KTM 690 DUKE... KTM 690 DUKE...
Hej
Jeg har igennem årene haft mc'er af følgende mærker: Suzuki, Honda, Yamaha og sidst Aprilia. Kendetegnet ved dem alle har været, at de har spillet 100% - uden anmærkninger i min besiddelse.
Nu er jeg imidlertid blevet lidt smålun (eller nok snarere smaskforelsket ) i en KTM 690 DUKE, efter en længere prøvetur. Cyklen virker til at være velbygget (dvs. monteret med gode komponenter) og har da også en flot finish.
Hvad er din/jeres erfaring med mærket? Og kan en så kraftig en-stamper (>73 HK) overhovedet holde?
PS! Der er tale om en ny cykel (2017), og jeg har kørt en-stamper før (Yamaha MT03)...
Mvh
Morten
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 8 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 35
Eller udgifter udover almindelig slid og service.
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 64 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 210
sep 2012
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 216
De rammer fri gear nemt mellem 4-5 og 5-6.
De bruger olie (1 liter for hver 3000-5000 km), og olien er ikke billig skal jeg hilse og sige!
Det med olie forbruget "siges" at stoppe når cyklen runder 10-15 tusind kilometer.
mar 2007
Følger: 65 Følgere: 55 MC-er: 12 Emner: 91 Svar: 511
Ktm er kræs
mar 2008
Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 101
Jeg tror DUKE'en bliver min næste cykel
mvh
Morten
jan 2012
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 211
Uanset er det den sjoveste MC jeg har haft
mar 2008
Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 101
nov 2017
Følger: 1 Svar: 2
Min køler er blevet skiftet 3 gange, utæt samme sted, hver gang. Fået på garantien hver gang, også den sidste, selvom jeg er udover 2 år, da den fejlede indenfor et år og det kan bare ikke passe.
Køleren er et kendt problem på 690, google det.
Min brugte meget olie i starten, forsvandt omkring 10k km.
Fik skiftet stempel og cylinder omkring 7-8k km, måske det og ventil justeringen ved de 10k gjorde, at olie forbruget faldt gevaldigt.
Den er sjov, knivskarp i sving, æder bagdæk op, billig på fordæk. Den ryster, det er jo en 1 cylinder. Men efter 2016 udgaven skulle det være aftaget lidt.
Personligt er min største bekymring at køleren bliver utæt igen og fabrikken ikke vil stå indefor en udskiftning fordi de har lavet design fejl. Det er det jeg mener som er galt med køleren, hvad skulle det ellers være, når den bliver utæt samme sted, hver gang.
Personligt elsker jeg den 690 Duke, men hvis jeg stod og skulle købe en ny MC, i dag, så ville jeg vente på 790 Duke istedetfor.
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 65
Efter 5.000 km begyndte cyklen at smide olie når jeg kørte på motorvej. Sagde udtrykkeligt til værkstedet at det er KUN på motorvej. De grinte af mig og sagde at hvis den er utæt så er den utæt. De skifter pakningerne på den. 1000 km senere samme problem.
Denne gang skifter de pakdåsen istedet og det virkede, hvor at værkstedet mumlede omkring det med motorvejen måske var rigtigt. De blev selvfølgelig klaret på garantien. Men manglede lige min motorcykel i 40 dage... Om sommeren...
Min blæser til køleren stoppede pludseligt med at virke, det var åbenbart fordi der ikke var noget kølervæske i den. Værkstedet kunne ikke helt forklare hvor det forsvandt hen, for den havde været til service inden for 1500 km.
Tanken fik jeg af vide at havde været flækket da den blev samlet på fabrikken, hvilket de fandt ud af efter 20.000 km.
Og til sidst er min køler også lige blevet skiftet på garantien, uden jeg kunne se hvorfor den var utæt, men det lyder som om det er en normal ting.
Jeg har fået en Power Commander på og fået den kørt ind. Hvilket er et MUST, da den simpelthen kører dårligt standart. Førhen var skulle jeg gerne have den over 3.000-3.500 omdrejninger ellers var den ved at dø. Nu kan jeg nemt lade den trække i 2.000 omdrejninger.
Jeg var nød til at få Aagesen mc til at lave service på min cykel, det har kostet omkring 6.000,- hver 10.000 km. Hvilket jeg synes er ret dyrt i forhold til mine venner på Japaner cykler. Har svært ved at se hvorfor de skal tjekke ventilerne hver 10.000 km, når en Yamaha er hvert 40.000 km. Dog skulle de være meget nemme at gøre selv, hvilket jeg ikke har kunne gøre med 2 års garanti.
Når alt det negative er sagt. Så er det en fantastisk cykel. Det er helt klart en af de bedste cykler, til at have det sjovt med i weekenden. Du har altid kræfter, og de er meget linært, fra 3.000 omdrejninger til 9.000. Jeg havde den med ned til Grossglockner i Østrig, og man kunne tydeligvis mærke at de var der den var designet, der var mange vi overhællede som prøvede at hænge på, alle måtte give op, på nær en Duke 620.
Jeg sælger dog min til næste år, egentlig ikke fordi jeg ikke kan lide min Duke, men fordi at det er mit eneste køretøj. Så har brug for noget mere touring-egnet.
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 65
KTM 690 DUKE...