{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.686 visninger | Oprettet:

Hvornår er en mc for gammel ....? {{forumTopicSubject}}

Hej
jeg påtænker at købe en mc i stil med…”Suzuki vzr 1800 , Honda valkyrie f6 ,Honda vtx 1800 ,triumph rocket 3”
Da jeg ikke selv er super dygtig til at rep. Osv på en mc
Skal jeg have en der ikke går i stykker ??hehe.....
Og økonomien spiller også ind
Så derfor mit spørgsmål
Alt efter model så ligger de forskellige MC’ere fra årgang 1998-2008
Er godt klar over at en motor i den størrelse de maskiner her har ,der kun har kørt omkring 30-40 tusind km nok ikke fejler noget
Men er der en tommelfinger regel eller noget man kan bruge
Mvh Brian


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er en mc for gammel ....?
  • #1   31. mar 2018 Ingen tommelfingerregel.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.917
    #2   31. mar 2018 Ingen regel.

    Du kan finde 20 år gamle MC'er som er i bedre stand end nogle 2 år gamle MC'er - det handler alt sammen om vedligeholdelse.


  • #3   31. mar 2018 Det lyder godt...
    så det er “bare” at bruge sin fornuft og spørge ind til mcens historie ,hvis forhandleren da kender den hehe


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.917
    #4   31. mar 2018 Ja og være mere kritisk når man går den efter, og prøvekører.

  • #5   31. mar 2018 Men er der ikke nogle årgange eller modeller der kan være svære at finde dele til?

  • #6   31. mar 2018 Det havde jeg slet ikke tænkt på med reserve dele
    Men det er vel ikke et problem med de mærker jeg kigger efter eller er det ??


  • #7   31. mar 2018 To ting du skal tænke på:

    1. En gammel MC kræver alt andet lige vedligeholdelse og eftersyn. Her er det vigtigt du inddrager en god mekaniker koster minimum 500,00 i timen plus moms.

    2. Det kan være svært at finde dele til en gammel MC. Nu løser internettet heldigvis en del af problemet men tro ikke det gør det billigere når der kommer porto m.v. på.

    Ergo: Hellere lægge lidt ekstra for en nyere velholdt MC end, at følge den danske tradition med at købe noget gammelt ***t smiley


  • #8   31. mar 2018 Kig efter den generalle stand, er der skruer der er smadret i kærven, olie der siver lidt ud osv. Er den i god stand at se på så vær kritisk når du kører en tur på den. Kræv at du får den kold. Nogen kan finde på at "varme den opstå den er klar" men så kan du ikke høre og føle maskinen når den er kold. smiley

    Men der er ingen tommelfingerregel, jeg har en 36 år gammel maskine nu og den er i bedre stand end en 8 år gammel maskine jeg var ude og kigge på.


  • #9   1. apr 2018 Brian, jeg kan ikke dy mig for at skrive det her, som du jo bare kan glemme når (hvis) du har læst det: Mennesker som dig og mig skal lade være med at købe godt brugte ting med mekanik i. Der er så ufatteligt mange sliddele i de motorer, at jeg vil vove at påstå at det bedre kan betale sig at købe en ny. Det er nok økonomisk dyrere at afdrage 1000kr om mnd på din cykel, oveni service og forsikring osv osv. Men du kan altså også være uheldig med et brugt køb. Så uheldig at DET i enden bliver dyrere eller ligeså dyrt som at købe en ny, måske lidt mindre end en 1800ccm. Og så slipper du også for følelsen af at køre på en gammel kværn, som ved den mindste mislyd vil gøre dig meget, meget nervøs. Med en ny cykel kan du få helt op til 7år, og ihvertfald 5 års garanti på den. Så når noget går istykker, er det kun et problem at få den transporteret til forhandleren. Og ovenikøbet skal du ikke bekymre dig om, mekanikeren bruger 2 eller 10 timer og dele for 200 eller 2000kr.
    Jeg har lige sidste år købt en 500ccm fra 2005, og står nu og døjer med lige nøjagtigt det som jeg råder dig fra. Og jeg er en 44 årig gammel rynket røv. Som har været igennem det med brugte ting flere gange før. Jeg ved godt hvad det kan betyde at købe folks brugte ting. Og det er altså bare ikke fedt, at man ikke kan fikse tingene selv. Jeg købte min, fordi at det skulle være. Men i retrospekt, skulle jeg istedet ha lagt mig i selen for at spare nogle flere penge op, og ventet et par år(mere) med at købe mc. Nu er jeg endnu mere sikker på, at det ville have været det bedste for mig, som er fattig og ikke mekanisk minded. Im just saying. Held og lykke med at finde en god mc. Og lad være med at lægge dig fast på, at den skal komme fra en forhandler. De har en forretning som alt andet lige må betyde mere for dem, end at du kan ture rundt på landevejen med en tryg følelse til en rimelig pris. For de er på markedet for at sælge. Og tjene en avance. Og jeg har talt med flere, som har købt brugt fra,-også velrennomerede forhandlere som f.eks Ryberg. Og ikke alle føler at de bliver lige godt behandlet EFTER salget. Der erselvfølgelig ingen grænser for deres venlig-og velvillighed inden du køber. For de er i bund og grund sælgere, ikke sandt? Igen: Jeg ønsker dig held og lykke med det. Og køber du en brugt, og havarerer i nærheden af hvor jeg bor, kan du altid overnatte i mit hus smiley


  • #10   1. apr 2018 Og husk lige, hvis du ikke har udstyr. Tøj, handsker, bælte, støvler, god hjelm og gel-pude hvis du har hæmmorider, at lægge 5-10000kr fra til disse sager inden du bruger ALLE dine penge på cyklen...Og det er vel at mærke kun, hvis du kan leve med brugt tøj osv.

  • #11   1. apr 2018 Hej MT
    Tak for dit super fine svar
    Du kan være sikker på de tanker har også været igennem mit hoved
    Og kan også mærke nu hvor tiden og pengene er der ,er det lidt svært at holde hovedet koldt
    Men de mcer jeg drømmer om at købe er sku meget dyre af ny og det ville tage mig laaaaang tid at spare op til og det er min tålmodighed nok ikke til lige pt hehe
    Men du har ret forhandler vil sælge det er det de lever af dertil hører jo også rep af MC
    Kender faktisk mange i min omgangskreds kreds der kan lave motorcykel men det er træls at skulle spørge om hjælp til alt ,men mest er det jo irriterende hvis man ikke kan kører fordi den skal repareres
    Jeg kigger bestemt også i den private sektor
    Da der er mulighed for at få en nyere MC til billigere penge
    Og det er måske nemmere at gennemskue hvem der passer meget på sine ting der
    Og jeg bor tæt på Tyskland så kigger også den vej men tror ikke rigtig på at det er billigere med afgift osv ,kan ikke helt gennemskue det med prisen
    Har endda overvejet at flytte til Tyskland haha
    Der for du alt smidt i nakken hehe
    Ahh det kommer ikke til at ske .....
    Det er fedt at have et sted at overnatte hvis alt skulle gå galt så tak for det....
    Jeg har jo tiden på min side og skal prøve en masse og forsøge at få så meget info som muligt og så kommer det svære "have tålmodighed"
    Men igen til alle tusind tak for jeres svar og hjælp
    Det er meget værdsat
    Mvh Brian


  • #12   1. apr 2018 Ahhhh. Så er brugte motorcykler heller ikke farligere end det.
    Ja, der er sikkerhed i en ny, i form af op til 5 års garanti, men det er en dyr garanti, da den kræver autoriseret service hver gang.
    Mange forhandlere tilbyder garanti på brugte motorcykler, og hvis du kigger efter en privat, så find en med dokumenteret servicehistorik. Ikke nødvendigvis en servicebog, men en der gemmer sine kvitteringer for dele og service. Så ved du der er passet på den.


  • #13   1. apr 2018 #9: Hvilke problemer har du haft med din ER5?

  • #14   1. apr 2018 #13: Mekaniker har sat ny chokkobling bagi. Ny kobl og gaskabel. Skilt og renset karbs. Skiftet oil og filter og luftfilter. Nu , hvor jeg har kørt 100km, går den ad h-til når den ikke får gas. Går ud i tomgang, osse når varm. Det er somom den hopper over tændinger....Nu vil den ikke starte. Og fordi jeg druknede motoren, tror mek at det hele er min skyld. Mig som er en idiot, (hvad jeg også er)og at det er alt der er ivejen. Men den kørte fint inden jeg satte den ud til ham.(Og jeg kunne starte den selv...helt uden at drukne motoren.) Og nu kører den så....ja. Jeg håber bare, at den ikke er indstillet ordentligt i karburatorne. Og hvis der er andet ivejen, må det være noget som er gået istykker mens den var i hænderne på mek. Men Han vil have mig til at komme derud med den, og stille den, og det vil jeg ikke. For det første fordi jeg som sagt sikkert ikke kan starte den. Og fordi, at han sidste gang beholdte den 14 dage længere end aftalt.
    Du har forresten 100pct ret i det med servicehistorik. Både prisen for aut eftersyn. Og at brian, hvis han kan finde en brugt, med orden i papirerne, sagtens kan hoppe på en sådan. Jeg var bare så opslugt i alt det negative, så jeg ikke skrev det til ham smiley MEN kan han finde en sådan cykel til en rimelig pris?


  • #15   1. apr 2018 brian, dit svar til mig....jeg vil vove påstanden at det var som skrevet og tænkt af mig for et halvt år siden. Kæft, hvor jeg forstår dig!!!

  • #16   1. apr 2018 Så lige din profil. Du har haft en CBR600 der var 10 år "gammel" da du købte den, og din BB var 14 år da du fik den. Har du haft nogle aldersproblemer med dem?

  • #17   1. apr 2018 #16: Det er ikke mig.

  • #18   1. apr 2018 Hej Jesper
    Jamen det er helt rigtig jeg har haft de mcer og at de også var brugte da jeg købte den
    Det kun været småting i vejen med den
    Som en enkelt pakning og sådan
    Så det er intet at snakke om og det er heller ikke sådan at jeg er bange for brugte MC
    Men de maskine jeg kigger på koster omkring 150000 og nogen af dem er fra 98
    Og det er alligevel 20 år
    De har så kun kørt fra 20000-40000 km som er ingenting for den størrelse motor
    Det vel også vigtig om den har stået stille i 10 år eller blir brugt og passet
    Det blir en brugt ingen tvivl om det en ny i den størrelse har ikke råd til hehe


  • #19   1. apr 2018 Man hører ihvertfald igen og igen, at det ikke er optimalt med en motor som bare har stået...
    Jeg vidste ikke at det var den prisklasse du er oppe i. Så ville jeg helt klart nøjes med det halve og købe en splinterny MT07 eller 09 agtig.
    Hvordan kan det være, at du skal have så stor en motor?


  • #20   1. apr 2018 Jesper #5: Er du sikker på det? Det gælder ikke længere for biler ihvertfald. Altså at man SKAL have serviceret sin ny Renault på et Renault værksted osv, for at garantien dækker...

  • #21   1. apr 2018 Nå man skal vel ikke ha sårn en stor motorcykel hehe
    Ej det er fordi jeg synes de er ret fede at kører på
    Har haft en vzr 1800 super fed cykel
    Men jeg skal ha prøvet mig frem og det er bestemt ikke fastlagt jeg skal bruge den alle på MC
    Også skal jeg ha kæresten med bag på indimellem
    Ikke fordi hun er stor eller noget hehe ....men den må godt kunne rykke lidt afsted selvom der er 2 på
    Har altid før været draget af fart derfor også det spring fra min første MC CBR 600 til bb 1100 xx
    Så er det vel også lidt svært at komme ned til en der har 60 HK ....hehe
    Er blevet lidt ældre hvad fart angår og gider ikke rigtig at køre 250 men kan godt li acceleration stadig
    Men der går så mange tanker i mit hoved omkring hvilken MC det skal være
    Og må give mig selv tid til at prøve forskellige muligheder af
    Umiddelbart ligger chopper/cruiser ting bedst i forhold til komfort og mest praktisk når man er 2
    Også "skal"de jo ha lidt i motor rummet hvis man også skal kunne rykke lidt
    Men glæder mig bare til jeg kan komme ud og prøve de forskellige muligheder jeg har kigget uafbrudt på de sidste 5 dage haha .....


  • #22   1. apr 2018 Ok...Så det er ikke fordi, at hun er kæmpestor...kæresten smiley

  • #23   1. apr 2018 Nej slet ikke ...
    Hun er mindre end mig haha ....


  • #24   2. apr 2018 Ahh What are the odds....
    Nu står den der drømme MC til en rigtig god pris
    Og 10 min væk fra hvor jeg bor ....
    Men det er privat salg ....
    Og jeg har ikke engangs prøvet at kører sårn en før .....
    Nu skal jeg da lige love for at hovedet kører rundt
    Og nu er det jeg skal holde det koldt phuuuu...


  • #26   2. apr 2018 Ja det er rigtig
    Har også skrevet til ham haha
    Man SKAL jo ikke købe den første man ser hihi


  • #27   2. apr 2018 Nu går det sku stærkt
    Håber jeg kan bremse mig selv og tænke lidt haha


  • #28   2. apr 2018 Det er osse lige vejr til en prøvetur. Men uanset hvor fed den er, hvor godt den kører, hvor gerne du måske vil købe den efter turen....vil jeg vædde med, at du er klog nok til alligevel lige at tænke over det i et døgn. Men god tur og held og lykke med det.
    Og så skal vi lige have at vide hvilken kværn det er osv. Altså bagefter prøveturen.


  • #29   2. apr 2018 Det er en Triumph rocket 3
    Og ja er kørt hjem uden MC i dag
    Men fuck den er feee hehe


  • #30   4. apr 2018 Jamen, hvis du har fået øje på Triumph, behøver du jo heller ikke tænke på så meget andet. Måske lige om der er mønter nok i baglommen til indkøbet. smiley

Kommentér på:
Hvornår er en mc for gammel ....?

Annonce