{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.254 visninger | Oprettet:

Nyt A-kørekort, ny cykel - nogen råd? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved godt der ca. er 4 mia. andre "begyndertråde" herinde, og jeg har læst så mange af dem, som jeg kan holde til, men der er ikke rigtigt nogen, der svarer helt præcist på det, jeg har brug for.

Jeg får kort om lidt under en måned (hvis alt går vel), og er derfor begyndt at kigge på en motorcykel, samt overveje udstyr dertil.

Her er en liste over de cykler, jeg har overvejet indtil videre.

Suzuki GS500E
Honda CB500
Suzuki GSX600F

Hvad er fordele og ulemper ved de ovenstående?

Jeg vil gerne have en cykel, jeg ikke bliver træt af efter en måned, men det skal samtidigt være en, der er rolig nok til at jeg rent faktisk lærer at køre ordentligt på den.

Det skal ikke være en Chopper, eller en "R", der er alt for dyr i forsikring.

Cyklen skal både bruges til pendling (kort tur på arbejde, 3-4 km), men også til hygge/weekend ture - så den må gerne være lidt kvik i det.

Er der nogle modeller, jeg glemmer her?

Endelig.. Hvilket udstyr skal jeg starte med for at komme til/fra arbejde?

Hjelmen er selvfølgelig selvsagt.. Her regner jeg med at sætte 1500-2500 af til en fullface Caberg eller lign. Er der bedre mærker/modeller i det prisleje? (Antaget, at den passer mig selvfølgelig)

Derudover køber jeg handsker og rygskjold, og bruger ellers min almindelige jakke. Er det nødvendigt med en decideret MC jakke, bukser og støvler?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt A-kørekort, ny cykel - nogen råd?
  • #1   10. mar 2008 Kawa ER6n/f
    Suzuki GSR
    Yamaha FZ6-n/s
    Suzuki GSX650f
    Yamaha FZR600
    Honda CBR600 (F2 / F3 måske).

    Ang. hjelm. Kig på Shoei og Arai.. De er GODE hjelme.
    Og en MC jakke er guld værd.. Køb endelig en, nøjes IKKE med din normale jakke.. smiley


  • #2   10. mar 2008 Kommer selvfølgelig også an på dit temperament.

    Og glemte helt SV650 og suxuki Bandit!

    Men igen, det afhænger af hvor rolig din højre hånd er også!


  • #3   10. mar 2008 gsx-f og cb500 er begge fine maskiner som til fulde kan dække en nystarters behov, og man skal være meget kræsen for at blive "kedet" af dem..
    jeg ved ikke med gs500e. jeg har aldrig prøvet sådan en.

    mcjakke bukser og støvler er selvfølgeligt ikke lovpligtige, men du kan jo stille dig det spørgsmål når du kører: "hvis jeg væltede nu, ville jeg så ønske mig støvler?"

    jeg selv kunne ikke drømme om at køre uden støvler igen, har én gang prøvet at forstuve begge ankler i kondisko..


  • #4   10. mar 2008 Tak for svaret.. Selvom jeg ikke helt ved om det bliver lettere for mig at beslutte mig, jo længere listen bliver.

    Problemet er, at jeg ikke er helt klar over hvad jeg skal udvælge dem efter. Ideelt set fik jeg en cykel med 4 cylindre og ABS, men idet jeg er ude i noget brugt, bliver det sidste krav i hvert fald svært at opfylde.

    Udover at kigge på kubik og pris, hvad skal jeg så lede efter? (standen kommer senere, efter jeg har valgt model)


  • #5   10. mar 2008 hvor godt du synes om udseendet har da også en væsentlig rolle smiley men lidt svær at prissætte..

    kig også efter gensalgsværdi!


  • #6   10. mar 2008 Gider ikke snakke om cykler, det er allerede gjort meget godt, men lidt om udstyr.

    Dus akl ikke købe hjelm efter hvad de hedder, men hovrdan den sidder!!!

    Selv den billigste gryde, som sidder korrekt er mere sikker end verdens mest avancerede, der sidder forkert!!! Det her er vigtigt - gå ind til nogle forhandlerer, prøv, prøv og prøv nogle flere. Få hjælp af ekspedienten, til du finder noget der sidder helt rigtigt. Så kan det koste 800 kr eller 6000!

    Jakke - støvler er en rigtig god iden og så endelig handsker!!! En hånd er umanerlig let at invalidere. Du kan overveje at andkaffe en rigtig rygbeskytter også eller købe en tykkere plade at lægge i ryggen på jakken - har selv gjort det sidste. Jeg kender mig selv godt nok til at vide, at jo flere stykker jeg skal tage af og på, jo mere vil jeg være tilbøjelig til at snyde - men du kan jo have det anderledes:-)

    Hvis jeg skal prioritere udstyr efter vigtighed, så er rækkefølgen Hoved, ryg, hænder fødder! Bukser er også gode, men de skader du får oppe ad benene lader sig langt lettere lappe uden men end de førstnævnte steder.


  • #7   10. mar 2008 Ikke fordi jeg selv kører kawa, men jeg syntes du skal købe en er6 hvis den skal være ny suzuki er nogle gammel model især gs500e og den vil jeg ikke købe hvis jeg var dig.. har selv haft en for ny... der er også en suzuki gsf650 den her vandkølet motor som kawasaki'en.. nummer et vil jeg sige og du får også meget mc for dine penge..

  • #8   10. mar 2008 Jøsses, må have glemt min taste- og staveplade

  • #11   10. mar 2008 Super tips, allesammen. Var slet ikke klar over at MC Revyen eksisterede.

    Jeg tror efterhånden GS500E er droppet, så er den kun 8 tilbage.

    Jeg prøver nogle hjelme og ser hvad der passer, men tænkte også på støjen, hvilket jo er lidt svært af afprøve i butikken smiley

    Jeg snuser lidt rundt på louis.de


  • #12   10. mar 2008 Nu kommer muligvis et dumt spørgsmål, men skal jeg købe den nyeste udgave af MC Revyen?

    Det er jo en brugt cykel, jeg leder efter. Er det ene nye cykler i den, eller er der også ældre cykler?


  • #13   10. mar 2008 Det er kun nye MC'er i den. Men på biblioteket har de adgang til en elektronisk udgave af samtlige årgange. Der kan du sidde og savle i mange timer.

  • #14   10. mar 2008 Troels... hvor mange penge har du... og vil du have ny eller brugt mc... så er det letter for os at komme frem med noget godt til dig...

  • #15   10. mar 2008 Michael: Undskyld, jeg troede egentlig jeg havde skrevet det, men det må være røget, da jeg rettede i mit første indlæg.

    Prisen er ikke altafgørende, men et sted mellem 40-60.000, hvilket nok betyder, at det må blive brugt. Det er vigtigere for mig, at den ikke mister alt for meget i værdi når den skal sælges igen.


  • #16   10. mar 2008 Køb du en Honda CB 500 den opfylder alle krav og er næsten umulig at slå ihjel. Det er ikke tilfældigt at mange køreskoler bruger dem.

  • #17   10. mar 2008 Hej Troels

    Jeg vil lige give dig mit syn på sagerne. For mig har erfaringerne lært mig at vægt, omdrejningsniveau, bundtræk og kåbe er nogle af de vigtigste ting ved maskinen som jeg kigger på. Vægten fordi jeg er "en lille splejs" på 70 kg som har svært ved at håndtere 230 < kg når den står stille eller køre MEGET langsomt. Omdr. fordi jeg bliver træt af at høre meget larm og nyder en stille summen. Bundtræk for at forhindre høje omdr. og kåbe fordi jeg elsker langture fremfor et smut til bageren.
    Jeg har kørt på GSX-F 750 - dejlig maskine med tilpas motorkraft som ikke løber af med mig. Eneste minus var at den var tung og så måske at det var gammel teknik selvom den var fra '99. Forskellen mellem gl. og nyere teknik er ofte vægt og håndtering. Jo nyere den er desto lettere er den, også at håndtere. Mit sidste to råd vil være : prøv lidt forskellige maskiner FØR du køber, og køb hellere en lidt mindre maskine som du kan lære at håndtere for så senere at skifte til en større. Jeg synes jeg ser for mange der tilsyneladende ikke kan håndtere de hurtige og stærke maskiner. God jagt og held og lykke. Og husk så lige at hjelm, jakke, bukser og støvler er din sikkerhed NÅR du vælter - ikke hvis !


  • #18   10. mar 2008 kom lige til at tænke på hjelm... X-lite har lavet nogle fine hjelm dejlige lette og til en okay pris.. deres top model kan man få til 3295kr i dk.. og de er Made in Italy. plus de laver mange fede visirer ... Et mærke som er med i Nolan group.

  • #19   10. mar 2008 Troels L:

    Støj i en hjelm er sekundært! Det primære er, at den sidder rigtigt - et sæt gode ørepropper klarer støjen:-)


  • #20   10. mar 2008 Jeg prøvede nok 20 forskellige hjelme.. Men røg hele tiden tilbage til nr. 1 jeg havde prøvet (Shoei Raid II).

    Den sidder bare super på min skal! smiley


  • #21   11. mar 2008 Altså, nu kører jeg selv gsx 600f. godt nok en 94'er... men den kan sgu godt flytte sig.

    Den er født med justerbar affjedring for og bag, og den er virkelig svær at slå ihjel.

    Den trækker godt i den lave ende, og efter 9000 rpm. rykker den stadig.
    Der er masser af overskud til sportslig kørsel, hvis det er det man er til.

    Eneste nitte jeg synes der er ved den, er kåben. Den er lidt irriterende, at hive siderne af, da de (bortset fra bunden) går ud i et. Man skal have spejle, kåbeglas og blinklys af, for at pille siderne af.

    Passer man den ordenligt, går den gennem ild og vand for en- min gør det hvertfald for mig. Den bliver hvertfald ikke skånet for hård kørsel.


Kommentér på:
Nyt A-kørekort, ny cykel - nogen råd?

Annonce