Falske Nummerplader-Sagen afklaret :) {{forumTopicSubject}}
Sagen er nu afklaret:
Lidt om forløbet:
9. aug. forfølger politiet en sort MC med et nr. plade svarende til min (er påstanden, alene betjent, ingen fotos) via Limfjordstunnellen i sydgående retning,kører med 160-170km/t fra politiet i en civilvogn med en hundepatrulje fætter.
d. 14. aug. modtager jeg brev om at ringe ang. forseelsen
d. 16. aug. ringer jeg og snakker med den politiassistent (PA1) der forfulgte en MC, og får at vide at der vil blive fremsendt en 'bøde-forlæg' – og sagen vil ende i retten, hvis jeg føler mig uretfærdig behandlet (Ja – tak)
d. 20. aug. modtager jeg en 'Tilkendegivelse fra politiet', den man modtager, når en betjent har STOPPET en
d. 28. aug. modtager jeg det egentlige bødeforlæg
d. 31. aug. fremsender jeg en mail med anmodning om aktindsigt, så min advokat kan se på sagen
d. 4. sept. ringer jeg for at følge op på sagen om aktindsigt. Sagen er givet til rette person
d. 7. sept. ringer en politikommisær (PK) og forhører sig om sagen. Han stiller sagen i bero, da han erfarer at MC-isten ikke blev stoppet og identificeret, og at jeg ikke har mistet nogle identitetskort.
d. 11. sept. ringer PK og fortæller, at de har frafaldet hastighedsovertrædelse - jeg skal blot fortælle dem, hvem der kørt min MC - "Det kan jeg ikke”. ”Det skal du!”, ”Det kan jeg ikke, for den stod hjemme i skuret" var ordene i korte træk..
d. 24. sept. (ca.) ringer mit centrale vidne til PK og bekræfter, at han og jeg har snakket over mobilen i tidsrummet, hvor PA1 har jagtet en anden MC
d. 27. sept. (ca.) ringer PK og fortæller, at de har snakket med mit ’vidne’. Vidnet kender ikke mig, og PK vil nu overveje sagens afgørelse.
d. 06. Okt. modtager jeg et brev fra politiet, om at de frafalder sagen, idet ’....har besluttet at opgive påtale mod Dem for overtrædelse af færdselsloven….ifm. hastighedsovertrædelse, efter reglerne i retsplejelovens § 721, stk.1, nr.2. Den siger, at ’Påtale i en sag kan helt eller delvis opgives i tilfælde, hvor videre forfølgning i øvrigt ikke kan ventes at føre til, at sigtede findes skyldig.
Altså, de havde ikke beviser for at det var min nummerplade på den pågældende MC. Min MC var jo hjemme i skuret. Der er kun to muligheder: 1) Nummerpladen var forfalsket eller 2) PA havde aflæst forkert.
Man kunne drage den lære, at politiet har svært ved at føre bevis, når en motorcyklist ikke stoppes og identificeres ifm. lovovertrædelsen.
Jeg har lært at være omhyggelig med at have min mobil tændt – med mindre jeg er ude på en frisk køretur.
Egentlig var jeg top-klar til en retssag, idet bevisernes stilling var yderst svag. Den sejr fik jeg så ikke lov til – men brevet fra PK var da en form for en sejr.
Jeg betaler gerne en fartbøde – HVIS jeg har overtrådt loven.
Tak for de mange input undervejs.
Honda Henry
jun 2006
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 33 Svar: 166
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.075
jun 2006
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 133 Svar: 258
maj 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 239
-----------------------------------------------------------
Jeg kan bare ikke lide ovenstående formulering. Det er indforstået at du er skyldig, de kan bare ikke bevise det. Men det kan vel ikke være anderledes. Der er mænd der uretmæssigt er blevet anklaget for et pædofilt forhold og når deres sag afsluttes står der i deres papire noget med at "sagen ikke kunne bevises". Yderst uheldigt. Hvad med "det er ikke sandsynligt at bl.a bl.a".
nov 2005
Følger: 28 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 78 Svar: 233
feb 2007
Følger: 58 Følgere: 45 Emner: 22 Svar: 558
maj 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 323
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.025
De kan se hvor man har kørt ud fra sin mobil og så kan det være svært at bortforklare, hvis man selv kørte mc'en.
Hvis de er rigtigt snu og du har kørt fra fx københavn til odense på 30 min... så kan de også regne en ca. gennemsnits hastighed ud. Jeg har dog aldrig hørt om at sidstnævnte skulle være sket irl, men det er ikke helt umuligt omend usikkerheden ved en sådan måling må være temmelig stor...
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
maj 2005
Du kan slappe helt af med mobilen.
De skal jo også bevise at de havde den på dig da du
kørte for stærkt.
Det er rigtigt at man kan "sjusse" sig til hastigheden
Derudover har færselspolitiet ikke bemyndigelse til at
tjekke din mobil.
Men prøv at intelefoner en bombetrussel. . .
Så skal du se hvor meget der kan lade sig gøre
Når først PET er på banen og man har gjort noget
der er så tåbeligt, er der ikke rigtigt nogen grænser for
hvad de kan finde ud af og hvor meget de har adgang til.
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 25 Emner: 26 Svar: 1.325
Der står ikke, at man pga. bevismangel er nødt til at opgive påtale, selvom man forventer, at sigtede er skyldig.
jul 2005
Følger: 73 Følgere: 69 MC-er: 7 Emner: 37 Svar: 285
Det må sku have været ufattelig frustrerende at blive beskyldt for noget du ikke havde gjort!!!
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 99
De har sgu lidt for travlt en gang i mellem.
maj 2005
Jeg er bange for at du kommer til at æde den bøde. . .
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 99
maj 2005
Det lyder lidt underligt hvis en politimands ord ikker vejer højere
end en alm. borger.
Du må skriver hvad der kommer ud af det.
Hvis du ikke skriver noget vil jeg gå ud fra at du måtte betale
feb 2007
Følger: 58 Følgere: 45 Emner: 22 Svar: 558
Derfor vil betjentens ord altid veje højere end tiltaltes.
aug 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 1
Tak for de mange lykkeønskninger i den sag med kafkaske ligheder. Ja det har krævet en del tålmodighed....stædighed og omhyggelighed.
Speciel da jeg krævede aktindsigt - det var der politiet selv blev klar over at den sag holder ikke (det var en politi kommissær der afgjorde sagen)
Og JO det var sgi lidt træls indtil jeg havde fundet en passende mængde indicier – dá var jeg klar til retssagen.
Mht. mobilen, så har I nok ret i, at det er yderst tvivlsomt om sporing fra mast til mast kan bruges af færdselspolitiet. Kun være rart med en udtalelse fra politiet. Den kan være rat at have tændt. For en del år siden døde en af mine bekendte, da han kørte af vejen på sin MC, og kunne ikke ses fra vejen, forblødte og døde. Havde han en funktionel mobilos – så levede han nok i dag. (Han var dog alkohol påvirket på hans sidste køretur.)
Mark har nok ret mht. påstand mod påstand i disse sager – så længe det er 1 mod 1…..og der ikke er fotos eller video optagelser. Den politikommissær der afgjorde sagen, undrede sig over at 1) jeg ikke var blevet stoppet og forkyndt lovovertrædelsen – 2) efterfølgende at jeg ikke havde mistet nogle idkort – altså havde ingen kunne udgive sig for mig OG den pågældende politimand havde slet ikke stoppet den pågældende MC-driver!
Så kan politiet ikke stoppe en, har de ikke billeder/video, og er der kun en person der forfølger – så er bevis byrden svært at opretholde. Det skal være sådan, at tvivlen skal komme den skyldige og uskyldige til gode.
Enjoy riding at max!
CBR Henry
Falske Nummerplader-Sagen afklaret :)