2.469 visninger
|
Oprettet:
Drosling af motorcykel til A2 {{forumTopicSubject}}
Halløj derude, jeg er ved at være færdig med mit A2 kort lige om snart og prøver derfor at finde ud af hvordan jeg skal få droslet min mc så jeg må køre på den lovligt. Det er en Suzuki GXS750e fra 82, som fra fabrikken har 80hp, hvilket gør at den jo kan drosles ned til 48 heste og så gå som en A2 cykel, problemet ligger i at alle jeg snakker med kun kan skaffe 34hp kits til den, og derved bliver den droslet mere end 50% i forhold til hvad den havde fra fabrikken. Er der nogen som ved om dette stadig er lovligt?
jul 2016
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 194
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 785
Ihht kørekortbekemdtgøtelsen må du max drosle 50%. Så enten skal du finde et Kit der drosler til 40-48hk eller en anden mc.
Det med kittet bliver svært på så gammel en mc.
Giver det nogen mening? Nej.
Er det en situation de havde overvejet da de lavede reglerne? Nej.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
Der står blot at man må drosle en MC til 48hk fra max 96hk - det er ikke nævnt hvad effekten må være afledt af hvis den er droslet til 34hk.
Hul i reglerne? Ja.
Derfor ulovligt? Sådan ser jeg det ikke... Så skal det være formuleret klart, og det er det ikke.
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 785
1: Du må Max køre 48hk
2: Du må Max drosle 50%
Det aktuelle eksempel falder uden for nr 2
Paragraf 10 stk 1
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
Dvs, drosler han mc’en fra 80hk til 34hk, så holder han sig både under de 35kw, og har ikke droslet ned fra mere end den dobbelte tilladte effekt.
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 444
§ 10. Kørekort til kategori A2 (mellemstor motorcykel) giver ret til at føre:
1) Tohjulet motorcykel med eller uden sidevogn med en maksimal motoreffekt på 35 kW og et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,2 kW/kg og ikke afledt af motorcykler med mere end den dobbelte maksimale motoreffekt.
Det springende punkt er, set med mine øjne, om den maksimale motoreffekt, der omtales i de sidste to ord, er den tilladte (35kW) eller om man mener at du under alle omstændigheder højst må drosle max 50% af den i typegodkendelsen anførte effekt.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det er den tilladte (35kW), der tænkes på.
Altså må du ikke drosle fra mere end 70kW. Om du drosler fra 68kW til 5kW er lovmæssigt fuldstændig ligegyldigt, blot den aktuelle maksimale effekt ikke overstiger 35kW.
Let forståelig bestemmelse??, Tja efter de mange indlæg omkring netop denne regel i dette forum at dømme må svaret være et rungende NEJ!!
jun 2016
Følger: 7 Følgere: 226 MC-er: 1 Emner: 59 Svar: 226
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 444
Ikke enig!
At du drosler til 34Hk, fritager dig ikke fra reglen om, at max effekt inden drosling højst må være 96 Hk. Du kommer nok til at blande det sammen med, at man med det gamle lille MC kort gerne måtte køre en mc, der var droslet fra mere end 96 Hk. Dengang var der nemlig ikke nogen bestemmelser omkring hvor stor en mc du måtte drosle.
Der skal såmænd nok være nogen, som stadig kører rundt med det lille (34hk) mc kort, fordi de aldrig har fået opgraderet til A (ubegrænset effekt). Og dengang var det helt i orden at drosle fx en ZX9R til 34Hk og efterfølgende køre den på et lille kort, den går ikke efter de (ikke helt så) nye regler. Men har man "lille" MC kort, fra før 2013 er der ingen ko på isen, når bare man ikke opgraderer til A2, for så fanger bordet med max 96HK inden drosling......
Let forståeligt, og indlysende retfærdigt?? NEJ!!
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 7 Svar: 157
Drosling af motorcykel til A2