{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.328 visninger | Oprettet:

Hvad er din hensigt? {{forumTopicSubject}}

Det har været meget oppe om hvordan, man som mcist kan gøre sig mere synlig på vejene.Hvorfor bruger man så ikke allerede det der er montret:Lys!
Så da jeg idag skulle en tur til Århus i kraftig regnvejr sad jeg trygt og varmt i bilen, mødte jeg 8 mc`er der kørte samme retning:
1 uden lys, 3 kun med positionslys, 1 uden bremselys, resten havde ok lys. Men ingen af dem brugte signal/blink ved vognbaneskift/frakørsel.
Så derfor husk nu at få det lys tjekket, og vis din hensigt i trafikken, du er og bliver den svageste!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er din hensigt?
  • #1   21. maj 2007 altså, den med positionslyset kan ske.... selv for den bedste. man opdager det somregel- men det er da klart en dum ting.

    Ikke at vise af, eller vise af i sidste øjeblik er for åndssvagt, og at køre uden stoplys, eller bare baglys er utilgiveligt- direkte hjernedødt.


  • #2   21. maj 2007 Klart at der kan være forglemmelser, nu er min mc fra dengang vorherre gik med sandaler,så jeg skal selv tænde,modsat nye maskiner (som regel) lyser så snart der tænding, hvilket jo er en fordel, og det var også derfor det undrede mig, da det ikke var ældre maskiner jeg mødte.

  • #3   21. maj 2007 Tja, har selv lige kørt rundt med positionslys en dags tid.

    Plejer normalt altid at køre med lang lys om dagen. Jeg mener selv at selv om det genere andre bilister lidt opvejes det langt af den større chance der er for at jeg bliver set af andre. Plus at det forhåbentligt får mig til at virke "større" og dermed også at andre ikke forveksler mig med en 45 knallert.. Ikke at jeg kan se hvordan man kan forveklse min fine motorcykel med en knallert! Er der nogen der har noget for/imod at køre med langt lys?


  • #4   21. maj 2007 Jeg er imod langt lys, hvis jeg skal tage oplevelse idag inmente, da langt lys i f.eks bag/sidespejl nok ses, men gør det sværre at se blinklys/bedømme hensigten/farten på bagvedkommende(især i fugtigtigt vejr).For andre bilister kan det også øge deres irretation, at man blinder dem, og de derved handler derefter.

  • #5   21. maj 2007 Ikke min. Jeg kan vælge imellem slukket, positionslys og normal lys.

  • #6   21. maj 2007 Helt enig med Rene J og Hekto... Blink ved vognbane skift er fandens påfund...

  • #7   21. maj 2007 rene J:
    Du skal bruge blink ved vognbane skift.
    At så folk opfatter det som ret til at skifte vognbane uden at orientere sig, og nøjes med at blinke er desværre en dårlig/tillært vane.
    At du nævner Tyskland, kan jeg godt forstå, har kørt meget dernede og det er en nydelse at køre der. Men de bruger også blink og samtidig orientere de sig. For de ved godt det gør ondt at få en BMW der kommer med 250 km/t i bagenden.


  • #8   21. maj 2007 Jeg synes heller ikke om blink ved vognbaneskift. Det har netop effekten, at en del tror, at de så er fritaget for at orientere sig.

    Når det så er sagt, bliver anarkiet bestemt ikke mindre, hvis vi begynder at boykotte denne regel!!!!!

    Vi skal selvfølgelig blinke ved vognbaneskift på motorveje - når vi har orienteret os!!!


  • #9   21. maj 2007 Pæn statistik med de 99 %, godt du skrev at det var af dem der blinker meget, ellers var der jo kun de 1% tilbage smiley
    Men lad mig lige runde idag(snart 24.00 jo) med et citat.
    Sikre biler er biler, som ikke kan køre hurtigere end chaufføren kan tænke. Robert Lembke


  • #10   22. maj 2007 Synes reglen med at blinke er fin nok, den er jo netop til for at advare/vise de andre ens hensigter i god tid før et evt. vognbaneskift. Det er især brugbart, hvis den der skifter vognbanen har fejlbedømt bagvedkommendes fart og trækker ud foran. Det giver lige et afgørende splitsekund ekstra reaktionstid for den bagfrakommende!

    Problemet er bare at folk ikke fatter at benytte det...
    Typisk er jo, at de lige vælger at ramme kontakten med fingeren SAMTIDIG med at de bremser og drejer på rattet ... - Dvs for sent! ;-(


  • #11   22. maj 2007 Nu var min cykel sænket her det første stykke tid jeg havde den.
    Dette resulterede i at jeg blev set noget mere, dog om aftenen blinkede folk også af mig fordi de troede jeg kørte med langt lys. Andre blændede simpelthen bare op i ren protest.. Og selv når jeg gav dem det lange lys en gang eller to gad de ikke blænde ned.

    Her efter jeg har fået den hævet til normal højde sker det at folk ikke ser mig mig nær så meget, til gengæld er folk holdt op med at prøve og give mig det lange lys om aftenen / natten. Så der er vel både plusser og minusser ved at køre med lyset for højt!


  • #12   22. maj 2007 Jeg kørere stortset altid med langt lys om dagen! Da min kørerlærer sagde at det var en rigtig god idé for at blive set af billister! Men det kan da godt lyde til det har den modsatte effekt? Eller?!

  • #13   22. maj 2007 Hvad med det her Vibra lys? Tror i det er noget der kunne få MC'ister til at blive opdaget i trafikken, eller er det en and?
    http://www.mcbixen.dk/group.asp?group=717&sub=717


  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #14   22. maj 2007 Blink på motorveje er det bedste der er sket i trafikken i laaang tid set med bilisters øjne, men der er en smertefuld overgangsfase, der kan være fatal for MC-ister.

    Undertegnede har et eller andet sted mellem 60-80k km på bagen på tyske motorveje i personbil. Og JA, tyskerne er generelt bedre bilister end danskerne, ikke mindst på motorvejene. Mere aggressive, helt afgjort, men mere forudsigelige og OPMÆRKSOMME. Hvis de ikke brugte blink på motorvejene (som danskerne i vid udstrækning stadig ikke gør) ville de tyske motorveje flyde med lig og kvæstede, som der jo ikke er tale om. Så blinket virker, men det skal bruges rigtigt.

    Det uheldige i denne sag er den opdragelse de fleste danske bilister har fået op gennem årene: "Brug blink hvis du skal tigge op plads, eller lave plads...". Og ganske rigtigt, er den nye regel med altid at bruge blink desværre oversat af mange til, at man automatisk FÅR plads.

    En del år siden blev jeg kørt ned på knallert i en højresvingsulykke. Bilisten burde have orienteret sig ordentlig, men overså mig. Heldigvis brugte han blink, så jeg fik ca. 1,5-2 sec. til at trække benene til mig, og var istand til at "lægge" Jog-gen ned på siden, så jeg ikke kom noget til. Hvis jeg ikke have fået en praj takket være blinket, ville udfaldet have været helt anderledes. Med de gamle regler var man jo heller ikke sikker på at gamle nisser med stiv nakke, eller stressede mødre med 3 unger på bagsædet, eller indehavere af sænkede Corollaer med næsten sorte ruder orienterede sig tilstrækkeligt. Tilgengæld var man sikker på at man ikke fik en praj, hvis de havde overset en.

    Li' den nye regel eller ej, men det er efter min mening tåbeligt a boykotte den, da det kun forringer ens egen sikkerhed i trafikken, at de andre ikke kan forudse ens hensigt i trafikken.


  • #15   22. maj 2007 Vibra lys er meget bedre end at køre med lang lys. Et øje opfatter bevægelse i lyste meget bedre end stærkt lys.

    Det er en smart ide som kan rede liv.....

    Personlig køre jeg ALDRIG med lang lys om dagen og jeg blinker altid ud (ikke så meget ind) men jeg kigger du efter inden jeg blinker og drejer ud.


  • #16   22. maj 2007 Et ord XENON

  • #17   22. maj 2007 Jeg kan kun sige det igen. Kør med det lange lys tændt. Hvis nogen blinker af jer, har de trods alt set jer. I virker også tættere på for en gammel billist der skal ud på vejen.
    Tænk på jer selv og ikke de andre. Det er trods alt jer der dør eller bliver invalid fordi en tåbe har overset jer


  • #18   22. maj 2007 Lidt om Vibra-lys...
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=29396


    Det er ikke så smart at køre med fejl-justeret lys. Om dagen vil det have samme effekt som at køre med fjernlys, ja. Men når det er mørkt synes jeg personligt ikke at det gavner sikkerheden at køre og lyse op på trætoppene istedet for på vejen ;o)
    Synes heller ikke det er fair over for medtraffikanter konsekvent at køre og blænde med det lange lys om dagen. Jeg vil efter at ha læst erfaringerne med vibra helt sikkert montere det på både min ig kærestens mc.


Kommentér på:
Hvad er din hensigt?

Annonce