{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skat har fået Coronavirus..
  • #1   11. apr 2020 der plejer at være en online beregner på skat/motorstyrelsen så man kan regne sig frem til et slag på tasken.

  • #2   11. apr 2020 Den har jeg været inde på, men som jeg læser det er det ude af drift ?

  • #3   11. apr 2020 Kan du ikke se tidligere vurderinger? Hvis den da ikke er alt for speciel.

  • #4   11. apr 2020 Så speciel er den heller ikke, jeg synes bare det er mærkeligt hvis man ikke kan slå et gammelt køretøj op et sted og få en sådan cirka beregning på hvad afgiften er ?
    (Aldrig prøvet at købe en uden afgift før) :D..men det virker umiddelbart meget tungt..


  • #5   11. apr 2020 på quickimport kan du få en pris for 299,- inden 24 timer

  • #6   11. apr 2020 Hvilken cykel drejer det sig om?

  • #7   11. apr 2020 RC, det er jeg ikke meget for at sige for så køber i den bare inden jeg får snøvlet mig sammen smiley

  • #8   11. apr 2020 Fair nok smiley

  • #9   12. apr 2020 Men så regn blot med 60-65 pct af markedsprisen herhjemme smiley

  • #11   12. apr 2020 Ok tak for det, det der told og skat har det med at tage livet af alle gode idéer smiley

  • #12   12. apr 2020 Åh, så skulle du bare have kendt forholdene om køretøjsdata og - afgifter før SKAT overtog dem og lagde dem på Nettet smiley

  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #13   12. apr 2020 Tjek om den er på skats niveauliste, men som anden skriver, så er afgiften ca 60% af handelspris i DK

  • #14   12. apr 2020 #13

    Åh nej suk .... ikke det samme gamle vrøvl om, at reg.afgiften udgør en fast procentsats af handelsprisen for alle cykler. Det kan være alt fra 0 til max 60% af handelsprisen, det afgøres alene af nyprisen på cyklen, f.eks er den kun 41,3% af handelsprisen for ikke-ABS modeller med nypris 100.000

    Se evt mere her -

    https://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/622327-beregning_af_mc_reg_afgift_2020

    (man kan se sammenhængen mellem afgiftsprocent og nypris på ark2 i det online excelværktøj, der også fremgår af ovenstående link.)


  • #15   12. apr 2020 Muligvis, med den usikkerhed, der er på SKATs ansættelse af markedsværdien på en måske ikke så ofte importeret cykel, ville jeg nu hellere skyde på afgiften til den høje side. Ihvertfald hvor der som her ikke er tid til at vente på en forespørgsel hos SKAT, og køber blot MÅ have en bestemt cykel med det udstyr/i den stand smiley

  • #16   12. apr 2020 Ok det var den her smiley

    https://www.dba.dk/suzuki-tl1000s-ccm-998/id-505131298/


  • #17   12. apr 2020 #15
    Hvad mener du med muligvis? smiley

    Der er absolut ingen grund til at introducere en ekstra usikkerhed/fejl ved at bruge en alt for høj procentsats og konsekvent overstimere afgiften. I langt de fleste tilfælde vil man kunne finde nyprisen og dermed den eksakte procentsats (der er iøvrigt ingen cykler, man betaler 65% af vurderet handelspris på, da 60% er den absolutte overgrænse).

    Usikkerheden ligger næsten altid helt overvejende/udelukkende på handelspris, og det er man skal lægge sine kræfter, ikke ved at introducere en ekstra, og næsten altid helt unødvendig fejlkilde, Det virker ærligt talt lidt fjollet IMO, hvorfor gøre tingene sværere for sig selv? smiley


  • #18   12. apr 2020 #16

    Med en nypris på ca. 140.000 bliver afgiften 45,95% af den vurderede handelspris (inkl. afgift)


  • #19   12. apr 2020 Og den vurderede handelspris ligger åh, så fast ikke sandt? Nulle, ikke i praksis smiley

    Til et hurtigt overslag er Bertil lige så godt hjulpet med at regne en tommelfingerprocentsats IMHO. Men det ville da sikkert glæde ham, hvis du har ret. Og endnu mere, hvis SKAT skulle vurdere handelsprisen lavt i hans tilfælde...


  • #20   12. apr 2020 #19


    Nej den ligger netop ikke fast, men tag dette tilfælde - lad os sige, at trådstarter vurderer handelsprisen til mellem f.eks 30.000 og 40.000, så vil det give en afgift på højst 18.380, hvis SKATS vurdering ligger i det interval, med dine fejlagtige 60-65% en afgift på max.26.000, hvilket er en betydelig forskel, og kan evt. få nogle til at opgive et projekt på fejlagtigt grundlag, fordi de overestimerer den mulige afgift.

    Du introducerer en ekstra fejlkilde og øger usikkerheden.


  • #21   13. apr 2020 Du er muligvis godt inde i selve beregningen, men overvurderer SKATs evne til vurdere handelsprisen "korrekt". Og forstår tydeligvis ikke psykologien i privatimportørens ønske om et overslag på afgiften på drømmecyklen ;-(

    Bertils var tilfreds med de 60-65 pct, jeg gav ham som overslag. Ville kun glæde mig hvis afgiften ender lavere; det oplyser han forhåbentlig her i tråden til den tid smiley


  • #22   13. apr 2020 Jeg bliver jo snart nødt til at købe den så sagen kan blive afgjort smiley
    Sælger sagde forøvrigt også 55-60% afgift, jeg spurgte om han ikke kunne betale afgiften selv og sælge mig den på normalvis, men det vil han ikke..


  • #23   13. apr 2020 #21

    Jeg kan godt li' du bruger ordet "muligvis" smiley - problemet med dine 60-65% som "overslag" er, at uanset, hvad nu handelsprisen bliver vurderet til af SKAT/motorstyrelsen, så giver din metode anledning til overestimering på mellem 14 og 19 procentpoint i det konkrete tilfælde, jo højere vurderet handelspris jo større absolut fejl i (kr.) , som angivet giver din metode anledning til en pot. fejl på over 7.000 ved en vurderet handelspris på 40.000 - synes du selv, at det er godt ? I forhold til en reel afgift på ca. 18.400....? og i den beslutningsproces, at man skal afgøre, om det kan svare sig eller ej, at man skyder så meget ved siden af?

    Det har med andre ord ikke noget som helst at gøre med MS'/SKATs evne til at vurdere handelsprisen korrekt, da din metodefejl er uafhængig af handelsprisvurderingen, den afhænger alene af nyprisen, og den ligger fast.

    Hvorfor i det hele taget bruge en konsekvent metodefejl, når det slet ikke er nødvendigt, det antyder et ukendskab til, hvordan afgiften beregnes.

    Mht psykologien, så er privatimportøren vel mest interesseret i et så præcist "overslag" som muligt, frem for et meget simpelt, men potentielt meget forkert estimat, som det f.eks er tilfældet her IMO

    Det er muligt, at han initialt var tilfreds, men det skyldes måske mere ukendskab til de faktiske forhold? Vel derfor, at han spørger.

    Lad os for eksemplets (det verificerbare) skyld tage en anden lign. MC, da de 60-65% blev skrevet, inden det stod klart, hvilken MC der var tale om

    En TL1000R årg.2000 med en nypris på 149.995, og vurderet handelspris på 45.600, med de 60-65%, ville det give en afgift på mellem 27.360 og 29.640, med de korrekte 46,89% (baseret på nypris 149.995 og metoden i det angivne link i #14), vil det give en afgift på 21.381

    Cyklen blev vurderet 17-02-2020, og kan findes i DMR - afgift 21.381

    Enhver kan validere eks. på DMR, og der kan gives et hav af lign eksempler, nogle endnu "værre", hvor de 60-65% som tommelfingerregel bliver aldeles meningsløse.

    Altså, det står enhver frit for at bruge de tommelfingerregler, de har lyst til selv, men når/hvis man "anbefaler" til andre, må man forberedt på, at nogle vil påpege det problematiske i den metode.

    Den korrekte (præcise) metode er, at beregne den præcise procentsats som afgiften udgør af handelsprisen, hvilket man næsten altid kan gøre (nemlig når nyprisen kendes/kan findes). og derefter må man så afgøre, hvor præcist man kan bestemme handelsprisen, i nogle tilfælde helt præcist (f.eks niveaulistemodeller), i andre må man nøjes med et interval, med et tilsvarende afgiftsinterval. Men at introducere en ekstra og unødvendig fejl, ved at bruge en forkert procentsats, virker bare som tidligere skrevet.....fjollet smiley


  • #24   13. apr 2020 #22

    Ja, gør det! Og meld gerne tilbage, men egentlig er det slet ikke nødvendigt, man kan blot finde eksempler i DMR på allerede afgjorte sager, der viser den fejl, man begår ved at bruge de 60-65%, som jeg har gjort i #23

    smiley


  • #25   13. apr 2020 Men hvis afgiften er 18400kr. så er 19800 for cyklen lige dyrt nok hvis man sammenligner med tilsvarende cykler på markedet, det er en 97 model, den er bare i virkelig flot stand den der, ser det ud til.

  • #26   13. apr 2020 #25

    Det siger jeg heller ikke, at den er, for det er blot et eks., hvis handelsprisvurderingen bliver 40.000, den kan meget vel blive mindre, det er op til dig at fastlægge et handelsprisinterval, og så bruge de 45,95% til at bestemme et tilsvarende afgiftsinterval. f.eks handelsprisinterval på 30-40.000 giver et afgiftsinterval på 13.785-18.380. Brugte du f.eks de forkerte 60-65%, ville det jo give et meget højere afgiftsinterval, som illustreret i ovenstående.


Kommentér på:
Skat har fået Coronavirus..

Annonce