1.601 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Jeppe W
Jeppe W
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18

Knækket bolt indgang fra motorblok - Ironhead fra 74' Knækket bolt indgang fra motorblok - Ironhead fra 74'

Hej Alle,

Efter at jeg forleden var ude og køre og pludselig fik en klonklyd i 2 og 3 gear (konstant) valgte jeg at åbne min Ironhead fra 74. Da jeg åbnede primær cover, faldt der et stykke støbejern ud fra sumpen. Da jeg fik skilt kædestrammerne ad, kunne jeg se at det var et stykke fra selve motorblokken, og at det kom fra bolt indgangen der låser kædelåsen. Det er formentlig ikke det, som var skyld i klonk lyden men skal fikses.

I kan se en video af det her: https://www.youtube.com/watch?v=U69y4hR23Vk

(ham der skulle se videoen har ikke reageret endnu)

Spørgsmålet er hvordan I ville bære jer ad? Jeg er selv mest til at rense det, og svejse et helt nyt udhæng og så bore et hul og gevindskære men det er ret risikabelt (støbejern hallååå) så hvis der er andre gode idéer, ja så er de kærkommen. Jeg er I tvivl om kemisk metal ville virke - måske der findes noget som er stærkt nok?

Sidst kunne man måle udhænget, slibe omkring bolt hullet og så finde en spændeskive, der har samme tykkelse som udhænget. Der er en smule tråd tilbage i hullet, så måske det kunne gå an.

What to do folks?

Cheers

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Knækket bolt indgang fra motorblok - Ironhead fra 74'
  • #1   5. apr 2017 Nu er det ikke støbejern, men støbt aluminium, ikke at det gør det bedre! Alt kan - næsten - laves men skader på en støbt blok er generelt noget rigtigt pis! Det er mange år siden jeg har rodet med en jernsportster, men ville se om der ikke kunne laves en laske eller to fra boltene til gearkassen, svejse det ville jeg aldrig stole på, jeg ville altid vente på hvornår det knækkede smiley

• Jeppe W
    Jeppe W Tilmeldt:
    mar 2016

#2   5. apr 2017 Er du sikker på det er alu? Om ikke andet, så gør det svejseløsningen endnu dårligere, da jeg kun har TIG og Elektrode svejser... Dertil er jeg super nervøs for at svejseslaggen kommer ind i krumtaphuset. smiley

Ham jeg har sendt videoen til på youtube (Tatro Machine) er en super dygtig mekaniker og har set flere videoer hvor han reparerer motorblok med svejsning.

Du har en god pointe med lasken... Måske jeg kan bruge bolten ved siden af som går til gearet.

• #3   5. apr 2017 Nu skal du altså ikke gøre mig usikker smiley men jo, er 99,99% sikker på at det er sprøjtestøbt alu, som er noget af det værste lort at svejse i! Det ville være så meget lettere at komme med råd, hvis man stod og så på det(med brillerne på), videoen er såmænd fin nok, det er bare noget andet at se det "live"! Men desværre, det er ikke et lille problem du har smiley

• #4   5. apr 2017 Undskyld ot - men hvad har du filmet med? En 3310?

• #5   5. apr 2017 den er hjemmelavet din kæde strammer. Så hvis jeg var dig havde jeg købt en ny. Der efter havde jeg spændt begge bolte med locktite. Hvis dette ikke holder på den øverste bolt kunne du jo gøre som en anden skriver et stykke flad jern fra bolten i gearkassen. Havde det været min havde jeg skilt motoren og sat en helicoil i og samtidig svejst din "breather" ventil i blokken, da den ikke gør andet end og skabe olie lækage

• Jeppe W
    Jeppe W Tilmeldt:
    mar 2016

#6   5. apr 2017 Mikkel - iphone men upload med højere kvalitet krævede wifi...

• Jeppe W
    Jeppe W Tilmeldt:
    mar 2016

#7   5. apr 2017 @Søren den er ikke hjemmelavet men original!
    Det bliver en vinter jeg skiller hele lortet af - ikke op til en sæson. Jeg prøver at bruge koblingsbolten og så en grov locktite..

• #8   5. apr 2017 Nej den er ikke original jeg prøver blot og hjælpe. Koblingsbolten?

• Jeppe W
    Jeppe W Tilmeldt:
    mar 2016

#9   5. apr 2017 Øv jo den er!

• #10   5. apr 2017 Hvordan juster du kæden når ikke der er aflange huller i???

• Jeppe W
    Jeppe W Tilmeldt:
    mar 2016

#11   5. apr 2017 Det er der også?

• Jeppe W
    Jeppe W Tilmeldt:
    mar 2016

#12   5. apr 2017 Det er sådan en her: https://goo.gl/images/kG4SOK

• #13   5. apr 2017 Okay så må du undskylde det er simpelthen en del af blokken du filmer på bordet? Havde misforstået videoen.

• Jeppe W
    Jeppe W Tilmeldt:
    mar 2016

#14   5. apr 2017 Helt ok Søren!
    Ja det er det som er ret belastende. En stor del af motorblokken, hvor skruen går i, er simpelthen flækket i to.

• #15   5. apr 2017 Har lige set videoen igen nu forstår jeg dig!:) jeg havde taget et stykke alu med gevind i og svejst på. Blokken er alu og kender du eller kan finde en der kan svejse i alu kan det sagtens lade sig gøre. Jeg har selv svejst i min ironhead. Hvis du vil ungå alt dette så så sæt i stykke fladjern på den øverste gearkasse bolt med gevind i? Så skruer du den øverste stilleskrue ind i fladjernet og derefter ind i blokken

• #16   5. apr 2017 den skal til ES teknik hvis det skal gøres ordentligt den mand han kan fandme trylle

• #17   5. apr 2017 #15 Nu er det ikke for at lyde bedrevidende, men hvis du kan svejse det, mon så ikke at trådstarter nok kan skaffe et værk?? Jeg har levet af at svejse, mest RF, men havde ry for at kunne alt, elektroder, tig, mig, mag, rørtråd til det man dengang kaldte "skærpet certifikat"! Og jeg har også svejset blokke (hvis de var adskilt, du KAN ikke ellers!) men uden garanti for noget! Men nu er det jo bare min simple mening, og lidt erfaring at jeg bygger mit sludder på, så det er sgu nok det rene vrøvl smiley

• #18   5. apr 2017 Hvis han kommer til Esbjerg skulle jeg gerne svejse det, men kunne se han kom fra Sjælland. Nu har jeg jo kun levet af og svejse i alu i 10 år så hvad ved jeg om det?

• #19   5. apr 2017 #18 Du må bare tilbyde din hjælp, det er jo derfor vi er er her, eller?? Og når du ikke mener at det er det store, så vil trådstarter jo nærmest være idiot hvis ikke han tager imod din hjælp, godt gået smiley

• Jeppe W
    Jeppe W Tilmeldt:
    mar 2016

#20   5. apr 2017 Jeg er super glade for jeres input.
    Jeg tror løsningen bliver at lave en midlertidlig løsning med koblingsbolten. Jeg har lige kigget lidt på gevindet og der er næsten 2/3 tomme tråd tilbage. Det burde kunne holde med en sjat locktite.
    Til vinter må jeg så skille skidtet af og få svejset det ordentligt. Der skal cyklen alligevel males og blæses igennem.

Tak for råd og tilbud om hjælp smiley

• Jeppe W
    Jeppe W Tilmeldt:
    mar 2016

#21   16. maj 2017 Nå jeg ændrede lige udgangspunkt.
    Jeg har nu købt en ac/dc svejser med puls og tilsats tråd der er egnet til støbe alu. Min plan er er slibe ned, rense med acetone, forvarme og dernæst svejse klat for klat, indtil jeg når den ønskede højde. Slutteligt skære nyt gevind i.

jeg skal nok give lyd når operationen er done. (Kryds fingre).

Derudover, så var "klonk" lyden 4 gear som havde knækket en tand!

Kommentér på:
Knækket bolt indgang fra motorblok - Ironhead fra 74'

Annonce