En tur i asfalten En tur i asfalten
I lørdags kom jeg kørende på peterbangs vej da en parkeret bil i højre side af vejbanen trækker ud foran mig, alt for tæt på og uden at blinke først. Jeg når lige at bremse 1-2 sec før jeg rammer op i bilens venstre side omkring venstre side rude(bag passager side rude), kurer hen af vejen med MC'en over min ene ben ca 6-7m før det stopper. Imens jeg ligger i en aller helveds smerte kommer der hurtigt vidner hen og spørger til mig og får ringet efter ambulance. Føreren af bilen var også lige henne og kigge på mig, hun sagde ikk noget, hun var nok også chokeret.
Fik taget røngten billeder, heldigvis ikke noget brækket. Slipper med asfalt eksem på venstre arm, et par gule og blå fingre det er skraldet hud af på, forstuvet ankel, forslået knæ og skulder. Det er udelukkende min højre side af kadaveret der er ramt.
Er glad for jeg slap uden størrer fysisk skade, og hvor er det dumt jeg ikke havde mc jakke på den dag, det normalt en jeg altid har på men bare ikke lige den dag, skulle ha været en 10min tur for bare at tanke..dumt. i det mindste havde jeg mc støvler, bukser, handsker og selvfølgelig hjem på.
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 53 Svar: 319
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 160 MC-er: 3 Emner: 60 Svar: 1.670
Not the ride...
];oD
Fanme godt der ikke skete mere.
God bedring.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.862
Håber indlægget ses af så mange som muligt af dem som kører uden beskyttelse.
Selv var jeg ude for en lign. ulykke i 1975, hvor jeg også blev reddet af god beskyttelse. Dog brækkede jeg håndleddet og det har jeg døjet med siden.
Jeg siger: Uden beskyttelse ingen køretur.
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 49 Svar: 576
Jo Jacob, fremover bliver det altid fuldt udstyrs beklædning. Der er bare ingen undskyldning for at lade være. Jeg kørte ca 50km/t da det skete, prøv at tænk hvis et uheld sker med 80-130km/t, jeg skal ha opgraderet både handsker og jakke. Nu håber jeg bare på hendes forsikring tager skraldet økonomisk.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
Hvordan med skaderne på hænderne? Blev handskerne for let revet op? Man kan jo ikke helt vide, hvor gode handskerne er, før de bliver udsat en crash test! Havde du en almindelig jakke på eller bare arme? Jeg kører selv med en MC hoodie i varmt vejr, men den giver ikke helt så god beskyttelse som en ordentlig mc jakke, fordi ærmerne lettere kan glide op, hvis man lægger sig ned. Og hvordan med fodtøjet? Du havde vel MC sko på? Ville det have gjort en forskel, hvis du havde haft støvler på?
Og håber at motorcyklen kan blive sat i fin stand igen selvfølgelig.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.955
maj 2019
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Ca. 50 km/t ifølge trådstarter (#4)
Det du starter diskussionen om er jo i hvor høj grad vi skal lade fællesskabet betale for at lappe os sammen, og hvilke krav fællesskabet så kan stille til os.
Hvis nu ALT var egen betalt: vejafgifter, uddannelse, læge - ALT.
Så kunne vi lade folk tumle rundt lige så tosset de ville - det var deres eget problem.
Nu er det sådan at samfundet betaler en masse ting for os: Uddannelse, læge og sygehus m.v. Så samfundet investerer i os. Så har samfundet også en ret til at passe på sine investeringer. I form af f.eks. krav til hjelm. Hvem fanden gider betale 7 års universitets uddannelse til en der så smadrer hovedet dagen efter? Dårlig investering.....!!!!
Så vi har en balance mellem hvad der betales for os og hvilke modkrav der så stilles.
Hver gang vi stemmer, så påvirker vi hvilken retning dette forhold har.
Men der er altså noget for noget - ligesom i alle forhold i livet.
maj 2019
maj 2011
jan 2015
Og så er det indrettet på den måde at reglerne er ens for alle, og man kan ikke melde sig ud.
#10 Jeg beskrev hvordan det fungerer - ikke hvordan jeg syntes det burde fungere
Jeg skrev heller ikke om jeg stemmer på nogen som tipper balancen "din vej".
maj 2019
maj 2019
https://ekstrabladet.dk/112/alvorlige-ulykker-person-doed/8251561
maj 2011
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 49 Svar: 576
Skaderne på hænder er overfladiske, hud på lillefinger og ringefinger(havde ikke ring på) er revet af i mellem fingrene, altså på siden af fingrene, og så har de fået en flot blå og gul farve og er hævet.
Handskerne er alpine stars i læder, kan ikke huske model lige nu, men det er sådan en model der vidst er lagt mere vægt på at udseende end beskyttelse. Det tænker jeg i hvert fald da de er lidt tynde i materialet og de er revet fuldstændig op ved ringefinger som kan ses på billedet.
Bukser er daineese tekstil(kan ikke huske model) De har i det her uheld uden tvivl være kæmpe beskyttelse for mit knæ. Der er noget der ligner fodbold knæ/skinnebens beskyttere i dem, de har tydeligvis gjort sit arbejde. Plastikken i beskytterne er godt skrabet fra asfalten og mit knæ kun ømt og lidt hævet. Om de så kan klare en tur på røven hen af asfalten er jeg ikke så sikker på, jeg mener, knæet på buksen er jo flænset helt op.
MC sko er Hein gericke, læder/tekstil combo. Den højre støvle blev primært påvirket på højre side, det er den side der ikke har plast indlæg for at beskytte anglen. Min angel er forvstuet og hævet, men heller ikke mere. De næste støvler jeg skal have skal have bedre beskyttelse, f.eks plast indlæg på begge sider af anklen.
Jeg havde kun en carthartt hættetrøje på, rigtig dumt. Havde jeg haft jakke på havde asfalt eksemen ikke været så slem. Jeg tror ikke så meget på hoodies, da de sidder løst som du selv er inde på. Udstyr skal passe, således at beskyttelses indlæg bliver der hvor de skal beskytte ved en ulykke.
Jeg kommer til at lave en opgradering af udstyr efter den her omgang, med mere fokus på beskyttekse end udseende.
Hvem end det er så drop venligst politiske og samfundsdiskosioner, jeg orker det ikke lige nu. Gør ondt i fingrene bare at skrive her. Tak
maj 2011
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.032
Kører sjældent 80 så går ik så meget op i støvler rygskjold og sådan.
Man kan godt køre friskt forsigtigt.
Ellers havde jeg nok haft mere end et enkelt lille sammenstød eller to de 18 sæsoner jeg har kørt i kbh nu.
Har set en del andre efterhånden der laver nogen begynder fejl i trafikken og kører sammen med en uopmærksom bilist cyklist fodgænger eller bare vælter af egen kraft.
De er som regel mere fokuserede på passiv end aktiv sikkerhed, og kører sjældent fortsat mc 5 år senere.
Op på hesten igen.
Ud og lanesplit og lær at køre hurtigere sikrere.
Øvelse gør ikke automatisk mester.
Men.
Du kan ha airbag dragt osv for 40k kr men stadig blive slået til plukfisk hvis du kurer ind i en kantsten med 40kmt.
Især hvis du forlader dig fuldstændig på passiv sikkerhed som synlighed og iført beskyttelse.
Kig i barcelona. Hvor mange ATGATTere ser du.
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 7 Svar: 162
jan 2015
Og nuanceret også - har du overvejet at blive politiker?
mar 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
Den sidste bemærkning kan også kun gøre mig glad.
maj 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
Just saying.
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 76
En tur i asfalten