Nyt A-kørekort, ny cykel - nogen råd? {{forumTopicSubject}}
Jeg ved godt der ca. er 4 mia. andre "begyndertråde" herinde, og jeg har læst så mange af dem, som jeg kan holde til, men der er ikke rigtigt nogen, der svarer helt præcist på det, jeg har brug for.
Jeg får kort om lidt under en måned (hvis alt går vel), og er derfor begyndt at kigge på en motorcykel, samt overveje udstyr dertil.
Her er en liste over de cykler, jeg har overvejet indtil videre.
Suzuki GS500E
Honda CB500
Suzuki GSX600F
Hvad er fordele og ulemper ved de ovenstående?
Jeg vil gerne have en cykel, jeg ikke bliver træt af efter en måned, men det skal samtidigt være en, der er rolig nok til at jeg rent faktisk lærer at køre ordentligt på den.
Det skal ikke være en Chopper, eller en "R", der er alt for dyr i forsikring.
Cyklen skal både bruges til pendling (kort tur på arbejde, 3-4 km), men også til hygge/weekend ture - så den må gerne være lidt kvik i det.
Er der nogle modeller, jeg glemmer her?
Endelig.. Hvilket udstyr skal jeg starte med for at komme til/fra arbejde?
Hjelmen er selvfølgelig selvsagt.. Her regner jeg med at sætte 1500-2500 af til en fullface Caberg eller lign. Er der bedre mærker/modeller i det prisleje? (Antaget, at den passer mig selvfølgelig)
Derudover køber jeg handsker og rygskjold, og bruger ellers min almindelige jakke. Er det nødvendigt med en decideret MC jakke, bukser og støvler?
jan 2007
Følger: 39 Følgere: 37 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 1.764
Suzuki GSR
Yamaha FZ6-n/s
Suzuki GSX650f
Yamaha FZR600
Honda CBR600 (F2 / F3 måske).
Ang. hjelm. Kig på Shoei og Arai.. De er GODE hjelme.
Og en MC jakke er guld værd.. Køb endelig en, nøjes IKKE med din normale jakke..
jan 2007
Og glemte helt SV650 og suxuki Bandit!
Men igen, det afhænger af hvor rolig din højre hånd er også!
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
jeg ved ikke med gs500e. jeg har aldrig prøvet sådan en.
mcjakke bukser og støvler er selvfølgeligt ikke lovpligtige, men du kan jo stille dig det spørgsmål når du kører: "hvis jeg væltede nu, ville jeg så ønske mig støvler?"
jeg selv kunne ikke drømme om at køre uden støvler igen, har én gang prøvet at forstuve begge ankler i kondisko..
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 12 Svar: 83
Problemet er, at jeg ikke er helt klar over hvad jeg skal udvælge dem efter. Ideelt set fik jeg en cykel med 4 cylindre og ABS, men idet jeg er ude i noget brugt, bliver det sidste krav i hvert fald svært at opfylde.
Udover at kigge på kubik og pris, hvad skal jeg så lede efter? (standen kommer senere, efter jeg har valgt model)
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
kig også efter gensalgsværdi!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Dus akl ikke købe hjelm efter hvad de hedder, men hovrdan den sidder!!!
Selv den billigste gryde, som sidder korrekt er mere sikker end verdens mest avancerede, der sidder forkert!!! Det her er vigtigt - gå ind til nogle forhandlerer, prøv, prøv og prøv nogle flere. Få hjælp af ekspedienten, til du finder noget der sidder helt rigtigt. Så kan det koste 800 kr eller 6000!
Jakke - støvler er en rigtig god iden og så endelig handsker!!! En hånd er umanerlig let at invalidere. Du kan overveje at andkaffe en rigtig rygbeskytter også eller købe en tykkere plade at lægge i ryggen på jakken - har selv gjort det sidste. Jeg kender mig selv godt nok til at vide, at jo flere stykker jeg skal tage af og på, jo mere vil jeg være tilbøjelig til at snyde - men du kan jo have det anderledes:-)
Hvis jeg skal prioritere udstyr efter vigtighed, så er rækkefølgen Hoved, ryg, hænder fødder! Bukser er også gode, men de skader du får oppe ad benene lader sig langt lettere lappe uden men end de førstnævnte steder.
jun 2005
Følger: 113 Følgere: 112 MC-er: 4 Emner: 71 Svar: 936
aug 2005
mar 2008
Jeg tror efterhånden GS500E er droppet, så er den kun 8 tilbage.
Jeg prøver nogle hjelme og ser hvad der passer, men tænkte også på støjen, hvilket jo er lidt svært af afprøve i butikken
Jeg snuser lidt rundt på louis.de
mar 2008
Det er jo en brugt cykel, jeg leder efter. Er det ene nye cykler i den, eller er der også ældre cykler?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
jun 2005
mar 2008
Prisen er ikke altafgørende, men et sted mellem 40-60.000, hvilket nok betyder, at det må blive brugt. Det er vigtigere for mig, at den ikke mister alt for meget i værdi når den skal sælges igen.
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 56 Svar: 234
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 18 Svar: 51
Jeg vil lige give dig mit syn på sagerne. For mig har erfaringerne lært mig at vægt, omdrejningsniveau, bundtræk og kåbe er nogle af de vigtigste ting ved maskinen som jeg kigger på. Vægten fordi jeg er "en lille splejs" på 70 kg som har svært ved at håndtere 230 < kg når den står stille eller køre MEGET langsomt. Omdr. fordi jeg bliver træt af at høre meget larm og nyder en stille summen. Bundtræk for at forhindre høje omdr. og kåbe fordi jeg elsker langture fremfor et smut til bageren.
Jeg har kørt på GSX-F 750 - dejlig maskine med tilpas motorkraft som ikke løber af med mig. Eneste minus var at den var tung og så måske at det var gammel teknik selvom den var fra '99. Forskellen mellem gl. og nyere teknik er ofte vægt og håndtering. Jo nyere den er desto lettere er den, også at håndtere. Mit sidste to råd vil være : prøv lidt forskellige maskiner FØR du køber, og køb hellere en lidt mindre maskine som du kan lære at håndtere for så senere at skifte til en større. Jeg synes jeg ser for mange der tilsyneladende ikke kan håndtere de hurtige og stærke maskiner. God jagt og held og lykke. Og husk så lige at hjelm, jakke, bukser og støvler er din sikkerhed NÅR du vælter - ikke hvis !
jun 2005
aug 2005
Støj i en hjelm er sekundært! Det primære er, at den sidder rigtigt - et sæt gode ørepropper klarer støjen:-)
jan 2007
Den sidder bare super på min skal!
feb 2006
Følger: 15 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 62 Svar: 620
Den er født med justerbar affjedring for og bag, og den er virkelig svær at slå ihjel.
Den trækker godt i den lave ende, og efter 9000 rpm. rykker den stadig.
Der er masser af overskud til sportslig kørsel, hvis det er det man er til.
Eneste nitte jeg synes der er ved den, er kåben. Den er lidt irriterende, at hive siderne af, da de (bortset fra bunden) går ud i et. Man skal have spejle, kåbeglas og blinklys af, for at pille siderne af.
Passer man den ordenligt, går den gennem ild og vand for en- min gør det hvertfald for mig. Den bliver hvertfald ikke skånet for hård kørsel.
Nyt A-kørekort, ny cykel - nogen råd?