Tilmeldt:
13. maj 2006 Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 3 Emner: 265 Svar: 603
Trafikdrabsudvikling for mc 2007... {{forumTopicSubject}}
Tallet for 2007 er nu på 32 dræbte på motorcykel (mod "kun" 22 forrige år):
25-03: 21-årig mand
31-03: 24-årig mand og 24-årig kvinde (passager)
05-04: 24-årig mand
15-04: 84-årig mand (på ATV)
24-04: 44-årig mand
25-04: 30-årig mand
28-04: 32-årig mand
01-05: 33-årig mand
05-05: 46-årig mand
11-05: 53-årig mand
15-05: 53-årig mand
23-05: 69-årig mand
24-05: 34-årig mand og 27-årig kvinde (passager)
02-06: 35-årig mand
23-06: 39-årig mand
02-07: 56-årig mand
03-07: 26-årig mand
18-07: 35-årig mand
15-07: 57-årig mand
05-08: 66-årig mand
06-08: 23- og 24-årig mand
19-08: 38-årig mand
21-08: 26-årig mand
28-08: 39-årig mand
03-09: 30-årig mand
09-09: 11-årig dreng (passager)
22-09: 60-årig kvinde (ingen mc-kørekort)
30-09: 69-årig mand
05-10: 29-årig mand
Og sæsonen er endnu ikke slut. Det tegner meget, meget slemt, synes jeg. Dødstallet er med de (indtil videre) 32 i år en stigning på næsten 45,5 % ift sidste år!!! Uanset stigningen i antal nye motorcyklister og de nærmere faktorer omkring skyldsspørgsmål, vejrforhold, fart osv, så forudser jeg en meget restriktiv fremtid for motorcyklister fra politisk side af de kommende år Denne udvikling kan vi/de simpelthen ikke lade fortsætte.
Dræbte motorcyklister:
2001: 12
2002: 24
2003: 25
2004: 24
2005: 17
2006: 22
(((link fjernet)
Seneste dødsulykke:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=56838
Kør forsigtigt derude...
K.
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 3 Emner: 265 Svar: 603
K.
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.820
Det mest interessante jeg får ud af disse tal, er gennemsnitsalderen for dem der er "røget i svinget" er 41 år, og ikke engang tæt på de 25 og 30 år som normalt er de skærende grænser for billigere forsikringer.
nov 2004
Følger: 5 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 21 Svar: 278
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.820
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.846
Selvom jeg også gerne vil være i stand til at køre som 84 årig
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.846
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
2006
Personskader i alt
0- 17 år : 6 mænd 1 kvinde
18 - 24 år: 55 mænd 9 kvinder
25 - 44 år: 155 mænd 11 kvinder
45 - 64 år: 73 mænd 8 kvinder
65 - år: 8 mænd 0 kvinder
Ikke oplyst alder: 1 mand o kvinder
Rart at vide man ikke er i den største synder gruppe mere, men det fik jeg faktisk også at vide da jeg ringede til gf, da jeg syntes deres ansvars forsikring var meget billig.
den rare dame sagde jeg kun vælge alt fra fra en gs500 til en gsx-r 1000(998cc) bare så længe de var under 999 cc..
Og grunden til det var at af deres erfaringer var de helt unge ikke slemme på motorcykel i forhold til f.x. bil og ældre mclister.
Hun kunne bare ikke forklarer, hvorfor de var så sure med kasko.
Men ja tror også på den stigende antal mcister, så har det nok også noget med tallet at gøre, nogen der har en mc kontra bil ? 2007 divideret med antal mcer
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Men - man kan ikke regne en gennemsnits alder ud.
en død er en død og en død for mange! Hvis man regner en gennemsnitsalder ud. kommer en mand på 84 til statistisk at "veje" lige så meget som fire på 21!!!
Vil man se på alder, er man nødt til at dele op i grupper, og så tælle individer op i grupperne. Det er aldersgrupperne fra 21-40 der trækker det store antal!
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 3 Emner: 265 Svar: 603
Kilde: http://www.sikkertrafik.dk/2a63e80/base/2a63e80
De seneste 10 år er der i gennemsnit blevet dræbt 21,4 på mc om året. Det er forholdsvist stabilt i perioden (undtagen i 2001 og 2005) uden hensyntagen til bestanden af motorcykler, som specielt i de sidste par år er steget kraftigt. Ligeledes har antallet af alvorlige ulykker på mc også været forholdsvis stabilt de sidste 10 år med et gennemsnit på 223,3 om året. Heller ikke det tal er specielt påvirket af svingninger i motorcykelbestanden.
Motorcykelbestanden ultimo året (Danmarks Statistik):
1997-2000 foreligger desværre ikke...
2001: 77996
2002: 82533
2003: 87776
2004: 94815
2005: 105257
2006: 118674
2007: 134377 (aug. tal)
Meget groft beregnet: siden 2002 (2001 er et dårligt sammenligningsgrundlag, da året var meget atypisk) er antallet af mc steget med 51844, altså næsten 63 %). Men hverken dødstal eller antal alvorlige ulykker følger en tilsvarende stigning, på nær i år som er markant anderledes.
Ser vi på bestanden ultimo 2006 ift aug 2007, er der indtil videre en stigning på 15703 motorcykler, eller ca 13 %. Antal dræbte er til gengæld (bare indtil videre) steget med 10 ift 2006, eller ca 45,5 %. Meget groft kunne man måske have gætte på en stigning i dødstallet på selvsamme 13 % (dvs ca 25 dræbte i år), men det er altså langt højere.
Statistik er altid svært at udlede noget konkret og håndfast af pga støj og forskellige kilder, men i mine øjne er der bestemt tale om en stigende udvikling.
K.
P.S. Er der nogen, der har en ide om, hvorfor trafikdrabstallene for 2001 og 2005 falder markant udenfor gennemsnittet? Kom der ny lovgivning, afgiftsændringer, var vejret elendigt/supergodt osv? Jeg gætter selv på, at tallet for 2005 er så lavt, fordi klippekortsordningen blev gennemført 1. sep 2005.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg er grundlæggende helt enig med dig. Vi kan ikke finde en naturlig acceptabel forklaring(læs undskyldning) for de mange dræbte i år. Der er flere!
Desværre - jeg ved det er lidt tought - ser man en del tendenser herinde til at gribe efter halmstrå og lukke øjnene for realiteterne.
Husker ikke nogen bestemte bias-givere i 2001.
Vi har en væsentlig bias- giver i år ift 2006. I fjor startede sæsonen meget sent, mens den i år startede meget tidligt.
Det kan vi dog ikke bruge fuldtud til at jævne væksten i dræbte ud med. Sæsonen i år erjo ikke slut, og desværre har vi nok ikke set årets sidste MC-dødsfald.
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.075
Vi er nødt til at sortere lidt i de dødsulykker, nogle af dem er særdeles selvforskyldte !!
mar 2007
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 1 Emner: 31 Svar: 226
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.075
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
1994: dræbte 40, antal registrerede MC'ere: 47.300
1995: dræbte 35, antal registrerede MC'ere: 49.300
Altså en risiko på 0,085% for at blive slået ihjel i 1994.
Risikoen i dag er så ca. 0,02% (32 dræbte holdt op mod ca. 130.000 indregistrerede motorcykler)
HEUREKA - det er således ca. 4 gange sikrere at føre MC i dag set i forhold til 1994
Så er der lige 2001 - Lav dit eget regnestykke og du vil se hvordan du nemt og bekvemt kan manipuler med talmateriale for at få det resultat der passer i dit kram.
Summa summarum - en dødsulykke er en for meget, så lad os fokusere på hvordan de nedbringes i stedet for at fordybe os i studendikos/akamemisk statistik.
Lidt provokativt måske :o), men kommentarer er velkomne.
JLL
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Håber det en dag giver sig udslag i Jeres forsikringspræmier.
JLL
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
Alt for mange er døde i år JA det er mindre farligt end tidligere? sikkert, det siger tallet jo ...
Skal der gøres noget? JA en er en for meget.
OG jeg er så træt af tal herinde...
DER DØR FOR MANGE færdig!!!
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Jesper, ja gu fanden dør der for mange, men hvad skal vi gøre for at undgå det, konstateringer er der mange af på MCG, men knapt så mange forslag til løsninger -please please, prøv at komme med gode forslag man kan tage op politisk, inden vi får trukket køreveste, max 80 km/t m.m. ned over hovedet,
JLL
feb 2006
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 207 Svar: 1.117
mar 2007
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 1 Emner: 31 Svar: 226
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 3 Emner: 265 Svar: 603
1993 - 26 dræbte (bestand = 45930)
1994 - 40 dræbte (bestand = 47313)
1995 - 35 dræbte (bestand = 49270)
1996 - 23 dræbte (bestand = 51974)
1997 - 19 dræbte (bestand = 55607)
1998 - 21 dræbte (bestand = 59889)
1999 - 26 dræbte dræbte (bestand = 64013)
2000 - 24 dræbte (bestand = 69231)
2001 - 12 dræbte (bestand = 73695)
2002 - 24 dræbte (bestand = 78390)
2003 - 25 dræbte (bestand = 82731)
2004 - 24 dræbte (bestand foreligger ikke)
2005 - 17 dræbte (bestand = 94815)
2006 - 22 dræbte (bestand = 105264)
2007 - 32 dræbte (bestand = 118725)
Her er ingen manipulation af statistiske data. Det er ret tydeligt at se, at der på trods af stigningen i antal motorcykler ikke sker de store ændringer i antal dræbte, som hovedsageligt ligger omkring de 20-25 om året på trods af, at bestanden af motorcykler stiger støt.
Så spørgsmålet er, om det høje tal i 2007 er et enkeltstående udsving ligesom i 1994/1995, eller om det er tendensen fremover. Det må vi desværre vente et par år med at se. Jeg tror dog personligt ikke på, at det høje tal i år alene kan tilskrives/undskyldes med den store tilgang i nye motorcyklister. Det mener jeg bestemt, at tallet er for højt til.
Mht antal ulykker og deres fordeling over antal personer, så ser jeg ikke rigtig nogen forskel i, at samme person indgår mere end 1 gang i statistikken. En ulykke er en ulykke og en dræbt er en dræbt.
Mht hvor sikkert det er i dag at køre mc ift 1994 eller 1995, så mener jeg ikke, at det alene er nok at se på antal mc og antal dræbte. Der sker meget med den teknologiske udvikling over 13 år bl.a. indenfor bremsesystemer, dæk, bedre køreuddannelser, vægt på cykler osv, som nok har del i æren for, hvorfor det i dag er mere sikkert. Det er således svært direkte at sammenligne to år med 13 års mellemrum.
I juli 1996 blev reglerne for motorcykelkørekortet lavet om bl.a. på grund af de mange ulykker årene forinden. Spørgsmålet er så nu, om det høje drabstal i år betyder, at vi i nær fremtid vil opleve en række politiske indgreb for at påvirke udviklingen, eller om man blot vil trække på skuldrene og sige: "det er bare, fordi der er kommet flere motorcyklister på vejene". Jeg tvivler...
Og hvorfor så alle disse tal hele tiden, spørger I? Ja, vi er da nødt til at blive klogere på statistikken, hvis vi skal komme med nogle ordentlige argumenter til, hvorfor man ikke skal indføre diverse restriktioner imod os, som ikke vil have nogen større effekt på uhelds- og drabstallet men til gengæld vil gøre det rigtig surt at være motorcykelentusiast. I skal ikke regne med, at fremtiden for os ser lysere ud, hvis vi blot læner os tilbage i blind tiltro til, at politikerne er på vores side og nok skal gøre det rigtige.
Når Karsten Nonbo eller Christian Wedell-Neergaard udtaler sig om motorcyklister, sker det sjældent med positiv tale. Og når de så samtidigt oplever, hvordan selvsamme folk sviner dem til med usaglige emails og lignende og der endda bliver skrevet om det i pressen, ja så har de nok næppe tænkt sig at blive mere positive overfor os fremover. Og det er altså personer, som der lyttes til i de højere kredse, når der diskuteres tiltag for/imod os. Vi har desværre ikke rigtig nogen organisation, som i disse sammenhæng kan mægle og forsøge at påvirker de politiske beslutninger.
Det kunne bestemt være rart at kende lidt mere til baggrunden for og faktorerne omkring de mange ulykker. Var det pga fart, spiritus, dårlig vedligeholdelse, manglende kørselserfaring, var det billisten eller traktorens skyld, har alder noget at sige osv.
K.
P.S. Det er ganske rigtigt, at emnet er blevet diskuteret meget i år, og det kan måske have påvirket folks entusiasme og motivation for at køre motorcykel i negativ retning, hvilket selvfølgelig er uheldigt. Det er bestemt ikke meningen. Jeg tror, at jeg opretter en gruppe, hvor interesserede kan være med til at diskutere den slags, hvis den ikke allerede eksisterer.
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 3 Emner: 265 Svar: 603
www.motorcykelgalleri.dk/grupper/sikkermctrafik
K.
mar 2007
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 1 Emner: 31 Svar: 226
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Personligt kunne jeg godt tænke mig en mærkefordeling/typefordeling af de maskiner der chrasher, dette findes dog ikke. Jeg havde på MC-udstillingen sidste år en god snak med den ansvarlige for Politiets statistikker, og ikke engang de havde grundlaget for dette - de har naturligvis oplysningerne i ulykkesrapporterne, men de registreres ikke.
Jeg er i øvrigt enig med dig i at denne diskussion ikke kan komme op for tit - og jeg synes personligt ikke den skal gemmes væk i en gruppe, også folk der ikke nødvendigvis er interesserede i "sikker trafik gruppen" bør mindes om dette fra tid til anden, kan det bare få et par enkelte til at tænke sig (mere) om når de kører, så må det da være det værd.
JLL
Trafikdrabsudvikling for mc 2007...