3.432 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 51 Svar

MC-auktioner og CVR krav MC-auktioner og CVR krav

Jeg ser at 123mc annoncerer med MC-auktioner hvor man "bare" skal oprette et gratis CVR nummer, så man kan købe MC som virksomhed:

http://www.123mc.dk/auktion/?r=soeg&at=5&ot=date&or=asc

Jeg tænker at der må være en hulens masse problematikker forbundet med dette, som ikke bliver beskrevet i forbindelse med auktionen.

En privatperson kan vel ikke bare benytte et køretøj købt til virksomheden til privatkørsel, eller er der regler jeg ikke kender til?

På forhånd tak for svar.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  MC-auktioner og CVR krav
  • #1   1. aug 2018 Der er jo noget skatteteknisk indvolveret men der er ikke noget i vejen for, at du køber en mc som virksomhed og så sælger den videre til dig som privat person. Dog skal prisen ved gensalg ikke være væsentlig ændret.
    Den primære årsag til at sælge noget til en virksomhed i denne sammenhæng, er for at fraskrive reklamationsretten på mc/bil. Dette behøver der ikke at være noget negativt i men det vil som altid, være en god ide at se den an først.

• #2   1. aug 2018 Det forstår jeg ikke rigtigt, en vare - bil - mc købt på auktion er der ingen reklamations ret på. smiley

• #3   1. aug 2018 Det handler nok mest om at købelovens reklamations ret ikke gælder mellem 2 virksomheder. På den måde kan de slippe for garanti og reklamation

• #4   1. aug 2018 Som Rasmus F skriver, er reklamationsretten ikke et lovkrav, når køber er en virksomhed.

• #5   1. aug 2018 Er der nogensinde nogen der har købt en mc på auktion til en god pris?
    gebyrene er (sidst jeg checkede) tårnhøje

• #6   1. aug 2018 Min kammerat har lige købt en 2002 Varadero 1000xl for 39k det var han ok tilfreds med

• #7   1. aug 2018 Rasmus, ja det er sådan nogle succeshistorier jeg mangler - god pris!
    er det så med gebyre og hvad det ellers måtte være?

• #8   1. aug 2018 Det var total beløbet..

• #10   2. aug 2018 tænk også lige ud over mc køb....

hvis du bliver arbejdsløs, bliver det noget mere bøvlet at søge om dagpenge hvis man er selvstændig.

• #11   2. aug 2018 Ok..? Hvad er sansynligheden for at du som selvstændig, bliver arbejdsløs.
    Jeg er selvstændig og har ikke i sinde at betale til nogen A-kasse igen. Hvorfor i alverden skulle jeg det. Jeg skal afvikle min komplette virksomhed for at få 6-7000kr udbetalt. Man skal være ret dårligt stillet hvis man ikke kan lave de penge efter skat, om måneden, og så skal man helt klart blive fra det, og tage sig et fast job.

Det at være selvstændig er altid blevet anset som økonomisk meget usikkert. Folk taler om at man ingen sikkerhed har, og man kan ikke få dag penge, og alt muligt fis.
    Jeg har ikke kun 1 job som selvstændig, jeg har mange jobs (kunder) hvad er sansynligheden for at alle mine kunder forlader mig på en gang.
    Med mindre man er tandlæge og skyder sig en Løve i Afrika, og poster det hele på Facebook, så sker det næppe.
    Resten af det økonomiske sikkerhed, kan man vælge at forsikre sig ud af.

Jeg vil påstå at det at være selvstændig, er et mere sikkert job end at være lønmodtager.

• #12   2. aug 2018 #9
    Det er derfor man bør vidersælge til sig selv som privatperson. Det kan man uden problemer gøre til samme pris som man har betalt på auktionen. Hvis det er et større beløb, kan man måske have glæde af et handelsbevis, hvor en forhandler bekræfter købesummen i den forstand at beløbet er rimeligt.

• #13   2. aug 2018 @11 Rasmus
    hvis man oprettet et CVR nummer KUN for at handle på auktion.... Så er man vel ikke 'selvstændig' på den måde du snakker om.... men det er a-kassen lidt ligeglad med, så bliver det bøvlet.

• #14   2. aug 2018 Hvis du opretter et cvr nr og stadig er fuldtids lønmodtager, så er du berettiget til dagpenge som alle andre, men det du tjener på din virksomhed vil blive modregnet. Men da det er dig der laver regnskab så invisterer man altid i firmaet de første år og kommer ofte ud med et 0kr i overskud. Med mindre mab altså gerne VIL betale penge tilbage.

Hvis du har et firma kan du vel vælge at købe din bil eller mc på cvr nummeret, men betale den med private midler. Så figurere handlen ikke i regnskabet og så har køretøjet intet med firmaet at gøre.
    Det handler udelukkende om at sælger ønsker at sælge uden garanti, og han er skide ligeglad med hvilket cvr nr der står på faktura.
    Du kan skrive lige hvad nr der passer dig, det er ikke ligefrem noget der er nogle der holder øje med, og hvorfor skulle man..? Det handler kun om garanti fraskrivelse, der er intet snyd i det.

• #15   2. aug 2018 Han kan bare oprette et IVS selvskab smiley ( iværksætterselvskab )
    Det er et hobby selvskab, og du bliver ikke straffet, hvis du mister dit primære job..

• #17   2. aug 2018 #16 Hvad i alverden mener du med det?

• #18   2. aug 2018 #15: At oprette et IVS er den dårligste løsning, da du så er underlagt selskabsloven.

Den lette løsning er, at oprette et CVR-nr. Skyde penge ind i virksomheden, købe motorcyklen, trække motorcyklen ud til samme værdi. Så har man blot indfriet sit indskud.
    Man får så noget bøvl senere hen, da man pga CVR-nr skal lave en udvidet selvangivelse.

• #19   2. aug 2018 #18 Jeg forstår ikke alt besværet med cvr for at købe en mc uden garanti.. Er der noget jeg har overset i denne tråd.

• #20   2. aug 2018 #19: Nu handler tråden jo om auktionerne på 123mc, og der er CVR nr et krav for at kunne benytte sig af køb på den måde.

• #21   2. aug 2018 #14: Det er ikke korrekt...

• #22   2. aug 2018 #21 Ok

• #23   2. aug 2018 Masser af fine svar. Bare ikke rigtigt på spørgsmålet drenge. smiley

Hvis jeg opretter et CVR blot for at købe en MC, så kan jeg vel ikke uden videre bruge den til privatkørsel?

• #24   2. aug 2018 Jo, hvis du køber eller lejer den af firmaet.

• #25   2. aug 2018 #23: Tricket er, at du ikke registrerer det køb i virksomheden. Det er kun sælger der bruger CVR nummeret i handlen.

• #26   2. aug 2018 Når man køber en vare på sit cvr nr så bliver det ikke automatisk registreret hos skat. Det eneste sted den handel bliver forbundet med virksomheden er når man bogfører handlen i sit regnskab.

Det ville være komplet molbo agtigt, at registrere et firma for at købe et køretøj engros, til privat brug.

• #27   2. aug 2018 Hvis, og det er nok ikke særlig sandsynlig, så kan det kære skattevæsen komme efter dig, når man bruger CVR nummeret.

• #28   2. aug 2018 #27 Vil du forklare på hvilket grundlag Skat skulle komme efter en.

• #29   2. aug 2018 Som allerede skrevet, så er det ikke særlig sandsynlig, men det kan SKAT via sælger.
    Sælger har registreret købers CVR.

• #30   2. aug 2018 Men h ad vil de komme efter mig for.. Hvem har jeg snydt, hvor bliver det interesant for skat. Hvis købet ikke er registreret i min virksomhed, så ender historien der. Ingen er blevet snydt.
    Hvis jeg køber for firma penge, så skal køvet registreres som en privat hævning (enkeltmands firma) eller man skal sælge til sig selv.
    Men så længe vi kun taler om at bruge CVR nr uden at bogføre købet. så er det intet i det.

• #31   2. aug 2018 Hvis du laver en handel via dit CVR nummer, så klapper fælden uanset hvordan der bliver betalt. Køber du via dit firma, så er firmaet ejer af cyklen uanset om det registreres eller ej i dit regnskab.

• #32   2. aug 2018 http://www.123mc.dk/honda-cb-900-f/mcid-163021
    Vurderet til 30.000kr

Har de spist svampe?

• #33   2. aug 2018 #31 Så du siger at når en virksomhed registrerer salget af et køretøj i deres regnskab, til mit cvr nr, så ejer min virksomhed køretøjet, upåagtet om betalingen er foretaget gennem mit regnskab.

Det er simpelthen det værste sluder jeg nogen sinde har hørt.
    Alle kan købe ting på et vilket som helst cvr nr de kan finde på døren af en firma bil.. Det kommer aldrig til at betyde at det er deres ejendom, eller at tingene tilhører virksomheden.

Den påstand kommer du til at underbygge med en lov tekst. Ellers er det vrøvl

• #34   2. aug 2018 Tommy, check lige hvad en flot CB 900 F står til, det er en ok pris...

• #35   2. aug 2018 Godt at se at det ikke kun er mig der er lidt loren. smiley

• #36   2. aug 2018 Jeg køber en mc og der laves en slutseddel, hvoraf det fremgår at det er undertegnede der er køber. Min mor kommer og betaler kontant. Gad vide hvem der ejer mcén.
    Dette bare for at sikre mig at denne tråd ikke dør for hurtigt.

• #37   2. aug 2018 godt initiativ. jeg var da ved at være bange for at det ikke kunne trækkes i langdrag.

• #38   2. aug 2018 33: Du opretter et firma og får et CVR.
    Nu køber du en mc via firmaets CVR.
    Hvem ejer nu motorcyklen?

Køber du cyklen via et tilfældigt nummer du ser på en tilfældig bil, så er du ved at komme ud på et skråplan. Om det hedder dokumentfalsk, bedrageri eller noget helt andet, ved jeg ikke, men hvis du så oveni ikke betaler, så hedder det svindel.

• #39   2. aug 2018 #38 det er simpelt, det gør den person der betaler faktura.

Har du ApS og betaler fra firma kontoen, og bogfører bilaget, så ejer selskabet køretøjet

Er du enkeltmands virksomhed og betaler fra firma konto, så er det firmaets køretøj, med mindre du vælger at lade dig beskatte af beløbet (derved oprette beløbet som en lønudbetaling i regnskabet) så er det dit personligt.

Vælger du derimod at betale fra din private konto, og undlade at bogføre bilaget, og i det hele taget undlade at blande dit firma ind i handlen, så er det stadig dit private køretøj, du nu har købt engros uden garanti.

Det er faktisk ikke særligt svært..
    CVR nummer bliver kun registreret i sælgers regnskab for at give sælger mulighed for at fraskrive sig reklamations ret.

• #41   3. aug 2018 Jeg oprettede mig med en mindre virksomhed, for at få et cvr nr. så jeg kunne handle ved et engros firma. Det er der intet snyd i, da jeg betaler moms når jeg handler, og da det er til eget forbrug sælger jeg intet! At jeg så pludseligt fik det halve udbetalt i pension, fandt jeg ud af skyldtes at skat havde sat min "indkomst" i mit "firma" til 100.000, sådan nærmest for sjov! Det tog mig en hel dag at få ændret det, men jeg har stadig det kort jeg handler engros på, selvom jeg ikke mere har "firmaet" smiley Så lav et firma hvis du vil handle på auktion eller lignende, men luk det omgående når du har købt det du vil, du kan jo bare lave et nyt en anden gang, det er gratis smiley

• #42   3. aug 2018 De 100.000kr er en standard ting de altid gør, den lavede de også på mig. Det husker man bare til næste gang ??

• #43   3. aug 2018 Måske er det bare mig, men jeg synes stadig jeg mangler et svar på om MC/køretøj købt via virksomhed lovligt kan benyttes til privatkørsel uden videre.

Så vidt jeg ved kan biler købt via virksomhed ikke uden videre anvendes til privatkørsel medmindre de registreres som sådan.

Så det jeg umiddelbart får ud af denne tråd er: går den så går den.

Hvis det rent faktisk forholder sig sådan, så forstår jeg bare ikke at 123mc og VardeMC ligger navn til den slags aktivitet.

• #44   3. aug 2018 Ja, du kan købe via cvr og registrere privat. Og det har intet med "går den så gården" at gøre. Der er intet fusk og intet ulovligt i det.
    Ring til skat, de kan nok forklare det.

Ellers læs #39

• #45   3. aug 2018 Ok.
    Så hvis jeg køber en bil engros igennem min virksomhed, så kan også bruge den til privatkørsel uden videre?

• #46   3. aug 2018 Det kan du sagtens, hvis du bare laver et cvr nr. som person, så er det jo dine egne penge du køber for, og du betaler jo hvad du skal. Det er først hvis du begynde at trække momsen ud at der er lidt smiley Og som andre skriver, når der er et krav om cvr nr. er det for at undgå garantien, bilforhandlere sælger til hinanden på den måde (og til alle med et cvr nr.) da mange ældre biler ikke er værd at bruge tid og kræfter på for dem!

• #47   3. aug 2018 @Tom
    Det giver lidt bedre mening for mig. Tak for forklaringen.

• Karsten P
    Karsten P Tilmeldt:
    aug 2011

Følger: 1 Svar: 2
    #48   8. aug 2018 Det er en gang fup og fidus. Forhandler/personale sidder og byder op lige før auktionen slutter. Ingen mindstepris = fis i en hornlygte. Har prøvet det 2 gange, efter auktionen bytter de lige lidt rundt og så kan du finde dem til salg igen.
    MVH
    KP

• #49   8. aug 2018 Har overvejet det scenarie. smiley

• #50   8. aug 2018 Carstens MC havde 2 PC800 på auktionen uden mindstebud. Der var bud på dem begge, men de har sjovt nok den ene stående til salg nu

• #51   8. aug 2018 Altså !!!

Det er jo fucking brugtvognsforhandlere vi har med at gøre... selvfølgelig byder de deres egne varer op... Og det koster dem ikke noget at “vinde” deres egne varer..

Intet foræres væk.

• #52   8. aug 2018 Fin lille pengemaskine for 123mc også. Det koster 39 kr. at blive "valideret" for at kunne byde. På varer som reelt ikke er på auktion.

At brugtvognsforhandlere laver sådan nogle tricks er jeg med på. Så må 123mc så høre til i den kategori. smiley

• #53   8. aug 2018 #52

Har du været isolationsfængslet de sidste 5 år ? smiley

• #54   8. aug 2018 Shhh... smiley

Kommentér på:
MC-auktioner og CVR krav

Annonce