1.953 visninger
|
Oprettet:
Opgradering A1 -> A som 24-årig {{forumTopicSubject}}
Hej Alle,
Jeg har haft lidt svært ved at få et enstydigt svar ud af den håndfuld kørelærere jeg har kontaktet, så nu prøver jeg lige her.
Jeg tog kortet til A1 som 18-årig og har nu haft det i 6 år, da jeg ikke havde brug for at opgradere det. Nu står jeg så og gerne vil have det store kort, så jeg er klar til næste sæson.
Er der nogen der har erfaring med at opgradere fra A1 til A, som 24-årig?
Har i skullet op til én enkelt, eller 2 hele køreprøver for at få A-kortet i hus?
Det huer mig ikke meget hvis jeg skal gennem 2 køreprøver, hvis jeg kan undgå det.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 446
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/906
Her står der:
§ 23. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 24 år, jf. dog stk. 2-5, og
1) har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, eller
2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.
Så 2 beståede køreprøver, så må du køre stor MC
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Han må kunne gå direkte til undervisning og prøve til A, da han er fyldt 24 år.
Så 2 prøver? Nej.
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.280
Som jeg læser det kan han enten:
1. Gennemføre køreundervisning på en A og gå til prøve (den dyre)
2. Først opgradere (prøve) fra A1 til A2 og derfra til A. Hvis man læser det bogstaveligt hvad der står på retsinfo kræver det A2 kørekort for at opgradere til A kun med en prøve.
Jeg læste lidt videre på retsinfo, og der fremgår det klart at der skal 2 års erfaring på A2 til for at kunne opgrade ved prøve alene. Så OP skal faktisk gennem kørerundervisning for at få A kort nu. Ellers er det en prøve, derefter 2 års erfaring på A2 og så en ny prøve.
Den snip der er relevant:
"Stk. 2. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 22 år, hvis den pågældende har mindst to års erfaring som fører af mellemstor motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A2 og herefter har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A"
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Enhver der er fyldt 24 år kan tage A kørekort uden erfaring fra mindre kørekort.
maj 2021
Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 197
Hvis man i forvejen har haft A2 i mindst 2 år, så kan man nøjes med en prøve.
feb 2011
Derfor kan du gå lige fra den ene køreprøve til den næste.
Giver det mening? Næ, men sådan er reglen.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.038
Systemet virker virkelig hva
Folk tænker seriøst om de skal bestå 2 prøver for at køre mc..
Sygt nok at systemet ka få folk til selv at banke deres pande i asfalten på den måde.
Det giver jo ingen mening
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
maj 2021
Og hvorfor skal man bestå en teoriprøve når man allerede har kørekort?
Hvis de tror man går og glemmer teorien, så burde alle jo op til teoriprøve jævnligt.
feb 2011
Åbenbart har ingen haft fantasi til at forestille sig at det kunne blive aktuelt.
Umiddelbart er der ingen anden måde end først st tage en praktisk prøve til A2 og derefter en praktisk prøve til A.
sep 2015
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 65
okt 2017
Følger: 10 Følgere: 101 MC-er: 9 Emner: 13 Svar: 70
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 254
Jeg må indrømme at jeg ikke rigtigt syntes at det giver helt mening for mig at skulle op til 2 yderligere køreprøver for at få det store kort, når jeg allerede har 6 års erfaring på MC.
Spørgsmålet var selvfølgelig om jeg behøvede at opgradere til A2 for så at opgradere direkte til A lige efter, eller om jeg kunne springe A2 trinnet over, når jeg har erfaringen og alderen som jeg har.
#11 Lige præcis, men jeg har svært ved at forestille mig at jeg er den første dansker der står i den her situation. Det er så ufatteligt ringe beskrevet, og kan tolkes på flere måder.
Idéelt, ville jeg bare gerne slippe for at betale 3500 for en opgradering, for så lige at gøre det samme igen lige efter.
Men hvis valget står mellem det, og 12000 + teori timer og prøve igen, så er valget nemt, og så må jeg sgu' bare bide det sure æble og acceptere at det var økonomisk uansvarligt at tage kortet som 18-årig.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
okt 2013
okt 2013
maj 2021
Der er lavet en smutvej hvis man i forvejen har A1 og vil have A2 for forskellen mellem 15 og 35 Kw er ikke enorm. Der er så lidt mere vægt at bakse med. Tilsvarende med A2 til A.
Der er ikke lavet en smutvej fra A1 til A for forskellen mellem de to er potentielt set enorm.
Hvis politikerne finder ud af at reglerne er uhensigtsmæssige, så vil de nok fikse dem ved at indsætte de to år mellem A2 og A uanset hvor gammel man er.
Men hvor mange har seriøst det problem årligt?
maj 2021
feb 2011
Det er så ikke helt korrekt, når man er fyldt 24 er der ikke længere krav om to års erfaring på A2.
Så du kan godt starte med A2 som 23 årig og opgradere til A når du bliver 24.
Se evt udklip af bekendtgørelsen længere oppe i tråden.
apr 2021
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 6
Ellers ville det se skidt ud for en der aldrig hørt kørt knallert (Mig fx )
God vind
Opgradering A1 -> A som 24-årig