8.009 visninger
|
Oprettet:
At blande olie?? ... må man? {{forumTopicSubject}}
Godaften..
Lige et hurtigt spørgsmål..
Hvis der er motul gps 15w50 olie på en mc.. må man så efterfylde lidt med en shell 10w40?
Umiddelbart siger sammenligningen at man ikke må, men min viden er sq lidt begrænset på det område.. så hvad siger eksperterne?? :o)
På forhånd tak.
/Ane
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 4 Emner: 31 Svar: 100
jul 2004
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 70 Svar: 312
Mvh
Morten
jun 2004
Følger: 81 Følgere: 77 MC-er: 1 Emner: 117 Svar: 991
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 339
Men Ane, det allervigtigste er, at du KUN må bruge mc-olie på cyklen!!
På en mc anvendes motorolien også til at smøre våd-koblingen, og det er derfor vigtigt, at du ikke bruger almindelig "bil-olie", da dette ikke er beregnet til koblinger.
Jeg ved ikke om Shell laver mc-olie, men jeg er aldrig stødt på det.
jun 2004
Okay, dvs det vil IKKE være smart at gøre?
Shell olien er købt til olieskift på mc, hos KS motor i Vejle. Så går meget udfra det er en mc olie
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Man kan godt blande forskellig viskositet også, men du kan så naturligvis ikke regne med hvilken viskositet du får ud af det, hvilket for nogle motorer ikke er så smart, mens andre er bedøvende ligeglade, de kører på alt
jun 2004
feb 2007
feb 2007
sep 2006
MC olie er noget olieselskaberne har "opfundet" for at sælge deres olie <b>endnu</b> dyrere, til MC ejere.
Når det så er sagt er der da forskel på MC olie og "ikke MC" olie, men forskellen er bare ret beskeden.
jun 2004
sep 2006
jun 2004
et JA! eller.. et NEJ! :o) (elers tør jeg ikke.. he he)
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 51 MC-er: 8 Emner: 151 Svar: 1.363
generelt er det ikke en god idé at blande forskellige olietyper men som fingerregel kan du gå ud fra at alle olier virker optimalt ved max. 20% fremmed olie.
jun 2004
feb 2005
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 2 Emner: 12 Svar: 513
Det er faktisk en del af oliens egenskaber!!
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.907
okt 2005
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 45 Svar: 938
Så vidt jeg kan huske fik min SZR anbefalet at køre på 20/50 mineralsk.
HUSK at proceduren med at fylde og checke olie på en tørsumpmaskine er lidt snørklet. Det ene øjeblik kan den stå på minimum det næste kan den stå omkring max. Alt efter hvor længe det er siden man har haft den igang. Husk at MCen skal have stået så alt er kommet retur til beholderen. Den skal stå lodret. Oliepinden skal kun trykkes ned i og ikke skrues i beholderen. Måske overkill men blot for at være sikker på at du får alt med.
Jeg skriver det med proceduren fordi det lyder underligt hvis den lige har fået til minimum efter et aut. olieskift.
Generelt? Tror I ikke der er lidt religion i det ikke at turde/måtte blande olierne? Jeg fristes sgu til at tro det er et salgstrick.
okt 2005
CEPSA (spansk petrokemisk firma).
Can you mix two types of oil together?
All oils on the market (petrol or diesel engine, mineral or synthetic) can be mixed together. However, mixing two different qualities of oil reduces the quality of the better one.
FRA THE ENGINE OIL BIBLE.
Mixing Mineral and Synthetic oils - the new hotness
That's the thing with progress - stuff becomes out-of-date. Fortunately for you, dear reader, the web is a great place to keep things up-to-date, so here's the current thinking on the subject of mixing mineral and synthetic oils. This information is based on the answer to a technical question posed on the Shell Oil website.
There is no scientific data to support the idea that mixing mineral and synthetic oils will damage your engine. When switching from a mineral oil to a synthetic, or vice versa, you will potentially leave a small amount of residual oil in the engine. That's perfectly okay because synthetic oil and mineral-based motor oil are, for the most part, compatible with each other. (The exception is pure synetics. Polyglycols don't mix with normal mineral oils.)
okt 2005
Som jeg vist har sagt før så hold øje med det olietjek og bed hellere om hjælp.
feb 2006
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 745
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
ingen problem
okt 2005
Nu er det ikke en gammel transporter som ikke er blevet vedligeholdt. Jeg tror jeg har for mission een gang for alle at skaffe info og beviser for at det ikke går at blande olier.
-Når selv SHELL siger det er ok så bør der ikke være tvivl.
sep 2006
Jeg spørger fordi jeg <b>aldrig</b> er stødt på det krav i nogle specifikations fortegnelser på div. MC´er!
Jeg vil naturligvis ikke, af den grund, udelukke at det <i>er</i> et krav til nogle, men da jeg aldrig har stødt på det, og du lyder meget skråsikker, tænker jeg at du nok har set noget dokumentation på det!?
sep 2006
De cykler jeg har kendskab til der har haft fedtende koblinger, har haft det, pga koblingen var slidt, ikke pga olien.
Det er jo almindelig kendt at fx automat gearkasser kan begynde at fedte efter et olieskift, når de begynder at blive slidt, og da opbygningen med vådkoblingsplader i store træk minder en del om en MC kobling, kunne det jo meget vel tænkes at de to ting hang sammen, frem for at det var fordi det var "bil" olie.
Jeg respektere naturligvis at du har en anden overbevisning, og at dine personlige erfaringer taler i mod alm. olie, men som jeg skrev i mit forrige indlæg, så har jeg aldrig nogensinde stødt på at en motorcykel fabrikant har foreskrevet specifik MC olie, frem for andre olie typer der overholder de API krav de har. Hvis det var tilfældet at almindelig olie fik koblinger til at fedte generelt på MC´er, så vil jeg stærkt formode at fabrikanterne havde kendskab til det, samt tog de fornødne forholdsregler i mod det.
Mht. dit eksempel med katten og micro ovnen, så er det da noget underligt noget at skrive?! Nej det står der formentlig ikke, og der står heller ikke i en manual til en MC at du <b>ikke</b> må komme vand ned i motorolien. eller at du kan slå dig ved at hoppe ud fra rundetårn.
Det handler jo ikke om hvad der <b>ikke</b> står, men tvært imod om <b>hvad der står</b>. Der står hvad man <b>skal</b> bruge, og i det her tilfælde er det normalt kun API krav olien skal overholde, der specificeres, og ikke om det er en "MA" mærket olie eller ej.
maj 2005
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 24 Svar: 301
Hvis der ingen grund var til at bruge noget speciel olie til MC, så burde alle MC-forhandlere og værksteder bare bruge bil-olie hvis det er billigere. De skifter nok så ofte at der i længden vil være MANGE penge at spare.
Ved at ved de to værksteder jeg har været ved, at de bruger special-olie til mc.
okt 2005
Alm motorolie er altså ikke noget problem.
Nu går diskussionen over på bilolie kontra MC olie. Men det er så en anden snak. Jeg selv har prøvet på min gamle at køre bilolie uden problemer.
MEN det er vel forskelligt fra cykel til cykel men er jo på ingen måder skadeligt - andet end at koblingen vel skal skiftes hvis den nu ikke kan tage det. Men smøreevnen som er den vigtige er jo god nok.
jun 2004
Så resultatet er stadig at jeg sagtens kan give den en slat? :o)
sep 2006
okt 2005
feb 2005
Følger: 24 Følgere: 11 MC-er: 1 Svar: 39
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
At blande olie?? ... må man?