{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fordel v motor kontra række ?
  • #1   24. apr 2007 V4 og R4 er ofte ret ens, men en V4 kræver mindre plads. Der er mere teknik i V motoren, idet den kræver to selvstændige ventilstyringer.

    Det er ikke sådan at I sidder og tænker V2 eller R4?

    Det er nemlig klassikeren smiley


  • #2   24. apr 2007 Nej det er v4 kontrar4 da jeg har hørt at en v motor skulle have bedre moment samt de skulle ikke være til at slide op.
    Andre med for og i mod og selvfølig er lyden den fedeste på en v motor ik

    Mikael


  • #3   24. apr 2007 De har begge 2 cyl. for meget :-))

  • #4   24. apr 2007 forældet teknik er det vel ik.. når man nu ser at både apilia og honda kommer efter ducati med deres v4 motor med +200 hk. hvor aprilia regner med at kommer ind i kampen i superbike og det samme med honda

  • #5   24. apr 2007 det er ikke pga af om det er v4 eller r4 de bliver slidt hurtigere eller langsommere... grunden til at du tænker på at en r4 bliver slidt hurtigere er fordi du tænker på en suzuki... smiley

    så får jeg klø igen...


  • Peter N
    Peter N Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 269
    #6   24. apr 2007 He he...snak om at hælde benzin på bålet Morten!

  • #7   24. apr 2007 det var jo bare for at lave en point... tror ikke du kan generellelisere om en v4 holder længere end en r4 bare fordi det er en v4.. hvis det er tilfældet må det skyldes komponenterne...

    en ting der dog må være en fordel er at i en v-motor er krumtappen kortere end i en række motor og derved sparer du noget vægt.. krumtappen er så vidt jeg ved den tungeste komponent i en motor og det er jo en del vægt at spare...


  • #8   24. apr 2007 V5? hmmm...

  • #9   24. apr 2007 Honda har da både VFR og Pan European, som kører med V4 og dem vil jeg da ikke kalde forældet (især ikke viffer'en).

  • #10   24. apr 2007 Kent

    Kender ikke V5 fra motorcykler, men min kone kører rundt i en SEAT med V5 på 2,3 l. Den snurrer mindst lige så godt som den V6 der ligger i min Audi - måske lig bortset fra absolut tomgang. Den yder også lige så meget!


  • #11   24. apr 2007 Det må se skummelt ud med en V5, men hvad ved jeg også omkring motor smiley

  • #12   24. apr 2007 Ja-den ser lidt spøjs ud, men der er jo en motorhjelm over

  • #13   24. apr 2007 Per: Det er efterspørgslen der er gået i stå, ikke udviklingen. Honda havde for år tilbage et potent og konkurrencedygtig V4 750ccm motor i sit program, men superbike klassen voksede til 1000ccm og V4'eren blev kun udviklet til touring. Og det er ikke så længe siden Honda lavede noget nyt til deres V4.... V-tech. Hvornår er der sidst udviklet på en R4? De er teknisk ikke langt fra en GPZ900 motor...
    At motortypen ikke er forældet beviser Honda den dag i dag, med at bruge en V4 800ccm maskine i GP-klassen. Altså en motor der bare er 50ccm større end VFR750r motoren, men med dobbelt ydelse, og ligeså moderne og udviklet som R4 maskinerne...


  • #14   24. apr 2007 V4 og V5,- næh nej,- man skal ha en V1 .. Så ved man hvad man får.. :o))

  • Thor K
    Thor K Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
    #15   24. apr 2007 V8, jatak smiley

  • #16   24. apr 2007 V1 er da totalt forældet raket som tyskerne brugte til at skyde England med og halvdelen var bedere som boomerang da de fløj tilbage og sprang i hovedet på prøjserne

    en Boxer motor er vist ældst sikkert endda tidligere på færde end V2 osv... men BMW bruger dem så stadigvæk


  • Thor K
    Thor K Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
    #17   24. apr 2007 V2 er da også en raket smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #18   24. apr 2007 Det er forkert at kalde V4 forældet hvis det er i forhold til en R4 motor. De bygger på 100% samme teknik - og nej V-Tech er altså 8-10 år gammelt, og har været en del af Hondas motorprogram til personbiler længe.
    Det er IKKE noget nyskabende og fantastisk som de lige har hevet ud af ærmet på 14 dage.

    På ingen af delene kan man jo gøre andet "nyskabende" end at forbedre på små detaljer, og øve sig i at kunne styre karakteristikken på effekt og moment så man bedre kan tilpasse en motor til specifikke behov.


  • #19   24. apr 2007 Her er nogle af fordele/ulemper på de 2 typer motorer:

    R4 fordele:
    1. Meget kompakt, i størrelse.
    2. Simpelt og billigt i design og udvikling.

    R4 Ulemper:
    1. Kølingsproblemer på de 2 inderste cylindere
    2. Lang krumptap (tung).

    V4 fordele:
    1. God køling på alle cylindere.
    2. Kort krumptap (mindre tung).
    3. Meget smalt motordesign (god aerodynamik)

    V4 Ulemper:
    1. Kompliceret design.
    2. Dyrt i fremstilling og produktion

    En af årsagen til at V4 designet er populært i MotoGP er at motoren er væsentligt smallere end en R4'er og derfor bliver cyklerne smallere og dermed hurtigere. En anden fordel, som også er nævnt ovenover er at kølingen er bedre, da vandet omkring blokken har et større område at afkøle på, kontra en R4'er og derfor kan de også presses til mere effekt.


  • #20   24. apr 2007 Hvis det med at en V4 skal være mindre tung, kan det da kun være den roterende masse i krrumtappen. En V4 skal jo bruge dobbelt så mange knastaksler som en R4 og 2x knastkæde eller tandhjul.

  • #21   24. apr 2007 Simon: Til gengæld er længden af knastakslerne kun halv størrelse. men jo, du har ret i at det er den roterende masse der bliver sparet på. V4 motoren i sig selv er tungere end R4.
    Desuden er en 90 graders V4 bedre til at afbalancere sig selv, så man behøver ikke balanceaksler. Dog alt after hvilket udlæg krumtappen har.


  • #22   24. apr 2007 Mht. størrelse er de vel begge ca samme størrelse (fysisk). Ja den ene er godt nok kun 2 cyl i bredden, og derved giver det mulighed for en smallere cykel, men til gengæld er der også 2 cylinder rækker.

    En R4 burde kunne laves med kortere akselafstand end V4. Og måske den får dårligere aerodynamik, men mon en hurtigere styring kompencere for dette.

    Bare lige en idé


Kommentér på:
fordel v motor kontra række ?

Annonce