Forkørsels ret {{forumTopicSubject}}
jeg var tæt på at køre en fodgænger ned igår. der sker det at jeg skal svinge til venstre og jeg ser en fodgænger der skal over vejen. jeg mener han skal vente til jeg er kørt, da der ikke er nogen afmærkninger fortov eller lign, han skal altså træde af kantstenen ned på vejen. han ser osse ud til at stoppe og jeg kigger over venstre skulder for at se bag ved og begynder at svinge, hvor han vader ud på vejen, jeg rammer ham dog ikke, men jeg kan tydelig se på ham at han mener det er min skyld.
men hvem har første ret fodgænger eller mig? jeg skal jo holde tilbage for cykelister på stien selfølig, men fortovet svinger ned af den vej jeg skal ned af og der er som sagt ikke nogen afmærkninger til dem.
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
feb 2005
Følger: 78 Følgere: 78 MC-er: 4 Emner: 96 Svar: 1.935
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.907
maj 2006
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 98
jun 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 516
feb 2005
Følger: 78 Følgere: 78 MC-er: 4 Emner: 96 Svar: 1.935
okt 2004
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 97
okt 2005
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 45 Svar: 938
Men der er ikke meget i at holde på sin ret når vedk er en såkaldt blød trafikant. Vi ender jo sikkert med skylden. :-|
okt 2004
jun 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
Forpligtelser over for gående
§ 27. Kørende, som møder eller kører forbi gående, skal give den gående tid til at vige til side samt i øvrigt give den gående fornøden plads på vejen.
Stk. 2. Kørende, som kører over fortov eller gangsti, eller i øvrigt fører køretøj ind på kørebanen fra udkørsel fra ejendom ved vejen, skal holde tilbage for gående. Det samme gælder ved kørsel ind på eller over gågade.
Stk. 3. Ved kørsel på gågade skal de kørende udvise særlig agtpågivenhed og hensynsfuldhed over for gående.
Stk. 4. Ved busstoppested, beliggende ved kanten af cykelsti, hvor passagererne ikke optages fra eller afsættes på et areal, der er særligt indrettet for dem, skal de kørende på cykelstien holde tilbage og om fornødent standse for på- eller afstigende passagerer.
Stk. 5. Ved svingning i vejkryds må kørende ikke være til fare for gående, der passerer den kørebane, som skal benyttes under den fortsatte kørsel. Tilsvarende gælder ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds.
Stk. 6. Ved fodgængerfelt på steder, hvor færdslen reguleres af politi eller ved signalanlæg, skal den kørende, selv om han i øvrigt ifølge signalet eller politiets tegngivning kan passere fodgængerfeltet, holde tilbage for gående, som befinder sig i feltet på vej over kørebanen. Er et sådant fodgængerfelt beliggende ved vejkryds, skal den kørende, som efter svingning i krydset skal passere feltet, køre med passende lav hastighed og om nødvendigt standse for at lade de gående passere, som befinder sig i fodgængerfeltet eller er på vej ud i dette.
Stk. 7. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret, skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.
Stk. 8. Kørende skal så vidt muligt undgå, at køretøjet standses i fodgængerfeltet.
aug 2004
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 65 Svar: 852
Den der kører/går ud på en andens kørebane har vigepligt.
DVS:
-en fodgænger der træder ud på en vej har vigepligt.
-en bil/mc der krydser de der brostensforhøjninger mellem to fortove har vigepligt.
OSV.
okt 2004
Stk. 5. Ved svingning i vejkryds må kørende ikke være til fare for gående, der passerer den kørebane, som skal benyttes under den fortsatte kørsel. Tilsvarende gælder ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds.
ja det må være den der skal bruges, men så skal den jo læses og forstås. og passerer må jo betyde at de er igang med det : D
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 74
Færdselsloven er lige som straffeloven til at kaste op over en gang i mellem.
fodgæmgere og cykellister er livsfarlige, jeg lever af at køre, og ser dagligt den ene tumpe efter den anden, de skider lovgivningen et stykke, og i de fleste tilfælde fordi de ved at det er motorkøretøjet der får skylden.
Forkørsels ret