{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.418 visninger | Oprettet:

Kan jeg godt køre på denne mc? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har i en kortere årrække været så heldig at kunne låne min fars mc.
En Kawasaki z750 fra 2006.

Sagen er den at min far har besluttet sig for at sælge den og jeg skal derfor have leveret den tilbage hurtigst muligt. Dette indebære en køre tur på små 100 km.

Mc'en har stået i en uopvarmet garage de sidste 2 vintre. I 2016 blev der skiftet olie filter samt olie og efterfølgende kørte jeg små 2000 km på den hen over sommeren.

I 2017 blev den overhovedet ikke kørt på. Der blev hellere ikke skiftet hverken olie eller filter på den.

Mit spørgsmål er om jeg kan køre de her 100 km på den uden at skifte olie/filter/andet(?) eller om det er absolut nødvendigt at gøre dette?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan jeg godt køre på denne mc?
  • #1   3. maj 2018 Jeg ville aldrig ofre de 500 kr. et olieskift koster når den alligevel skal sælges. Og når den ikke har kørt flere km. siden sidste olieskift, og turen er så kort, tænker jeg at det er lige meget.

• #2   3. maj 2018 Med fare for at kloge mig på noget jeg ikke har forstand på, og forbehold for dette:
    Jeg har lært, at olie sagtens kan køre en 4-5000km og mange mener endnu flere km. Men nu er det et par år gammelt, og når en motor står uden overhovedet at blivet "drejet" i lang tid, har jeg læst forskellige steder, at der kan opstå kemiske forbindelser som kan danne rust inden i motoren. Blot ved kombinationen af visse svovlforbindelser og ilt. MEN hvis du kan starte motoren og den lyder som den skal, skulle man ikke tro at der er et problem....vel?
    I lyset af min nylig indkøbte erfaring med min egen cykel, ville jeg dog som et minimum checke oliestanden og lugte til olien, om der skulle være benzin i det. Hvis det lugter meget af benz, ville jeg ikke tage chancen pga smøreevnen. Der er på 100km strækning nok en vis nødvendighed i at motoren bliver smurt derinde. Men jeg ville nok købe et filter til en 50er og lidt olie til et par hundrede, af hensynet til din fars mc og en evt køber. Og selv for en dummy som jeg, tager det jo ikke mange år lige at skifte olien og filtret selv. Ps: jeg vil ikke holdes ansvarlig for evt motorhavari, som opstår som følge af mine ubrugelige amatørråd, som sikkert har mere bund i min fantasi-verden, end i den virkelige. Men når du kører afsted efter så lang tid stilleståen, kan der måske opstå andre ting, som du ikke så da du kørte jævligt på den. Måske kan kabler ha sat sig fast. Eller den sveder måske lidt når den bliver varm. Men igen, det er blot mig, som forestiller mig det. Jeg synes at du skal skifte det, og så ellers lige gå sikkerheds checkets hovedpunkter igennem, så du på forhånd ved, om den kan bremse osv. Og så kan du jo også nyde de sidste km på den, istedet for at være nervøs hele vejen...Tag det for hvad det er: En amatørs mening!!!

• #3   3. maj 2018 Den korte version:
    Du kører bare. God tur! smiley

• #4   3. maj 2018 Ja.

• #5   3. maj 2018 Run, Forest, run smiley smiley

• #6   3. maj 2018 Du skal nok lige checke batteriet inden du tager udstyr på:-)

• #7   3. maj 2018 husk at lugte til den

• #8   3. maj 2018 Bare kør min knægt.
    Det kan tit få mig til at smile og alt den angst for sidste års olie.
    Lidt i samme stil med angst for rust i tanken, ved halv tom tank. Benzin dampe er en del tungere ens alm luft og fortrænger den.
    Hvorfor skal der komme mere kondensvand i en motorcykel end i en bil?

• #9   3. maj 2018 Der et kun én ting du skal være særligt opmærksom på i din situation. Det bliver dine sidste kilometer på denne kværn. Nyd turen, gi den lidt ekstra gas, og kør forsigtigt ;);)

• #10   3. maj 2018 Du skal have denne i ørene, når du afleverer farmands brum-brum
    https://www.youtube.com/watch?v=EkkFBsi2KKI
    Beihart wie ein Rocker. Augen zu und duch smiley smiley smiley smiley

• #11   3. maj 2018 Hellere Den nye Gokkesok..! smiley
    DET er noget der rykker som man siger..!
    smiley

profilbillede
  • #12   3. maj 2018 En gokkesok er et spændene alternativ, men ikke imens du køre " med 100 kilometer i timen derud ad "

• #13   3. maj 2018 #1-7: Ja.
    #8: Jeg er en af de spader som frygter rust i tanken På mcen altså. Men det kommer sig jo af, at jeg har hørt historier om, at det sætter sig i filtrene. og kommer det forbi dem, er ens motor fucked. Men jo, hvorfor skulle der være forskel på bil og mc? Sådan er det bare med mange ting, som man kan frygte, uden at kunne give en plausibel forklaring på, hvorfor...
    #9: Så kort burde jeg kunne ha skrevet det...Men jeg ville alligevel lige checke bremserne og om der er kølervæske og olie på...

• #14   3. maj 2018 Snak da med den gamle om hvad han vil sælge den for til et familiemedlem.... sådan en gammel havelåge kan jo ikke være meget værd og du gør ham faktisk en tjeneste ved at overtage den

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 282 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.923
    #15   3. maj 2018 Du kører bare.

• #16   3. maj 2018 #12: Hvordan så få en hard on?

• #17   5. maj 2018 Ja.. kør smiley

Kommentér på:
Kan jeg godt køre på denne mc?

Annonce