Tilkøring... {{forumTopicSubject}}
Hej
Nu er tiden ved at være inde til at jeg får min nye MC (Husqvarna 701 Supermoto) leveret .
I diverse internationale fora har jeg læst, at mange af dem har et større olieforbrug, hvis de ikke tilkøres på en bestemt måde.
Jeg vil tilkøre min efter følgende princip: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
(det vil sikkert afstedkomme nogle kommentarer ).
Nu til mine spørgsmål (som kun er gældende for tilkøring fra 0 - 2500 km):
1) Så vidt jeg kan læse mig frem til, så skal olien fra starten være af typen mineralsk (pga. mere friktion). Er dette rigtigt forstået? Og kan følgende olie så bruges: http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-power-1-665p.html ?
2) Der står intet om filterskifte. Skal filtrene (4 stk.) skiftes hvergang olien skiftes, eller kan enkelte filterskifte springes over senere i tilkørelsesforløbet - Altså inden man går over til fuldsyntetisk olie ved ca. 2500 km?
Med venlig hilsen
Morten
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
1. Producenten.
eller
2. En 100% tilfældig kloge åge som på ingen måde fører nogle som helst former for beviser for sine påstande (som er grebet ud af den tynde luft) om at motoren skal tæskes fra start for at være "korrekt tilkørt".
Mit svar er: Det der står i manualen omkring tilkørsel, er med al sandsynlighed det der vil give dig en motor som holder længst, som vil bruge mindst olie og som vil have mest effekt.
Manualen vil også fortælle dig hvilken fremgangsmåde du skal bruge og hvornår du skal skifte olie og filtre.
Skifter du også gear kun med fuld gas og uden kobling, eller river den i begrænseren hver gang du starter den fra kold, eller kører den med kun det halve niveau olie i motoren, hvis en hjemmeside fra 90'erne og nogle hjemmelavede grafer fortæller dig det?
Det du læser på diverse fora, er skrevet af folk som godt ved at deres udtalelser aldrig vil få NOGEN som helst form for konsekvens for dem selv.
Men ok - hvis du bare husker at fortælle om tilkøringsmetoden, når du skal have lavet noget på garantien, så tror jeg det går fint.
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Lad os høre hvad en ingeniør har at sige om emnet.
https://www.youtube.com/watch?v=Ij7-LyOFlUU
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.342
og hvor i alverden får du det magiske 2500 km fra, det er jo sindssyg mange timer og inden du har kørt det så skal du højst sandsynligt ind og kigge ventiler eller stempel, jeg kender ikke meget til den 701 om det er hårdpumpet maskine eller ej, men det lyder godt nok sindssygt med de km og det olie
selv på de hårdpumpede motarder kører de dem måske kun roligt den 1 time max
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.455
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Og ja det passer delvist. Mineralsk olie smører ikke decideret dårligere, men nedbrydes langt hurtigere og er meget mindre temperaturbestandigt og langt mindre rensende end fuldsyntetisk olie.
I realiteten - ja så slides det hurtigere, men slides også mere og måske river cylindervæggen fordi tingene ikke får tid nok til at tilpasse sig hinanden.
Og et hårdt belastet plejlstangsleje som f.eks på sådan en 700ccm 1-stamper - det bliver MEGA begejstret for mineralsk olie uden friktionsnedsættende additiver, på det tidspunkt hvor lejerne og sølen skal tilkøres... Jæs jæs... Ironi kan forekomme.
Men for faen da - hvad ved producenten dog om det her emne - de laver bare cyklen!!!
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.244
Men hvad angår køretøjer, tror jeg bare, jeg følger producentens anvisninger og koncentrerer mig om at nyde så mange sving, som muligt
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
varm den godt op, kør gerne lidt frisk, men ikke for mange omdrejninger,
og ikke for hård belastning over længere tid,
kør den til med det olie der er på den, det er beregnet til den motorcykel.
mar 2008
Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 101
Jeg tror derimod, at anbefalingerne i høj grad tager hensyn til at få færrest mulige reklamationer (= bedste indtjening) vha. den simplest mulige tilkøringsmetode som ALLE kan finde ud af - altså lavest fællesnævner - og dermed IKKE nødvendigvis hvad der er optimalt for motoren.
En lang række andre hensyn er også taget af andre årsager, end hvad der er bedst for motoren - eksempelvis hensyn til miljøet (mager blanding), støj, økonomi (materiale valg) osv.
Men som den kylling jeg er , så vælger jeg at lytte til de kloge hoveder herinde , og gør som producententen foreskriver. Skulle det så resultere i lidt olieforbrug, så finder jeg nok basørerne til det.. .
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Uden at have belæg for at tro det modsatte, så bliver producenten nødt til at fraskrive sig udefra laveste fællesnævner...
der er også en grund til at folk skifter fælge, dæk, udstødning mm for at opnå bedre resultater.. i nogle tilfælde bliver det så dårligere resultater, og det er en af ulemperne ved at lytte til andre/prøve sig ad, men når det virker så er det også federe end hvad producenten har fortalt er bedst...
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Brug lige 5 minutter her.
https://www.youtube.com/watch?v=MlmHOMm9gow
Tilkøring...