{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.414 visninger | Oprettet:

Bil køb/handel tilbage {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Har lige købt en brugt bil af en forhandler. Men nu holder den på værsted for 3 gang siden jeg har fået den 4 jan.
Er ved at være lidt træt af det, da jeg har købt den for at komme på job.

Så jeg ville hører hvordan er regler om at lade købet gå tilbage?

Håber i kan hjælpe.

/Henrik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bil køb/handel tilbage
  • #2   22. jan 2008 Det gælder alle biler købt hos forgandler... Men for at de skal tage den tilbage så er det en lang kamp...! Klag til FDM... Det er vejen fremmmmmmmmmm.....

  • #5   22. jan 2008 jeg kan lege en bil af dem for 200 kr om dagen, og det mener jeg ikke kan være rigtig.
    Prøver at kigge lidt på fdm.


  • #6   22. jan 2008 hvilken bil er det ?

  • #7   22. jan 2008 Der er principielt 2 års reklamationsret - også på brugt bil – de fejl og mangler der opdages indenfor 6 måneder anses som have været der ved købet, hvorfor forhandleren skal dække disse – uden diskussion, og uanset hvad han kunne tænkes at have fået dig til at skrive under på med henblik på hans ansvarsfor-flygtigelse.

    Væsentlige fejl og mangler kan begrunde ophævelse af købet.

    Kontakt FDM, de er ret så kontante overfor forhandlerne, brug pengene på en attest (inden bilen er 6 mdr = vigtigt).

    JLL


  • #8   22. jan 2008 Hvis det er den samme fejl kan du lade handlen gå tilbage men hvis det ikke er den samme fejl kan du ikke gøre andet end for lavet fejlen på forhandlerens regning også må du nok desværre leve med at du ikke kan bruge bilen mens de laver den. Men som der står har du 2 års rek. som betyder at de skal lave alle fejl inden for 6 mdr og derefter er det dig som skal betale.. Jeg tror ikke du skal regne med at de bare lige vil tage den tilbage. Det kan tage meget lang tid før du får dine penge hvis du vægler at lave en sag mod dem.. Men jeg vil tro at det er det FDM siger du skal gøre.. Det pjeler bare at tage rigtig lang tid....

  • #9   22. jan 2008 Du kan som regel, tale dig til rette med forhandleren, hvis han ved du har FDM i baghånden - han ved godt, at sagsomkostninger påhviler ham hvis FDM tager sagen, og det vil han normalt gerne undgå. Måske forslår han et afslag i prisen, og det er så op til dig at vurdere om du vil betale et mindre beløb for at komme ud af sagen hurtigt, og klare den i mindelighed.

    Lige et tillæg til Anders B's svar, principielt har du de fulde to års reklamationsret - og skal altså i hele perioden have dækket hvad man kan sige vil være "rimeligt", i de sidste 1½ år er det bare Møj svært at bevise, at det er rimeligt at forhandleren skal betale en vis andel - og bevisbyrden er som jeg husker det kundens.

    JLL


  • #10   22. jan 2008 Indgå et kompromis - hav is i maven og argumenter, jeg har selv prøvet det for et familiemedlem der havde brændt nallerne, fik afgjort sagen på under en uge, med et afslag der var acceptabelt for både forhandler (selvom han ikke ville indrømme det :o), og familien.

    Du vil muligvis nok vinde en sag, spørgsmålet er om du gider bruge 2 år på det, eller tage en bet på et par tusinde (afhængig af den prisklasse du nu har købt i)

    JLL


  • #11   22. jan 2008 Den bliver meget svær at lade gå tilbage, hvis det da ikke er samme fejl, han uden heldforsøger at afhjælpe igen og igen.

    Der er fortilfælde hvor sådan noget er gået tilbage, men så kræver det knagende god dokumentation fra din side samt evet en tredieparts vurdering.

    Find dog alle de fejl, du overhovedet kan de første 6 måneder, og få dem repareret.

    Ikke det idelle forslag, men formentlig det, der kan virke:-)


  • #12   22. jan 2008 Er faktisk også ret væsenligt hvor meget bilen har kostet og hvor gammel den er og hvor langt den har kørt. For forhandleren har nemlig et lille "smuthul" som de godt kan li at gruge. Nemlig hvad der er forventeligt af en bil i den pågældende stand som bilen nu er i..

  • #13   22. jan 2008 vil dog også lige give minmening med...
    Man skal dog sometider lige huske på at det er en brugt bil og prisen er sat derefter...Så den der med alle fejl og mangler skal reperes på sælgers regning,, tror jeg ikke holder helt..fordi nogen af tingende har sandsynligvis også været der ved køb og hvis man selv ved det er det jo ikke sælgers problem,,
    Og du kan jo feks. ikke bare køre ind i en kantsten og så køre til forhandleren og sige fælgen har "haft" en ridse fra starten af og han skal give dig en ny.. sådan hænger det jo heller ikke sammen..

    selvfølgelig pisse ærgeligt du har din bil på værksted for 3. gang..


  • #14   22. jan 2008 Nøps - Thomas J, dette har absolut ingen betydning - min sag omhandlede en bil til omkring 40.000, en gammel Ford Ka med maaaaange km. på klokken, og sagen var klokkeklar, antallet af fejl var så mange (ifølge FDM rapporten) at forhandleren kastede håndklædet i ringen og tog bilen tilbage.

    Indenfor de første 6 måneder opererer man med formodningsreglen. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af

    Derfor, FDM attest, få klarlagt ALT hvad de er af fejl, forelæg det for forhandleren, og få et forlig baseret på dette - surt show at være brugtvognsforhandler (og måske i mange tilfælde ikke helt rimelige betingelser), men lov er nu engang altså lov.

    Mvh
    JLL


  • #15   26. jan 2008 Det har det så i følge hvores sælger på arbejde som samtidig er/har været forman for den lokale DAF forening..

Kommentér på:
Bil køb/handel tilbage

Annonce