908 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

PDA GPS prog.t.beregning af hestekræft PDA GPS prog.t.beregning af hestekræft

Nå folkens, er der nogen der har hørt om et program til MC/BIL/? som kan beregne antal HK ?
Min teori er at kendes vægten af køretøj samt accelerationen kan antal heste beregnes. Det er faktisk det samme som skér på et rulle felt... Her acceleres en kendt masse op og måles af maskinen. På en GPS (PDA) kan acceleratinen måles ved aktuel "afstands/tid/vægt af MC+fører" -beregninger.
HVIS programmet ikke findes, er der så ikke på tide at en eller anden får lavet det, og sende det til os andre!?!?!! Vinteren er jo lang endnu. Forestil jer hvor smart det ville være...Det kunne måske blive en god forretning - men det var mig der fik ideen !
Mit programmeringstalent er desværre ret begrænset...


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.
  • Hænge to lamper op 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  PDA GPS prog.t.beregning af hestekræft
  • #1   6. dec 2007 Rulle modstanden er underordnet, der skal jo bruges "på baghjulet HK" (dyno bænk har jo også rullemodstand)

    Per E Godt ! Nogen har fået den næsten samme idé Her bruges accelerometre som sikkert virker rimeligt precist. Er det ikke snarere for at logge bane kørsel og kan motorens effekt beregnes ? (kan ikke se ret meget på linket) Men en GPS måling vil ret nøjagtigt "plotte" bevægelse. Derfor vil en acceleration kunne beregnes precist.
    - Jeg kan ikke bruge linket til regnemaskine.htm..! øv.

    Luftmodstand: Ja her skal der regnes lidt, jeg tror nok at luftmodstand øges ca 4 gange når hastigheden dobles..?
    En test bænk eliminierer denne faktor, men hvis bare der kan kompenseres for dette er en aflæsning brugelig, luftmodstanden alt andet lige er konstant fra motorafprøvning til motorafprøvning.

    Gearkassen: Jamen en effektkurve kan egentlig godt laves bare udfra et enkelt gear?!?! Hvis der ønskes egentlige omdrejniger/effekt tal kan man vel sjusse sig frem på kurven?!

    Variabel dækdiameter: Er da underordnet, effekt=acceleration, ligegyldig er dækkets diameter (eller farve)

    ALTSÅ: GPS'en skal "logge" precise positioner samt tidspunkt. Kendte faktorer: Vægt. Eventuelt skal målineng foretages flere gange i begge retninger for at undgå bakke samt vind korrektion.Den skal så udfra det beregne HK.
    1 HK=acceleration af 75 kg. 1 m. på 1 sek.

    SKU DET VÆRE SVÆRT ? (for en matematiker nørd - der eventuelt er MC entusiast)


  • #2   7. dec 2007 Ikke for at være stædig MEN:

    1 Hvad er Mickey T. dæk ??- Ja, rullemodstand er spildt effekt. Ligesom generator vandpumpe oliepumpe ventilfjedre (find selv på flere) - Men det er effektive heste på baghjulet vi er ude efter... Rullemodstanden må jo formodes at være den samme gang på gang !

    2 Min Gps (PDA+bluetooth GPSantenne) opdaterer positionen med ca 4 gange i sekundet...(mon ikke det er nok?)

    3 Sjusse?: Jamen har man 2 effekt kurver kan man sq. da se hvor den topper og især se hvor der bliver skiftet gear op... Hvis dette gøres ved samme omdr. hver gang har man en ret nøjagtig omdr. reference... Iøvrigt er essensen at hvis du tuner/eksperimenterer med udstødning, dyser, luftfiltre etc. etc. - burde du jo kunne se direkte på kurven om du har opnået forbedring/modsat..

    4 Variabel dæk diameter ????? Jeg mener vi er i et MC forum, eller... Så vidt jeg ved, er der overhovedet ikke tale om øget dækdiameter ved acceleration på nogen gade-MC'er jeg kender til.

    5 Det sidste forstår jeg ikke helt. Desværre. Gider du forklare ? (R nok lidt tungnem)

    Mvh. "Spiderman"


  • #3   7. dec 2007 MMMNNååå, hvis jeg flytter antennen ganske langsomt (meget langsom gang) vises 2-4 km/t...

    Hvordan finder den så lige frem til det?
    (og det er ikke noget den er mere end 1 sek om at registrere)


  • #4   8. dec 2007 I praksis virker det altså ret nøjagtigt...

    Der er som regel track på 6-8 sattelitter som sikrer en IMPONERENDE nøjagtighed. Som sagt kan en alm håndholdt gps detektere ca en bevægelse på ca 40 cm.!!!
    Dette burde da være nok ?
    Kører jeg rundt i min bil med systemet, opdateres det lynhurtigt og er stadig præcist.
    Ja det kan jo være jeg er for optimistisk, meeeen det er da efter min opfattelse muligt.


  • #5   8. dec 2007 Hvordan ved du at hastighedsmålingen i din gps er præcis??

    Du har jo ikke nogen nøjagtig referance, at gps detekterer bevægelse på 40 cm, og fanger signal fra x antal satelitter er jo i sig selv ikke garant for en nøjagtig hastighed?


  • #6   9. dec 2007 Præsis: Hvis jeg i bil kører med "cruice on" står nålen helt stabilt på lad os sige 107 km/t. Gps'en siger 100,0 km/t, også helt stabilt: to forskellige målere der indikerer en hastighed der er styret af et digitalt indspøjtningsanlæg der er baseret på "rulle signal" fra vejbanen....altså nu 3 systemer !
    Burde være ret precist. Eller er det bare mig der er lettere focuseret på at Gps faktisk virker?


  • #7   9. dec 2007 til Karseten fra næstved: Hvordan kan den så beregne at jeg bevæger mig med eksempelvis 4 km/t med en opdatereing på 1/4 sekund?

Kommentér på:
PDA GPS prog.t.beregning af hestekræft

Annonce