{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.767 visninger | Oprettet:

Tilkøring... {{forumTopicSubject}}

Hej

Nu er tiden ved at være inde til at jeg får min nye MC (Husqvarna 701 Supermoto) leveret smiley .
I diverse internationale fora har jeg læst, at mange af dem har et større olieforbrug, hvis de ikke tilkøres på en bestemt måde.
Jeg vil tilkøre min efter følgende princip: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
(det vil sikkert afstedkomme nogle kommentarer smiley ).
Nu til mine spørgsmål (som kun er gældende for tilkøring fra 0 - 2500 km):
1) Så vidt jeg kan læse mig frem til, så skal olien fra starten være af typen mineralsk (pga. mere friktion). Er dette rigtigt forstået? Og kan følgende olie så bruges: http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-power-1-665p.html ?
2) Der står intet om filterskifte. Skal filtrene (4 stk.) skiftes hvergang olien skiftes, eller kan enkelte filterskifte springes over senere i tilkørelsesforløbet - Altså inden man går over til fuldsyntetisk olie ved ca. 2500 km?

Med venlig hilsen
Morten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilkøring...
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #1   31. jan 2018 Jeg er nødt til at spørge hvem du stoler mest på, når nu du er så forhippet på at tilkøre den på den hårde måde..

    1. Producenten.

    eller

    2. En 100% tilfældig kloge åge som på ingen måde fører nogle som helst former for beviser for sine påstande (som er grebet ud af den tynde luft) om at motoren skal tæskes fra start for at være "korrekt tilkørt".

    Mit svar er: Det der står i manualen omkring tilkørsel, er med al sandsynlighed det der vil give dig en motor som holder længst, som vil bruge mindst olie og som vil have mest effekt.
    Manualen vil også fortælle dig hvilken fremgangsmåde du skal bruge og hvornår du skal skifte olie og filtre.

    Skifter du også gear kun med fuld gas og uden kobling, eller river den i begrænseren hver gang du starter den fra kold, eller kører den med kun det halve niveau olie i motoren, hvis en hjemmeside fra 90'erne og nogle hjemmelavede grafer fortæller dig det? smiley smiley

    Det du læser på diverse fora, er skrevet af folk som godt ved at deres udtalelser aldrig vil få NOGEN som helst form for konsekvens for dem selv.

    Men ok - hvis du bare husker at fortælle om tilkøringsmetoden, når du skal have lavet noget på garantien, så tror jeg det går fint. smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #2   31. jan 2018 Men inden du begynder at diskutere det her, så lad med det samme være med at tage mine ord for gode varer.

    Lad os høre hvad en ingeniør har at sige om emnet.

    https://www.youtube.com/watch?v=Ij7-LyOFlUU


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #7   31. jan 2018 smiley smiley smiley smiley smiley

  • #8   31. jan 2018 lige angående det mineralske olie, det lyder total idiotisk at vælge en olie der skaber mere friktion, efter min mening så var det da bedre at vælge en god olie der skaber lavere friktion

    og hvor i alverden får du det magiske 2500 km fra, det er jo sindssyg mange timer og inden du har kørt det så skal du højst sandsynligt ind og kigge ventiler eller stempel, jeg kender ikke meget til den 701 om det er hårdpumpet maskine eller ej, men det lyder godt nok sindssygt med de km og det olie

    selv på de hårdpumpede motarder kører de dem måske kun roligt den 1 time max


  • #9   31. jan 2018 Har hørt om dét med tilkøring på mineralsk olie før. Er det fordi en mineralsk er en mere "ren" olie - på grund af færre additiver?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #10   31. jan 2018 Ideen er at en mineralsk olie faktisk smører dårligere, så stempelringene slides til cylinderen hurtigere.
    Og ja det passer delvist. Mineralsk olie smører ikke decideret dårligere, men nedbrydes langt hurtigere og er meget mindre temperaturbestandigt og langt mindre rensende end fuldsyntetisk olie.

    I realiteten - ja så slides det hurtigere, men slides også mere og måske river cylindervæggen fordi tingene ikke får tid nok til at tilpasse sig hinanden.

    Og et hårdt belastet plejlstangsleje som f.eks på sådan en 700ccm 1-stamper - det bliver MEGA begejstret for mineralsk olie uden friktionsnedsættende additiver, på det tidspunkt hvor lejerne og sølen skal tilkøres... Jæs jæs... Ironi kan forekomme. smiley

    Men for faen da - hvad ved producenten dog om det her emne - de laver bare cyklen!!! smiley


  • #11   1. feb 2018 Når det er løbeudstyr, grej og telte nørder jeg helt vildt!

    Men hvad angår køretøjer, tror jeg bare, jeg følger producentens anvisninger og koncentrerer mig om at nyde så mange sving, som muligt smiley smiley


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #13   1. feb 2018 De store 1 cylindrede skal man behandle med respekt,
    varm den godt op, kør gerne lidt frisk, men ikke for mange omdrejninger,
    og ikke for hård belastning over længere tid,
    kør den til med det olie der er på den, det er beregnet til den motorcykel.


  • #14   1. feb 2018 Nu er jeg ikke så naiv, at jeg tror på producenternes anbefalinger vedr. tilkørsel, alene er videnskabeligt forankret! Dertil er der alt for store kommercielle (økonomiske) interesser på spil.
    Jeg tror derimod, at anbefalingerne i høj grad tager hensyn til at få færrest mulige reklamationer (= bedste indtjening) vha. den simplest mulige tilkøringsmetode som ALLE kan finde ud af - altså lavest fællesnævner - og dermed IKKE nødvendigvis hvad der er optimalt for motoren.
    En lang række andre hensyn er også taget af andre årsager, end hvad der er bedst for motoren - eksempelvis hensyn til miljøet (mager blanding), støj, økonomi (materiale valg) osv.
    Men som den kylling jeg er smiley , så vælger jeg at lytte til de kloge hoveder herinde smiley , og gør som producententen foreskriver. Skulle det så resultere i lidt olieforbrug, så finder jeg nok basørerne til det.. smiley .


  • #15   1. feb 2018 Enig Morten..

    Uden at have belæg for at tro det modsatte, så bliver producenten nødt til at fraskrive sig udefra laveste fællesnævner...

    der er også en grund til at folk skifter fælge, dæk, udstødning mm for at opnå bedre resultater.. i nogle tilfælde bliver det så dårligere resultater, og det er en af ulemperne ved at lytte til andre/prøve sig ad, men når det virker så er det også federe end hvad producenten har fortalt er bedst...


  • #16   7. jun 2019 Ved godt det er en gammel tråd, men her en guru af en slags, han siger det som alle motorbyggere siger.
    Brug lige 5 minutter her.

    https://www.youtube.com/watch?v=MlmHOMm9gow


Kommentér på:
Tilkøring...

Annonce