RS 125 eller GS500? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer på MCG!
Jeg står i lidt af et dilemma. Jeg er virkelig blevet forelsket i tanken om at eje en motorcykel. Jeg er 17 snart 18 år gammel og skal til at tage det lille kørekort her i næste uge. Har lidt erfaring med motorkøretøjer da jeg bla. har gået til gokart og hele mit liv har været meget interesseret i teknik, biler og motorcykler.
Jeg ved ikke om jeg skal vælge en Aprilia RS 125 eller den altid gode Suzuki GS 500 (eller CB 500, Kawa ER-5). Kort sagt, skal jeg vælge den mere spændende, dyre og besværlige RS 125, som jeg hænger til eller den lidt mere kedelige men pålidelige GS 500, og skal jeg købe dem nye eller brugte? (Den nye RS 125 har jo fået nyt design, som er super lækkert) (link fjernet)
Jeg har hørt diskussionen før andre steder på nettet og nogen siger at man bliver træt af en lille to-takt motor og at den skal bruge meget af den dyre totaksolie og at den lyder for meget som en knallert og at cylindre smelter bare man tænker på at give den mere end 8000 omdr. Men på samme tid så skulle cyklen være utrolig let at køre. Den skulle dreje rigtig godt. Skulle være en rigtig god begynder cykel og så synes jeg selvfølgelig den ser rigtig godt ud da den har det der race-look som vi knægte i den unge alder er efter.
Efter hvad jeg har hørt skulle GS’eren være meget pålidelig, være nem at køre og tabe knap så meget i værdi som RS’eren. Dog skulle den være lidt kedelig at køre på.
Jeg regner med at skulle bruge den cykel jeg nu køber hver dag i så meget af året som muligt og køre joyrides. Det må siges at jeg nok har en svaghed for at køre stærkt engang i mellem og hvis man skulle tænke sig at træne i det, så må RS’eren da være den bedste ikk? (jeg skal nok køre pænt, det lover jeg ). Jeg har også en drøm om at kunne køre nogle lange ture rundt i landet, og hvis jeg nu købte RS’eren er den så helt forfærdelig til det? Og så er der spørgsmålet med forsikring? Hvad er billigst og hvad kan bedst svare sig?
Sikke en bøvs… Men hvis i skulle sætte jer i mit sted hvad ville i så vælge? Bliver man for træt af RS’eren eller hvad? Husk at i skal også tænke på, at jeg ikke har så ufattelig mange penge. Og jeg vil meget gerne høre fra jer der har eget en af disse maskiner!
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 46 Svar: 580
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
Af de 2 ville jeg uden tvivl vælge GS500. Det er i det mindste en motorcykel, og selv om du kalder den kedelig, er det klart den hurtigste af de 2 cykler. Også helt uden sammenligning.
sep 2006
Følger: 37 Følgere: 36 MC-er: 4 Emner: 18 Svar: 435
feb 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 336
Men! Hvis du kan leve med RS'eren er det den sjoveste maskine, er jeg sikker på :o)
Da jeg skulle have MC stod valget mellem en CB500 og en RS250 - jeg endte med at købe en Hornet 600 :o)
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
mar 2007
Følger: 44 Følgere: 39 MC-er: 5 Emner: 93 Svar: 362
Jeg har også min til salg.. den er droslet og bliver snart synet...
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
Jeg ved ærlig talt ikke om jeg kan leve med de små problemer en RS har, men på den anden side har jeg altid drømt om at have noget at skrue i sådan at jeg kan nyde min hobby. Har nemlig haft råd til andet end en cykel XD.
Og som du siger så tror jeg helt klart også RS'eren er sjovest.
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 58
Jeg skal ikke fortælle dig, hvad du skal vælge, men jeg valgte GS'eren og udelukkede hurtig Rs'eren, da jeg skulle vælge cykel.
Grunden til at jeg udelukkede Rs'eren var fordi jeg ikke kan lide at skrue i sådan en maskine, for det skal der temmelig sikkert bruges en del tid på især, hvis du vil bruge den så meget, som det lyder du vil komme til.
Jeg synes også at, Rs'eren afsløre at den ikke er en rigtig MC, hvis man begynder at se på udstødning osv. ligner det mere noget fra knallert tiden.
Gs synes jeg ikke er kedelig endnu. Med en acc. fra 0-100km/t på 6 sek. og 0-150km/t på 15 sek og en topfart op 170km/t på klokken.(jeg mener de tal minder meget om RS'eren)
Men jeg synes du skulle prøve dem begge når du er så meget i tvilv.
Det skal lige sige jeg aldrig har prøvet at køre en Rs'eren. Da jeg udelukkende den inden jeg skulle købe.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 252
Og jeg gentager - mange mange mange mange mange gange kedeligere...
;-]
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
mar 2007
Følger: 44 Følgere: 39 MC-er: 5 Emner: 93 Svar: 362
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
Kim: har du prøvet begge cykler? for så måtte du gerne fortælle mere?
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 252
De er meget forskellige RS'eren og GS'eren. RS'eren er en ægte grand-prix racer. Styr, affjedring, bremser, stel osv. det hele skriger fantastisk køreglæde - på de korte ture.
GS'eren er som en familie-berlingo. Du sidder godt, har god samvittighed fordi du sparer penge på literen og forsikringen, og den kører bare derud af med minimalt service. Den er nem og køre og trækker ligeligt ud gennem gearene... gaaaab. Til REN transport er dette vel optimum?
Sådan skal min mc ikke være - jeg vil ha larm, lugt, fart og spænding. Det er min STIL. At den så lyder som knallert i tomgang, ja det er så lidt et minus
feb 2005
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 759
Den bruger ca 1liter olie på 1000-1200km for mit vedkommende, så det er ikke noget at græde over.
Bare lige så du ved det, så elske den lille motor omdrejninger, det er såmænd også den eneste måde at komme hurtigt frem på
Det er klart at motoren ikke holder så længe som en GS motor. Regn med nye stempelringe hver 8000km og nyt stempel hver 16000km.
Og hvad er det for noget pjat med at en Rs ikke ligner en mc?? Den må folk sq længere ud på landet med! Det er jo en fuldblodsracer og sådan en er med 2-taktsmotor. BASTA
Jeg her kun min Rs'er for sjov, hvis jeg stod i din og skulle bruge den hver dag, så ville jeg nok vælge en 4-takter (bare alt andet end en Gs for den er sq trist synes jeg)
Mvh.
Martin
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
Jeg har set på galleriet at du lyder som en der har godt forstand på denne her motorcykel. Men du vil altså ikke anbefalde den som en cykel jeg skulle bruge hver dag?
Altså jeg kan jo altid tage bussen eller cykle i skole hvis det er da der kun er 10 km. Så det er hovedsagligt korte ture jeg skal køre. Og så selvfølgelig joyrides. Hvis jeg ikke kan køre langt på den så må jeg jo leve med det. Men ændre det på situationen hvis jeg bare skal køre korte ture?
Og hvis jeg skulle købe en firetakter som ikke er en GS'er hvad skulle det så være for en?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
aug 2004
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 65 Svar: 852
CBR, VFR fra Honda eller en GSXR fra Suzuki, eller ZXR fra Kawasaki.
Kan du finde et velholdt eksemplar, har du en lækker mc, som både er sjov som en RS125, men har noget mere holdbarhed og som du også kan bruge hver dag.
feb 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 336
Der er sgu mange. Men for at nævne nogle få, så er der CB500, Hornet, SV650, Bandit, Xj600 osv. Men du snakker jo lidt om noget, der er lidt sporty, så prøv SV650 og Hornet. De har forskellig stil, men er sjove på hver sin måde. Hornet'en er selvfølgelig hurtigst (uden drosling), men SV'eren har et fint stel og et godt bundtræk.
Jeg ved ikke hvilke af dem, der kan drosles, men mon ikke det kan lade sig gøre med de fleste...
Du skal ikke lade dig afskrække af at købe en brugt til 70K, for Mc'er taber ikke helt vildt i værdi.
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
Men tanken var at jeg skulle bruge omkring 30k til 40k på en motorcykel.
feb 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 336
Mange cykler kan køre meget hurtigere end folk tror - jeg har set en Fireblade blive kørt ind af en Kawa ER-5 på Jyllandsringen (selvfølgelig ikke på langsiden :o)), så det er ikke maskinen, der normalt sætter begrænsningen - i starten i hvert fald
maj 2006
Følger: 9 Følgere: 11 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 746
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
maj 2005
Følger: 29 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 156 Svar: 911
Startede selv på en gs500 købte den for 36.000 solgte den 1½ år efter for 33.000 så jeg har jo ikke tabt meget... den holder ret godt prisen....
Kør forsigtigt når du får dig en cykel
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.597
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
feb 2005
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 759
Til joyrides på de små sogneveje er der nok ikke noget der er bedre end en rs'er.
Hvad med en magen til min? de er langt mindre eftertragtede end den kåbeklædte rs'er, deraf har de også en lavere pris: (link fjernet)
Hvis du selv kan reparere på en 2-takter så er det ikke så slemt. Dele er ikke så forfærdelig dyre.
Mvh.
Martin
apr 2005
Følger: 26 Følgere: 25 MC-er: 3 Emner: 4 Svar: 80
Den ser fedest ud og den er meget sjovere at køre på.
Jeg har kørt på min til skole og arbejde hver solskinsdag siden marts (ca. 6 km begge steder) og den kører bare.
nogle gange har jeg kørt ca. 200 km på en tur og andre gange har jeg kørt lidt på motorvej uden problemer.
Den er selvfølgelig lidt speciel at køre på.. Den trækker ikke under 8000 omd/m men når den kommer derop så sker der også noget i forhold til en droslet GS 500.
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
Jeg kan hører at i foreslår RS'eren men har i prøvet GS'eren tænkte jeg på? Bare lige for at høre.
Ellers tak for jeres råd!
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
Godt nok billig den der Tuono du har fundet der. Kunne være jeg skulle overveje kompromiet. Tak!
apr 2005
Følger: 26 Følgere: 25 MC-er: 3 Emner: 4 Svar: 80
apr 2005
Følger: 26 Følgere: 25 MC-er: 3 Emner: 4 Svar: 80
maj 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 27
Jeg har en Ducati 900SS med store carbon udstødninger (NICE) men tænker os lidt på at bytte den ud med en RS250 - den ser jo os for sprød ud!
RS 125 eller GS500?