9.441 visninger
|
Oprettet:
Oktan 100 benzin.... {{forumTopicSubject}}
Nogen herinde, som har erfaring med oktan 100 benzin....... Savner indimellem "lige det sidste" med beskedne 11,4 hk. På forhånd tak for svar
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 53 Svar: 318
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.810
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
Spoiler-alert: Der er lavet utallige tests med både e5/e10 som *alle* viser, at den trækker vand.....
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
Men at spritten kan optage en smule vand, er jo ikke ensbetydende med at den lukkede benzintank står og suger vand ind fra fra luften uden for.
jan 2020
Følger: 45 Følgere: 42 Emner: 16 Svar: 280
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
jan 2020
Følger: 45 Følgere: 42 Emner: 16 Svar: 280
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
sep 2014
Følger: 1 Svar: 39
Ethanol’s brændværdi er ca. 30% laver end ren benzin.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
Forsøg har vist at når ethanol indholdet kommer over 7%, så stiger vandoptagelsen betragteligt. Og en mc tank er netop ikke en lukket beholder, ellers ville den danne vacuum ved normal brug....
Energi indholdet i ethanol er betydeligt lavere end i benzin, til gengæld er oktantallet højere og det forbrænder en smule langsommere end benzin. Det sidste gør det sværere at udnytte energien, da stemplet allerede er på vej ned, når trykket stiger. Det første gør at benzinselskaberne kan tilsætte benzin med lavere oktantal for at opnå oktan 95. Dette giver dem et overskud af højoktan benzin, som de så med EU's lovprisning kan sælge til overpris. I gamle dage var forskellen på 95 og 98 oktan 20-50 ører, i dag er den minimum 1 kr. På trods af den burde være billigere at fremstille også uden brug af mtbe.
Og så lige en at tænke over: Hvad mon der sker med det samlede oktantal, når de 10% ethanol er blevet vandmættet og udskiller?
Bonus info: Karburatorsprit er isopropylalkohol, ikke ethanol.
Forskellen er at ethanol er hygroskopisk = vandsugende, samt at ethanol er betydelig mere aggressiv overfor visse typer komposit, gummi og aluminium.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
Tanken er selvfølgelig ikke hermetisk lukket, men der er meget lille adgang til den omgivende atmosfære.
Nu skal det ikke forstås sådan at jeg elsker biobenzin. I går gjorde jeg mig umage med at finde en tank med e5 benzin til bilen og tankede oktan 100 e5 benzin hos Shell - til næsten en krone mere end standardbenzinen. Det er en ældre bil, men skulle kunne klare e10. Jeg kører dog ikke så meget, og der kan gå lange tid før jeg tanker igen, og derfor kan bilen komme til at stå med halv fuld og senere kvart fuld tank i længere tid osv.
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
Jeg har selv tanket oktan 100 fra OK på min panda 1,2. Ikke nogen raket og det burde ikke gøre den store forskel om jeg tanker E10 / RON 95 eller E5 / RON 100, men....
Efter jeg den seneste måned synes min motor opførte sig underligt, specielt ved lave omdrejninger tænkte jeg først at der var noget galt med tændrør / tændspole, samt jeg havde observeret at den kørte ca 1 km kortere pr liter. Lidt kortere på literen var forventet med E10, da energiindholdet er lavere, men ikke så meget på en lille bil.
Efter at have tanket E5 / RON 100 var der INGEN problemer ved lave omdrejninger! Jeg har ikke tanket siden, så har ikke et præcist forbrug tal endnu, men ifølge mit instrument, ser det ud til at være "normalt" hvis man kan kalde E5 / RON 95 for normalt!
Jeg er IKKE fan af ethanol i benzin og jo mere jeg undersøger det, des mere undrer jeg mig over beslutningen om at indføre det og på hvilket grundlag den er truffet.
Det ser dog ud til den hænger sammen med en beslutning om at nedbringe indholdet af aromater i benzin. Dette har gjort det svært at opretholde et ordentligt oktantal, uden at gå på bekostning af damptrykket, der ville blive for højt. For at omgå dette er man begyndt at tilsætte MTBE, selv i oktan 95, så vidt jeg kan se på produktdatablade.
Indholdet af MTBE var netop grunden til at oktan 98 blev fjernet fra de fleste standere tilbage i 00'erne!
Men for at opsummere, så er E10 / RON 95 ikke et alternativ for mig, hvis jeg på nogen måde kan undgå det! Også selvom det ofte er mere end 1 kr dyrere pr liter og jeg både kører langt til og fra arbejde, samt en hel del i min fritid i såvel bil som på mc.
I'm not a fan!
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
Ikke at forglemme den ikke betydelige ekstra afdampning, der er fra ethanol blandinger, kontra ren benzin.
De ekstra omkostninger ved haveri, dyrere additiver for at overholde kvalitetskrav ift brændstofkrav er en anden sag.
Lad os blot håbe at al bioethanol kommer fra 2. generationsanlæg, der anvender overskuds materiale i form af halm (som ellers kunne benyttes direkte i halmfyr) og ikke fra primære afgrøder, som hvede, majs eller sukkerrør importeret fra eksempelvis Sydamerika....
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 657
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 6 Svar: 68
Den maskine er så sløv at den skal ned i 4 gear for at komme op ad en mellemstejl bakke.
dec 2009
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 1 Svar: 16
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Svar: 8
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Svar: 8
apr 2018
Følger: 1 Svar: 6
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Svar: 8
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
feb 2012
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Svar: 8
Det ny kemisk sammensat 100 oktan er lige så godt og pengene værd.
Det ny benzin har også vist i test i Tyskland er meget ren
okt 2005
Følger: 24 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 98 Svar: 826
Kun hvis den står stille 14 dage at E10 opsamler vand der skal igennem systemet ?
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
Erhanolen kan godt være mættet fra den jordtank, hvor det har været opbevaret inden du tanker. Det vil sige du tanker en blanding af benzin, ethanol og vand, med et oktantal på ??
Selv hvis den ikke har suget vand, så kan det gå galt, hvis dele i din motor ikke tåler ethanol, det kan tage skade på et øjeblik. Prøv eksempelvis at hælde sprit på plexiglas (PMMA), det vil blive skørt og revne næsten øjeblikkeligt. Polycarbonat (PC) er også et gennemsigtig komposit produkt, ikke helt så glasklart, men det tåler sprit bedre. Så alt efter materielet, så kan skaden ske på et øjeblik.
okt 2005
Følger: 24 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 98 Svar: 826
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
Så 98 E5 er det fornuftige valg, med mindre du tillægger mærket betydning
jun 2019
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 11
Min mekaniker ven har allerede set motorer på biler som er smadret på grund af E10. så ligegyldigt hvad bør alle med ældre maskiner køre på 98+, som ikke er omfattet af EU lovkrav om mængden af ethanol..
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
Hvis man har 100ml e10 benzin og tilsætter 20ml vand, ryster det og lader det henstå, vil vandet trække ethanolen ud af benzinen. Så man i bunden af beholderen kan se 30ml klar ethanol/vandblanding, mens der ovenover er 90ml gullig benzin. De 10ml (af de 30ml) er altså ethanol fra benzinen. Tilsætter man 20ml vand til 100ml benzin uden ethanol, kommer der kun et bundfald på de 20ml vand, som man har hældt i. Så er der nogen, der har en stor beholder, hvor de kan tappe sprit- og vandblandingen i bunden fra. Hvis man fjerner ethanolen, skal man selvfølgelig vær opmærksom på, at oktantallet falder.
Men altså de eksperimenter på youtube, jeg kunne finde, handler om, at man tilsætter vand for at trække ethanolen ud, og ikke at det er ethanolen der trækker vandet "ud af det blå" i en lukket flaske.
sep 2019
Følger: 20 Følgere: 11 MC-er: 1 Svar: 1
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
Hvilken gruppe er det inde i?
nov 2015
Følger: 1 Svar: 10
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Svar: 8
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Svar: 8
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
okt 2005
Følger: 24 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 98 Svar: 826
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Jeg målte nøjagtigt en liter vand og 3 liter E10 op. Så hældte jeg vandet i en gennemsigtig dunk og lod det stå lidt så luften kom ud. Derefter hældte jeg forsigtigt - som når man hælder et glas porter op - benzinen i dunken.
Nu skete der så noget underligt: Der var nu 0,9 liter vand i dunken, og 3,1 liter "benzin". Jeg rystede så dunken kraftigt, så vand og benzin blev blandet, og lod den stå natten over.
Næste morgen var der 1,2 liter vand i dunken, og 2,8 liter benzin. Jeg sendte så en høflig mail til det pågældende benzinselskab og bad om en forklaring - som jeg ikke har fået efter 14 dage. Jeg sendte så også en mail til værdiløse FDM og spurgte dem, men det havde de ikke kompetence til at udtale sig om, men åbenbart kompetence nok til at anbefale det. De foreslog at jeg kontaktede benzinselskabet.
Naturligvis kan jeg bare hælde 100 oktan på, men det er jo væsentligt dyrere. Det stinker langt væk af fusk.
Hvis man nu kunne sætte et billede på her, kunne jeg dokumentere set, men prøv selv ! Jeg vil tro man med forsigtighed kan tappe den rene benzin fra, og den må indeholde mere kalorier og derfor udvikle flere hypper end før, da jeg formoder en del af de det ekstra vand er sprit.
Jeg kender en styrmand der konsekvent gør det på deres MOB både - de små redningsbåde alle færger har - for her kan man ikke risikere at der er vand/sprit nederst i tanken så møget ikke starter.
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
Vi bliver holdt gidsler i et spil med politiske løfter og lysegrønne drømme uden ret meget hold i virkeligheden.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Sæt bilen, MC'en eller allerbedst en prøvemotor i et dynamometer.
Hæld 1 liter 92 oktan i en separat tank, mål motorens ydelse.
Byt tanken ud med 1 liter 95 oktan, mål ydelsen.
Byt tanken ud med 1 liter 100 oktan, mål ydelsen.
Det tager måske et par timer, men al " jeg synes", " Jeg fornemmer" eller " Jeg tror er afløst af målbare facts, der i givet fald kan reproduceres. Videnskab i stedet for følelser.
Jeg foreslog det for FDM, der har alle faciliteter til at gøre forsøget, men de svarede aldrig. Det gennemhuller måske den politiske korrekte dagsorden.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
Et af resultaterne:
https://www.caranddriver.com/features/a28565486/honda-cr-v-vs-bmw-m5-ford-f-150-dodge-charger/
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Min MC, 900 cc, 10,5:1 kompression og 98 HK lever fint på den 92 oktan fabrikken anbefaler, og jeg mærker absolut ingen forskel på om jeg hælder 92 eller 100 oktan på den. Det eneste jeg er bekymret over, er al den forb.... sprit der blandes i benzinen.
Jeg savner stadig en rå motortest uden accelerationstider og den slags usikkerhed: Hvad yder motoren i en prøvebænk?
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.280
(det er nok ikke specielt videnskabeligt, men sjovt og også lidt informativt)
https://www.youtube.com/watch?v=Kkt6taDeuFE
jan 2020
Følger: 45 Følgere: 42 Emner: 16 Svar: 280
Oktan 100 benzin....