2.594 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
14 Svar
Registreringsafgift ved totalskade Registreringsafgift ved totalskade
Hej!
Jeg har en xt 350, som jeg købte af forhandler som havde erklæret den totalskadet. Hvordan forholder det sig med afgift osv.
Jeg har hørt man får en nedsættelse på afgiften når den har været på danske plader tidlligere?
Hvis Skat vurderer den til fx. 15000kr. hvor meget kan jeg så forvente at skulle betale i afgift?
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh.
0 synes godt om
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.910
Det kaldes genopbygning...
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Hvor har du de 80% fra?
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.910
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.910
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.910
Kunne den tid være brugt på at finde bevis for hvad du mener er det korrekte svar i stedet for?
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
For vurderet handelspris 15.000 fås en afgift på 2.297
For andre vurderede handelspriser - brug SKAT's beregner, eller alternativt -
https://1drv.ms/x/s!AiR6QUmRYvP7gWvxllYomGeDQJG3
Hvor som sagt nypris = handelspris.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
En CBR900RR 1997 genopbygget fra totalskade, vurderet 7/6-2019 til 35.000 i handelspris (og sat til 35.000 i nypris (den reelle oprindelige nypris er 170.000)), og det er derfor, at afgiften er lavere end et std eksemplar (ikke genopbygget).
Afgift for det genopbyggede (handelspris 35.000, nypris 35.000) = 11.486
Afgift for det tilsvarende ikke-genopbyggede (handelspris 35.000, nypris 170.000) = 17.035
(som det ses, er afgiften ikke 80% af det tilsvarende ikke-genopbyggede på totalskaden).
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.910
Dejligt med syn for sagen.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Ja, men den procentdel er så ikke fast, men vil variere afhængig af oprindelig nypris og handelspris, og derfor egentlig ikke så interessant (man kan ikke bruge en procentsats generelt).
På de genopbyggede er alt, man skal forsøge at finde ud af handelsprisvurderingen, da det samtidig definerer nyprisen som skrevet.
(reelt er den også lidt lavere, da handelsprisen på totalskader ofte, men ikke altid, sættes svarende til under middelstand eller lidt under sommetider, mens std. på det ikke-genopbyggede er middel, så der vil ofte være en lille forskel der også).
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.910
Problemet er jo at handelsprisen er ret flydende, for den er både et resultat af en afskrivningsmodel, og ekstrapoleret fra markedspriserne på de cykler der er til salg - så oftest et rimeligt snævert statistisk grundlag.
De 80% er blot en rettesnor, som så ikke er helt rigtig (ved jeg nu) - ligesom når man skal skyde på afgiften på brugte MC'er, som i de fleste tilfælde lander på en eller anden procentdel af tilsvarende cykler med afgift, som er på markedet. Der har man sagt ca 60% i flere år, men de to cykler jeg har afgiftet inden for det sidste år, har været helt i skoven i forhold til den antagelse. Heldigvis langt under...
Det hele står og falder en del med hvad folk sætter af mere eller mindre realistiske priser på deres brugte knallerter, afhængigt af årstid og humør.
Niveaulisterne er ikke engang brugbare, for det er i bedste fald 10% af de cyker som bliver importerede, som overhovedet ender på dem.
Lorteland... Få nu afskaffet det fis...
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Ja, handelsprisen kan være ret flydende, men ikke altid, i nogle tilfælde ligger den helt eller ret fast (niveaulistemodeller eller meget veldefinerede i markedet (stort antal)). Man kan også ofte anslå et ret veldefineret handelsprisinterval, hvor man er temmelig sikker på vurderingen ligger, og dermed har man et tilsvarende veldefineret afgiftsinterval.
Det er IMO ret dumt at bruge en tilfældig procentsats (uanset om man bruger 80% eller en anden arbitrær værdi), i det man derved blot introducerer en helt unødvendig ekstra fejlkilde, som man vel at mærke overhovedet ikke kender størrelsen på. Estimer så godt som muligt handelsprisen (og usikkerheden derpå) er vejen frem.
Det er lidt lige som de 60% ved alm. afgiftsberegning som tommelfingerregel. Det er også dumt, for den procentsats kan variere fra 0 til 60% som absolut maksimum. Og man kan nemt finde den procentsats ud fra cyklens nypris, som jeg har redegjort for et stort antal gange (og den kan man normalt nemt finde). Også her er der derfor ingen grund til at introducere en ekstra fejlkilde.
Og ja, det er et temmelig uhensigtsmæssigt afgiftssystem, som for mange af MCG's brugere er noget nær "sort magi".
Registreringsafgift ved totalskade