5.557 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Nordkap 2021 Nordkap 2021

Hvis nu det er mulig planlægger jeg at få taget turen nord på til sommer , her må der være nogle der kan rådgive lidt om hvilken mdr. Der nok er bedst og jeg planlægger at sove på BB eller hoteller
Turen skal gå Vestjylland , op igennem Sverige Finland og Norge og retur ned igennem Norge og ind over Trollestien på vejen retur og præste stolen
Gerne seriøse svar og råd og ikke så meget råben af Kloge Åge

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nordkap 2021
  • Mikael L
    Mikael L Tilmeldt:
    feb 2010

Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 17
    #1   7. dec 2020 God tur. Det bliver en oplevelse. Jeg har gjort det på min cykel for mange år siden.
    Grusveje i Sverige og Finland er gode at køre på - så lang tid de er tørre. Våde grusveje kan godt være noget snask at køre på.
    I mit tilfælde brugte jeg et kort, der indeholdt hele Norden. Du ved, et kæmpe kort, der aldrig kan foldes rigtigt. Her var den nordlige del af Norge, Sverige og Finland på den ene side. Her lærte jeg, at hvis vejen var indtegnet på dette kort, så var den god nok at køre på. Syd for Tronheim, så begyndte der at komme flere veje - og dermed valgmuligheder.

• #2   7. dec 2020 Tak for svar det har bare været under opsejling i et pr år og konen siger jeg skal få det ud af systemet og få det gjort smiley

• #3   7. dec 2020 Jeg vil ønske dig rigtig god tur, den bliver i hvertfald lang smiley
    Mht Preikestolen, det er en god lang vandretur med en del højdemeter, så husk de gode vandrestøvler. Men når du så er deroppe er det også en udsigt, der siger spar to smiley

• #4   8. dec 2020 Hvis du er på Facebook, er der en gruppe der hedder Mc Norge.
    Her er der massere af erfaringer når det kommer til at køre i de nordiske lande på motorcykel.
    https://www.facebook.com/groups/1653095451591338/?ref=share

• #5   8. dec 2020 Jeg er en af de få mensker der aldrig har eller været på Facebook i hele mit liv men tak for dit svar mvh Johnny

• #6   8. dec 2020 Hvis det skal være sjovt, tager du den norske vestkyst opad. Der er vejene med garanti sjove, kan jeg love dig! Og så har du også solen i ryggen på de bedste veje.
    Hjemturen kan du så tage af de "kedelige" grusveje sydover i det østlige.
    Alt afhængig af hvor lang tid du har til turen, kan jeg godt hjælpe dig henover vinteren med at planlægge en fin tur deropad.

Norge er helt klart mit foretrukne sted og det, hvor jeg har kørt de fleste af mine kilometer på MC smiley
    Dog har jeg ikke selv kørt helt op til Nordkap og gør det heller ikke, men kunne meget vel finde på at stikke med en tur op og returnere derfra med Bodø som endestation smiley

profilbillede
  • #7   8. dec 2020 Tak for dit indlæg , jeg er nomalt i Norge hver andet år og synes det er et dejlig land at køre i , jeg har præsteskoler , Trolle stien og Nordkap på sigtekornet men er ganske åben for nye ide på vej op men har max 1 1/2 uge mvh Johnny

• #8   8. dec 2020 Ikke for at være en lyseslukker.
    Men at køre Sverige, Finland, Norge for at vende Nordkap og hjem over Trollstigen på 1,5 uge lyder meget optimistisk.
    Jeg kørte turen på billedet i sommers, knap 3000 km på 7 dage og jeg syntes ikke jeg havde megen tid til pjat.

profilbillede
  • #9   8. dec 2020 Jeg skulle lige til at skrive det samme...
    Med godt 5500 kilometer kan man godt få småtravlt.
    Med andre ord; så er det urealistisk både at køre sving begge veje og så se Nordkap i et og samme hug! smiley

Prædikestolen er i øvrigt det rene spild af god tid på vejen. Bare vandrerturen derop fra P-pladsen tager 1 1/2 time... smiley smiley

• #10   8. dec 2020 Enig Jens Henrik, bortset fra det med Prædikestolen.
    Jeg har både vandret til Prædikestolen, Kjerag bolten og besteget Gaustatoppen og jeg syntes det er en ultrafed måde at opleve Norges natur på.

• #11   8. dec 2020 Helt sikkert, men hvis målet er Nordkapp inklusive denne attraktion undervejs, er det IMHO et no-go.

Det er også mega fedt at slå sit telt op i en fjeldal ved vandet - lave et bål og så ellers bare nyde, knott, myg og alskens anden kravl smiley
    Det har sin charme! smiley

• #12   8. dec 2020 FV17 er i øvrigt er besøg værd smiley

https://maps.app.goo.gl/8fK559Fkj1Vzi34F9

profilbillede
  • #13   9. dec 2020 Så røg der aligevel kloge Åge i den smiley jeg ønsker som skrevet at køre til Nordkap og retur på 1 1/2 uge og jeg gør det for at gøre det ikke for at holde en dejlig ferie med 20 færge overfarter og og se de dybe søer for så ville jeg tage konen med på ferie , jeg ønsker at smutte der op og se de tre ting og så ellers hjem og på arbejde igen
    Jeg vil også sove på Hotel eller BB da jeg ikke kan lide telt og når jeg har camperet på mc bruger hænge køje og en læsejl for vejret og vinden og det bliver det så ikke denne gang

• #14   9. dec 2020 "Det må du meget undskylde"...

Herfra var det med velmenende tanker og med engagement uden at vide, hvordan vi måtte servere bollen.
    Øh, skal den være lun eller let og varm? smiley

Rigtig god tur!

• #15   9. dec 2020 Øhhh altså, for vi andre som bare følger tråden her så har det været en masse ny og interessant info smiley

• #16   9. dec 2020 Lige et godt råd, hvis der er skilte med elg fare, så tag dem alvorlig. De er satme store og en mc flytter dem ikke ret meget.

• #17   9. dec 2020 Jeg har tilladt at lave en rute af turen, her er taget den hurtigste rute.
    Ca 6003 km, man skal nok ikke forvente at kunne køre mere end 600 km pr dag, højt sat.
    Så du har altså 10 dages kørsel, man anbefales at have en ekstra overnatning på Nordkap pga. vejret (det er ofte tåget der oppe), så for at være nogenlunde sikker på at kunne se mere end 10 frem, er det en god ide at have en ekstra dag i buffer.
    Trollstigen kan man fint besøge på 30 min hvis man ikke er voldsomt interesseret i at traske for meget rundt.
    Prædikestolen skal man nok sætte en halv dag af for at besøge, parkeringspladsen er ikke videre interessant, så hvis man ikke vil bruge tiden på at vandre derop eller tage færgen for at se den fra vandsiden, er det spild af tid at holde ind dér.
    Summa summarum, 10 dages kørsel + færger, en ekstra overnatning på Nordkap, en halv dag ved Prædikestolen giver vel ca 12 dage hvis det flasker sig nogenlunde.
    Husk ekstra kneesliders, jeg er sikker på du får brug for dem.
    Hvis det ikke skal være at for koldt når du kommer til Nordkap, ville jeg vælge juni / juli / august / september +-
    Alternativt kan du droppe Trollstigen og Prædikestolen og spare 1000 km (små to dage) og dage dem som en fin tur i 2022.
    Alt er skrevet i bedste mening og jeg håber du får en rigtig god tur til Nordkap.
    Norge er fantastisk.

profilbillede
  • #18   9. dec 2020 I øvrigt har det fungeret fin med at finde overnatning med booking.com
    Er man til hytter, er appen NorCamp også fin, man skal bare huske selv at medbringe dyne - hovedpudebetræk og lagen, taler af bitter erfaring.

• #19   9. dec 2020 Tak for dit god indlæg , se det er info man kan bruge til noget , tak mvh Johnny

• #20   9. dec 2020 Hej. Kørte turen i juli 2018. I alt godt 5000km på godt 12 dage. Tog det stille og roligt, men ingen "hviledage". Havde fantastisk vejr og kørte kun i regn i 8-10 timer i alt. Boede i telt, hytter og på hotel et par gange. Tog færgen hjem fra Bergen. Turen kan absolut anbefales. Husk myggeolie (-;

• #21   12. dec 2020 jeg tog turen derop solo i 2012, lidt over 5000 km på 6 dage, havde lidt travlt pga. arbejde.

1717 km på de første 24 timer.

Vil godt erkende at den sidste strækning op til Nordkap skuffede mig, rimelig turist fælde hvor der skal betales en del.

Kørte forkert på vejen derop og endte ved Kjøllefjord, bedste del af turen for mig. Okay finmarken var også fantastisk at kører igennem.

• #22   14. dec 2020 Jeg vil anbefale at lægge et par buffere ind, så du ikke får planlagt en for lang tur og kommer til at halse bagefter, hvis du har en deadline i den anden ende. Min erfaring med 4 ferier i Norge er det altid tager længere tid end man regner med. Enten farer man vild, stopper mange steder, ellers regner det.

• #23   14. dec 2020 Mht. mdr er juni/juli gode. August er også god, men det regner mere.

• #24   16. dec 2020 Jeg tog turen op gennem Norge over Lofoten til Nordkap og hjem via Sverige i sommer, kanon tur men lidt et antiklimaks at køre hjem via Sverige efter den
    fantastiske tur op gennem Norge. vi var hjemme torsdag i uge 2 og ja et par dage mere i Norge havde ikke gjort noget, alt i alt en rigtig god tur på 6118 km PS havde booket hytter hjemme fra.

• #25   19. dec 2023 Genopliver lige tråden smiley
    Tog du turen på 310'eren ?
    Jeg har selv en 310 GS og tænker at 2024 bliver Norrkap på den smiley
    (eller ihvertfald derop omkring, for jeg har været på selve Norrkap for knapt 25 siden og jeg behøver ikke nødvendigvis den sidste del af turistfælden)

• #26   22. dec 2023 Undskyld det sene svar , nej konen blev syg og vi solgte hus og er flytte her i sommer , men drømmen lever forsat , har du Iden har jeg forsat drømmen og det kunne være en dejlig tur , hvad og hvor langt er du ? Hvor hører du hjemme ? Jeg bor i Holstebro
    smiley Mvh Johnny

• #27   22. dec 2023 Viste konen din besked , hun griner og sige bare kør , hvordan hos dig , det kunne være en god tur men er nok opsat på at nå helt op bare engang , havde egentlig affundet mig med at det var en dejlig tanke som nok bare ikke blev til noget. smiley jeg kunne nok godt fristes hvis smiley
    Mvh Johnny

Kommentér på:
Nordkap 2021

Annonce