Hjelm mærke. Er der nogen man skal gå langt udenom? Hjelm mærke. Er der nogen man skal gå langt udenom?
Hej
Har set lidt på forskellige hjelme, og er lidt i tvivl om hvad der gør at prisforskellen er så stor!?
Én logisk tanke er jo at hvis de er godkendt. Så er de på et område lige gode.
Når jeg har sammenlignet. Så har jeg set på hjelme som "Kan de samme ting".
Jeg har set på flip-up med solbrille som kan skydes ned.
Har ellers ikke haft tænkt på flip-up da jeg troede en fullface var mere sikker, men har fået at vide det er lidt det samme efterhånden!?
Min nuværende hjelm er en Caberg, men eftersom den er omkring 8år gammel. Så er den vist færdig. Noget med at hjelme har en levetid. Selvom de aldrig har været tabt eller lignende.
Dét vigtigste er at min nye hjelm er god imod al den vindstøj som kommer. Hvor min hjelm efterhånden bare gør støjen værre.
Så forslag til mærker er mere end velkomne.
Nogen af de billige mærker jeg har set på er MT fra thansen, og Course fra xlmoto.
De er bare så meget billigere at de næsten burde være skrammel, men er det blevet som med normalt tøj hvor mærket holder prisen oppe, og nogen af de billige tøjmærker faktisk er overraskende god kvalitet?
Tænker her på Hilfiger, og Bjørn Borg som efter min mening ikke længere på nogen måde er lig med kvalitet.
På forhånd tak.
Mvh
Michael
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
Men man skal altid prøve en hjelm...
Pris og kvalitet hænger ikke altid sammen, men ptis og komfort gør stort set altid, og god komfort er også en sikkerhedsfaktor, da det holder stress niveauet nede.
Der findes ikke en eneste hjelm som holder støjniveauet under hvad man betragter som skadeligt, så skaf et sæt gode ørepropper og lær at bruge dem, og så giver det langt bredere udvalg når den faktor bliver mindre vigtig.
Flip-up hjelme larmer stort set altid mere end tilsvarende full face.
sep 2012
Følger: 5 Følgere: 21 Emner: 11 Svar: 79
Hvis det passer at hjelme har en levetid. Kan man så tjekke produktsdato som man kan på dæk?
Har hørt man godt kan være uheldig at købe "nye" dæk som har ligget til opbevaring i flere år, og derfor næsten er udtørret når man køber dem.
sep 2012
At flip up larmede mere er så nyt ift hvad jeg har kunne læse mig frem til. Så godt at have med i overvejelserne.
Har læst hvad jeg kunne finde af anmeldelser, men har ikke rigtig kunne finde noget som dækker alle mærker.
Mit spørgsmål kommer derfor også lidt derfra. Når jeg har valgt dæk til bilen er jeg altid gået efter hvad anmelderne har sagt gav bedst greb, men når så jeg har talt med mekanikere og et dæk center sidst jeg skulle vælge sagde de at de test som man kunne se på dækkene næsten altid var lavet af producenten, og derfor ikke gav et rigtigt billede af hvad som var bedst.
Kører på bilen med Continental. Det har jeg gjort de sidste par år, men der er det også baseret på at det ikke er et forholdsvis ukendt mærke som måske kunne "snyde" lidt med kvaliteten.
Sharp testen som du skriver var virkelig god, og viste tydeligt at mærke IKKE er lig med kvalitet.
Har også fundet en af de hjelme som thansen sælger. Så rigtig god side. Tak. Er slet ikke stødt på den side. Lidt mærkeligt. For har kigget ret meget efter anmeldelser. Så det gør det bare endnu mere nyttigt.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.951
En hjelm ældes ved brug, ikke blot over tid.
Om en hjelm kan holde 4-6 år afhænger jo af om man kører 50 eller 50.000 km. med den.
Har en Arai hjelm stående model Mick Doohan, den er fra engang midt i 90’erne, den ville jeg absolut ingen betænkeligheder have ved at bruge, ser ud som ny og er brugt ganske få gange.
sep 2012
Det var også min tanke, men der kunne være andre faktorer som spillede ind...
De ristede løg passer helt sikkert godt efter at have set på sharp testen. Thansen har en hjelm til 800kr som har fået fem stjerner i sharp testen. Det er helt sikkert noget som tydeligt viser at mærke, sikkerhed og pris ikke nødvendigvis hænger sammen.
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 3 Svar: 420
I min HJC hjelm, er der et mærke med produktionsdato under inderforet.
sep 2012
Det bliver en full face igen. Fem stjerner i sharp testen, og til kun 800kr. HVIS hjelmen sidder godt når jeg prøver den er det jo næsten selvsagt at jeg ikke kan gøre en bedre handel. Specielt eftersom lydniveau kun er sekundært når jeg alligevel allerede har investeret i ørepropper.
Sajmon er det her et indlæg som jeg bare skal/kan slette igen? Der er nogen emner som der er så mange af at det næsten bare er fyldstof, men det hjalp jo mig. Så?
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.868
Og køb ikke en brugt hjelm. Ingen ved hvordan den er blevet behandlet af sælger.
sep 2012
Har lige prøvet at pille foret ud af min, og kan ikke finde andre mærker end dem som viser hvad hjelmen er godkendt efter, men tak
sep 2012
Udover det med hvordan den er blevet behandlet. Så er jeg også lidt for "sippet" til at købe brugt hjelm. Tanken om at dele sved med en fremmed er sgu lidt utiltalende
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 920
Hvis kravene kun er, at nå frem med tørt hår, er Thansen rigelig fin.
Hvis ikke du bærer briller eller kører postomdeling, er der ingen grund til at vælge flipup.
Som Sajmon skriver køber du både passiv og aktiv sikkerhed i en hjelm.
Agv, scorpion, hjc, arai, shoei, bell, nolan, x-lite og sikkert flere laver fine hjelme.
Efter 5-6 år føles mine hjelme forstoreog bliver skiftet.
Køb nu en, hvor du også om fire år, kan få et nyt visir til.
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 7 Svar: 165
dec 2003
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 701
Hjelmen har en vis grad af stødabsorbering, og det er det de måler i sharp testen.
Når man rammer så og så hårdt på den og den måde hvor meget stød bliver så videregivet til dit hoved.
Men stødabsorberingen vil på et tidspunkt lave "bottom-out", altså gå i bund, og så slår det virkeligt hårdt.
Så de hjelme der scorer bedst i sharp-testen er den der lige nøjagtigt ikke laver bottom-out ved den test.
Hvis de er hårdere, og altså kan tåle mere stød uden at lave "bottom-out", ja så vil de ved et mindre stød slå hårdere på dit hoved.
Hvis de er blødere, så vil de lave "bottom-out" og overføre den sidste del af slaget direkte til dit hoved.
Så det du skal planlægge det er at styrte således at slaget på hjelmen er som i sharp testen.
Slår du hovedet mindre i jorden, kunne du have fået bedre beskyttelse med en hjelm der var blødere. Slår du hovedet hårdere i jorden havde du fået bedre beskyttelse med en hjelm der var hårdere.
Når det så er sagt er sådan en test selvfølgelig bedre end ingenting, men en test der tester ved andre slagstyrker vil de samme hjelme falde anderledes ud.
Så hvilket styrt planlægger du at udsætte dig selv for?
jun 2004
Ingen planlægger vel et styrt?
jan 2015
Spørgsmålet kan ikke besvares - som du påpeger - og derfor bliver valget af hjelm også et gætværk.
Her er en anden standard:
https://smf.org/
apr 2017
Følger: 23 Følgere: 83 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 37 Svar: 396
Omkring ørepropper så prøvede jeg en dag at bruge trådløse høretelefoner med støjreduktion. Det giver en fantastisk stilhed MEN jeg kørte tilgengæld også væsentlig hurtigere end jeg normaltvis gør.
apr 2017
Følger: 23 Følgere: 83 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 37 Svar: 396
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
jan 2015
Det kommer an på hvordan du styrter.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
Det sidste man skal se på er prisen, man kan sammenligne det med hvad man vi give for en fungerende hjerne efter en ulykke.
dec 2003
dec 2003
Det kan det aldrig være, medmindre man med sikkerhed ved præcist hvilke styrt man kommer til at være involveret i.
#20 - Ved du det?
Nej?
Det tænkte jeg nok...
Jo bredere et spektrum af skader en hjelm kan modstå, jo mindre chance for hjerneskader er der, sådan ca.
Der er altid eksempler som stikker helt ud af en tangent, men så må man ty til sandsynlighed og derfor også potentielt afskrive at bygge beskyttelse, som værner mod det ENE specifikke ulykkestilfælde.
Tag sådan en ting som bløde og faste nakkekraver til Motocross, Enduro og Roadracing. Der er vel solgt på den gode side af et par millioner (sikkert mange flere) af den slags på verdensplan, og der er god dokumentation for at de rent faktisk beskytter mod skader mod nakke og den øvre del af ryggen i et styrt.
Men fordi der har været et par eksempler på styrt, hvor en fast krave rent faktisk har skadet bæreren, er der nu begyndt at dukke folk op som ikke vil bruge dem af den årsag. Der er ingen hensyntagen til alle de faktorer som var i spil, som f.eks pasform, ulykkernes karakter og alvorlighed, eller hvad der evt var sket af andre skader, hvis IKKE der havde været en krave med - blot mener man at 5 ud af 2.000.000 mennesker (sikkert flere) er en rigtigt dårlig statistik.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
jan 2015
Du skal lave en fjeder. Den skal være 3 cm lang. Den skal dæmpe et slag du ikke ved hvor hårdt er i virkeligheden.
Men du ved at den testes ved 8,5 m/s anslag i en bestemt testopstilling. Og hvis den performer her sælger du flere, da du så får top rating.
Så det laves fjederen til. Den går præcist i bund på de præmisser.
Hvis så slaget ikke er 8,5 m/s men 7,5 m/s eller 9,5 m/s så yder den fjeder ikke maksimal beskyttelse.
Det nemmeste er at lave en hjelm der kan "holde" til det hele. Den beskytter bare ikke hovedet. En hjelm SKAL absorbere stødet, og det gør hjelmen ved at deformere hhv skallen på fiberhjelme, hhv. ved at deformere flamingoen inde i skallen.
Det er denne deformering der er fjederen.
Så en hjelm er designet til at "gå i stykker" når den udsættes for slag.
Og hvis den er for hård overfører den for meget af slaget til dit hoved.
Er den for blød, absorberer den det den kan og overfører resten af slaget til dit hoved.
Så du ønsker en hjelm som i dit specifikke styrt præcist absorberer slaget.
Og det kan meget vel være den med laveste fællesnævner.
En sikker hjelm er ikke en der er stærk - det er en der absorberer stødet.
Snell standarden er f.eks. blevet kritiseret for at de slår for hårdt i forhold til virkelighedes crash.
Så for at score højt i snell skal hjelmen være hård - det gør så bare at i de fleste af virkelighedens crash, får du et større slag på hovedet end nødvendigt, hvis du havde haft en blødere hjelm.
Du kender ikke slagets styrke.
Du bruger alt for meget tid og energi på at pointere hvad jeg skrev.
sep 2012
Inde på sharp testen viser de de forskellige hastigheder som hjelmen bliver ramt med. Hastigheden som giver dem certifikat så de kan blive solgt, og lidt højere, og lidt lavere. De bruger forskellige overflader som hjelmen rammer, og 32 forskellige anslagspunkter. Så hvis ellers det passer som de selv skriver. Så giver det et okay billede af hvad hjelmen kan klare, MEN det er selvfølgelig igen et spørgsmål om hvor meget tiltro man har til dem som laver testene, og om deres fokus ligger på hjelmens holdbarhed, eller energi overført til hovedet.
Har læst lidt om Snell, og som jeg kan forstå ud fra det forskellige der er skrevet om dem. Så er det en fond som blev oprettet fordi man mente hjelm testene ikke var gode nok, og testede ikke for om ting kunne trænge igennem hjelmen. Så det er vist de eneste som tjekker efter det. Det kan så godt være en fejl fra oversætteren. På oversættelse fra engelsk til dansk kan gennemtrænge, og overføre hurtigt blive læst forkert.
Fordi ham racerkøreren som døde, og gjorde at fonden blev oprettet døde efter styrtet pga indvendige skader i hovedet. Så hvis vi tager udgangspunkt i at det er skade som bliver overført til hovedet og ikke decideret om et objekt kan gennemtrænge skallen på hjelmen. Så burde det være en god test at gå ud fra. Tror nu selv at sharp testen har samme udgangspunkt som Snell når de tester hjelmens kvalitet, men det er fordi de ligesom Snell er et uafhængigt testcenter. Som burde påpege fejl ved de påkrævede test!?
Jeg har så ret svært ved at lure Snell hjemmesiden. Halvdelen, eller mere er mærker jeg aldrig har hørt om, og meget kendte mærker er slet ikke med på listen desværre. Men det er jo en mulighed jeg bare ikke bruger deres søgesystem rigtigt?????
dec 2003
Sharp køber hjelmene, og er derfor uafhængige af producenterne.
Snell er ligesom Sharp også uafhængig af producenterne. Snell er ikke uden fejl, bla tester de for penetrering af hagl ved en hastighed langt højere end hvad man realistisk kan møde på vejen, og ligeledes udsætter de også hjelmen for en brandtest ved temperaturer langt højere end den temperatur benzin normalt brænder ved. Det betyder en producent i teorien kan lave den sikreste hjelm til gadeforhold, men dumpe Snell pga forhold den aldrig ville blive udsat for ved almindelig brug.
Sharp er IMO det mest forbrugervenlige at kigge, og med den den nye FIM test og kommende ECE 22.06, bliver sikkerhedsniveauet også hævet
jan 2015
I denne artikel står faktisk det jeg siger længere oppe:
"Well, it’s thought that making a helmet in a certain way to survive high speed impacts might reduce its ability to absorb lower energy impacts, resulting in a helmet that is just too stiff.
Testing at different angles and speeds should help ensure that the helmet will protect your noggin in more types of accident. And, for the first time, the test will also look at what impact this has on the brain."
https://www.motorcyclenews.com/news/motorbike-helmet-ece-standard/
Så nu kan man ikke slippe af sted med kun at designe hjelmen til en slaghastighed mere - altså om et par år når ECE 22.05 ikke må sælges mere.
ECE 22.06 trådte i kraft i Juli i år så vidt jeg kan se, så det burde være muligt at finde nye hjelme der er godkendt efter den.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
sep 2012
Har set begge test som en slags tænk, eller FDM anmeldelse af hjelmene. Bare rart at kunne støtte sig op ad når jeg skulle vælge hjelm.
Det bliver så kun bedre at der snart kommer en ny type godkendelse hjelmene skal igennem.
Dét med hagl, og penetrering er så en lidt sjov en. Har ikke rigtig tænkt at hagl kunne betyde noget i forhold til en hjelm, men man bliver jo hele tiden klogere
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
dec 2003
maj 2019
dec 2003
Det tilsvarer en større sten med mindre fart osv...
Men det er igen det her med at man ikke kender det næste styrt...
sep 2012
maj 2019
sep 2012
dec 2003
maj 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 40
Se på vægten ---- se på larm ---se på pris -- se på solskærm -- se på flipop, men vær klar over at det koster både larm og vægt.
jun 2004
Ovenstående har også meget høj prioritet for mig ved køb.
Men det allervigtigste er pasform.
dec 2019
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6
jun 2004
jun 2017
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 19
Jeg tror ikke på at jeg kan forudsige mit næste styrt, derfor er det fuldstændig ligegyldigt, hvad test min hjelm model er blevet udsat for, når bare den er godkendt.
Jeg har valgt hjelm ud fra pasform og Maksimal komfort. Jeg prøvede nogle forskellige mærker og modeller, og valgte den der sad bedst inden for mit budget.
Iøvrigt en udemærket klaphat.
Jeg kører ca 10k kilometer pr år, så mit førerhus må godt være lækkert at ha’ på hovedet.
Mit råd til trådstarter, er at starte med at definere de økonomiske rammer, og så gå på shopping efter den fedeste hjelm inden for budgettet.
De skal nok beskytte dit hoved alle sammen
Drive fast - but stay safe
God tur
sep 2012
Kører selv rigtig meget på motorvej, og har ikke haft særlig mange hjelme. Så min forestilling omkring hvor lavt lydniveauet kan blive er måske lidt optimistisk, ift at jeg kører så meget ved høj hastighed.
Har tænkt på det kunne være super lækkert at have samtaleanlæg, MEN har til gengæld gennem årene brugt mange penge på trådløse headset, og synes altid jeg er blevet skuffet.
Der blev tidligere i tråden skrevet at lydniveau ikke var meget forskelligt fra hjelm til hjelm. Så ørepropper var vejen frem. Hvilket jeg også bruger.
sep 2012
Når jeg så har valgt at støtte mig op ad sharp testen og ud fra den kan se at det ikke nødvendigvis er et mærke som gør at hjelmen efter deres test bliver bedre.
Så blev det som I alle er enige om et spørgsmål om komfort, og jeg vurderede så med hjelmene i hånden og udfra billeder på nettet hvilke som muligvis kunne hjælpe på at nedsætte støjniveau som var en vigtig ting for mig. Her var det nok en kæmpe fordel at min gamle hjelm var så utrolig dårlig på det punkt. Så jeg havde en god idé om hvad der gav den forfærdelige larm.
Har set på forskellige Youtube videoer hvor butikker giver ledetråde til hvad som kan være et godt udgangspunkt for en god hjelm.
Er f.eks. gået en størrelse ned ift hvad jeg ville have valgt oprindeligt. Hvilket jeg er utroligt glad for.
En anden ting jeg der fandt ud af er at alle producenterne vælger imellem 4 forskellige hovedforme når de designer en hjelm. Så når man prøvede en hjelm var der steder på hovedet hvor man gerne skulle mærke et tryk på den ene, eller anden måde, eller der ikke måtte være tryk. Det indikerede om hjelm formen var den rigtige, eller man skulle se på en anden hjelm. Altså at det ikke var et spørgsmål om størrelse, men at hjelmen ikke var lavet så den kunne være den optimale hjelm til én.
Den første jeg havde fundet, og prøvede passede desværre ikke på det punkt. Så måtte vælge en anden, men er virkelig positivt overrasket. Både lydniveau, og komfort er rigtig godt.
Faktisk er det største minus som så er dårligt design, og virkede perfekt på Caberg hjelmen hvordan man bruger solbrillen. Det er en lille pind på siden. På Caberg hjelmen var det en stor glide funktion på toppen som kunne bruges uden problemer selv med vinterhandsker.
En ting som virker utrolig godt på thansen hjelmen er ventilationssystemet. Det kan tydeligt mærkes når man åbner det.
En anden ting som gjorde jeg valgte den hjelm var at jeg for det første stadig har tanken om at en hjelm skal skiftes hvis den får et lidt større slag. Så en hjelm til 6000kr ville jeg blive utrolig ærgerlig over at skulle skifte. En hjelm til 800kr derimod kan jeg godt leve med.
Tænkte at når prisen var så lav, og godkendelsen var den samme. Så var det et forsøg værd at købe en og se om den var noget værd. Den kunne dårligt være værre end den gamle.
Jeg har så bare været heldig at mit hoved åbenbart har den rigtige form til en hjelm fra MT som thansen forhandler.
Så min vurdering af hjelmen fra thansen er at den har gjort en verden til forskel ift lydniveau, og er rar at have på. Kører ca. En time hver vej til arbejde, og føler intet ubehag på den køretur.
Har VIRKELIG også kunne mærke en kæmpe forskel efter turen. Som Sajmon skriver i indlæg #1. Så har stress niveauet gjort mig helt ør i hovedet før. Det har ny hjelm underbygget på en måde som dårligt kan beskrives.
Ift. Hvad Preben 8740 skriver i indlæg #11. Så har thansen på nuværende alle delene til hjelmen, men ved ikke hvor hurtigt de udgår. Specielt eftersom der nu kommer ny sikkerhedsgodkendelse, men igen har prisen gjort at det ikke er noget jeg bekymrer mig om.
Deres eksempler nævner jeg fordi de har været relevante efter hjelmen er købt og testet.
Er naturligvis glad for alle jeres input, og kan også se at meget af det jeg skriver her er gentagelse af noget som I har tilføjet
sep 2012
maj 2019
På højtalersiden skulle anlægget gerne kunne spille så højt, at man kan høre, hvad der bliver sagt også selvom man kører med skumgummipropper i ørerne. Hvis man har en støjsvag hjelm, kan man køre med ørepropper der dæmper mindre, og så behøver man ikke skrue så højt op for lydstyrken i højtalerne.
Hjelm mærke. Er der nogen man skal gå langt udenom?