3.702 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

kontrastyring :-( kontrastyring :-(

Hej alle.

jeg har styr på alle EU øvelserne, men den sidste, kontra, den vil ikke rigtig.

Jeg synes selv jeg slapper af i kroppen, og køre de 50kmt som man skal, fatter ikke rigtig hvad jeg gør forkert.

https://www.youtube.com/watch?v=2qR1pHLV2Ts

Har i nogle gode fif?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kontrastyring :-(
  • #2   31. maj 2021 LOL smiley
    Det er lidt for sent....det er make it or break it smiley

• #3   31. maj 2021 Slap af I kroppen - gå med i svinget, vigtigt du ikke forbliver ‘lodret’ stiv i kroppen.!
    Kør mindst 40-50 stykker..( umuligt hvis langsommere)
    Skub styrenden væk fra dig med et hårdt fast tryk (til den side du vil svinge)
    Og den anden hånd skal IKKE korrigere.! Bare slappe af og hvile på styret
    Og ret roligt op, lige ud igen..

(I virkeligheden gør du det ofte uden at lægge mærke til det er det du gør.. )

• #4   31. maj 2021 Man kan træne det på lige vej, som undvigemanøvre. Som Henrik skriver, giv et pænt, kortvarigt kraftigt tryk fremad på venstre håndtag, så slår motorcyklen et slag til venstre og retter op igen. Et kortvarigt, kraftigt tryk fremad på højre håndtag giver et slag til højre. Vejen på videoklippet er lige smal nok til at træne det på.
    Når det drejer sig om sving handler det om at holde et jævnt pres på håndtaget i den side, man vil dreje til. Det kan øves på en tom parkeringsplads, hvor man kan eksperimentere med hastighed og hvor meget man presser for at gøre kurven større eller mindre... man skal jo gerne kunne ændre kursen i et sving, hvis man får brug for det, hvis man f.eks. er ved at komme for tæt på rabatten, eller der er noget man vil køre udenom.

Pas på ikke at presse cyklen ned og samtidig holde kroppen mere oprejst. Det kan få motorcyklen til at skride ud.

• #5   31. maj 2021 Og pas på med at få givet gas mens du gør det.. Det er slet ikke svært men lidt nervepirrende hvis man ikke har prøvet det før smiley

• #7   31. maj 2021 Jeg har ikke kortet endnu, så kan ikke øve mig.
    Det nærmeste jeg kan komme er min elcykel som kan køre 28kmt.:D

Noget af det jeg tror jeg fejler på, er at jeg slet ikke følger med mc når jeg jeg laver kontra. Og når jeg laver styringen, så retter jeg selv op,.. Det skal jeg også stoppe med.
    Hvis der er en rar sjæl som kan vise mig det, på en lukket plads, ville jeg være lykkelig, jeg holder til tæt ved Avedøre holme, hvor der er masser af lukket plads. Hvor jeg er villig til at give mønt til den flinke mand. Mit nummer, 21858506

• #8   31. maj 2021 Som med så meget andet: Når først du har fået det lært - og er blevet fortrolig med det, gør du det nærmest uden at tænke på det. Dét at en MC kan kontrastyre er en ret forunderlig egenskab, som man jo ikke finder, når man kører bil. Behersker man teknikken, bliver fornøjelsen at køre MC blot endnu større smiley

• #9   31. maj 2021 Ok, - vi gør det ofte på cykel..
    Du har selv gjort det tusindevis af gange.. smiley smiley smiley

Det skal ikke over kompliceres

Når der tales om kontrastyring i MC sammenhænge er det fordi, der er så store gyro kræfter i spil når vi kører over 30-40 stykker, - herefter drejer man udelukkende ved at læne sig ind i den retning vi skal, stabiliserer kun med hænderne løst på styret.

Derfor skal vi lære undvige manøvrer, - som på en MC forekommer os at være det modsatte af hvad vi er vandt til, (tror kroppen) nemlig kontra styring..
    Og på MC kommer du snart på køreanlæg og lærer det her..

som igen, blot er det man gør på en cykel nærmest hele tiden, - f.eks. Når du pludselig opdager og undviger en rist du ikke vil ramme.. easy peasy.. slag med cyklen.

Mit forslag vil være i retning af, - læg en avis på en Tom P plads, og cykl. Hurtigt hen imod den og undvig så tæt på den som muligt, - når du undviger under en halv meter fra den...
    kontrastyrer du helt automatisk.. og udramatisk.!

Kører du for langsomt fungerer det ikke
    (Som i.. du ved.. blod.. ben..splinter.. kvas.. knas.. Uuii uuii uuii.. Ding Ding.. “orgelmusik” og små fede engle basser der synger i kor.. kigge ned på din egen krop.. flyve let blandt skyer.. følelsen af du nåede ‘færgen’.. følg lyset..!)
    Overdrivelse fremmer forståelsen smiley

• #10   31. maj 2021 Tusind tusind tak for hjælpen, smiley

• #12   1. jun 2021 Hey.. ser lige du skriver du har styr på alle EU øvelserne..??

- Hvad er EU øvelserne..?

• #13   1. jun 2021 Det må være manøvreprøverne i henhold til et EU direktiv.
    F.eks.
    https://www.fstyr.dk/da/-/media/FSTYR-lister/Publikationer/Bilag-10-til-Retningslinjer-for-kreprver--Manvreprver-Kategori-A.pdf

Prøve 5 er med kontrastyring.

• #14   1. jun 2021 Ja, skal til den praktiske prøve og har styr på alt fra orientering og kørsel. Men øvelse 5 vil ikke rigtig. Og jeg tror at det har noget med at gøre at jeg er stiv i kroppen og ikke skubber til og retter selv op. Og måske også over tænker det

• #15   1. jun 2021 Jeg fik MC kortet i gamle dage, hvor der ikke blev snakket om kontrastyring - det var nok mere noget med at læne sig til den side, man ville dreje. Da jeg fik motorcykel igen for et par år siden, tog jeg et par køretimer for lige at få genopfrisket det hele. Kørelæreren instruerede mig fra bilen bagved, og på et frit stykke vej ude i nordhavnen skulle jeg skiftevis give et hårdt pres fremad på styret til den ene og den anden side. Det tog lidt tid før han syntes jeg fik presset hårdt nok til at give store nok udslag fra side til side.

Jeg har senere været på et par køre- og sikkerhedskurser, hvor det blev trænet endnu mere.

• #16   1. jun 2021 Alting var bare bedre i gamle dage, for bare tre dage siden var der lørdag.

• #17   1. jun 2021 @Onkel Jan

Brug dette link, - yngste lærlingen blev ved og ved med at spørge..
    Måske det også kan hjælpe dig..:

https://www.erdetfredag.dk/

smiley

• #18   1. jun 2021 https://youtu.be/cIg9zKHV12w

Update. Kontra på min elcykel. Km. 25kmt ca.

• #19   1. jun 2021 https://youtube.com/shorts/I8h7inHlIN8?feature=share
    Nr 2

• #20   1. jun 2021 Jeps kammerat smiley

Det skal du nok komme efter, - ser fint ud..!

Modigt ligefrem at lægge dig ud med en lysmast !! smiley

• #21   1. jun 2021 Hahahah. Ja hvad gør man ikke for at få mc kortet.

• #22   1. jun 2021 Jeg er hverken kørelærer eller ekspert. Så jeg greb lige trædecyklen uden elmotor og prøvede lidt ude på villavejen. Jeg tror, du skal prøve at lade cyklen slå et noget større slag ud til siden inden opretningen. Det skal næsten, men kun næsten, føles som at forhjulet er tæt på at stille sig på tværs af køreretningen, og dækket gør modstand mod asfalten, så man kommer godt ud til siden, inden man retter op igen. Men du er vist godt på vej.

• #23   1. jun 2021 Jeg tænker at det bliver nemmere jo højere fart man har på, men jo. Du har ret. Syntes ikke min slår det vilde sving som i videoen

• #24   1. jun 2021 Jeg kiggede lige på øvelse 5 fra køreprøven igen. Man skal 1 meter ud til siden inden man retter op igen, uanset om det er til højre eller venstre. Så du kunne en dag prøve at lægge en lille markering 1 meter på hver side af en lygtepæl, eller hvad der nu er, og se hvor meget der skal til for at komme uden om med kontrastyring, når man kommer kørende med omkring 25 km/t på cyklen. På motorcykel bliver der i følge øvelsen tale om to kontrastyringer. Først ud til siden og så modsat for at rette op og køre lige ud. Som jeg husker det, kommer opretningen, altså kontrastyring nr 2, næsten automatisk af sig selv.

• #25   1. jun 2021 Denne video kan varmt anbefales til nye MC fører:

https://www.youtube.com/watch?v=BhOomvv6oNI

Skuespillet et skrækkeligt men informationen er super brugbar!

Du skal nok få kørekortet i hus..
    Husk ved kontrastyring at låse dine ben/lår om tanken. Så er det nemmere at slappe af i arme og overkrop.

• Michael Gertz N
    Michael Gertz N Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Svar: 2
    #26   2. jun 2021 40-50 km/t
    Drej/tryk på styret, så dykker motocyklen til modsatte side. Styret retter op af sig selv. Du skal lade dig følge med der smiley

Jeg havde udfordringer med kontrastyringen i starten, der skyldtes jeg var nervøs. Jeg fik en masse gode råd, men det bedste råd jeg fik, var at fokusere meget længere frem (og ikke lige ned foran motorcyklen).
    Jeg synes der er super forslag i tråden - Det bedste er øvelse og øvelse.

• Dannie H
    Dannie H Tilmeldt:
    jan 2016

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #27   2. jun 2021 Da mine arme var strakt ud til 100% på den mc jeg skulle træne på, så var skubbe ikke en mulighed.
    Jeg trak i modsatte side, syntes jeg også bagefter var nemmere. smiley

• Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 2 Svar: 61
    #28   2. jun 2021 Jeg måtte til køreprøve for nogle år siden for at få kørekort til sidevogn også - og så skulle vi på nogle solocykler lære kontrastyring med kørelæreren bagpå - og så skubbede han bare let til styret i den side han ønskede man skulle dreje til - da kunne man virkelig mærke hvilken effekt det har.

Men jeg tror det betyder meget at når man skubber til styret i højre side, at man så også samtidigt ubevist læner sig lidt til højre og på den måde får en dobbelteffekt - hvis man derimod trækker i styret i venstre side, for at dreje til højre, vil man automatisk læne sig lidt mod venstre og ophæve effekten.

• #29   2. jun 2021 Slip styr med begge hænder og slå så til med din højre hånd.. Ca 45-50 km./t cyklen retter op af sig selv!

Til prøven holder du så bare svagt med ventre arm på styret, så den ikke går i mod når du slår på styret med din højre arm.

• #30   2. jun 2021 Tja da jeg tog mc kort havde jeg købt en billig Kina mc og øvede så lidt på et øde sted med masser af plads men kan godt se det er svært at gøre på Sjælland

• Tobias P
    Tobias P Tilmeldt:
    maj 2021

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #31   2. jun 2021 Jeg fik kortet for 2 uger siden. Min generelle opfattelse er at se ikke slår ret meget ned på eu øvelserne. Selfølgelig skal du kunne bestå dem, men vær ikke nervøs for at skubbe for meget til den ene styrende. Gyro effekten skal nok holde dig oprejst! Du skal nok klarer det!

• Jacob  S
    Jacob S Tilmeldt:
    maj 2021

Svar: 1
    #32   2. jun 2021 Har lige taget kortet. Vores KL lærte os at “skubbe” styret væk fra os i samme side som man vil lave kontrastyring til - et hurtigt puf - virkede perfekt for os alle

• Jørn G
    Jørn G Tilmeldt:
    dec 2017

Følger: 1 Svar: 3
    #33   2. jun 2021 du kan ikke dreje til højre uden først at dreje en smule til venstre det blev lært da støttehjullene blev skruet af cyklen

• #34   2. jun 2021 #33 jo ved langsom kørsel.

• #35   2. jun 2021 Da jeg skulle lære det, tænkte jeg at det lød vanvittig at dreje styret modsat af den vej man skulle.
    Men da vi var i kravlegård, tænkte jeg at jeg bare ville give den et ordentlig ryk og ikke tænke så meget over det.
    Vi fik besked på at køre ca. 50 i en blød højrekurve, og når vi kom til en bestemt kegle. Skulle vi give et kraftig skub på styret mod venstre, og Wupti mc'en dykkede kraftig og drejede skarpt mod højre. Nåede ikke at følge med, med kroppen de første par gange. Derefter var det bare sjovt.

Min lære sagde til os at vi skulle slappe af i kroppen som var vi en sæk kartofler smiley

• Pernille S
    Pernille S Tilmeldt:
    jun 2021

Følger: 1 Svar: 1
    #36   2. jun 2021 Jeg fejlede totalt kontrastyring til køreprøven (2 forsøg) ... men bestod alligevel ...
    jeg havde svært ved at få fart nok på - men jeg tænker at, når vi er i trafikken er der jo ingen tvivl om at vi reagerer ... og som der blev sagt da jeg spurgte ind til hvad jeg burde øve mere - var svaret .... I lærer det alligevel først når I er ude selv.

Du gør det smiley - HELD OG LYKKE _ DU KAN

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Svar: 61
    #37   2. jun 2021 Morsomt spørgsmål.

• #38   3. jun 2021 Ha ha ha ja vi er også flad af grin

• #39   3. jun 2021 Jeg syntes, at denne video viser det meget godt, det er ikke svært, man skal bare lige prøve det og følge maskinen smiley https://youtu.be/ljywO-B_yew

• Strøm
    Strøm Tilmeldt:
    maj 2015

Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 77
    #40   5. jun 2021 Kontrastyring er det man bruger når røven på den gamle Ford Granada prøver at komme forbi forhjulene. Det andet er bare flere navne for den samme ting; at styre

Kommentér på:
kontrastyring :-(

Annonce