3.728 visninger
|
Oprettet:
Frostfri opbevaring i garage {{forumTopicSubject}}
Jeg placerer mit dejligste eje i en garage i morgen, hvor der er lidt isolering og ellers ikke meget varme at hente, men rummet skulle være "frostsikret".
Hvor stor betydning har det for en MC om den står i minusgrader eller ej?
Derudover, hvilken varmekilde ville være optimal at købe til 3-4 måneders opbevaring hvis frost er et problem? Petroleums-ovn? en lille varmeblæser eller noget helt andet?
Tak for svar
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
personlig har jeg kun lav varme i min garage pga min kemi samt baneraceren ikke er frost sikret.
maj 2004
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 192
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Hvis den står tørt, så er det slet ikke nødvendigt.
Batteriet kan udmærket blive siddende men vil have godt af lidt opladning nogle gange hen over vinteren.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
maj 2008
Men trods det sætter jeg rumtermostaten til 8c, fordi jeg nu kan. Det kan spørger måske ikke og må så blot leve med virkning som beskrevet indledningsvis
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
maj 2008
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.280
Der hvor udfordringen er (og hvor der kommer fugt på de kolde flader), er hvis jeg lige varmer skuret op fordi jeg skal lave noget derinde - så bliver der trukket fugt ind som sætter sig som kondens når lokalet køler ned igen.
dec 2017
Følger: 13 Følgere: 93 MC-er: 1 Emner: 26 Svar: 140
Jeg giver min mc acf50 eller XCP ca to til fire gange om året så den er rustbeskyttet hele tiden
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 687
Det eneste vand du har er hvis den er vandkølet men man må antage at kølevæsken så er frostsikret. Og så batteriet, men det lader du bare på i løbet af vinteren så er det fint.
Som andre skriver er det mere kondens du skal gå efter, og det komme som skrevet med temperatur svingningerne og manglende udluftning.
Men hvis det er bare lidt isoleret så sæt da en olieradiator op på 5 - 10 grader.
Så fryser fingrene heller ikke fast på værktøjet når man skal skrue på en kold dag
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Sjovt folk gerne kører med bilen i salt og fugt og lader den stå parkeret ude på vejen. Men motorcyklen vil man helst have med ind under dynen i soveværelset.
jul 2018
Følger: 12 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 687
Så står der i manualen at ved "long term storage (more than 6 months)" skal man hælde olie i cylinderne. Og straks hælder man olie i fordi den står en vinter, og så kan man ikke starte til foråret fordi tændrørene er sovset ind i olie.
Så sprøjter man den ind i WD40. Og til foråret tror man der er ild i cyklen og alt muligt galt når den stinker og blå røg stiger op over alt fra motoren.
Så efter nogle år finder man ud af at hvis man vasker cyklen og stiller den væk - lader lidt på batteriet i løbet af vinteren - så starter den på første tryk på knappen om foråret, og så kører man bare.
Og nej - benzinen bliver ikke dårlig, det der står i svømmerhuset laver ikke aflejringer og mange andre anekdoter. Jeg har været med til at hive cykler op af kælderen der havde stået i 4 år, (og som bare var stillet ned, og havde fået vedligeholdt batteriet). Tryk på knappen og af sted det går.
Den eneste jeg har haft problemer med var en Suzuki GSX 750. Der rustede tanken igennem mens den stod stille en 5-6 år. Men lige fra den var ny var benzinen altid rustfarvet når vi kiggede på det. Det viste sig at de havde nogle lorte tanke, som rustede igennem uanset hvad man gjorde. Så det var ikke relateret til opbevaringen.
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 27
mar 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 25
Frostfri opbevaring i garage