{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.324 visninger | Oprettet:

Olieskift Før/efter vinterhi !?! {{forumTopicSubject}}

Hejsa....

Har en diskussion i gang med min broder, om man bør skifte olien i slutningen af sæsonen eller lige før sæsonen starter.

Jeg ville mene man skulle gøre det i slutningen, da den så står med frisk olie.... INGEN os er mekanikere (Vi ville gerne være smiley og derfor dette måske i nogles tanker dumme spørgsmål smiley

Hjæææælp (Giv mig ret !!! smiley

Søren


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olieskift Før/efter vinterhi !?!
  • #1   28. nov 2007 (link fjernet)

  • #3   28. nov 2007 Øhhh - der står jo ikke noget direkte, eller er det mig der har overset detaljen...... ? Bed dog fast i at der stod man skulle følge manualen... mmmm, sådan en har jeg ikke, og derfor spørger jeg smiley

  • #4   28. nov 2007 Hey Mogens smiley

    Tak for den udførlige neskrivelse smiley Skal ha malet cyklen her i vinter, så skal ha det meste skilt ad. Det var bare lige med Olien.... Har altid gjort det INDEN den røg i Hi (som du beskriver) min bror har altid gjort det LIGE INDEN sæsonen starter, derfor denne diskussion smiley

    Jeg gør som jeg plejer - i morgen smiley

    Tjek lige mit projekt - bliver løbende opdateret......


    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=3928


  • #5   28. nov 2007 Vil egentlig gerne vide HVORFOR man skal skifte olien inden ?!?! Bare lige for at kunne smiden i hovedet på min bror - Kræver nemlig gode argumenter at tale ham til fornuft smiley

  • #7   28. nov 2007 Har lige opdateret billederne smiley

  • #9   28. nov 2007 ok - også det jeg har hørt.... Hans argument var at han mente Olien kunne nå at blive "sur" vinteren over - Den holder ikke ;.-) hehe

  • #11   28. nov 2007 Sådan sikrer du lang levetid
    Når du vælger benzin og smøreolie, handler det i første omgang om at tage udgangspunkt i den enkelte cykels konstruktion og fabrikantens anbefalinger. Men der er også mange andre vigtige forholdsregler at tage, når du vedligeholder din motorcykel. Hvis du hovedsageligt bruger din maskine til korte ture, skal du være opmærksom på kondensvand i smøreolien ved 4-taktmotorer. Kondensvand opstår altid ved forbrænding af benzin samt fra opvarmning og efterfølgende nedkøling af motoren. Kører du under 20 km ad gangen, når vandet ikke at fordampe fra olien fra tur til tur. Oliens indhold af kondensvand er også grunden til, at man altid bør skifte olie inden cyklen stilles væk for vinteren.


  • #12   28. nov 2007 Ahhhh - Tusind tak - skimmede det vidst igennem for hurtigt !

    smiley


  • #13   28. nov 2007 Det er nu ik' helt sludder det med syreholdig olie:

    Hvis MC'en står med gammel olie på vinteren over, kan forbrændingsrester og kondensvand i olien danne syre, som så kan angribe metaloverflader indvendigt i motoren (og det ER skam sket!)

    Så, skift altid olien inden vinterhi - det er god skik ... smiley


  • #14   28. nov 2007 Han kan det der ham mogens he he

  • #15   28. nov 2007 Hmmm, jeg har kørt ca. 400 km på min olie, før den blev sat i garage - spurgte forhandleren, om jeg skulle skifte olien, og fik at vide at hvis jeg havde kørt under 1000 km efter olieskift, ville det være det glade vanvud, at skifte!

  • #16   28. nov 2007 Vanvid endda, hehe...

  • #17   28. nov 2007 Hos en mc forhandler står der tit rigtig mange cykler til salg gennem et år måske dem bliver der jo ikke skiftet olie på før de skal ud og køre ??????

  • #18   28. nov 2007 Jeg synes det er lidt noget hysteri, at tro at olie ætser motoren op, fordi den ikke er skiftet ifm. at den bliver sat til vinteropbevaring. Jeg har aldrig set nogen eksempler på dette eller hørt nogen fagfolk mener det seriøst. Som Per er inde på, må der være nogen der ligger inde med beviser, hvis påstanden holder det mindste. Eksempelvis folk der har fået motorhavari i foråret, fordi de skiftede deres olie i efteråret og ikke i foråret eller folk hvor motoren er rustet op indefra.
    Jeg ville nok nærmere bekymre mig om at bremsevæsken er så frisk som muligt når sæsonen starter. Den kan optage mere vand, og konsekvenserne er langt større. Det glemmer folk nogle gange.


  • #19   28. nov 2007 Principielt skal man da skift olie før henstand - Principielt.

    Per E kondensvand vil ligge under olien :-), men det vil næppe skade noget videre. Den olierede metalflade lader sig ikke uden videre affedte:-)

    Når det så er sagt, har Brian og Per da fat i den lange ende. Så sarte er de her sager altså slet ikke!!!

    Hver efterår, er det vildt underholdende at læse, hvordan folk går gennem ild og vand for at finde den perfekte måde at sikre guldklumpen i de kommende tre måneder.

    Misforstå mig ikke - jeg gør også selv en del ud af de forberedende øvelser - men det skyldes at mit skrammel får lov at overvintre udendørs.

    Når man nu har pladsen til dette, så skal jeg da ikke have en støvet metalklump på 200 kg+ stående i stuen:-)







  • #20   28. nov 2007 Helt ærlig, det koster en 300 mand at skifte olie og oliefilter, såååå - bare kom igang >8). Jo før cyklen er vinterklar, jo før kan man slå drømmesengen op ved siden af, og bare drømme om de dejlige ture man skal ha i 2008. DET ER BARE DEJLIGT. Lige nu bliver der nusset om detaljerne... bremser blæses rene, skiven rengøres i detaljer, kæde tandhjul o.s.v. - en rigtig god fornemmelse.

    NB: Tror sgu aldrig man bliver enige herinde, om olien skal skiftes før eller siden. GØR DET, så har du ro i sindet >8)


  • #21   28. nov 2007 kører man på noget ordentligt kvali olie, så er der altså ingen grund til at skifte før vinterhi. Min kwak skal ha skiftet for hver 6000 km, og det er blevet til 3 skift i år, så det får vente til den har kørt de resternde 2500 km til foråret, har kørt i 8 år, og har hverken oplevet tæret blok eller kobling.....

  • #22   28. nov 2007 Det bør gøres før, da den rene olie ikke indeholder snavs og kan trække aflejringer af din motorblok.

    og skal du være rigtig god ved den, så gør du det også når sæsonen starter, så har du en så godt som ny motor at starte sæsonen op med hvert år.

    MVH
    kenneth


  • #23   28. nov 2007 Kenneth: Forstå mig nu rigtigt. Hvad så med olien i forgaflen, bremsevæske, koblingsvæske osv? Skal det også skiftes både efterår og forår, hvis man vil være rigtig god ved den. Eller er det kun motoren du vil passe så godt på?


  • #24   28. nov 2007 Brian.

    det korte svar JA, dvs. bremsevædske ja den skifter jeg ved hvert stort service dvs. ca. hvert andet år, forgaflen nej når det er nødvendigt,

    i øvrigt er motoren den del af dem du nævner der er hårest belastet, så ja selvfølgelig vil jeg beskytte den alt det jeg kan og pleje den så godt som muligt.

    og taget i betragtning af at det koster ca 600 at skifte olie og filter, så er det jo peanuts i forhold til det at have cyklen i det hele taget.


  • #25   28. nov 2007 spild af gryn, hvis i spørger mig..... hold servicebogen og så lev med at det ikke bliver gjort lige op til vinterhi, igen, har altså aldrig set en blok der er tæret på grund af det.....

  • #27   28. nov 2007 For satan mit spørgsmål deler befolkningen..... hehe. Der er vidst ret delte meninger !!!!


    Godt spørgsmål at bringe op, så tiden til foråret går hurtigere smiley


  • #28   28. nov 2007 Jeg tapper altid inden den kommer ind. Vil ikke have kondens ind ei motoren en hel vinter over.


  • #29   28. nov 2007 uanset om du skifter eller ej så kommer der kondens i motor da varmegrader vil svinge i forhold til forskellige materialer, så altså ny olie ny kondens, heregud er det virkelig noget at være bange for, hvor mange cykler står til salg i flere år uden olieskift eller biler som er brugte??? ingen af disse bruger forhandlere penge på at passe som et lille barn, ganske overdrevet
    forestillelse omkring kondens og ødelæggelse af motor


  • #30   28. nov 2007 Rigtigt Bodie B

  • #31   28. nov 2007 må indrømme at jeg ikke tager chancen med min nye cykel. Jeg er godt klar over der nok ikke sker det store ved det. Men har det bedst med at vide tingene er i orden. Der kan være meget kondens vand i motoren.
    Ved at skifte til nyt olie får man det meste vand ud. Olien bliver alligevel skiftet, så ser ingen grund til at vente til vinteren er ovre. Desuden bliver cyklen ikke startet op med den ny eolie.
    Nu står min cykel i stuen, så temperaturen er konstant. Mængden af kondensvand i den nye olie vil være minimal i forhold til det der var i den gamle olie.



  • #32   28. nov 2007 Hvis bare man overholder service, burde der ikke ske noget de par måneder den står stille. Min gamle mc stod i et skur om vinteren og der blev ikke skiftet olie ved opbevaring. Som regel havde den været til service i løbet af efteråret og der var aldrig problemer. Sådan blev den behandlet i 6 år og den stod som ny.

  • #33   28. nov 2007 Nu er det jo også indvendigt olien er smiley
    Så lidt svært at se hvordan den er derinde smiley

    Men jeg tager som sagt ikek chancen, vil ikke have det midste tegn på rust med mere indvendigt.
    Men er altså også kun fordi det er en ny cykel. smiley


  • #34   28. nov 2007 enig lotte! og i der er så bange, husk også at skifte luften i dækkene, ihvetfald det nederste luft, kan blive noget iltfattigt og give 47 kantede dæk, og nedsat sexlyst til føreren af maskinen....

  • #35   28. nov 2007 Det bedste er at skifte den inden. At mange gør det på den anden måde er op til dem. Men man kan da lige så godt gøre det inden vinter end efter vinter. Især når eksperter og oliefolk osv. "synger" samme historie.
    Og filter.

    Ellers er det med olie sku religion - hvad der er bedst osv.
    Bare olie overholder de krav som din mc kræver så er den sku dækket ind. Og det kan man sku læse sig til.


  • #37   28. nov 2007 hjælp... alle de der ikke har nået det må hellere bestille nye motorer..... smiley

  • #39   28. nov 2007 ja, der bliver panik på smiley

  • #40   28. nov 2007 per e: ja, det kunne være spændende at se.....

  • #41   28. nov 2007 Der er jo vand i den olie jeg tapper af. Dvs fugt..
    det er netop den fugt der vil gå igang med at guff eløs af metallerne smiley fugten kommer udenfor uanset om det er ny elelr gammel olie vil jeg mene. Så der vil klart ske et elelr andet

    I mit tilfælde står cyklen indedørs og olie bliver tappet af og skiftet mens den har stuetemperatur. Luftfugtigheden er lav indenfor, så der burde ikke komme noget


  • #42   28. nov 2007 Jeg har efterhånden været med til at hive en del motorer fra hinanden. Aldrig har jeg set tegn på rust eller ætsninger. Derimod har jeg set mange problemer med rust i bremsekaliber og kølersystemer der har været ødelagt af ir og rust, på grund af dårlig kølervæske. Så det med at skift motorolie og tro at den hellige grav er velbevaret, tjaa.. den holder altså ikke helt.
    Og ja, hvis jeg solgte olie ville jeg også anbefale, at man skiftede olie tit. Gerne en gang om ugen ;o)


  • #43   28. nov 2007 Man skal da ikke se sig for god til at blande sig...

    Hvad er grunden til at man IKKE må bruge opvaskemiddel men istedet shampoo?

    /Peter


  • #44   28. nov 2007 Tak tak og tak - Nu smider jeg så lige et par spørgsmål mere......


    Luftfilter samt tændrør, bør skiftes lige INDEN man triller ud af garagen ik ?


  • #46   28. nov 2007 He he... nej, men det er jo heldigvis en selv der sorterer i de gode argumenter smiley

    Tændrør tror jeg ikke er skiftet i riiiigtig lang tid. Har købt et luftfilter, så må jeg se om det gamle er færdigt eller trænger til udskiftning smiley


  • #47   29. nov 2007 peter: tror der menes at opvaskemiddel er for barsk ved sagerne, voksshampoo efterlader en hinde af, ja, voks... smiley

  • #48   30. nov 2007 Hej Søren B.

    Tak for svaret - Har dog aldrig hørt om de ført..

    Men så må man jo skifte teknik!

    /Peter


  • #49   30. nov 2007 tja motorens er jeg stoppet med at bruge på mit stel (sort)
    Det efterlder en hvid beskyttende hinde, der er skide grim og stort set umulig at få af igen smiley



  • #50   30. nov 2007 WD40 siger jeg bare smiley



  • #51   30. nov 2007 Skal man evt give den voks inden man i så fald sprayer den med WD40?

  • #52   30. nov 2007 nej, det mener jeg er spildt arbejde, vil mene det bare bliver noget snaske noget.... wd 40 er jo bla god til at afrense med, så voksen bliver nu nok bare opløst. PS: det er kanon godt mod skridtsvamp smiley

  • #53   30. nov 2007 Jeg skifter olie hver uge og og har motorcyklen nedsænket i WD40 i en special beholder der kostede kassen at få lavet. Den har 3 intelligente ladere tilkoblet batteriet 24/7.

    Nej. Den får et par skud strøm, lidt hjul rotation og lidt WD40 på metaldelene. Olien skiftes til foråret.


  • #54   30. nov 2007 MÆGTIGT - så får den en guldvask og så en ordenlig omgang WD40

    Takker


Kommentér på:
Olieskift Før/efter vinterhi !?!

Annonce