{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.728 visninger | Oprettet:

Frostfri opbevaring i garage {{forumTopicSubject}}

Jeg placerer mit dejligste eje i en garage i morgen, hvor der er lidt isolering og ellers ikke meget varme at hente, men rummet skulle være "frostsikret".

Hvor stor betydning har det for en MC om den står i minusgrader eller ej?

Derudover, hvilken varmekilde ville være optimal at købe til 3-4 måneders opbevaring hvis frost er et problem? Petroleums-ovn? en lille varmeblæser eller noget helt andet?

Tak for svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frostfri opbevaring i garage
  • #1   10. dec 2020 temperaturen er underordnet. fugt indholdet i luften er mere væsentligt.
    personlig har jeg kun lav varme i min garage pga min kemi samt baneraceren ikke er frost sikret.


  • #2   10. dec 2020 Fyld tanken, tag batteriet af og sprøjt den over med WD40, thats it

  • #3   10. dec 2020 Hvorfor pøse den til med WD40?
    Hvis den står tørt, så er det slet ikke nødvendigt.
    Batteriet kan udmærket blive siddende men vil have godt af lidt opladning nogle gange hen over vinteren.


  • #4   10. dec 2020 Hvis ikke at der er mindst 33 grader er den rustet væk til foråret! Så du bliver nok nødt til at ofre et par millioner på at lave noget brugbart, men så er det jo heldigt at der med jævne mellemrum kommer fremragende tilbud om lån på MCG. Hvorfor de bliver slettet forstår jeg ikke, når den med "forsikring" bliver stående, og det kan vel ikke være på grund af ejerforhold, når det er en "blogger" med en profil der har lagt navn til??

  • #5   10. dec 2020 Er rummet nogenlunde tæt, så find en affugter, der kan arbejde ved lave temperaturer. Affugteren laver varme, når den affugter, og skal blot tømmes indimellem.

  • #6   10. dec 2020 #5 hvis vi er langt nede i temperatur tvivler jeg på man kan finde en kondens affugter der kan arbejde i dette område. Så skal det være sorption, men det er de færreste der har adgang til dem.

  • #7   10. dec 2020 Sikkert, min egen arbejder fra 5-7c, derunder ville den vifte luften rundt i skrueskuret. Det er bedre end ingenting i en alm. dansk vinter.

    Men trods det sætter jeg rumtermostaten til 8c, fordi jeg nu kan. Det kan spørger måske ikke og må så blot leve med virkning som beskrevet indledningsvis smiley


  • #8   10. dec 2020 Så længe der ikke er fugtigt og kølevandet er frostsikret længere ned en temperaturen når, så har cyklen faktisk bedre af det jo koldere det er. Alt forgår med tid, men jo koldere det er jo langsommere går det smiley

  • #9   10. dec 2020 Tjah, en ordentlig omgang vintervoks er heller ikke dårligt, hvis ventilation og affugtning ikke kan arrangeres. Afhængig at typen skal den evt genpåføres efter 3mdr, FC Motorex 646 Protect & Shine, eller hvad den hedder i dag smiley

  • #10   11. dec 2020 Hvis temperaturen er konstant kølig/kold er der ingen ko på isen. Udfordringen er hvis temperaturen svinger og der optages fugt i den varme luft som så kondenserer ud når det bliver koldt igen. Mit skur er mellem 5C og 10C hele vinteren med udsving omkring -+2 grader inden for en uge - der er alt fint og tørt uden en hel masse krumspring.

    Der hvor udfordringen er (og hvor der kommer fugt på de kolde flader), er hvis jeg lige varmer skuret op fordi jeg skal lave noget derinde - så bliver der trukket fugt ind som sætter sig som kondens når lokalet køler ned igen.


  • #11   11. dec 2020 typisk tager lokal mc forhandler ca 250 kr for vinteropbevaring.. og de vil holde liv i dit batteri

    Jeg giver min mc acf50 eller XCP ca to til fire gange om året så den er rustbeskyttet hele tiden


  • #12   12. dec 2020 Selve minusgraderne er jo ikke et problem. Minus er defineret ved at det er der vand fryser til is, og hvis der ikke er vand i MC'en så er det jo ligegyldigt.
    Det eneste vand du har er hvis den er vandkølet men man må antage at kølevæsken så er frostsikret. Og så batteriet, men det lader du bare på i løbet af vinteren så er det fint.
    Som andre skriver er det mere kondens du skal gå efter, og det komme som skrevet med temperatur svingningerne og manglende udluftning.
    Men hvis det er bare lidt isoleret så sæt da en olieradiator op på 5 - 10 grader.
    Så fryser fingrene heller ikke fast på værktøjet når man skal skrue på en kold dag smiley


  • #13   12. dec 2020 En jeg kender var også meget bange for frost og fugt, så han dækkede cyklen over med en presenning og tændte så en 60 w glødepære under motorcyklen. Den skulle så holde cyklen tør og varm. Om det gjorde nogen gavn ved jeg ikke.
    Sjovt folk gerne kører med bilen i salt og fugt og lader den stå parkeret ude på vejen. Men motorcyklen vil man helst have med ind under dynen i soveværelset. smiley


  • #14   12. dec 2020 Ind med den

    profilbillede
  • #15   12. dec 2020 #13 Det er fordi man er så entusiastisk de først år.
    Så står der i manualen at ved "long term storage (more than 6 months)" skal man hælde olie i cylinderne. Og straks hælder man olie i fordi den står en vinter, og så kan man ikke starte til foråret fordi tændrørene er sovset ind i olie.
    Så sprøjter man den ind i WD40. Og til foråret tror man der er ild i cyklen og alt muligt galt når den stinker og blå røg stiger op over alt fra motoren.

    Så efter nogle år finder man ud af at hvis man vasker cyklen og stiller den væk - lader lidt på batteriet i løbet af vinteren - så starter den på første tryk på knappen om foråret, og så kører man bare.
    Og nej - benzinen bliver ikke dårlig, det der står i svømmerhuset laver ikke aflejringer og mange andre anekdoter. Jeg har været med til at hive cykler op af kælderen der havde stået i 4 år, (og som bare var stillet ned, og havde fået vedligeholdt batteriet). Tryk på knappen og af sted det går.

    Den eneste jeg har haft problemer med var en Suzuki GSX 750. Der rustede tanken igennem mens den stod stille en 5-6 år. Men lige fra den var ny var benzinen altid rustfarvet når vi kiggede på det. Det viste sig at de havde nogle lorte tanke, som rustede igennem uanset hvad man gjorde. Så det var ikke relateret til opbevaringen.


  • #16   16. dec 2020 Vinteropbevaring til 250kr. er en meget god pris! Her på sydsjælland er det min. dobbel op..


  • #17   17. dec 2020 I tømmerhandel kan man købe en vintermåtte , som er isolering pakket ind i plast. Det smider jeg rundt om mc og så et cover over så er den beskyttet mod temperatur udsving og fugt, nemt og billigt. Har gjort det i årevis og når jeg pakker den ud står den som da jeg pakkede den ind. Jeg husker at lade batteriet engang imellem.

Kommentér på:
Frostfri opbevaring i garage

Annonce