1.204 visninger
|
Oprettet:
USD forgaffel {{forumTopicSubject}}
er der nogen der har en USD forgaffel med broer til at ligge som de vil af med for en billig penge.. skal have den bygget på en 650 bandit
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
aug 2005
Følger: 51 Følgere: 49 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 784
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Ligger buddet på f.eks 300 euro og du sætter max på 501 euro, så bliver den ved med at overbyde med 1 til varen rammer 501 eller en anden har sat højere max bud.
Man behøver ikke engang være til stede for at det sker.
apr 2005
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 2 Emner: 91 Svar: 979
Er der nogle eksperter herinde der kan fortælle mig den store forskel melem en USD forgaffel og en fx standard gaffel. Nu ved jeg jo godt at ikke alle std. gafler er ens, men er der nogen der kan give en "sammenligning" så jeg kan blive klogere på det?
aug 2005
Følger: 51 Følgere: 49 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 784
det kunne jo godt være der var en her inde der havde en til at ligge
aug 2005
Følger: 51 Følgere: 49 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 784
aug 2004
Følger: 24 Følgere: 51 MC-er: 18 Annoncer: 3 Emner: 57 Svar: 641
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
har også kaliber og fælge
feb 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 110
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Forskellen er helt grundlæggende, at man har "vendt" gaffelbenet på hovedet!
Det er der både fordele og ulemper ved.
Konstruktionsmæssigt er det en fordel, da det giver en mere stabil/stiv forgaffel, som giver mulighed for at gøre selve stellet mere kompakt.
Vriddet i forgaflen er størst lige under den nederste gaffelbro, og det er her USD-gaflen har den store fordel, da yderbenet her, er væsentligt tykkere/stivere. Yderbenet er også lavet af Alu eller Magnesium, som er væsentligt stivere end et traditionelt inderben af stål.
Du får altså en mere stabil forgaffel/cykel, specielt under indbremsning.
En lille ulempe er så, at den uafjedrede vægt oftest bliver øget lidt i forhold til det traditionelle gaffelben, da alu-yderrøret er forholdsvis tungt. Den højere stivhed gør også, at galfen ikke er så "fleksibel" i sving og derfor sætter lidt større krav til dit fordæk.
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Jeg tænkte nok den ville komme frem!
Umiddelbart troede jeg også det forholdte sig sådan, men rent faktisk er mange alu-yderben tungere end stål-inderbenet og derved får du en lidt større uaffjedret vægt på nogle USD-gafler.
På USD-gafler med Titanium yderben, er vægten oftest lavere end inderbenet og derved "mindsker" du den uaffjedrede vægt.
Så det er ikke altid at den uaffjedrede vægte mindskes ved skift til USD-gaffel.
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
det nederst vejer mindre end det øverste , iøvrigt er puch den første knallert med USD forgaffel
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
dog er flere af gaffel producenterne igang med at lave 2 kamre i gaflerne til forskellig olie til henholdsvis tur / retur dæmpning !!! hvilket igen åbner for langt flere muligheder for at forbedre køreegenskaberne , synte iøvrigt at USD er noget bras til gadebrug ! benene bliver ret hurtigt ødelagt pga. manglende afskærmning af underbenet til race er det fint
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Men uanset, så var pointen, at det ikke altid er tilfældet, at den uaffjedrede vægt bliver mindre.
Spirillen: Jeg er enig i, at USD ikke er beregnet til gadebrug - udover det ser fedt ud! - Nemlig pga de udsatte inderben og pakdåser.
USD forgaffel