Skære i stellet på mc {{forumTopicSubject}}
Hej folkens, jeg sidder og kigger på en cafe racer.
Der er selvfølgeligt skåret i stellet bagpå og nummerpladen er flytte ud til siden på cyklen.
Jeg spørger sælger om den er synet og godkendt med dette og får følgende svar
"Der er skåret i stellet, men efter støddæmpere og tværstivere, og hvis man slår op i "vejledning om syn af køretøjer" på side 769 skulle det være lovligt nok, uden at den skal til yderligere kontrol undersøgelse, men der blev først skåret efter den var nysynet. Men der ligger ikke nogle godkendelser på det, og det tror jeg heller ikke der skal være."
Er der nogle som kan give hold i dette?
Den er synet ved køb, så det er mere om jeg får panserne på nakken for det.
Køre normalt gsxr osv, så er vant til at de altid skal tjekke et eller andet latterligt lort med blinklygterne osv.
Er de lige så slemme ved en cafe racer?
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
jul 2011
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 25
Jeg tænker selv at installere et nrplade lys hvis det bliver et problem.
Overvejer næsten at flytte nummerpladen op da jeg synes det ser dumt ud dernede
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Du tilbyder ham at du betaler for synet, hvis den går igennem uden anmærkninger.
Hvis ikke, kan han beholde sit skrammel selv.
Sagt på en anden måde, så skal du ikke regne med at den der holder vand... Overhovedet... Havde manden haft for 5 øre nosser og stået ved sine påstande, havde han selv tilbudt det.
Alle MC'er skal altid kunne gennemgå et syn uden anmærkninger.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
jun 2016
Følger: 7 Følgere: 226 MC-er: 1 Emner: 59 Svar: 226
uden yderligere afprøvninger, hvis rammedelen dokumenteres at have bestået af »fritsvævende« rørstykker uden tværgående forbindelser og understøtninger, bortset fra påskruede dele."
Den skal have bestået en fritsvævningstest, før at du kan køre på den lovligt.
jul 2011
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 25
Jeg skal uanset hvad bestå en fritsvævningstest med den som Mathias K siger.
Og resterende kan stadig give bøvl, er det ikke mere eller mindre sagens kerne?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Eller gør som jeg foreslog med syn osv...
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 160 MC-er: 3 Emner: 60 Svar: 1.672
For den lovtekst siger intet om test, men noget om en frit hængende stel del.
Dvs et stykke rør der stikker lige ud bag til efter den originale tvær bøjle.
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 846 MC-er: 11 Emner: 183 Svar: 1.340
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
Når jeg søger på billeder af GS425 stel, så har det originalt ikke tværgående forbindelse efter støddæmpernes montering. Så lige i dette tilfælde, ser det ikke ud til der er lavet noget ulovligt, mht afskæring af stel
jul 2011
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 25
Men vi mangler stadig refleks og lys på nummerpladen
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
jul 2011
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 25
Jeg tænkte faktisk at han ville synes det var lidt flabet at komme slæbende med et billede.
Men det prøver jeg engang.
Tak for det.
feb 2018
Følger: 1 Følgere: 17 MC-er: 3 Svar: 3
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.368
jun 2016
Følger: 7 Følgere: 226 MC-er: 1 Emner: 59 Svar: 226
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 6 Svar: 68
Danmark er et træls land når det kommer til custom MC'er.
G. Ændringer af ramme
Ændringer af ramme kan godkendes ved syn på baggrund af ét af følgende tre principper:
(1) Dokumentation fra motorcykelfabrikanten med konkret oplysning om eventuelt
nødvendige tekniske ændringer på motorcyklen.
(2) Dokumentation via en myndighedsgodkendelse og med konkret oplysning om
eventuelt nødvendige tekniske ændringer. Godkendelsen skal inkludere både
afprøvning/kontrol køreegenskaber og styrke af komponenter .
(3) Dokumentation fra en dansk godkendt prøvningsinstans, der har foretaget
afprøvning/kontrol i henhold til reglerne om prøvningsinstanser og deres afprøvninger i bekendtgørelse nr. 594 af 26. maj 2016, som ændret ved bekendtgørelse nr. 483 af 26. april 2019.
En rammedel bag fæstet til dobbelte bagfjedre/støddæmpere (eller for monofjeder/dæmper rammedelen bag førersædet) må fjernes, og dette kan godkendes ved
syn uden yderligere afprøvninger, hvis rammedelen dokumenteres at have bestået
af »fritsvævende« rørstykker uden tværgående forbindelser og understøtninger,
bortset fra påskruede dele. Foto eller teknisk tegning visende ramme før ombygning skal uploades til Dokumentportalen.
Beslag, der ikke har betydning for styrken af den bærende konstruktion (ophæng til
udstødning o.ling.), må fjernes uden videre.
Oplysninger om den ændrede ramme indsættes i DMR.
Påskruet hjælperamme på motorcykel, hvor hjælperammen kun holder bagskærm
og/eller baglygte må dog udskiftes/ændres uden syn.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.368
Som jeg plejer at tilføje : civil ulydig hed er vejen frem.
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 657
Og det bliver kun værre med periodisk mc syn, som er lige på trapperne
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Min MC er totalombygget til sidevognskørsel, ændret stel, anden forgaffel, andre dæmpere og fjedre, små hjul, bildæk o.s.v og min registreringsattest har anført "konstruktive ændringer", men der står ikke hvilke og der er heller ingen fotos. Det betyder at jeg kan risikere at blive stoppet nårsomhelst og bedt om at dokumentere at ændringerne er lovlige, og det kan jeg ikke.
Det er ret værdiløst, for det betyder at man bare ændrer noget der er ret harmløst og får det godkendt og sat i reg.attesten, og derefter er der frit slag. Eller hur?
Skære i stellet på mc