{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.554 visninger | Oprettet:

Politi i egen bil - hvad må de? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en kammerat, der er blevet stoppet af en politimand, der kørte i sin egen bil. Han blev således målt på bilens speedometer og sagde at bilen efterfølgende skulle på rullefelt for at blive "kalibreret". Men siden politimanden var alene i sin civilbil og ikke har en optagelse af farten, så kan han vel påstå at min kammerat kørte alt mellem 10 og 200 km/t for meget... Og så er det jo ord mod ord... Hvordan fungerer det? Må han det, eller skal min kammerat stå på at det er ord mod ord?
Jeg mener, det er noget farligt noget, hvis en politimands ord pludselig er det samme som fakta...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Politi i egen bil - hvad må de?
  • #1   22. sep 2007 Det er vel bare at tage den i retten. Han kan vel intet bevise.. Såsom foto osv. Men ved ikke hvad han må, tvivler dog på han må eftersætte i civilt løretøj uden sirene/blink..

• #3   22. sep 2007 Han kan ikke bevise en skid .... ville helt sikkert tage en tur i retten og håbe på det bedste ....

• #5   22. sep 2007 hvis det er noget der gælder kørekortet, så ville jeg kontakte FDM. og bede dem henvise til en advokat, du skal ikke betale for det hvis du ikke bliver fundet skyldig, men møder du bare op selv, så kan du være sikker på at du bliver den der går der fra som taber...

• #6   22. sep 2007 er ikke helt sikker... men mener at en betjents ord vejer dobbelt, da han er tjenestemand vs. almindelig borger.. men mener ikke han kan gøre noget når han var i egen bil...

• #7   22. sep 2007 Advokat Jakob Fastrup............mc touring nyt har hans annonce i hver gang.

Min bror og jeg har brugt ham et par gange og han er knald hamrende dygtig i trafiksager

• #8   22. sep 2007 Dannie har ret.
    Politiet har samme beføjelser i en privat bil som i en patruljebil, dog kan de ikke køre udrykning på samme måde som i en patruljebil.
    Men tag den bare i retten, jeg tvivler nu på at de tror mere på dig fremfor politimanden.

• #10   22. sep 2007 HUSK at en politimand er politmand i alle 24 timer af døgnet. Hvis han finder det nødvendigt at køre stærkt i sin egen bil, motorcykel, lastbil, autocamper m.m, for at stoppe en strafbarhandling, ja så har han tilladelsen til dette.

• #12   22. sep 2007 Jeg har på egen krop prøvet en tur i retten. Politimandens ord er lov. Hvis han siger at man har kørt uforsvarligt, så har man gjort det. Det er trist og meget frustrerende, men sådan er det desværre.....

• #13   22. sep 2007 Færdselsbetjente kører ofte alene i bilerne hvorfor der ofte kun vil være én betjent der har set forséelsen, som i dette tilfælde. Ligeledes kører rigspolitiets færdselsafdeling ofte rundt i civilvogne, og de må godt eftersætte uden blink og lyd (det ville være RET svært at få en 500 meters måling på en bilist hvis betjenten gør opmærksom på sig selv)

Således kan der både i tjeneste og uden for tjeneste være tale om: én betjent, civilt køretøj, ingen blink eller lyd.

Dernæst er der jo heller ingen beviser i en sag om for tæt kørsel og lignende, og her har man kun betjentens vidneudsagn for at det er sket.

Dertil kommer at en betjent altså ikke kun er betjent indenfor arbejdstiden, man er betjent 24 timer i døgnet. Dvs. han har ikke nødvendigvis pligt til at skride ind i noget væsentligt større omfang end en almindelig borger, men han har retten til det.

Man kunne også spørge sig selv om hvorfor en betjent skulle bruge sin fritid på at stoppe en trafikant som han ikke kender, uden at der er noget om sagen.

Hvis man lyster, kan man nemt for verificeret hvad jeg skriver i indlægget ved at se videopolitiet (mener jeg de hedder) som er lavet af tv2 syd. Afsnittene findes på nettet.

• #14   22. sep 2007 En tur i retten er da det eneste rigtige at gøre ved det, for hvis det er som beskrevet, holder den ikke vand. Men tror nu heller ikke de køre den så langt, da de godt ved at den ikke holder...
    Ingen beviset, ingen dom, alle er uskyldige, til det modsatte er bevist... Og der er ikke noget bevis, og de må ikke ta en måling på et speedometer....

• #15   22. sep 2007 en bekendt har været igennem samme. de frafaldt sigtelsen da han ville have dne igennnem retssystemmet.
    Han havde kørt for stærkt, men langt 50km/t mindre end betjenten sagde. Derfor han nægtede.

Hvis din ven hr kørt som betjenten sagde, så skal han betale ved kasse 1. Er det en gang løgn, ja så nægt det!

• #16   22. sep 2007 Den er godt nok svær den der!

To holdninger. Tag det som en mand og indrøm det og gå med til en måske forkert og fejlbehæftet måling. Måske en helt ugyldig måling.

Den anden. Hvorfor fanden skal man betale hvis man kan slippe? Hvis de ikke har andre beviser end en politibetjents ord og der hverken er video eller andet så kan betjente jo rent faktisk rende rundt og klantre folk for hvad de vil UDEN beviser.

Vores retssystem bygger på beviser, vidneudsagn osv. Det er hvad de slår på hvis vi selv har brug for hjælp hvis vi kommer galt af sted som ved overfald. Der er brådne kar hos politiet også - kan slet slet ikke se at man så partout skal tage deres ord for lov og kunne dømme efter dette! Det er sgu forkert.

I andre husker vel sagen med ham der filmede Rigspolitichefen. Han endte vel selv med en sigtelse for at ville bevise at der var blevet kørt for stærkt. MEN det var utrolig svært for politiet at opnå en måling ud fra materialet.

Løgn og latin. Og hvis vi i vores samfund nu skal til at indordne os under hvad politiet behager er det helt forkert. Hvad fanden er det for noget smiley

• #17   22. sep 2007 Barcode.

Jeg har hørt om en betinget frakendelse som røg i retten på baggrund af en speedo måling.

• #18   22. sep 2007 Tak for de mange svar! Jeg vidste sgu ikke lige hvad jeg kunne råde ham til, men syntes at det var lidt underligt... Måske skulle han ringe til FDM eller noget - i hvert fald snakke med en, der kender til systemet :o)

Jeg skal nok lige poste når jeg hører, hvad der sker i sagen - så ved vi det til en anden gang.

• #19   22. sep 2007 Jeg mener, at der er noget med, at en kalibrering af civilbilen's speedometer skal foretages før bilen har kørt 300 m efterfølgende.

• #20   22. sep 2007 Mogens S.
    Det er tilladt for politiet at stoppe fartsyndere i deres fritid, også i deres private biler.
    Iøvrigt så bliver overtrædelse af færdselsloven betragtet som en forbrydelse.

• #21   23. sep 2007 Hvad må DU i egen bil,- må du køre for stærkt og skide på reglerne bare fordi der ingen politi er i nærheden? :o)
    Hvorfor er det kun hvis politiet har beviser at man vil indrømme det? Man ved inderst inde godt om man har gjort det eller ej.. Og har man gjort det,- så er der jo ingen grund til at prøve på at snyde og lyve sig fra det. Er man mand nok til at bryde loven, så er man vel også mandfolk nok til at tage sin straf hvis man blir bøffet. I stedet for på ynkelig og bedste tøsedrenge-manerer at prøve på at lyve sig fra det.

• #22   23. sep 2007 giv nu manden nogle gode råd og vejledning

og så glem DE SKIDE MORAL PRÆDKENER... det er til at blive åndsvag at alle jer der gerne ville være betjente, men ikke er blevet det fordi i er for dumme eller fede

• #23   23. sep 2007 Claus, skal moral prædikenerne så skiftes ud med tilsvining mener du? Et retorisk spørgsmål, men ud fra dit indlæg kunne det godt opfattes sådan.

• #24   23. sep 2007 claus K det var da noget af en påstand du kommer med der.. Og hvad med du droppede de tilsvininger?

• #25   23. sep 2007 hvorfor !!! det er da til at få blod ud af ørene, at høre på det morale pis...

• #26   23. sep 2007 HALLO claus K, kan vi så lige få en sober tone !!

Folk har ret til at ytrer deres mening, også hvis de mener at manden skal betale, for at have kørt for stærkt.
    Det giver ikke dig ret til at svine folk til! Men du har heldigvis også ret til at have din holdning, bare du udtrykker den på civiliseret vis.

Har manden kørt for stærkt, bør han betale bøden. I stedet for at bruge, systemets recurser (mine skattekroner) på at slippe!!!

• #27   24. sep 2007 Ja... Tilsvininger nytter ikke noget... Men spørgsmålet er jo netop, hvor god målingen er, og om man kan sige noget fornuftigt om hastigheden på tidspunktet...

• #28   24. sep 2007 Anders: Han skal bare tage den i retten, længere er den ikke. For at gøre det er han selvfølgelig nødt til at nægte sig skyldig.

Claus K har til dels ret, han siger det bare på en meget direkte og knap så velset måde smiley

• #29   24. sep 2007 mogens S - hvis en betjent bliver blitzet i tjeneste, så er det lige så meget en overtrædelse af færdselsloven, som hvis han er uden for tjeneste, og han får en bøde på lige fod med os andre.

• #30   2. okt 2007 Er et par gange blevet kontaktet af betjente DAGE efter forsegelser, hvor de siger de har prøvet at følge efter mig, men at det ikke er muligt!!!! NU ved jeg jo selv hvordan jeg har kørt på pågældende tidspunkt, og bliver harm over en sådan påstand. IKKE sagt jeg ikke kører for hurtigt, MEN at påstå de ikke kan følge med COMMON den ene gang var jeg i svingbanen og passerede betjenten med MAX 60!!! han holdt stille, kæmpede derefter for at komme ind i svingbanen (lange bro kbh) det tager noget tid, hvis man ikke holder afstand til den forand holdende. Derefter eftersætter han mig, som han på det tidspunkt ikke kan se, da jeg jo ER drjet for længe siden. Han drejer så videre til højre 2 gange, ligesom mig, og ud på vasbygade (iflg hans udsagn for rødt for at nå mig.) hvorefter jeg iflg hans udtale med DØDSFORAKT siksakker mellem bilerne længere fremme. (der var rødt, og jeg kørte faktisk frem på striben mellem 2 biler, startede hurtigere end dem, og op til omkring 80.. fartgrænse der er 70!!! Jeg drejede så lidt længere fremme, men det opdagede han ikke, og så var jeg på arbejde.. I HANS VERSION havde jeg kørt så hurtigt at han ikke kunne se mig på vejen mere, og han sagde han havde måling på min 150... Jeg skreg af grin, og sagde at den ville jeg have skrifteligt. Han sagde at bare vi blev enige om at jeg havde kørt120, så kunne vi slutte sagen ved det, og han sendte bare et bødeforlæg på det DOH. Fortalte ham, at havde han ingen beviser, havde vi ikke noget at tale om. Lagde så på, og kontaktede vagthavende, og fortalte at jeg ikke ville finde mig i det svineri, og hvor jeg kunne indgive en skriftelig klage over manden? Fik at vide jeg lige skulle slå koldt vand i blodet. Han talte med ham, og vagthavende ringede tilbage og sagde at det skulle jeg ikke tænke mere over. Det var også fint, hvis ikke det var fordi jeg de næste 2 uger NÆSTEN dagligt så en rød Fiat forfølge mig hele vejen til min arbejdsplads.. Så ringede jeg igen til vagthavende, og siden har jeg ikke set ham!!!

Nogle af dem er sgu syge magtliderlige idioter. MEN de fleste er sgu flinke, og til at tale med. OG JA jeg betaler hvis jeg får en bøde, det er jo mig der har dummet mig..

/Jesper

• #31   3. okt 2007 Ok. Det er faktisk en god pointe. Jeg skal sige det videre til min kammerat - der i øvrigt ikke har hørt noget endnu...

• #32   3. okt 2007 damn det var da egentligt et skod indlæg jeg lavede der, helt uden linieskift.. lol

Shit happens

• #33   3. okt 2007 Så længe der er punktummer og et par kommaer, så går det. :o)

• #34   3. okt 2007 ja, men det er stadig svært at læse mit indlæg.. pinligt for en der prøver at blive bedre til at skrive lol

/Jesper

• #35   4. okt 2007 Jeg er nu helt med på hvad du mener :o)

Kommentér på:
Politi i egen bil - hvad må de?

Annonce