3.632 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
29 Svar
Dæktryk ? Dæktryk ?
Hej alle
Findes der en tabel man kan se hvad man skal ha af dæktryk på sine dæk ? Har søgt og søgt kan simpelhen ikke finde det
0 synes godt om
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.911
Så det står i manualen til cyklen.
maj 2007
Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 82
Jeg syndes ikke det plejer at være det store problem at Google sig til.
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 318 Emner: 181 Svar: 522
Lazertec metzler
For 100/90-18
Bag 130/70-18
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
– fx er Bridgestone's anbefalede dæktryk for BT45 på en Honda XBR500 og GB500 ca. 20 pct højere end Honda's (og Metzeler, Conti, Avon mfl.). Og Bridgestone's passer til BT45; med Honda's lavere dæktryk er BT45 mærkbart blødere, så cyklen skøjter rundt i svingene
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
...er det ikke de dæk, Metzeler anbefaler til din, så må du prøve dig lidt frem derudfra.
– lidt tilpasning må du altid regne med pga forskelle i vægt, kørsel og -oplevelse af do
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 318 Emner: 181 Svar: 522
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
Æv ja, Metzeler viser minsandten ikke længere dæktryk pr. mc-model; det er vist ret nyt. Men det gør Avon og Bridgestone, så du kan jo prøve deres forslag til standarddækkene til din cykel. – især bagpå prøve at øge trykket 10-15-20pct., så det meget lave dæk ikke falder helt sammen på den smalle originalfælg. Alternativt find en cykel med samme vægt, der er født med nogenlunde den str. bagdæk og slå trykket op på den.
I reelle tal og af den grund ville jeg selv prøve mig frem mellem 2,0-2,3 bar foran og 2,5-3.0 bar bagpå, og se hvordan cyklen opfører sig i sving. Men skulle jeg køre på cyklen, som jeg nu kører på de små veje, ville jeg erstatte det pornobrede 130/70 med et 4.00, 100/90 eller til nød 110/90
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 318 Emner: 181 Svar: 522
Og porno brede 130 , det er sku ikke særligt bredt , ved du overhovedet hvad du snakker om ??
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 318 Emner: 181 Svar: 522
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 318 Emner: 181 Svar: 522
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
Jeg kan til gengæld have en mening om, at det ikke er særlig smart ud fra standardmålene og erfaring fra min egen mc-kørsel. Forsøgte blot på en pædagoisk måde at hjælpe dig med at finde dæktryk til et generelt eller som her "skævt" dækvalg, som formentlig få andre har erfaring med. Men vent og se, jeg kan jo tage fejl...
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 318 Emner: 181 Svar: 522
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 318 Emner: 181 Svar: 522
Men tænker 2,6 for og bag er da ikke ved siden af ??
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
Se længere oppe, hvad jeg ville starte med...
...og se lige dækkets max. tilladte tryk på dæksiden. Især bagdækkets, hvis du skal over 3,0 bar for at holde det på fælgen uden at det opfører sig som et viskelæder i sving.
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 318 Emner: 181 Svar: 522
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
I en historie fra det virkelige liv gjaldt samme begrænsning på 42 PSI/ 2,9 bar et Avon Azarro 140/80- og Metzeler Z2 130/80-bagdæk på min VF1100S, der normalt kører med 36-38 PSI på et std. 130/90 med føreren alene. Ellers var dækkene for bløde i sving.
Ud over at dæk har forskelligt hårde dæksider, kræver overstørrelsen mere luft. Dit 130/70 er sikkert beregnet til en fælg, der er 0.75-1" bredere en en fælg til et 4.00/110/90 dæk, se fx Avon's dækbredder kontra fælgbredder for Roadrider, vælg 18":
https://www.avontyres.com/en-gb/tyre-details/59/avon-roadrider-avon-tyres/?cartype=motorcycle
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 318 Emner: 181 Svar: 522
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 318 Emner: 181 Svar: 522
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
Se fælgbredder i Avon's tabel; jeg kender ikke din GS' standardfælgs bredde; men et for din cykel helt relevant Roadrider i 4.00/110/90 har en anbefalet fælgbredde på 2.30", et 130/80 derimod 3,50". Den 1-tommes smallere fælg giver dit dæk et udhæng til hver side af fælgen pga meget mere skrå dæksider. Det udhæng skal det ekstra tryk hjælpe med at fiksere ifht fælgen – med for lidt tryk vrider dækket til siden som et viskelæder, ultimativt bliver det krænget af fælgen. På bagdækket bevirker vridet overstyring, på fordækket understyring alt andet lige. (Overdrivelse fremmer forhåbentlig forståelsen ;-))
Min tommelfingerregel siger: Øg fælgbredden med 0.25" for hver 10 op i dækbredde og 10 ned i profilhøjde. Og modsat hvis nogen monterer smallere dæk på en standardfælg; det passer jo meget godt i dit eksempel, men næppe meget mere end ved 3-4 gange de 10 som her
Håber du nu forstår, hvorfor du hellere må starte for højt end for lavt...
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 318 Emner: 181 Svar: 522
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 318 Emner: 181 Svar: 522
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
nov 2017
Følger: 39 Følgere: 81 MC-er: 8 Emner: 10 Svar: 356
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
nov 2017
Følger: 39 Følgere: 81 MC-er: 8 Emner: 10 Svar: 356
Dæktryk ?