{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.466 visninger | Oprettet:

Antal km i forskellige dæk {{forumTopicSubject}}

Skal bruge nogle nye dæk til en kawa z 750 og har fået anbefalet lidt forskellige. I den forbindelse vil jeg lige høre om der er nogen af jer herinde der ved hvor mange km der ca. er i følgende typer dæk og ellers kan nævne nogle fordele/ulemper ved de forskellige?


Bridgestone BT 021

Metzler Sportec-M1

Bridgestone BT014
(til denne model er der forskellige typer, fx RM eller RJ. Nogen der ved hvad dette står for?)


MICHELIN TL PILOT SPORT E eller B (ligeledes vil jeg gerne høre hvis der er nogen der kender forskellen på E og B ved dette dæk)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Antal km i forskellige dæk
  • #1   24. nov 2007 Hej Alex , Kan anbefale metzelers sportec . Fornuftig opvarmningstid og efter min mening formidabel klæbeevne. holder desværre ikke så længe, ca 4000 km for mit vedkommende. Og så kan de købes til en fornuftig pris....

    Kører lige nu på porrtec m3 og de er mindst ligeså gode og ender sandsynligvis med at køre flere km inden skift...

    /Thomas


  • #2   24. nov 2007 kører selv z750, 05`og har kørt på bt 014, ca 7-7.500 km på bagdæk, og ca 11-12.000 på fordæk, prøvet pilot power som fordæk, duer nix, bremset skæv som bare f..... har fået sat nye 021 på nu, så må se om der er lidt flere km i dem.

  • #3   24. nov 2007 af de 3 ville jeg vælge m1 ud fra hvad jeg har hørt om det... men det kommer jo meget an på hvad man skal bruge det til... personligt ville jeg ikke vælge en af de 3..

    bogstaverne er noget med lande kode.. dette er ikke relevant i dk.. kun hvis det er hatigheds betegnelse på dækket men det står der om på div dæk sider...


  • #4   24. nov 2007 mine næste dæk bliver nok pilot road 2ct.. har slidt et par pilot power op nu og de står satme fast men min 750 bruger et bagdæk på ca 6000km...

  • #5   24. nov 2007 Søren Brakvand: Hvordan bremser et dæk skævt?

  • #6   24. nov 2007 brian: det er bremset skævt, har rejst sig, hvis man mærker efter kan man mærke det ikke er lige mere, skete ikke på de bridgestone jeg har kørt på, men fik muligheden for at prøve et power billigt da jeg har en makker der sælger dæk....

  • #7   24. nov 2007 Okay, jeg er ikke lige med på, hvad du mener med at det har rejst sig og at det ikke er lige mere. Men det er måske bare min hjerne der er gået på weekendmode ;o)

  • #8   24. nov 2007 Som alle de andre også skriver, kommer det meget an på hvad du forventer dig af dækket.
    Jeg kørte en halv sæson (4000 km) på Metzler M1, og var langt fra tilfreds med holdbarheden. Tilgængæld stod de HELT fast på vejene i klart vejr. Nu er jeg skiftet til BT21 og er godt tilfreds, det lader til at de kommer til at holde væsentligt længere, og faktisk står de også helt godt fast.


  • #9   24. nov 2007 Bridgestone ville jeg helt klart foretrække men det er nok forskelligt fra person til person alt efter hvad man har prøvet.

    BT 021 er et sportstouring dæk, det vil sige at det har en hårdere gummikompound på midten men stadig blød på kanterne, dem er der klart flere kilometre i. Desuden afløser den BT 020 som havde det med at fordækket rejste sig på midten. Det skulle nu være løst.

    BT 014 er et rent sportsdæk og står rigtig godt fast men der er så heller ikk så mange kilometre i dem.
    - De bogstaver der står efter er pga de bliver lavet til forskellige motorcykelproducenter som så kræver nogle specielle ting af dækket. Det vil sige at hvis kawasaki f.eks skal levere deres cykler med BT 014 og de kræver at der er flere kilometre i, eller højere stabilitet ved højere fart, så får det et par bogstaver bagefter så de kan kende forskel.

    Som bruger kan du ikke mærke forskel. Det er kun under ekstreme forhold.

    Der skulle vist også være noget med dækkets runding, den såkaldte skulder på dækket. Det er noget med indbremsning i sving, men igen kun noget du mærker ved ekstrem brug.


  • #10   24. nov 2007 tue, hjælp mig, kan ikke forklare brian hvad det betyder at dækket rejser sig/bliver skævt....

  • #11   24. nov 2007 Den er også svær at forklare med mindre man står med et dæk og kan vise det.

    Når man bremser ind i sving "vrider" gummiet sig en smule og det kan gøre at den slider mere nogen steder end andre og det gør at dækket rejser sig. Det resultere så i at den ryster i styret, vobler nemt over de hvide striber osv...

    Hvis du er i tvivl om dit fordæk har rejst sig kan du køre hånden ned af det og mærke om det er slidt lige meget over det hele. Når det er slemt kan man se det tydeligt.


  • #12   24. nov 2007 Mit BT 014 holdt 7000 km, men så var det også færdigt (varieret kørsel incl. bane).

    Har afløst det med BT015, der ligesom BT021 er et dobeltcompunddæk (det midterste gummi er hårdere end det på siderne - sådan lidt populært sagt).

    Disse dobeltcompunddæk holder i teorien længere, da det "faste" gumme i midten af dækket (som du bruger størstedelen af tiden) bruges når du kører ligeud, og der hvor du skal have grip i svingene er der så brugt en blødere blanding.

    Bridgestone har fået Smæk i test (bl.a. i BIKE) specielt i regnvejr, jeg har dog ikke selv haft de store problemer.

    JLL


  • #13   24. nov 2007 Jeg kørte med 014 og var meget tilfreds, rundede lige 12000km på bagdækket men det var også MEGET færdigt så, efter en tur til østrig.

    Har nu 014 foran og 021 bagpå og er ganske tilfreds.


  • #14   26. nov 2007
    Uanset hvilket bagdæk jeg har på min Z 750, holder det ikke mere end 4 - 5000 km. Jeg tror der sidder en nisse under sædet og gnaver i det.
    Men den kører bedst med Metzler Sportec M1.


Kommentér på:
Antal km i forskellige dæk

Annonce