Omkring fake eller bytte plader {{forumTopicSubject}}
Selv synes jeg det er mega dumt, Men har en kammi som spurte ind til det, og ja han gøre det sku selv TÅBE men da vi kiggede rundt i forumt her inde, kunne man ikke finde et ensrettet svare, udover det er mega dumt at køre uden forsikring osv. og at bøderne kunne starte fra 500 kr pr stk til 2x afgift. plus bøde. nu har jeg så googlet det , og kilen skulle være en Politimand. her retsplejloven bekendtgørsel som om emnet, så håber jeg alle som vil vide det kan bruge det, Men det ændre stadigvæk ikke på det er mega DUMT
Jeg har i dag bladret i registreringsbekendtgørelsen omkring kapitel 15, faste og løse prøveskilte, samt talt med vagthavende Københavns Færdsel og en kollega i Advokatur O, som behandler bødesager og her er svarene på spørgsmålene;
1/ standset med prøveplade og har erkendt "lystkørsel", altså kørsel som alene er kørt for fornøjelsens skyld og IKKE kan henvises under de i § 90 beskrevne formål;
Reg.bekg § 98, jf. §94, stk. 1, misbrug af løse prøveskilte, hvorfor prøvepladen inddrages. Bøde kr. 500.00
2/ Standset med løse prøveskilte hvor udlåns datoen er overskredet;
køretøjet er da ikke længere ansvarsforsikret, Fæ.lov kapitel 16, § 105 og er ikke registreret jf. reg.bekg § 1, hvorfor der er 2 overtrædelser, begge takseres til kr. 500.00 som accumuleres og giver en bøde på ialt kr. 1.000
pladen inddrages selvfølgelig på stedet.
3/ benytte plade fra anden MC, er uberettiget brug af nummerplade og takseres til bøde kr. 1.000
Det grumme i det her er jo erstatning for skade på person eller gods, da dette påhviler ejer eller bruger som har varig rådighed over køretøjet. Og uden forsikring er du på lars tyndskids marker ...... resten af livet. Den lovpligtige ansvarsforsikring dækker personskade og tab af forsøger på kr. 50. 000.000 .... 50 millioner ! eller tingskade på 10.000.000, ti millioner. TÆNK PÅ DET. Erstatningsansvaret påhviler ejer eller bruger som benytter eller lader køretøjet bruge jf. fæ.lov §101 - §103.
Vedr. afgiften så er det kun told og skat som kan inddrive den og det sker kun hvis politiets bødeafdeling, advokatur O giver besked videre i systemet i kraft af gentagende misbrug af løse prøveskilte.
Håber i blev lidt kloger
Mvh
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 334
Ved du hvad straffen er for at trille helt uden plader?
/Ugelvig
mar 2008
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 15
Mvh
jun 2004
Følger: 22 Følgere: 28 MC-er: 4 Emner: 165 Svar: 1.263
Men i mine øjne er bøden ligegyldig.
Det værste ville være at være skyld i et uheld. Feks hvis man kørte en ned, som derefter krævede erstatning... Tja, hvem mon så skal betale??? Det er der kun en der skal!
jun 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 111 Svar: 1.953
(ironi)
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 31 Svar: 246
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 51 MC-er: 24 Emner: 61 Svar: 3.944
Der var en københavner sidste år, der lavede nummeret i en tysk Mercedes - det blev MEGET dyrt !!
:O/
mar 2008
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 15
Mvh
Sini
Omkring fake eller bytte plader