{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.254 visninger | Oprettet:

Hvornår har i nok hestekræfter? {{forumTopicSubject}}

Ja hvornår er nok, nok?

Jeg har selv 28 hk på min lille 250cc kawasaki, og jeg kan da godt mærke det ikke er nok i alle situationer, men det var nuvel det budgettet rækkede til. Hvad siger i erfarne kørere, er det bare jo flere jo bedre, eller har i en øvre grænse?

Jeg er selv A2 kører, og til langt de fleste ting kan jeg godt forestille mig de 48 hk er rigeligt, men nu har jeg jo heller ikke prøvet noget kraftigere....

Jeg ser gerne en fin og fornuftig debat om emnet, med saglige og gode argumenter smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår har i nok hestekræfter?
  • #1   14. aug 2019 potens forlænger er jo den med flest heste.
    ser ingen grund til at have mere end 100hk. der er så meget andet der er flere at lave om på sin MC, som gearingen. kører selv på 191 HK men får aldrig udnyttet dem. ligesom racer kører en del over 200 hk


  • #2   14. aug 2019 Syntes ikke nok, er nok. smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #3   14. aug 2019 Min erfaring siger mig at vægt/effekt forholdet er ret afgørende for fun factoren.
    Min nuværende motard med kun ~42hk og 101 kilo, gør det ret godt. Den styrer og bremser som bare fanden, og der er nok power i den til 140km/t og siden jeg kun gider køre små veje, er det fint.

    Hvis man besidder en vis mængde selvironi, bør man have en MZ'er i sit liv på et tidspunkt. Den blå i min profil, kørte jeg en del sjove ture på, hvor den (og jeg) overraskede en del folk. smiley

    Honda Grom MSX125 er også mega spas - omend kun i byen...


  • #4   14. aug 2019 køre på en ktm 640 med 56 hk og er gået tilbage til motard stilen istedet racer/jeg har flere heste end dig stilen. har dog også en gammel Kawasaki 550 til hygge ture smiley

  • #5   14. aug 2019 Enig med MZ´eren - man værdsætter så mange ting når man har haft sådan en smiley

    Mht HK så har jeg 50 på min maskine gennem 9 år, jeg tvivler stærkt på at jeg bytte den ud med noget andet. Så længe jeg er begrænsningen er der ingen grund til at opgradere smiley


  • #6   14. aug 2019 Jeg købte for snart 10 år siden en GSXR1000 K8, 185 hk, omkring 112 Nm, lynhurtig maskine beregnet til banerne, synes jeg, uden afgift, men vi skal lige pludselig have en dreng, så den kommer lidt i baggrunden, og for en måneds tid siden solgte jeg den, det er for farligt med sådan et vilddyr, den har stået uberørt altid.

    Startede med 125, 250, 500, 750,900/1000, 185 og nu CB500 med 58 hk, den er bare sjov:)
    Har dog flere andre typer mc, men de er ikke på plader.

    Dengang i 70erne gjaldt det for mig bare om at komme sikkert op i den 4 cylindrede liga, det var målet, og det blev nået via en masse klassikere, men idag ville jeg nok være endt på en V2 mellem 750 og 1000 ccm.

    Synes CB500 er en fin og svingvillig bike, man smiler når man har været ude og race, det behøver man faktisk ikke 150-200 hk til, det er køreglæde det drejer sig om smiley


  • #7   14. aug 2019 Min nuværende 1200 med små 100hk er hverken sjovere eller dækker mit behov bedre end min forrige 650’er med 58hk.
    Der er mange andre ting ser gør en mc sjov kg Interessant end bare HK. Har haft en 250’er V2’er med 42hk og en køreklar vægt under 150kg. Det var klart en af de sjoveste motorcykler jeg har haft, forudsat jeg lå på tilpas snoede veje.


  • #8   14. aug 2019 har pt. BMW 160 hk.
    pisse god til turen syd på.
    rimelig god på landevejene.
    men en anelse kedelig på trods af pruhestene.


  • #10   14. aug 2019 Nok er, når man er lidt bange for den og har respekt for, hvad kræfterne kan gøre.
    Har en XT660R med 48 heste/160 kg, det er ihvertfald ikke for meget, men som andre giver udtryk for, så er hele cyklen personlighed ikke kun antallet af hestekræfter.
    Der er også stor forskel på hvordan 120 heste i en R6 og det samme i en GS1200 føles.


  • #11   14. aug 2019 Nuværende 107 HK er helt fint.

    Jeg drømmer dog om en low rider, med langt færre HK, men hvor jeg kan sidde lidt mere tilbagelændet, med en halv æggeskal på knoppen og et par runde solbriller på, mens jeg cruiser stille og roligt derud af. Temperamentet er dalende i takt med de grå stænk i toppen er tiltagende.


  • #13   14. aug 2019 det er ligegyldig om du har 200 hk hvis maskinen vejer 600 kg for at at tage et eksempel det altafgørende er vægt divideret med HK

    det bedste du kan gøre er at finde en maskine som kan give dig et los i røven når du gerne vil have det uden at du føler du har mistet kontrollen for mit eget vedkommende der har jeg en 380 cc 2 takt med 67 hk på motoren med en vægt på lige omkring 100 kg den er selvfølgelig til bane men jeg kunne virkelig ikke se mig selv få nummerplader på den for den flyver på baghjul af sig selv de første 4 gear og med usædvanlig lidt hjælp i 5 også, den ville ikke være specielt velegnet til gadekørsel pga det voldsomme antal hk vs vægt


  • #14   14. aug 2019 Det kommer meget an på hvor man kører, hvis det er ud af en lille snoet vej eller ind gennem en skov skal der ikke så mange HK til før det er spændende.



  • #16   14. aug 2019 Det er ligesom med værktøj, en til hvert formål må være det optimale.
    Jeg kunne godt bruge et ordentligt skrummel også til at køre ude på motorvejen med smiley


  • #17   14. aug 2019 Jeg kan have det lige sjovt på min YBR 125 med 10 hk som jeg kan på min ZRX med 125, detafhænger kun af hvad jeg gør på dem og de har hver deres kvalitet..

    Heste siger mig ikke alverden, det gør kørbarhed og funfactor derimod


  • #18   14. aug 2019 Spændende at høre alle de gode inputs! Som mange af jer siger, kommer det an på maskinen og hvad man skal, og den overbevisning deler jeg nu også. Hvis i skulle have en maskine der var sjov på motorvejen og i skoven, hvad ville den gyldne middelvej så være i forhold til motorkræfter?

  • #19   14. aug 2019 Tenere 700
    smiley


  • #20   15. aug 2019 Min nuværende med 215hk på hjulet er alt for meget.

    Jeg kan på ingen måder bruge det på vejen.
    Bevares. Det er da sjovt.
    Meget endda
    Men synes også min tidligere Z1000 med lidt over 120 hk var sjov.
    Og den var ikke lige så utilgivelig.

    For mig passer omkring de 120-140 hk perfekt


  • #21   15. aug 2019 Det afhænger af hvad det er på...
    Min zx10 med 128 på hjulet har nok til det jeg bruger den til. Men min heinkel med 9,6hk har også rigeligt for sådan en...


  • #23   15. aug 2019 Den MC jeg har haft med det bedste træk i alle situationer, var en Honda Super Magna årg.87 med 82HK, den har en V4 motor med et fantastisk bundtræk smiley

  • #24   15. aug 2019 Ned af langsiden ville jeg gerne have haft 100hk mere... Men da baghjulet slap ud af svinget og kostede en brækket hånd ville jeg frygtelig gerne have haft 100hk mindre...... smiley

  • #25   15. aug 2019 tænker omkring 100hk.. jeg er endnu ikke blevet træt af mine 100ish hk smiley men det afhænger jo meget af kørsel.. om du bare vil ligeud med raketfart eller svingture

  • #26   15. aug 2019 lidt ligesom: hvor mange armbøjninger kan Chuck Norris tage ??? dem allesammen
    sådan har jeg det også med hk, jeg kan også køre stærkt på små veje


  • #28   15. aug 2019 Pt har jeg 72 - det er fint til mig. På motorvej ville 10-20 stykker mere ikke gøre så meget, men 0-100 på under 4 sek kan da godt fremprovokere et smil hos mig.

    Jeg byttede kværn med en kammerat på et tidspunkt - han havde en BMW S1000RR - den var over min grænse. For hulen den var vild (og sjov, bevares), men havde jeg sådan en, havde jeg slået mig selv ihjel på en uge smiley

    Min gamle ZR550 savner jeg stadig. Jeg mener den havde omkring 50 - ikke så hurtig som min ER6F, men jeg elskede at køre på den ... jeg bytter tilbage til sådan en en dag, når jeg finder et fint eksemplar smiley


  • #29   15. aug 2019 Lige gået ned fra 25 til 11 hk. Ikke noget problem. Motorveje holder jeg mig dog fra. Kørte til Tyskland på 16 hk, (Lifan 250) og flere gange til Jylland på 11 hk (Haojin) og 14 hk. (MZ). Min "store" MZ'er havde 21, det var fint til motorvej , Suzuki Inazuma 250 ccm klarede også en tur til Sverige fint. Flere gange Tyskland på MZ ETZ 150.

    Nu Keeway 125 med 11 hk. Endnu ikke langtur. Bosat i Nordsjælland


  • Kasper C
    Kasper C Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Svar: 17
    #30   15. aug 2019 Jeg har 120 HK, og det er mere en rigeligt. Jeg ville hellere bytte dem til f.eks. 80 HK og så langt længere på literen.

    Mvh

    Kasper
    www.onetallrider.com


  • #31   16. aug 2019 Jeg har en i hver lejr, en Thunderbird fra 53 med ca 30-40 hk og en Daytona fra 2007 med ca 130...Jeg kører efter hvad humøret er, som regel godt når man er på 2hjul, man når at se lidt mere på turen med de færre hk og når man vil have udfordringer og alt til at gå op i en højere enhed, bliver det "The Cooler King" som står for tur ??Jeg har også sidevogn til den gamle så familien kan være med...Hvis penge ikke var en begrænsning havde man jo nok maskiner til et hvert formål, med tilpas hk.
    Hvis du køber og kører med hjertet kan det ikke gå helt galt...


    profilbillede
  • #33   16. aug 2019 Jeg har alt for mange heste i forhold til mit "skill-level".

    Jeg ser sådan på det, at det er bedre at have dem og ikke bruge dem, end at have brug for dem og ikke have dem.

    Men den kører skide godt, jeg kan køre langt på den og opfyldet alle mine behov



  • #34   18. aug 2019 145-150 HK på baghjulet har min Honda,
    (men det er langtfra det vigtigste)
    Mine behov er en bike hvor konen sidder godt (bagpå)
    Den skal være sjov/sporty når man kører alene.
    Den skal også kunne bruges til længere ture uden at man skal til kiropraktor....
    Den skal helst have kardantræk og mulighed for sidetasker...
    Og så skulle jeg naturligvis syntes at den er flot..
    ja det var mine kriterier... Honda VFR 1200f V4 173 HK 129 nm... 0-200 kmt. På 8,9 sekund er en sidegevinst.


  • #35   18. aug 2019 jeg har 186HK på hjulet på min zzr1400 er det er vel nok, men ku da godt bruge lidt ekstra en gang imellem, men sådan er det vel altid

  • #36   20. aug 2019 De 37 på min CB400F har altid været et sweetspot for mig smiley Så trods alt muligt fra 18 til 81 heste, er jeg vendt tilbage til den.
    MZ'en er sjov som folket skriver, men sgu ikke pga kræfterne.


  • #37   20. aug 2019 Lige på den nuværende tidspunkt synes jeg at en MC med ca. 50 HK er nok for mit brug, men havde du stillet det samme spørgsmål for 10 år siden så svaret ville være at de 170-180 heste som var i min ZX10R var ikke nok, den kunne jo ikke køre mere end 156 i 1. gear, hvis jeg husker rigtigt smiley
    I dag har jeg en helt anden ønske til min MC, og det er at den skal kunne lidt af hvert, den skal være blandt de bedste til terræn (Fordi køreren er ikke selv god til det), den skal kunne begår sig på motorvej og asfalt kørsel.
    Den skal næsten kunne det hele, lige bortset fra langturs kørsel på motorvej, f. eks. herfra til Rom.


  • #38   21. aug 2019 Har nok på hovedveje og biveje. Mangler en anelse på motortrafikveje. Mangler ca. 14 på motorveje.
    Keeway RKS 125, 11,4 hk, topfart 95 km/t

    Tommy Rønn (den bedste motorjournalist) skrev engang om 125ccm kinesere: "Du har ikke købt en MC, men en kraftig EU-scooter".

    Han foretrak i øvrigt klart de små kina-125'ere frem for 45-scooterne, som han vist kaldte chikaner i trafikken.



  • #39   21. aug 2019 Jeg har kørt til Berlin på en aprilia RS50 der kørte 100 km/t. Den var fint hurtig til dengang jeg havde den.

    Af motorcykler har jeg haft fra 45 til 150 hk. Hver ting til sin tid.
    Pt har jeg en Yamaha xj6 diversion med 78 hk. Det er nok til at more sig, men mangler lidt kræfter ud af svingene.
    Yamaha MT09 115 hk. Den har kræfter til ud af svingene. Og en gsxr750 k7 banecykel med 150 hk. Den er perfekt til mig på bane smiley


  • #40   21. aug 2019 #38
    Jeg kører selv på en 250cc med 28 hk, og som du siger mangler jeg heller ikke rigtig noget i byen og på landevejen, men på motorvejen kunne jeg bestemt godt bruge nogle flere heste!


  • #41   21. aug 2019 Jeg har kørt på hyosung gt650r i de sidste 10år

  • #42   21. aug 2019 #41

    Så vil jeg mene du udstået din straf.....


  • #43   21. aug 2019 ???????? ja det må du nok sige men den køre nu okay

  • #44   21. aug 2019 Fik kortet sidste og og har nu på 1,5 sæson kørt cruiser med 50hk. Men jeg kører mest til/fra arbejde og på motorvej. Så den er nu skiftet ud med en CBF1000 med 107hk, jeg bruger dem overhovedet ikke fuldt ud, men hvor er det bare blevet 7000 gange mere behageligt at køre. Og til mine små ture på de snoede er den også helt fantastisk. Kan umuligt forestille mig at gå tilbage.
    Har også 2 ældre GPZ’er en 600R med 75hk og en 900R med 115hk. Der mærker jeg helt vildt forskel. 600’eren tæsker løs i omdrejningerne selv inde i byen, hvor en 900cc motor er meget roligere og kan køres meget mindre hidsigt.


  • Hans P
    Hans P Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 6 Svar: 3
    #45   21. aug 2019 Jeg kører en Suzuki gn 250 , men undgår motorveje , da jeg er over 70 år og ikke ret megen erfaring . Så er enig i at så længe føreren er begrænsningen er HK ikke.

    "Baby wanna get in this S-Class, little mama she just wanna go fast
    You know baby you don't get a free pass, so I told her: ass, gas or grass
    Rolex with the diamonds keep me shining
    Gotta have perfect timing when I'm riding"


  • Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 2 Svar: 3
    #46   21. aug 2019 Hejsa.
    Jeg kørte først en sv1000s med 125 hk og kører nu en Kawasaki zzr1400 med ca. 200 hk. Begge dele er mere end rigeligt, men kraftoverskuddet er (efter min mening) så fedt at have. Uanset hvor mange eller få hk en mc har vil de næsten altid være hurtigere end de fleste biler, så det er (efter min mening) vigtigere at køre fornuftigt på en mc med mange hk end at køre som en idiot på en mc med færre hk.


  • #47   22. aug 2019 Jeg har 178 hk. på min CBR 1000 fireblade RR det passer fint til mig.

Kommentér på:
Hvornår har i nok hestekræfter?

Annonce