{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.149 visninger | Oprettet:

Prøvekørsel, risiko for konfiskering af mc ?? {{forumTopicSubject}}

Hvis jeg har en mc til salg privat, og der kommer en potentiel køber og ser på den, vil han selvfølgelig også gerne prøvekøre mc'en.
Hvad nu hvis han kører "vandvidskørsel" og bliver taget ??
Jeg ved godt der ikke er formildende omstændigheder, og mc'en vil blive beslaglagt..
Men hvordan skal man lige forholde sig ved evt. privatsalg ?? Man kan jo ikke køre med, og man kan jo aldrig vide sig 100% sikker ??

Er det betaling for mc up-front, og tilbagebetale hvis han ikke vil købe alligevel ??
Hvis han er blevet blitzet, kan beslaglæggelsen jo komme på et senere tidspunkt.. flere dage senere.. smiley

What to do ?? Hvordan ville I andre gøre det ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prøvekørsel, risiko for konfiskering af mc ??
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #1   15. maj 2021 Laver en kontrakt hvor de hæfter for købsprisen i fald den bliver beslaglagt.

Det kan man sagtens lave juridisk bindende.

Eller også tager du med som passagerer - dvs sidder bagpå.

• #2   15. maj 2021 Eller også skal du bare have pengene inden de kører på test tur

• #3   15. maj 2021 Der er flere løsninger.
    Pengene i hånden inden en køretur.
    Sælg den til en forhandler.
    Lad være med at sælge den.
    Lyt til mavefornemmelse om køber er en du bør stole på.

• #4   15. maj 2021 Nytter jo ikke at du sidder bagpå og i bliver blitzet med dobbelt op, så er mc jo væk alligevel.
    Det er et dilemma.

• #5   15. maj 2021 Prøvekørsel på bane? Er det ikke let tilgængeligt nu, bliver det det sikkert, for problemet er reelt. FDM har banerne, mon ikke de handler snart? smiley

• #6   15. maj 2021 Hvad gør de egentlig hos en forhandler? Bil såvel mc??

• #7   15. maj 2021 Prøvekørsel på bane komme næppe til at ske. Det vil blive alt for dyrt og for vanskeligt at få arrangeret.
    Nej, jeg tror mere på det Sajmon skriver i #1

• #8   15. maj 2021 Man kan sagtens lave en kontrakt problemet er bare hvis manden nægter at betale så er der desværre ikke meget du kan gøre

• #9   15. maj 2021 Den rigtige aftale kan man ikke bare nægte at betale. I værste fald må man gå rettens vej.

• #10   15. maj 2021 Og selvom man ikke har lavet en skriftlig aftale, kan man stadig tage den i retten.

Manden der på prøveturen, er skyld i at ejer lider et økonomisk tab, vil altid være erstatningspligtig over for denne.

• #12   15. maj 2021 #11: lidt pinligt at de advokater ikke har styr på det...

• #13   16. maj 2021 Sæt dig på bagpå og se til, at vedkommende kører forsvarligt smiley

• #14   16. maj 2021 Det ville jo være dejligt hvis man mod betaling kunne prøvekøre på en af de få lukkede racebaner der findes i DK. Dog er der så restriktive regler vedr støj/miljø at det ikke pt er en mulighed.

• #15   16. maj 2021 #6
    Den forhandler jeg har prøvekørt hos, har sat selvrisiko op fra 5000 kr til 10000 kr

• #16   16. maj 2021 Mener jeg hørte en bilforhandler nævne det som sajmon forslår, folk skulle skrive under inden prøvekørslen.
    Mener også forhandleren sagde at det stadig var et problem, for de vidste faktisk ik om det var juridisk bindende

• #17   16. maj 2021 En kontrakt er sikkert ikke noget værd. En person der kører vanvidskørsel kan eller vil sandsynligvis ikke overholde den.

• #18   16. maj 2021 Har man skrevet under, så kan man ikke bare nægte betaling. Læs om reglerne her:
    https://www.raadtilpenge.dk/Gode-raad/gaeld/gammelgaeld

• #19   16. maj 2021 Der er forskel på at skrive under på at hæfte for købspris i tilfælde af policen beslaglægger og til at købe noget hvor man skriver under på købet og optar et lån. 2 forskellige ting...

indtil der har været en sag hvor der er afsagt dom ved ingen vel om det er juridisk bindende eller ej.

• Sajmon ™

#20   16. maj 2021 Som sagt kan det sagtens formuleres så det er juridisk bindende.

• #21   16. maj 2021 Har I nogensinde set Luksusfælden?

• #22   16. maj 2021 Et dokument kan være nok så juridisk bindende, men selv da kan man jo ikke plukke håret af en skaldet. Så hvis “banditten” ikke ejer Kongens mønt, ser du aldrig din erstatning.

• Sajmon ™

#23   16. maj 2021 #22 - Men så kan han jo heller ikke købe din MC alligevel, og så er prøvetur slet ikke en mulighed.

• #24   16. maj 2021 Nej, man ikke ikke hente pengene her og nu, hvis han ikke har nogen. Men efter en dom i fogedretten så forlænges sagen med 10 år. Og den kan forlænges igen på et senere tidspunkt. På et eller andet tidspunkt kommer skyldner sikkert til penge.
    Selv har jeg fået penge indbetalt efter 8 år.

• #25   16. maj 2021 Der er absolut ingen grund til at lave det dokument.
    Man er altid erstatningspligtig overfor 3. mands ejendom, når man har handlet med grov uagtsomhed. Culpa reglen.

• #26   17. maj 2021 Kan jo også betinge prøvekørsel af gennemført køb inkl betaling, som jeg så i en salgsannonce her forleden...

• #27   17. maj 2021 #26
    Ja det kan man godt, men hvis han så ikke vil købe alligevel hvad så ?? Så tilbagefører man pengene, og river slutsedlen istykker.. 2 dage efter bliver mc hentet fordi vedkommende blev blitzet 2 dage forinden med 170 km/t i 70 km/t zone... Hvad så ???

• #28   17. maj 2021 Seriøst, hvor mange ville nogensinde overføre fx 80.000,- til en fremmede, for at prøve dennes mc, for så at regne med de blir tilbageført senere...

Folk med disse krav må sgu brænde inde med deres køretøj, eller sælge tilbage til en forhandler, til den pris de nu vil gi..

• #29   17. maj 2021 Om man er erstatningspligtig er ingen garanti for at man modtager erstatning.
    Et civilt søgsmål kan tage år og dag, og har vedkommende ikke Kongens mønt, så får man ingen penge.
    Det er en svær situation, ville selv ikke forudbetale noget som helst til en sælger. Ville i stedet købe andet sted.
    Men hader selv situationen, sidst jeg solgte en mc var det min gamle YZF1000.
    Vejret var 4 grader, køberen uerfaren og i cowboyjakker og træsko.
    Det var nogen lange 15 minutter inden han vendte retur, kunne høre den fik godt gas.
    Som tingene er lige nu, så skulle der noget tillid til, inden jeg lukkede nogen ud på en testkørsel.

• Jens B
    Jens B Tilmeldt:
    maj 2020

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #30   19. maj 2021 #29 Købte idioten så din Yamaha?
    Eller skulle han lige have råd til nogle bukser først?

• #31   19. maj 2021 Tak for tråden og alle kommentarerne. Jeg har min Gsx s70 til salg, og har skrevet at jeg sidder bagpå i tilfælde af prøvekørsel. Ikke fordi jeg har lyst til at sidde bagpå en vildt fremmed. Men jeg ville gerne se, om anyone kan køre 200km/t med mine arme og ben klamrende omkring hjelmen....
    ...Seriøst noget at tænke over. Det er sgu alle mine penge og nogle af bankens osse, vedkommende evt kører afsted med....og de beslaglægger jo under alle omstændigheder hvis kværnen kører de 200 på motorvejen, 100 i byen eller hvor lidt/meget det nu er, de har bestemt. Så måske får man i bedste fald først sin kværn tilbage om...ja, hvem ved!?
    For mig er det ikke et alternativ ikke at sælge, eftersom jeg ikke rigtigt kan køre mere.

• #32   19. maj 2021 Få mandens bilnøgler inden, og så kan du jo tage en tur med samme fart i hans bil smiley
    Lige bagved

• Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 3 Svar: 134
    #33   19. maj 2021 Du får den synet, og godkendt.
    Og serviceret på et anerkendt værksted.

Slut punktum, man køber varen som beset, uden prøvekørsel.

Både du, og evt. køber kan få alvorlige problemer ved høj fart og uheld hermed.

• #34   19. maj 2021 God ide Jens R.... meeen hvis I så begge bliver taget for vanvidskørsel bliver hans evt. gamle, næsten værdiløse spand konfiskeret og du får en stor bøde og mister kørekortet (og måske din motorcykel) smiley

• #35   19. maj 2021 Nææææ du: Han kører ikke i en gammel spand, men derimod i en sprit ny Audi RS6, som er lånt af hans bedste ven smiley

• morten O
    morten O Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 3 Emner: 3 Svar: 5
    #36   19. maj 2021 Sidder lige og læser for og i mod dilemmaet med salg af MC , jeg købte for år tilbage en HD Softail Heritage , sælger kørte selv med “ foran” på sin egen vi kørte ca . en halv time , han bestemte ruten og farten det aftaler man inden .
    Har man ikke en ekstra MC har man vel en kammerat der kan , og lige en ting tag et billed til dokumentation og be’ om købers kørekort som du har på dig under kørsel , jeg mener og det er “min “mening at det kan være et lige så go dokumentation som kontrakter man skriver inden prøvekørsel , ja det var lidt af en smøre .
    Mvh, Morten
    Ps . Tak for en go’ tone i dette indlæg

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Svar: 61
    #37   19. maj 2021 Og hvis der så kom 10, der ville prøve den, ville du jo nok dø af hjerteslag.

Nervøse typer bør sælge til forhandler eller beholde.

Men hvornår har du sidst læst en politirapport om vanvidskørsel ved prøvetur på MC???

• #38   20. maj 2021 Jeg har det lidt som #28. Jeg havde sgu ikke overført penge til køber inden prøvetur og havde heller ikke hoppet igennem en masse ringe for ham/hende for at dulme vedkommendes paranoia. Hvis ikke køber og sælger kan stole lidt på hinanden, så skal der nok bare ikke være en handel!?

Hvis man er så nervøs for salget, så bør man nok bide i det sure æble og sælge til en forhandler i stedet (med den mindre pris til følge).

Denne type tråde har været oppe mange gange før, men hvor mange har rent faktisk oplevet noget i den stil - at sælger har smidt cyklen, eller at der kom en både med posten efterfølgende. Er det et reelt problem?

• #39   20. maj 2021 #38: Jeg har en gang oplevet at køber lagde cyklen ned. Men han købte den også til prisen efter prøveturen.

• #41   21. maj 2021 Seneste eksempel her:
    https://ekstrabladet.dk/biler/vanvidsbilist-koerte-228-kmt-nu-har-politiet-hans-bil/8586675
    Det skal jo for retten hvis der skal ske konfiskation. Så man skal i det mindste sikre sig dokumentation for at motorcyklen i det givne tidsrum var udlånt til prøvekørsel med underskrift på et dokument vedlagt kørekort og have taget et billede af det (med timestamp) ved start og slut af turen. Tiden må vise om det er en måde at sikre sig på.

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Svar: 61
    #42   21. maj 2021 Stort ståhej for ingen ting!

Ved prøvekørsel af bil sidder man ved siden af.

Ved prøvekørsel af MC sidder man bag på.

Hvor svært kan det være, dette at leve?

• #43   21. maj 2021 Kan vi lukke emnet efter dette afklarende, intelligente og velovervejede svar?

profilbillede
  • #44   22. maj 2021 Konklusionen må være at man udfærdiger et dokument der bekræfter at køber er ude og prøvekøre, kørekort nr osv, billede af både det og sygesikringskortet er en fin sikkerhed.
    Evt billede af køber.

• #45   22. maj 2021

profilbillede
  • #46   22. maj 2021 Bertil A loven er vedtaget af et bredt flertal fra højre til venstre, og ikke kun de røde.

Sjovt, at du forresten reklamerer for liste A gennem dit profilnavn smiley

• #47   22. maj 2021 Claus, det er skam helt bevidst og min knallert er også rød..det har sparet mig for utrolig meget bøvl for de tror jo jeg er en af kammeraterne smiley

Kommentér på:
Prøvekørsel, risiko for konfiskering af mc ??

Annonce