DEBAT! oktan 95 eller 100? {{forumTopicSubject}}
vores lokale pusher her i Slangerup har fået Oktan 100.
er det pengene værd at smide det på cyklen?
vil der være nogen mærkbar forskel, i km/l eller ydelse?
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 657
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.453
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
Men så er du bundet til 100 oktan.
Slet ikke pengene værd.
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.810
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 658
dec 2008
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 11
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.005
Her er to målinger lavet inde for 10 min efter henanden. Den en er oktan 92 og den anden på oktan 100. Begge med 5% Etanol, og fra samme tankstation.
dec 2008
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 11
Så får man mere ud af super benzin.......
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.005
På N/A motore uden banke sensorer, som er bygget til lav oktan. Vil der med garanti ikke være, nogen mærkbar effekt forskel.
Derimod hvis vi kommer, over i rigtig "Racing Fuel", så sker der en masset andet. Det er så bare ikke, oktan tallet i sig selv. Der giver forskelden, men fordi man bland andet, binder ilt i brændstoffet.
Der er jo en naturlig grænse, for hvor meget brændstof. Vi kan brænde af i cylinderen, når vi kun har 20.8% ilt +/-. Så det ilt der er i brændstoffet, giver et lille boost.
Men igen effekt kommer ikke rigtig, før motoren har et kompressionsforhold, der passer til oktantallet. Og der bliver tilført den rigtig mægte brændstof.
Biler derimod er meget mere, følsom over for oktan tallet. Fordi de general, har en lagt bedre cylinderfylding, ved dellast / lave omdrejninger.
På de fleste biler idag, har vi jo både, Turbo, banke sensorer, Justerbar knaster mm. Det gør selvfølgelig, man kan kommet noget tættere på grænsen. Og her er forskelen også temlig målbar forskel...
DEBAT! oktan 95 eller 100?