lys, varme og værktøj som OCC. Egentlig har jeg ingen forudsætninger for og holde fastnøglen rigtigt og for den sags skyld skrue den rigtige vej. Alligevel har jeg de sidste dage skruet mit ene blinklys fast der var ved og falde af. Monteret nummerpladelys (skulle til syn) og har skruet det af igen ;0) Haft kåbedele af og rengjort. For mig er det et spørgsmål om og ture skille det ad?! Har lige fået nye koblingsplader monteret på værksted, det turdre jeg sgu ikke... Sagens kerne er for mig, at jeg har en eller anden tilfredshed ved selv og have haft "hands on" på min bike. jeg står også bagefter med en viden om hvorfor det virker eller ej: Nu har jeg haft maskinen i to måneder og disse småreparationer har betydet; at det nu føles mere som "min" maskine:
Opfordring skal lyde herfra, hvis du er i tvivl - så kom igang og skru!
Jeg er helt sikker på, at jeg ikke har skruet for sidste gang. ..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opgravning af rødder 6.000 kr.
  • Vægbeslag TV 500 kr.
  • Bore huller i beton væg til billeder 400 kr.
  • ømreropgave: Lægge én gulvbrædde, skære bjælke jævn m. væg, fjerne gips/stål fra loft + lukke hul, montere 60 cm opkant 3.200 kr.
  • Møbelsamling klædeskab 1.000 kr.
  • Fix mit komfur/kogeplader 1.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skrue eller ikke skrue på MC
  • #1   30. mar 2008 Jeg kunne nu fint undvære at skulle skrue i noget som helst, men er sgu for nærrig til at få mekker til det. Men det hjælper helt sikker også på forståelsen for mekanikken ved at have en makker med som kan forklare en hvad man skal gøre og ikke gøre, og så blive slupeet løs selv.

• #2   30. mar 2008 skruer også altid selv i min, har haft motoren af begge mine makiner og ja man er rigtig tilfreds bagefter når det hele bare spiller igen og så er det jo også rart at vide hvordan tingene fungere og er skruet sammen.

• #3   30. mar 2008 jeg tror når folk skriver "gider ikke at skrue hele tiden" så er det med tanke på om nogle mcère er mere besvær end gavn .
    men ja . jo mere man selv laver jo bedre bliver man og jo mere kender du jo så også din maskine . meeeeen der er nu grænser . for mig ihvertfald :-).

• #4   30. mar 2008 ja det er bare at kaste sig ud i det, man får altså et helt andet forhold til sin cykel, især når det så dur det man laver! ;oD

• #5   30. mar 2008 Jeg er heller ikke den store eller lille mekaniker, men olie skift, kæde rens osv. kan godt klares selv, har dog også været rart at have en far der har rodet med biler i snart en fyrre år smiley

• #7   30. mar 2008 Et af målene for mig var, at blive "selvskruene"!!

For ja - gu er det da fedt at køre, det skal der absolut ikke herske tvivl om. Men for mig, er der et eller andet fedt/selvtilfredsstillende/maskulint ved at stå i garagen med musik i radioen, en enkelt pilsner, et par stykker tobak, og skrue løs på egen hånd.

Jeg anede intet om mc'er før jeg selv fik, og der er stadig mere jeg mangler at få styr på end jeg har styr på. Fik fat i en "Repair Manual", og den har været guld værd hen over vinteren. Livlinen er min nabo, som er mekker, og som altid gernen stiller sin mangfoldige viden til rådighed.

Jeg ville ikke undvære selvskrueriet én eneste sekund. For det holder én "kørende" vinteren over smiley

Jakob

• #8   30. mar 2008 Tomas N:
    Synes da det er fedt, at du har haft mod på lidt skruen på din MC, når du nu siger, at du har haft en fobi overfor det. For det er jo altid tilfredsstillende at ku' lave lidt selv. Om ikke andet sparer man lidt på de dyre værkstedsregninger. Og man lærer sin MC at kende. Men også fint at erkende sine begrænsninger - for skift af koblingsplader er ik' helt så simpelt som at montere nummerpladelys ... smiley

• #9   30. mar 2008 Jeg er sq helst fri for at skrue, men det er primært fordi jeg hader når min bike er i stykker...

Jeg skruer dog så godt som alt selv, og allerede som stor knægt, med min første honda CB 450 DOCH, havde jeg motoren splittet til atomer, fordi knastkæden sprang.. Så jeg laver så godt som alt selv, og er også værkfører på et stort værksted til daglig, men jeg er nu allerhelst fri for at skrue, alligevel. smiley

• #10   31. mar 2008 "Henning F"
    Jeg hader hvert minut jeg bruger på at vaske MC, det er da det mest røvsyge... lige efter støvsugning.... Det eneste jeg nyder er resultatet.

Det er NÆSTEN lige før jeg ser frem til vinteren - så skal den da skilles ad og ordnes bigtime :0) Så må vi se hvor meget jeg tør skille ad....? Men nu er det forår og nu skal vi ud og KØRE, håber den næste tid ikke kræver jeg skal skrue ;0)

• #11   31. mar 2008 Det herlige ved skrueriet er, at man selv afgør, i hvilket mfang man gider.

Og omfanget behøver ikke væreret stort, førder er basseører at hente. Dem kan man så bruge på en mekaniker til det man ikke har mod på.

Derfor er det allerførste jeg selv gør og også anbefaler andre at gøre, når de skifter cykel, at anskaffe en god servicemanual.

Ønsker med kun selv at gøre det basale, er det jo ganske lidt, der skal til.

Jeg holder så faktisk også af det smiley

• #12   31. mar 2008 Det er altid rart at kunne lidt selv. Hvis man intet begreb har om mekanikken i ens mc, så kører mctc skruekurser. Der lærer man det basale, så man selv kan udføre service på mc'en

• #13   31. mar 2008 Har altid skruet selv,men da der er garanti på den endnu,så klare værkstedet det for mig.
    Meeen når det sagt så er det en fedt når det virker når man gør det selv.

Kommentér på:
Skrue eller ikke skrue på MC

Annonce