1.466 visninger
|
Oprettet:
Antal km i forskellige dæk {{forumTopicSubject}}
Skal bruge nogle nye dæk til en kawa z 750 og har fået anbefalet lidt forskellige. I den forbindelse vil jeg lige høre om der er nogen af jer herinde der ved hvor mange km der ca. er i følgende typer dæk og ellers kan nævne nogle fordele/ulemper ved de forskellige?
Bridgestone BT 021
Metzler Sportec-M1
Bridgestone BT014
(til denne model er der forskellige typer, fx RM eller RJ. Nogen der ved hvad dette står for?)
MICHELIN TL PILOT SPORT E eller B (ligeledes vil jeg gerne høre hvis der er nogen der kender forskellen på E og B ved dette dæk)
dec 2003
Følger: 19 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 838
Kører lige nu på porrtec m3 og de er mindst ligeså gode og ender sandsynligvis med at køre flere km inden skift...
/Thomas
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 1.585
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
bogstaverne er noget med lande kode.. dette er ikke relevant i dk.. kun hvis det er hatigheds betegnelse på dækket men det står der om på div dæk sider...
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 495
jun 2007
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 495
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 7 Svar: 35
Jeg kørte en halv sæson (4000 km) på Metzler M1, og var langt fra tilfreds med holdbarheden. Tilgængæld stod de HELT fast på vejene i klart vejr. Nu er jeg skiftet til BT21 og er godt tilfreds, det lader til at de kommer til at holde væsentligt længere, og faktisk står de også helt godt fast.
mar 2005
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 366
BT 021 er et sportstouring dæk, det vil sige at det har en hårdere gummikompound på midten men stadig blød på kanterne, dem er der klart flere kilometre i. Desuden afløser den BT 020 som havde det med at fordækket rejste sig på midten. Det skulle nu være løst.
BT 014 er et rent sportsdæk og står rigtig godt fast men der er så heller ikk så mange kilometre i dem.
- De bogstaver der står efter er pga de bliver lavet til forskellige motorcykelproducenter som så kræver nogle specielle ting af dækket. Det vil sige at hvis kawasaki f.eks skal levere deres cykler med BT 014 og de kræver at der er flere kilometre i, eller højere stabilitet ved højere fart, så får det et par bogstaver bagefter så de kan kende forskel.
Som bruger kan du ikke mærke forskel. Det er kun under ekstreme forhold.
Der skulle vist også være noget med dækkets runding, den såkaldte skulder på dækket. Det er noget med indbremsning i sving, men igen kun noget du mærker ved ekstrem brug.
jun 2007
mar 2005
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 366
Når man bremser ind i sving "vrider" gummiet sig en smule og det kan gøre at den slider mere nogen steder end andre og det gør at dækket rejser sig. Det resultere så i at den ryster i styret, vobler nemt over de hvide striber osv...
Hvis du er i tvivl om dit fordæk har rejst sig kan du køre hånden ned af det og mærke om det er slidt lige meget over det hele. Når det er slemt kan man se det tydeligt.
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Har afløst det med BT015, der ligesom BT021 er et dobeltcompunddæk (det midterste gummi er hårdere end det på siderne - sådan lidt populært sagt).
Disse dobeltcompunddæk holder i teorien længere, da det "faste" gumme i midten af dækket (som du bruger størstedelen af tiden) bruges når du kører ligeud, og der hvor du skal have grip i svingene er der så brugt en blødere blanding.
Bridgestone har fået Smæk i test (bl.a. i BIKE) specielt i regnvejr, jeg har dog ikke selv haft de store problemer.
JLL
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.820
Har nu 014 foran og 021 bagpå og er ganske tilfreds.
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.188
Uanset hvilket bagdæk jeg har på min Z 750, holder det ikke mere end 4 - 5000 km. Jeg tror der sidder en nisse under sædet og gnaver i det.
Men den kører bedst med Metzler Sportec M1.
Antal km i forskellige dæk