5.092 visninger
|
Oprettet:
fordel v motor kontra række ? {{forumTopicSubject}}
Hej vi sidder lige og snakker v4 kontra r4
Hvad er fordele og ulemper ?
Mikael
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det er ikke sådan at I sidder og tænker V2 eller R4?
Det er nemlig klassikeren
okt 2004
Følger: 35 Følgere: 175 MC-er: 9 Emner: 200 Svar: 931
Andre med for og i mod og selvfølig er lyden den fedeste på en v motor ik
Mikael
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 51 MC-er: 8 Emner: 151 Svar: 1.363
maj 2005
Følger: 33 Følgere: 31 MC-er: 4 Emner: 34 Svar: 352
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
så får jeg klø igen...
jan 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 269
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
en ting der dog må være en fordel er at i en v-motor er krumtappen kortere end i en række motor og derved sparer du noget vægt.. krumtappen er så vidt jeg ved den tungeste komponent i en motor og det er jo en del vægt at spare...
jul 2005
Følger: 43 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 1.152
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Kender ikke V5 fra motorcykler, men min kone kører rundt i en SEAT med V5 på 2,3 l. Den snurrer mindst lige så godt som den V6 der ligger i min Audi - måske lig bortset fra absolut tomgang. Den yder også lige så meget!
jul 2005
Følger: 43 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 1.152
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
At motortypen ikke er forældet beviser Honda den dag i dag, med at bruge en V4 800ccm maskine i GP-klassen. Altså en motor der bare er 50ccm større end VFR750r motoren, men med dobbelt ydelse, og ligeså moderne og udviklet som R4 maskinerne...
dec 2004
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 177 Svar: 1.233
apr 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
en Boxer motor er vist ældst sikkert endda tidligere på færde end V2 osv... men BMW bruger dem så stadigvæk
apr 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
Det er IKKE noget nyskabende og fantastisk som de lige har hevet ud af ærmet på 14 dage.
På ingen af delene kan man jo gøre andet "nyskabende" end at forbedre på små detaljer, og øve sig i at kunne styre karakteristikken på effekt og moment så man bedre kan tilpasse en motor til specifikke behov.
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
R4 fordele:
1. Meget kompakt, i størrelse.
2. Simpelt og billigt i design og udvikling.
R4 Ulemper:
1. Kølingsproblemer på de 2 inderste cylindere
2. Lang krumptap (tung).
V4 fordele:
1. God køling på alle cylindere.
2. Kort krumptap (mindre tung).
3. Meget smalt motordesign (god aerodynamik)
V4 Ulemper:
1. Kompliceret design.
2. Dyrt i fremstilling og produktion
En af årsagen til at V4 designet er populært i MotoGP er at motoren er væsentligt smallere end en R4'er og derfor bliver cyklerne smallere og dermed hurtigere. En anden fordel, som også er nævnt ovenover er at kølingen er bedre, da vandet omkring blokken har et større område at afkøle på, kontra en R4'er og derfor kan de også presses til mere effekt.
aug 2004
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 65 Svar: 852
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
Desuden er en 90 graders V4 bedre til at afbalancere sig selv, så man behøver ikke balanceaksler. Dog alt after hvilket udlæg krumtappen har.
maj 2005
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 24 Svar: 301
En R4 burde kunne laves med kortere akselafstand end V4. Og måske den får dårligere aerodynamik, men mon en hurtigere styring kompencere for dette.
Bare lige en idé
fordel v motor kontra række ?