EU-godkendelse til toldsyn {{forumTopicSubject}}
Hej derude!
Jeg har hentet en Honda VFR fra 2001 hjem fra Tyskland.
Den har kørt i Tyskland, synet og registreret, men er afmeldt og uden nummerplader.
Til registreringssynet i dag sagde synsmanden, at der mangler en EU-godkendelse. Han kunne ikke finde et skilt, der typisk er placeret ved stelnummeret.
Jeg havde disse papirer med mig: Zulassungsbescheinigung I + II (Fahrzeugbrief), seneste synsrapport fra Tyskland og servicebog fra den allerførste registrering. Mangler jeg noget?
Hvordan kan en godkendelse mangle, når den var solgt af en tysk Honda-forhandler tilbage i 2001, har været registreret og kørt dernede, og er blevet synet i 2019 hos en tysk synsvirksomhed?
Jeg ved, at motorcykler i Tyskland skal igennem grundige periodiske syn ligesom biler i Danmark, og at de er strenge med reglerne.
På forhånd tak!
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.645
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
Hvilken model drejer det sig om?
jul 2006
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.645
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.810
okt 2014
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 4
Tue, han kiggede på fabrikationspladen (højre hovedstelrør som dit billede også siger), men det var åbenbart ikke nok. Så kiggede han i de tyske papirer og fandt ikke et nummer som der plejer at stå (noget med bogstavet 'e' efterfulgt af en stjerne '*').
Carsten, længere nede i dit link står der:
" Typegodkendelsesnummeret er på registreringsattesten angivet under:
'Godkendelsesnummer'
'K Typegodkendelsesnummer' eller
'Typeanmeldelsesnummer' "
I den tyske registreringsattest (Fahrzeugbrief) står der et K-nummer under punktet 'Nummer der EG-Typgenehmigung oder ABE'. Ifølge Færdselsstyrelsens side kunne han vel have brugt som typegodkendelsesnummer?
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
https://www.honda.de/motorcycles/services/COC-fahrzeugdokumente.html
Hvis ikke COC-dok'et alene gøre indtryk på synsmanden; nogle forlanger at se et sådant til toldsyn nu om dage, har jeg hørt
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 444
Den har også kun fabrikationspladen på højre side, ingen EU plade.
Men som det er tilfældet med almindelige syn, springer nogle nok også over hvor gærdet er lavest ved toldsyn. Om synsmanden du har mødt har noget at have sin udtalelse i, eller om han er galt afmarcheret, kan Honda Danmark sikkert hjælpe dig med at finde ud af.
Alternativt kan du besøge en Honda forhandler, han kan måske også hjælpe dig.
Held og lykke med syn og god tur i sommervejret, når du kommer så langt
jul 2006
EU-godkendelse til toldsyn