{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.024 visninger | Oprettet:

Hvordan virker en kobling i oliebad {{forumTopicSubject}}

ja spørgsmålet kan virke underlig på nogen tekniknørder, men jeg vil gerne om der er nogen der kan uddybe det for mig.
I en bil med tørkobling virker trykket på koblingspedalen at man trykker de to plader fra hinanden så de kan køre uafhængig af hinanden. Der sidder kun en fjeder.

Hvad sker der i en MC kobling med flere plader, og i nogen, 4 til 5 fjedre.

Hvis jeg synes mit koblingsgreb er nemt at trykke ind, kontra andres maskiner af samme slags, hvor det kræver en god hånd at trække koblingen. Kan det så skyldes at i min der måske er knækket nogle fjedre som gør at den aldrig bliver helt trukket fri???? altså i friløb.
Jeg har nemlig gearskifte problemer og kom i den forbindelse til netop at tænke på om det skyldes manglende frikobling.
Hvad siger de kloge hoveder.

PS. det er en suzuki gsx 600 F det er galt med.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan virker en kobling i oliebad
  • #1   3. sep 2007 Jeg har haynes bogen, og der er også gode billeder i, men jeg er stadig lidt usikker på om de mange fjedre er dem som holder koblingen samlet (indkoblet) eller de skal holde dem adskilt ( udkoblet).
    Og når min nu er meget nem at trække koblingen på, om det skyldes nogle knækkede fjedre som gør at den ikke kobler fri helt??


  • #2   3. sep 2007 Hvis dit greb ikke virker som om kablet er knækket, så tror jeg ikke du har nogen grund til bekymring smiley

    Min kobling er ikke hård at hive ind, men den virker så perfekt.. !


  • #3   4. sep 2007 Ik destro mindre kan du jo bare åbne op for herlighedderne. Så længe din kværn står på sidebenet sku jeg ik mene det er nødvendigt at tappe olien af. Så det er bare at ta fat... Og når du kommer der ind er det simpelt nok samlet, hvis du oven i købet har en service manual er det jo indet problem. Så du kan jo hurtigt se om der er noget galt med koblingsplader eller fjedre smiley

    ~Nordskov


  • #4   4. sep 2007 At din kobling går let, behøver ikke være noget problem. Jeg ved faktisk ikke om der er hydraulisk eller mekanisk aktiveret kobling på din maskine. Hydrauliske koblinger går ofte meget let, og mekaniske koblinger kan gå meget let, hvis kabel og drejeled er gode og velsmurte, mens de kan være tunge som et ondt år, hvis ikke. Du kan stå med to helt ens cykler, hvor dette opleves helt forskelligt.

    Jeg <b>tror</b> du har mekanisk kobling.

    Prøv at køre med jævn hastighed. træk så langsomt i koblingen og læg mærke til, om du kan trække den langt ind inden motoren begynder at løbe op i omdr. Du skal have lidt frigang, men ikke mere end en cm eller så. Er der mere, så juster(stram) dit dit kabel op med en af de justerskruer, der sidder ved grebsklingen eller ved koblingsarmen. Det er meget almindeligt, at kabler strækker sig lidt.

    Hvis dine plader eller fjedre er slidt under specs, vil du som regel mærke, at koblingen glider i høje gear!

    Har du hydraulisk kobling, så se lige efter, at du har væske nok på, og luft evt. systemet ud.

    Det er noget lettere først at undersøge om du virkelig trænger til nye plader/fjedre, inden du begynder at skille cyklen ad smiley

    Good Luck!


  • #5   4. sep 2007 Forresten,

    Som Per E skriver kan du have en knækket plade, men det anser jeg ikke for meget sandsynligt smiley


  • #6   4. sep 2007 Att: Knud. Ja jeg har mekanisk kobling.

    Jeg kan sagtens mærke den begynder at tage omdrejninger hvis jeg trækker grebet langsomt ind og det når grebet er trukket ca 1,5 cm inde.

    Den glider ikke på nogen som helst måde ved belastninger. når grebet er sluppet og det heller ikke i høje gear.

    En "klog" mand sage til mig at han havde en ide om at det kunne skyldes de mellemplader i koblingen som måske var blevet skæve/woblede/vreden og de derfor ikke gav nok spillerum med koblingen trukket.

    Men jeg er sikkert nød til og skal nok igang med værktøj og så åbne op til svinet....


  • #7   4. sep 2007 Brian:

    Ja, det er da ren røv at tude i:-)

    Du er nødt til at lukke op og kigge på sagerne. Mellemlægspladerne skal være plane, og har de været meget varme kan de slå sig.

    Nogle mennesker siger man skal skifte dem, hvis de er blå. Andre siger, at man skal lægge dem på en glasplade og se om de er lige, og så blæse på kuløren (jeg hører til de sidste.

    Når du er derinde, så overvej, om du skal tage friktionsplader og fjedre med med det samme.

    Husk at oliere alle plader godt på begge sider, når du samler igen.

    NB! en af friktionspladerne er ofte tykkere end de andre. Det skal den være - husk det når du samler igen smiley


Kommentér på:
Hvordan virker en kobling i oliebad

Annonce