1.425 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Optimal værksteds luftfugtighed? Optimal værksteds luftfugtighed?

Hejsa
I næste uge får jeg monteret en varme pumpe i mit værksted. Jeg får den mest af alt monteret på grund af mine maskiner og mit værktøj. Det bliver dog også dejligt ikke selv og skulle fryse:). I den forbindelse kom jeg til og tænke på om der var en optimal luftfugtighed man helst skulle have? Jeg tænker at den helst skal være så lav så muligt. Men jeg tænker også at man måske kan komme for langt ned? Og at alle pakdåser og alt andet der er lavet af gummi ikke har godt af det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Korrekt montering af vaskemaskine 750 kr.
  • Grundig rens og fugning af chaussésten 700 kr.
  • Afmontering og montering af nyt armatur inkl hanen på den nye 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Optimal værksteds luftfugtighed?
  • #1   14. dec 2019 Fedt med et opvarmet værksted, nu har du vel valgt en ordentlig pumpe.
    Du kan ikke styre luftfugtigheden med en varmepumpe alene, du kan styre temperaturen med den.
    Når du snakker luftfugtighed, mener du vel relativ fugtighed R/H ?
    Det siger ikke en fis om hvor meget vand du har i luften.
    Hvis du holder +12 grader vil du med sikkerhed være over dugpunktet, hvor du har kondensering.
    Og før du spørger, dugpunktet ligger ikke ved en fast temperatur, til gengæld kan hverken cykel, værktøj eller andet blive for tørt.
    Luft samtidig lidt ud, så holder du vandet ude af værkstedet.

• #2   14. dec 2019 Jeg får en haier pumpe. Den kan gå længere ned i temperatur end nogen af de andre jeg har kigget på. Tanken omkring at nogle ting på mine cykler, vil "udtørre", er blot noget jeg selv har tænkt. Det kan godt ske at intet vil tage skade af det.

• #3   14. dec 2019 Jeg ved godt at jeg ikke kan styre luftfugtigheden. Men jeg kan se hvad den er. Så jeg tænkte jeg vil bruge dette tal til og sætte temperaturen efter. Men hvis dette tal ikke kan blive for lavt. Så er det vel bare og holde de 12 grader som du siger. Nogle andre siger 14 grader. Men deromkring.

• #5   14. dec 2019 I skrueskuret holder Mitsubishi- affugteren 55-60 pct om sommeren og 40-50 pct om vinteren. (Under 13-15c kører affugteren i low temp mode uden hygrostat, dvs alt hvad den nu kan affugte efter temperaturen).

Temperaturen er min 7-8c om vinteren, det dobbelte når jeg arbejder derude. Om sommeren typisk et par grader under udendørstemperaturen, når det er allervarmest. Virker udmærket for cyklerne, værktøjet -- og mig selv smiley

Meget lav fugtighed, altså under 40 pct, kan måske trække benzin ud af eventuelle karburatorsvømmerhuse, så du må efterfylde lidt hyppigere.

Om fugten i din indeluft på et givent tidspunkt vil kondensere, når luften afkøles til under 12c, kan du aflæse på et Mollier-diagram, blot du kender luftens aktuelle temperatur og fugtighed. Diagrammet og vejledning findes mange steder på Nettet.

Optimal udluftning vil være med differenshygrostat, der kun åbner udluftningsspjældet, når luften udenfor har lavere fugtighed smiley

Vi taler hele tiden om relativ fugtighed naturligvis).

• #7   16. dec 2019 Hæ, en affugter laver jo også varme, så den er sikkert mere økonomisk i drift i et skrueskur end dit varmeapparat - hvis du ellers selv betaler driften af det...

Kommentér på:
Optimal værksteds luftfugtighed?

Annonce