Hvordan virker en kobling i oliebad {{forumTopicSubject}}
ja spørgsmålet kan virke underlig på nogen tekniknørder, men jeg vil gerne om der er nogen der kan uddybe det for mig.
I en bil med tørkobling virker trykket på koblingspedalen at man trykker de to plader fra hinanden så de kan køre uafhængig af hinanden. Der sidder kun en fjeder.
Hvad sker der i en MC kobling med flere plader, og i nogen, 4 til 5 fjedre.
Hvis jeg synes mit koblingsgreb er nemt at trykke ind, kontra andres maskiner af samme slags, hvor det kræver en god hånd at trække koblingen. Kan det så skyldes at i min der måske er knækket nogle fjedre som gør at den aldrig bliver helt trukket fri???? altså i friløb.
Jeg har nemlig gearskifte problemer og kom i den forbindelse til netop at tænke på om det skyldes manglende frikobling.
Hvad siger de kloge hoveder.
PS. det er en suzuki gsx 600 F det er galt med.
jun 2007
Følger: 30 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 370
Og når min nu er meget nem at trække koblingen på, om det skyldes nogle knækkede fjedre som gør at den ikke kobler fri helt??
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
Min kobling er ikke hård at hive ind, men den virker så perfekt.. !
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 38 MC-er: 3 Emner: 87 Svar: 727
~Nordskov
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg <b>tror</b> du har mekanisk kobling.
Prøv at køre med jævn hastighed. træk så langsomt i koblingen og læg mærke til, om du kan trække den langt ind inden motoren begynder at løbe op i omdr. Du skal have lidt frigang, men ikke mere end en cm eller så. Er der mere, så juster(stram) dit dit kabel op med en af de justerskruer, der sidder ved grebsklingen eller ved koblingsarmen. Det er meget almindeligt, at kabler strækker sig lidt.
Hvis dine plader eller fjedre er slidt under specs, vil du som regel mærke, at koblingen glider i høje gear!
Har du hydraulisk kobling, så se lige efter, at du har væske nok på, og luft evt. systemet ud.
Det er noget lettere først at undersøge om du virkelig trænger til nye plader/fjedre, inden du begynder at skille cyklen ad
Good Luck!
aug 2005
Som Per E skriver kan du have en knækket plade, men det anser jeg ikke for meget sandsynligt
jun 2007
Følger: 30 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 370
Jeg kan sagtens mærke den begynder at tage omdrejninger hvis jeg trækker grebet langsomt ind og det når grebet er trukket ca 1,5 cm inde.
Den glider ikke på nogen som helst måde ved belastninger. når grebet er sluppet og det heller ikke i høje gear.
En "klog" mand sage til mig at han havde en ide om at det kunne skyldes de mellemplader i koblingen som måske var blevet skæve/woblede/vreden og de derfor ikke gav nok spillerum med koblingen trukket.
Men jeg er sikkert nød til og skal nok igang med værktøj og så åbne op til svinet....
aug 2005
Ja, det er da ren røv at tude i:-)
Du er nødt til at lukke op og kigge på sagerne. Mellemlægspladerne skal være plane, og har de været meget varme kan de slå sig.
Nogle mennesker siger man skal skifte dem, hvis de er blå. Andre siger, at man skal lægge dem på en glasplade og se om de er lige, og så blæse på kuløren (jeg hører til de sidste.
Når du er derinde, så overvej, om du skal tage friktionsplader og fjedre med med det samme.
Husk at oliere alle plader godt på begge sider, når du samler igen.
NB! en af friktionspladerne er ofte tykkere end de andre. Det skal den være - husk det når du samler igen
Hvordan virker en kobling i oliebad